Gå til innhold

NetCom har bedre lydkvalitet enn Telenor.


Anbefalte innlegg

Hei. Ville høre med dere om dette. Jeg har vært hos Telenor i 20 år nå. Og jeg og kona bytta just over til ice.net.

Jeg reiser endel, og snakker ofte med kona på telefon, og har ikke vært helt begeistret over lydkvaliteten på samtalene vi har hatt. Nå har jeg ikke verdens beste hørsel heller da...

Etter at vi byttet til ice (som bruker NetCom's nett foreløpig), har lyden vært mye bedre. Klar og med godt volum. Mye lettere å forstå hva hun sier. Måtte til og med skru ned lyden...

Vi har ikke bytta mobil eller noe, kun Sim-kort. Vi har begge Samsung Galaxy.

Noen som har opplevd noe liknende....?

Endret av Loppa75
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje du har fått bedre dekning?

Om Telenor kun har 2G eller EDGE-dekning, så får du samme dårlige lydkvalitet som du alltid har hatt.

 

Om du befinner deg et sted der Netcom har aktiver HD Voice, så blir lyden bedre.

https://netcom.no/hd-voice

 

Telenor har også HD voice.

http://www.telenor.no/privat/mobil/hdvoice.jsp

Men det kan hende at Netcom er bedre utbygd på de stedene du oppholder deg.

 

Jeg har ikke brydd meg nevneverdig om lydkvalitet. For meg er rask data viktigere. Netcom har bedre utbygd 3G og 4G på mange av de stedene jeg regelmessig oppholder meg, så jeg byttet til Netcom for å få bedre dekning.

 

Faktisk byttet jeg fra Djuice (Telenor-dekning) til Banzai (Netcom-dekning).

Banzai har så stor datakvote, så jeg kan bruke mobilen som router påhytta og se på Youtube uten å være redd for dataforbruket.

Lenke til kommentar

Hei. Ikke endring av dekning. Både Telenor og NetCom har 3G og 4G der vi oppholder oss, så det kan ikke være det. Merker stor forskjell på når vi har HD-voice og ikke...

Når jeg kun har 2G (ikke HD-voice), er lyden og merkbart bedre enn hos Telenor.

Endret av Loppa75
Lenke til kommentar

Dekningen er kanskje ikke helt lik.

Strekene som viser signalstyrken er ikke til å stole på.

Kanskje Telenor har noe svakere 2G-dekning på disse stedene, og at lyden derfor blir dårligere.

Svak dekning kan gi dårligere lyd.

 

Jeg har i hvert fall ikke merket forverring da jeg byttet til Netcom-nettet. Netcom har blitt svært mye bedre i det siste, med det store dekningsløftet.

Hadde bare Netcom startet å oppgradere tidligere, hadde de sluppet å få rykte som annenrangs mobiloperatør.

 

Jeg har tradisjonellt vært Netcom-kunde, men byttet til Telenor-nettet da jeg begynte å bruke mobildata, og la merke til hvor mye bedre utbygd Telenors 3G-nett var.

Jeg byttet til Telenor for å få EDGE på hytta, som var en vesentlig forbedring fra Netcoms 2G/GPRS.

Dermed kunne jeg surfe på nettet på hytta uten å skru av bilder i nettleseren.

 

Netcom somlet lenge, men har omsider fått ut fingeren. Mange steder har de tatt igjen forspranget, og er faktisk bedre enn Telenor. Derfor har jeg byttet tilbake til Netcom-nettet.

 

Nå har begge operatører fått rask 3G på hytta, men den eneste operatøren som har solide datakvoter i samme abonnement som jeg har i mobilen og kan ringe med, er Banzai.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Ja, jeg merker at nettene er ulike.

På tur i skog og mark med en slektning som har Telenor, hender det at hans telefon er best.

Det hender minst like ofte at min er best.

Begge har samme telefon.

Men som regel er dekningen ganske lik, siden begge operatørene prioriterer steder der det faktisk bor folk, og ofte har montert antenner i samme mast.

 

Alle som vurderer å bytte operatør bør sjekke dekningen på sine favorittsteder, som hjemme, på jobb, hos slektninger de ofte besøker osv. Dekningskartene på Telenors og Netcoms hjemmesider er en godstart, men kartene er unøyaktige. Man kan spørre venner på disse stedene om hvordan de opplever sin operatør.

 

Tidligere var det lettere å gi en generell anbefaling om å bruke Telenor.

Nå er det mye mer individuellt, og Netcom kan være bedre mange steder.

 

Begge er ganske like på 2G, men de har ulike prioriteringer på å oppgradere til 3G og 4G.

Netcom sin prioritering har gjort dem til det beste valget for meg.

 

Mange andre steder, særlig i nord, kan Telenor være et bedre valg.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om du har lest det, men 3G skal skrus av. En stund senere skal 2G også dø.

http://www.tu.no/it/2014/06/11/telenor-skal-kvitte-seg-med-3g

 

På sikt slipper vi disse dårlige teknologiene, og frekvensene kan utnyttes mer effektivt.

Det som plager meg er at de fremdeles bygger 3G. Har de ventet så lenge, så kan de vel montere 4G-utstyr når de først er og klatrer i masta!

Hytta mi fikk nylig 3G, men på det tidspunktet var jo 4G innført mange steder. De kunne lett bare hoppet over 3G, som uansett er dødsdømt.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om du har lest det, men 3G skal skrus av. En stund senere skal 2G også dø.

http://www.tu.no/it/2014/06/11/telenor-skal-kvitte-seg-med-3g

 

På sikt slipper vi disse dårlige teknologiene, og frekvensene kan utnyttes mer effektivt.

Det som plager meg er at de fremdeles bygger 3G. Har de ventet så lenge, så kan de vel montere 4G-utstyr når de først er og klatrer i masta!

Hytta mi fikk nylig 3G, men på det tidspunktet var jo 4G innført mange steder. De kunne lett bare hoppet over 3G, som uansett er dødsdømt.

 

De kommer til å bygge 3G frem til VoLTE er aktivert og brukes av mange. Det koster ikke Telenor og NetCom mange kronene ekstra å aktivere 3G når de først aktiverer 4G på en sender. De fleste nye basestasjoner er multiband og multiteknologi. Jeg har enda ikke sett basestasjoner med kun 2G og 4G. Rene 4G stasjoner er nok rett rundt hjørnet. Eneste grunn Telenor ikke aktiverer 2G på de rene 3G 4G stasjonene som har kommet i det site er nok att de vil utnytte frekvensene bedre, og de fleste telefoner i dag støtter 3G.

 

4G på 2100 kommer snart og 3G på 2100 blir langt ned på mindre steder, så forsvinner 3G 900 i ca. 2020. LTE 900 er nok rett rundt hjørnet. 

 

Loppa75 - På Sørlandet er Telenor suverene pga. samarbeidet med kommuner og fylke på Det Digitale Agder http://dda.no/

 

De er også stort sett suverene i Nord-Norge, men NetCom har hugget bra inn med 3G og 4G i det siste. De har dog totalt mange ferre sendere (30-40%), så generelt sett vil Telenor ha bedre dekning enn NetCom... MEN det er mange steder NetCom er bedre. Dekningskartene og Finnsenderen.no er ditt verktøy for å finne ut hva som er best for deg. Telenor bygget mye mere 4G+ enn NetCom, som vil gi bedre hastighet og kapasitet generelt. 

 

Om NetCom nylig har bygget kun 3G på en stasjon er sjansen nesten 100% att den allerede har 4G men bare venter på Fiber eller Radiolinje inn til rask nok linje for 4G. Tror ikke NetCom bygger noen rene 3G sendere lengre.

 

For dere som reiser mye i Norge i bil; det finnes løsninger hvor du kan kombinere flere tilkoblinger. Så når VoWiFi kommer kan man lage ett hotspot i bilen med kombinering av NetCom, Telenor og ICE rutere og ha eksterne antenner og ringe via denne kombinerte WiFi tilkoblingen. Teoretisk hastighet med en slik løsning er 900 MBps, og dekningen vil være helt unik med en kombinasjon av tre nett og frekvenser fra 450 til 2600. Man kan ikke altid skylde på nettselskapene, det er ofte mye man kan gjøre selv. 

 

Fremtiden er Trådløs ja

Lenke til kommentar

Ja, NetCom er blitt utrolig bra. Velger å tro at de har nyere og bedre kvalitet på nettet enn Telenor. ☺

Men det er faktisk en del steder her på Sørlandet jeg er helt uten dekning etter att jeg byttet til NC... Men alt i alt er jeg godt fornøyd med byttet.

Du er altså en enkel sjel, visst du velger å tro noe på dette tynne grunnlaget  :rofl:

 

Motsatt her, Telenor gir langt bedre opplevelse, siden det i motsetning til Netcom faktisk fungerer. Netcom er totalt ubrukelig nord for Trondheim.

Endret av Rusher
Lenke til kommentar

Netcom har fått ut fingeren.

Litt som haren og skilpadda. Telenor skjønte først at folk vil ha bedre dekning, så de har bygget i rolig tempo i lang tid.

Netcom oppdaget plutselig at de må få ut fingeren, og har etter mitt inntrykk jobbet mye raskere når de endelig startet.

 

Hvilken operatør som er best er nå umulig å svare på. Jeg har vesentlig bedre dekning med 3G og 4G fra Netcom på mange steder jeg liker å oppholde meg, men noen stedet er Telenor best.

 

Netcom skal nå satse på nord.

http://www.digi.no/tele-kommunikasjon/2015/09/25/netcom-full-fart-i-nord-norge

 

For min del så kunne de droppet nord, og gjort seg ferdig her i sør.

Jeg fikk endelig 3G på hytta i fjor, men de kunne heller bygget 4G når de endelig var der oppe.

 

Alle bør ta et selvstendig valg av teleoperatør, basert på egne behov og operatørens dekning på dine favorittsteder, som hjemme, på jobb, på hytta osv. Det har jeg gjort, og vinneren ble Netcom.

Netcom har raskere mobildata langs vei og jernbane her i området, noe som er viktig for meg.

Teleoperatøren Banzai gir meg Netcom-dekning og stor datakvote til en akseptabel pris.

 

Bruk den operatøren som er best for deg, så kanskje konkurrentene skjerper seg.

Kunder som ikke gidder å bytte fører bare til late, selvgode teleselskaper som ikke har noe å tjene på å skjerpe seg.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ja, NetCom er blitt utrolig bra. Velger å tro at de har nyere og bedre kvalitet på nettet enn Telenor. ☺

Men det er faktisk en del steder her på Sørlandet jeg er helt uten dekning etter att jeg byttet til NC... Men alt i alt er jeg godt fornøyd med byttet.

Du er altså en enkel sjel, visst du velger å tro noe på dette tynne grunnlaget  :rofl:

 

Motsatt her, Telenor gir langt bedre opplevelse, siden det i motsetning til Netcom faktisk fungerer. Netcom er totalt ubrukelig nord for Trondheim.

 

Har prøvd å si det til deg før tror jeg, men kan prøve igjen. 

Det du sier om Netcom nord for Trondheim stemte i fjor. Har du prøvd i år? MYE har skjedd. Men tror Telenor fortsatt har bedre arealdekning i nord.

Lenke til kommentar

Om jeg bodde i nord, eller ofte reiste dit, ville jeg ikke vært Netcom-kunde.

Jeg tviler ikke på om det blir bedre, men foreløpig er NC ikke bra i nord.

De har selvsagt mer 3G enn før i byene, men Telenor er bedre.

 

Her sør er det motsatt. Netcom har fokusert på hurtig oppgradering i sør.

Bra for meg. Dumt for dere i nord. Men dere kan ha Telenor.

 

Jeg tror de er ganske likeverdige på 2G og tale/SMS.

Men alle bør velge rett operatør basert på egne behov og tilgjengelig dekning.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Hei. Ville høre med dere om dette. Jeg har vært hos Telenor i 20 år nå. Og jeg og kona bytta just over til ice.net.

Jeg reiser endel, og snakker ofte med kona på telefon, og har ikke vært helt begeistret over lydkvaliteten på samtalene vi har hatt. Nå har jeg ikke verdens beste hørsel heller da...

Etter at vi byttet til ice (som bruker NetCom's nett foreløpig), har lyden vært mye bedre. Klar og med godt volum. Mye lettere å forstå hva hun sier. Måtte til og med skru ned lyden...

Vi har ikke bytta mobil eller noe, kun Sim-kort. Vi har begge Samsung Galaxy.

Noen som har opplevd noe liknende....?

Kan være flere grunner til at dere ikke fikk HD-Voice tidligere. For å få HC-Voice må begge partene ha både SIM-kort og telefon type som støtter HD-Voice, de må også begge være på samme nett, f.eks begge har Netcom. Hadde begge det når du var på Telenor, eller hadde du eller andre parten et eldre sim-kort, forskjellige operatører, står også på Netcom's sider at enkelte kan måtte gjøre enkelte tiltak for å få aktivert HD-Voice. 

 

* Telefonen slås av og på
* OS oppdateres
* Telefonen må gjenopprettes med fabrikkinnstillinger
 
Lenke til kommentar

Når skal de bygge ut den frekvensen da? Skal den brukes på alle basestasjoner?

 

Det blir bygd ut hver dag for tiden. Men selvfølgelig ikke i alle område samtidig,

Hvilke frekvenser/teknologier som blir bygd ut på basestasjonene varierer alt etter hvilket område som skal dekkes og hvor mye kapasitet som trengs. Så på "landet" blir det nesten garantert bygd ut 800 LTE.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...