Gå til innhold

ANMELDELSE: FIFA 16 er klart det beste spillet i serien


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Man finner ingen gedigen forskjell i kvalitet mellom kvinne- og herrefotballen, noe som er utelatende positivt."


Det høres ikke ut som om EA har lagt mye sjel i implementeringen av kvinnefotball. Jeg hadde håpet at kvinnenes inntog i FIFA skulle være mer enn en re-skin. Er det i det i praksis "menn med hestehaler"?

Hvis tempoet og kvaliteten er likt (jeg antar de skyter like hardt og løper like fort), hva sammenligner du med? Er USAs kvinnelandslag på nivå med Barcelona eller Brann?

Endret av Donkey Kong
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Man finner ingen gedigen forskjell i kvalitet mellom kvinne- og herrefotballen, noe som er utelatende positivt. Det føles faktisk veldig likt, med et nærmest identisk tempo og samme pasningsspill.

 

 

Jeg synes det er utelukkende positivt at kvinnefotball er blitt en del av spillet. Men det skurrer litt om det føles likt å spille som mann eller kvinne. Det er forskjellige fysiologiske forutsetninger mellom menn og kvinner. Det er grunnen til at menn og kvinner konkurrerer i ulike klasser i de fleste idretter. Prestasjoner mellom kvinner og menn kan ikke alltid sammenlignes. I fotball bør den kanskje ikke sammenlignes i det hele tatt.

 

Samtidig har de norske kvinnene vunnet OL, VM og EM (2x), så det er klart de skulle vært med.

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg synes det er utelukkende positivt at kvinnefotball er blitt en del av spillet. Men det skurrer litt om det føles likt å spille som mann eller kvinne. Det er forskjellige fysiologiske forutsetninger mellom menn og kvinner. 

 

Det er vel, etter nærmere ettertanke, egentlig innlysende hvorfor EA ikke gjør forskjell på menn og kvinner i spillet.

-EA ville fått mye kritikk dersom kvinnene var treigere og  touchene var dårligere enn hos mennene. Noen kunne kanskje til og med anklaget EA for å "gjøre narr" av kvinner.

-Spillopplevelsen hadde rett og slett vært dårlig. 

-Det hadde innebært mye arbeid for EA.

 

Edit: Vil bare få frem at jeg er positiv til kvinnefotball i FIFA. Selve implementeringen synes jeg imidlertid er veldig enkel, og står ikke i stil til "hypen".

Endret av Donkey Kong
Lenke til kommentar

 

Jeg synes det er utelukkende positivt at kvinnefotball er blitt en del av spillet. Men det skurrer litt om det føles likt å spille som mann eller kvinne. Det er forskjellige fysiologiske forutsetninger mellom menn og kvinner. 

Det er vel, etter nærmere ettertanke, egentlig innlysende hvorfor EA ikke gjør forskjell på menn og kvinner i spillet.

-EA ville fått mye kritikk dersom kvinnene var treigere og  touchene var dårligere enn hos mennene. Noen kunne kanskje til og med anklaget EA for å "gjøre narr" av kvinner.

-Spillopplevelsen hadde rett og slett vært dårlig. 

-Det hadde innebært mye arbeid for EA.

 

Edit: Vil bare få frem at jeg er positiv til kvinnefotball i FIFA. Selve implementeringen synes jeg imidlertid er veldig enkel, og står ikke i stil til "hypen".

 

Enig i det, men samtidig er det jo et faktum at kvinnene ER tregere. Da blir det jo litt rart å gjøre de like, eller reskin som du er inne på. Det skurrer litt med neste overskrift i omtalen, om at det er mer realistisk enn noensinne...

 

Det er forskjeller på kvinner og menn. Få arenaer viser dette mer tydelig enn idrett på høyt nivå. Det blir så kunstig når man later som noe annet, fordi man er redd for å tråkke noen på tærne.

Lenke til kommentar

FIFA 16: FIFA 16 er klart det beste spillet i serien
- En mengde justeringer og forbedringer hjelper spillet.
 
FIFA 15: Suger deg inn i fotballens verden mer enn noen gang
- FIFA 15 er det mest polerte og gjennomførte spillet i serien.
 
FIFA 14: FIFA 14 øker gapet mellom rutinerte og uerfarne spillere
- Står for det mest interessante steget serien har tatt på lenge.
 
FIFA 13: Mer realistisk enn noensinne
- Deilig og realistisk fotballmoro.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

...

Fifa 12: "FIFA 12 er kjempebra, og langt mer realistisk enn serien noen gang har vært."

Fifa 11: "Dette er mer realistisk, mer solid og mer gjennomført enn serien noen gang har vært(..)"

Fifa 10: "Fotballrevolusjonen når sitt høydepunkt"

Fifa 09: "Det er ingen tvil, FIFA 09 er det beste i serien på lenge."

 

(alle fra anmeldelser på Gamer.no)

Endret av Donkey Kong
  • Liker 6
Lenke til kommentar

FIFA har riktgnok flere lisenser enn PES, men som artikkelforfatter er inne på er det kun de største ligaene og da egentlig helst bare Premier League som er "skikkelig" produsert.

 

Å spille f.eks Tippeligaen eller australske A.League ( ja, jeg er en fan av den ligaen) på et FIFA-spill føles veldig anonymt med 90% generiske spillere, generiske stadioner og kommentatorer som kun kan navnet på en spiller pr. lag. Så lisensen for disse mindre ligaene er ikke mye verdt for min del, og det gir meg ikke så veldig mye å spille karriere-del med f.eks FKH.

 

På det punktet er PES mye bedre, til tross for færre lisenser så gjør de mer ut av lisensene sine. F.eks Asian Champions League, hvor halvparten av lagene er bortimot 100% "ekte" (,altså med "ekte" ansikter etc) og den andre halvparten også har veldig mange spillere representert. Det samme gjelder også for de sør-amerikanske lagene ( hvor PES er dominerende).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

...

Fifa 12: "FIFA 12 er kjempebra, og langt mer realistisk enn serien noen gang har vært."

Fifa 11: "Dette er mer realistisk, mer solid og mer gjennomført enn serien noen gang har vært(..)"

Fifa 10: "Fotballrevolusjonen når sitt høydepunkt"

Fifa 09: "Det er ingen tvil, FIFA 09 er det beste i serien på lenge."

 

(alle fra anmeldelser på Gamer.no)

 

Tydeligvis  betyr "lenge", et år. Ettersom hvert FIFA spill er revolusjonerende og det beste på lenge.

Lenke til kommentar

...

Fifa 12: "FIFA 12 er kjempebra, og langt mer realistisk enn serien noen gang har vært."

Fifa 11: "Dette er mer realistisk, mer solid og mer gjennomført enn serien noen gang har vært(..)"

Fifa 10: "Fotballrevolusjonen når sitt høydepunkt"

Fifa 09: "Det er ingen tvil, FIFA 09 er det beste i serien på lenge."

 

(alle fra anmeldelser på Gamer.no)

 

Vil dere heller ha en annen type dekning av FIFA enn en anmeldelse? Det er meningsløst å vurdere et slikt årlig oppdatert spill uten å dra sammenligning opp mot tidlige varianter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

...

Fifa 12: "FIFA 12 er kjempebra, og langt mer realistisk enn serien noen gang har vært."

Fifa 11: "Dette er mer realistisk, mer solid og mer gjennomført enn serien noen gang har vært(..)"

Fifa 10: "Fotballrevolusjonen når sitt høydepunkt"

Fifa 09: "Det er ingen tvil, FIFA 09 er det beste i serien på lenge."

 

(alle fra anmeldelser på Gamer.no)

Vil dere heller ha en annen type dekning av FIFA enn en anmeldelse? Det er meningsløst å vurdere et slikt årlig oppdatert spill uten å dra sammenligning opp mot tidlige varianter.

 

Er ingenting i veien med dekningen. Jeg skjønner at et fotballspill ikke kan totalforandres hvert år, og at anmelder må sammenligne tidligere spill i serien. Innlegget mitt var ikke ment som kritikk mot at Gamer velger å anmelde FIFA-spill. Poenget mitt var at ett aspekt, realismen, tilsynelatende revolusjoneres hvert år. Når formuleringen blir så lik som nedenfor, må det være lov å trekke på smilebåndet::

 

Fifa 16: "Fifa 16 gjør viktige endringer som hever realismen til nye høyder."

Fifa 15: "Dette er i det hele tatt et mer realistisk FIFA, pakket inn i en dypere opplevelse"

Fifa 13: "Forbedret kunstig intelligens, spesielt i angrep, gjør spillet mer realistisk enn noen sinne."

Fifa 12: "FIFA 12 er kjempebra, og langt mer realistisk enn serien noen gang har vært."

Fifa 11: "Dette er mer realistisk, mer solid og mer gjennomført enn serien noen gang har vært(..)"

Endret av Donkey Kong
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er Creation Center tilbake? De fjernet det i "Next-Gen" utgaven av FIFA'14 (altså den "oppsuddede" utgaven til Xbox One og PlayStation 4) og sa den måtte oppgraderes for å fungere med "Next-Gen" og skulle komme med FIFA'15 men vi fikk jo nada... Har de nå endelig fått det på plass i FIFA'16 eller har alt fokus havnet på det å få lagt til støtte for kvinnelige spillere?....

 

 

Tenker da på muligheten for å opprette egne spillere, egne klubber og egne ligaer og turneringer, helst med støtte for å opprette alt via Creation Center verktøyet på EA sine nettsider som man kunne med FIFA'12, 13 og 14 til PC, Xbox 360 og PlayStation 3 så man slipper å sitte å knote direkte på konsollen med håndkontroller..

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Er Creation Center tilbake? De fjernet det i "Next-Gen" utgaven av FIFA'14 (altså den "oppsuddede" utgaven til Xbox One og PlayStation 4) og sa den måtte oppgraderes for å fungere med "Next-Gen" og skulle komme med FIFA'15 men vi fikk jo nada... Har de nå endelig fått det på plass i FIFA'16 eller har alt fokus havnet på det å få lagt til støtte for kvinnelige spillere?....

 

 

Tenker da på muligheten for å opprette egne spillere, egne klubber og egne ligaer og turneringer, helst med støtte for å opprette alt via Creation Center verktøyet på EA sine nettsider som man kunne med FIFA'12, 13 og 14 til PC, Xbox 360 og PlayStation 3 så man slipper å sitte å knote direkte på konsollen med håndkontroller..

 

 

 

Finner ingenting om dette på nettsidene, men ser at FIFA'15 og 16 til Xbox One, PlayStation 3 og PC skal støtte det. Men det betyr vel at disse spillene har en helt annen versjon av FIFA? Regner med at fysikk, grafikk og det hele er langt dårligere selv på PC-utgaven sammenlignet med den til Xbox One og PlayStation 4? Noen som kan bekrefte?

Lenke til kommentar

 

Er Creation Center tilbake? De fjernet det i "Next-Gen" utgaven av FIFA'14 (altså den "oppsuddede" utgaven til Xbox One og PlayStation 4) og sa den måtte oppgraderes for å fungere med "Next-Gen" og skulle komme med FIFA'15 men vi fikk jo nada... Har de nå endelig fått det på plass i FIFA'16 eller har alt fokus havnet på det å få lagt til støtte for kvinnelige spillere?....

 

 

Tenker da på muligheten for å opprette egne spillere, egne klubber og egne ligaer og turneringer, helst med støtte for å opprette alt via Creation Center verktøyet på EA sine nettsider som man kunne med FIFA'12, 13 og 14 til PC, Xbox 360 og PlayStation 3 så man slipper å sitte å knote direkte på konsollen med håndkontroller..

 

 

 

Finner ingenting om dette på nettsidene, men ser at FIFA'15 og 16 til Xbox One, PlayStation 3 og PC skal støtte det. Men det betyr vel at disse spillene har en helt annen versjon av FIFA? Regner med at fysikk, grafikk og det hele er langt dårligere selv på PC-utgaven sammenlignet med den til Xbox One og PlayStation 4? Noen som kan bekrefte?

 

 

PC-utgaven er identisk med PS4 og Xbox One, sett bortifra at PC-utgaven takler høyere oppløsninger osv.

Endret av Stor Oddnoga
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...