Gå til innhold

For tung tilhenger bak lett lastebil


phnx85

Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter biltransporthenger og lurer på hvor stor henger jeg kan kjøpe.

 

Jeg har en Chevrolet Silverado registert som lett lastebil, egenvekt på er ca 3000kg. Reglene for klasse C1E sier at tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overstige bilens egenvekt, så maks tillatt totalvekt på tilhengeren er 3000kg

Hvis jeg har forstått det riktig kan jeg på grunn av 500kg frimargin trekke en tilhenger med tillatt totalvekt på 3000kg og overlaste den med 500kg (aktuellvekt 3500kg) uten å måtte betale overlastgebyr?

Hva skjer hvis jeg trekker tilhenger med tillatt totalvekt på 3500kg (3500kg aktuellvekt) og blir stoppet i kontroll?

 

 

 

Enkelte regler er ikke så lett og forstå logikken bak for hvis bilen var registrert som personbil så kunnet jeg lovlig trukket tilhenger med 3500kg tillatt totalvekt. Alternativt kjører jeg opp til CE kan jeg trekke 4500kg (1,5 x bilens egenvekt).

Endret av phnx85
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Reglene for klasse C1E sier at tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overstige bilens egenvekt, så maks tillatt totalvekt på tilhengeren er 3000kg

 

 

Så vidt jeg kan se så er dette kravet fjernet. Det er nå "bare" et krav om at vogntogets samlede tillatte totalvekt er under 12 tonn. Her følger gjeldende bestemmelse i førerkortforskriftens pgf 3-13:

 

§ 3-13.Førerett i klasse C1E

Førerett i klasse C1E gjelder for klasse BE og for vogntog bestående av motorvogn som omfattes av § 3-8 første ledd nr. 1 og tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg. Vogntogets samlede tillatte totalvekt må ikke overstige 12 000 kg. Føreretten gjelder også for vogntog bestående av motorvogn som omfattes av § 3-5 første ledd nr. 1 (klasse B) og tilhenger med tillatt totalvekt over 3 500 kg forutsatt at vogntogets samlede tillatte totalvekt ikke overstiger 12 000 kg.

I Norge omfatter føreretten også føring av traktor og motorredskap hvor kjøretøyenes tillatte totalvekt er over 3 500 kg, men høyst 7 500 kg, eventuelt med tilhenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har akkurat tatt teorien og i læreboka står det "Tilhengerens tillatte total må ikke være over bilens egenvekt med fører", men ser at boka ble gitt ut i 2009 og pgf 3-13 ble endret i 8 Mars 2011 så da er den tydeligvis utdatert.

 

Men da er det ikke noe problem, det er bare å kjøpe henger med tillatt totalvekt 3500kg :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Førerkort i Norge er alt for komplisert

Derfor ble det laget tilhengerapp

 

Jeg kan kjøre 50 tonn lastebil, men kun trekke 750kg

Du kan ikke kjøre 50 tons lastebil fordi den finnes ikke.  Total vogntog vekt på bil og henger kan ikke overskride 50 tonn. Egenvekt på en klasse C bil er rundt 12,000 kilo så maks vekt blir the halve av 50 tonn.

Lenke til kommentar

 

Førerkort i Norge er alt for komplisert

Derfor ble det laget tilhengerapp

 

Jeg kan kjøre 50 tonn lastebil, men kun trekke 750kg

Du kan ikke kjøre 50 tons lastebil fordi den finnes ikke.  Total vogntog vekt på bil og henger kan ikke overskride 50 tonn. Egenvekt på en klasse C bil er rundt 12,000 kilo så maks vekt blir the halve av 50 tonn.

 

nitpick

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...