Gå til innhold

Apple Watch har fått norske priser


Anbefalte innlegg

Det ser en del bedre ut enn de som tror de har klart å kjøpe seg respekt.

På en måte har du et poeng. Apple Watch Edition er laget for at alle skal vite hvor dyr den er, akkurat som en del andre veldig dyre klokker. Det ser bare teit ut her i Europa, men i Asia har de en kultur for å vise frem dyre ting, og den jobben gjør Apple Watch Edition perfekt.

 

De fleste her hjemme som har virkelig dyre klokker legger du ikke merke til fordi du ikke har hørt om merket og fordi de er små, tynne og diskrete.

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Synes virkelig Apple Watch er stygg. Skal mye til at jeg liker firkantede klokkedesign, men denne er både for tjukk og lite attraktiv.

 

Er ikke noe Apple-hat, før noen evt. kommenterer det. Synes bare det er et merkelig designvalg for et firma som vanligvis er veldig dyktige på design. Kan nesten være på samme nivå som den Mac Pro-versjonen som ser ut som en søppelbøtte.

Har du sett den live og/eller prøvd den? Jeg tenkte litt det samme etter kun å ha sett bilder, men etter å ha eid en (som jeg solgte av andre grunner) og sett mange gå med den har jeg skiftet mening. Apple watch funker fordi den er ekstremt diskret, mens de fleste konkurrentene ser dumme ut fordi de er for store og "in your face" uten å ha særlig vellykket design - selv om de ser bedre ut på bilder.

 

 

Har faktisk ikke det og trodde ikke det skulle være så stor forskjell, men må kanskje sjekke den ut live. Kjenner ingen som har den, men når den er i butikkene får jeg nok mulighet. Firkantede designet stopper meg fra å kjøpe den, så fikser de på det kanskje jeg skulle vurdert den. Måtte kanskje investert i en iPhone igjen også da først :p.

 

Enig i at de fleste andre konkurrentene har sett jævlig ut, men de begynner å komme seg nå. Moto 360 begynner å ligne en vanlig klokke og ser ikke så ille ut nå. Litt tjukk, men i følge bilder så ser den bedre ut enn Apple Watch. Fortsetter de slikt blir det bra. Nye Samsung Gear er også rund, men har et litt mer "sporty" utseende.

 

Er fortsatt et nytt marked, og tar tid før de får utviklet seg. Litt som med nettbrett, mobiler osv. i starten. Smarte klokker er nok kommet for å bli, når de får perfeksjonert de litt.

 

Moto-360-2nd-gen-10-w782.JPG

 

 

 

Synes virkelig Apple Watch er stygg. Skal mye til at jeg liker firkantede klokkedesign, men denne er både for tjukk og lite attraktiv.

Firkantet klokke kommer ikke på min arm heller med det første, men jeg vil anbefale deg å sjekke den ut live. Den er virkelig ikke så klumpete som den virker på bildet. Den er faktisk ganske diskret.

 

Skal sjekke det, og definitivt endre mening om det er slik.

 

 

Smartklokker har ikke den samme statusen som dyre klokker (Rolex og andre kjente merker), så å prise de slikt virker litt ulogisk.

 

For oss som er litt mindre overfladiske og driter i status til fordel for faktisk nytteverdi, så er det heller ulogisk å betale mye for en klokke som IKKE er smart. 

 

Enig at å klokkeverdenen er latterlig pga alle prisene de har. Synes dog at Apple Watch sikkert kunne priset seg en tusenlapp lavere (iPhone kunne sikkert gått enda mer ned). Apple er jo også kjent for å prise seg litt for høyt, just because they can. Synd for oss forbrukere, spesielt nå som Samsung og resten tar eter.

Lenke til kommentar

Fikk demonstrert / sett Huawei Watch i levende livet forrige uke og må si den ser en hel del styggere ut i virkeligheten enn på bilder, nesten så jeg mistenker promobildene for å være tildels falske? Nå så jeg den i sort, og den fremsto veldig plastikk i utseende og avstanden fra rammen rundt skjermen som er forhøyet iforhold til skjermen bygget såpass mye at jeg syntes det så på grensen til komisk ut.

 

Men smaken er som baken osv.. Nye Moto 360 ser jo lovende ut, men er vanvittig skuffende at de fremdeles ikke har fått på plass en skikkelig 360-grader skjerm.. Og den første modellen så jo også bra ut i promobilder, men når jeg fikk se den virkeligheten så var den jo gigantisk og så tykk at jeg kunne bare glemme å gå med en sånn.

 

 

EDIT:

 

Akkurat for øyeblikket så syntes jeg det er Samsung Galaxy Gear S2 som ser ut til å være nærmest hva gjelder design/utseende, men må avvente å se den i virkeligheten også. Men den kjører jo Tizen.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

 

Har selv en Apple Watch Sport og kunne tenkt meg et bånd i rustfritt stål, men 5000,- er jo helt sykt! Godt Apple har gitt andre aktører muligheten til å lage armbånd til klokken.

Jepp. Men som sagt, billige lenker er stort sett noe dritt. De lugger, bråker og skrangler. Da er det mye bedre å kjøre skinn.

 

 

Joda jeg er forsåvidt enig, men 5000,- for en reim i rustfritt stål er vel litt i drøyeste laget? Har flere klokker i prisklassen 2-3000,- i rustfritt stål som ihvertfall jeg synes er av ganske god kvalitet. 

Lenke til kommentar

 

5000,- for en lenke i stål - kan noen fortelle meg hva som rettferdiggjør denne prisen? Er det bare Apple som er grådige her?

Skikkelige lenker er jevnt over dyrt - de har mange deler og er vanskelige å lage bra. En ny stållenke til en Rolex koster ca. 20.000 kroner. De billige lenkene man får til rundt tusenlappen for f.eks Seiko er ikke bra.

 

I tillegg har nok Apple gode marginer på dette, men ingen kvalitetslenker er billige.

At andre lenker fra for eksempel Rolex er dyre betyr ikke at prisen er representativ for kompleksiteten eller produksjonskostnaden med dagens produksjonsprosesser. Dette er så og si utelukkende relatert til hva folk har fått det for seg at de er villige til å betale for slikt.

 

Det er naturligvis forskjell på noe du kjøper til 200kr på gata i syden og en Rolex, men det finnes en mellomting.

 

Ja, det er mulig å post-prosessere og kontrollere en stållenke manuelt i det uendelige og få til mange timer. Men apple (eller de som produserer dem) sitter nok igjen med et fint overskudd på disse lenkene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prisen er "ok" med tanke på at alle produkter som kommer vest til øst blir automatisk "oppjustert" i forhold til prisnivået her i landet... men det som er idiotisk - og her vil forbrukere absolutt lide - er at klokken er gammel nå. Det finnes ingen eksempler på "refresh" tiden for Watch siden den er den første, men den neste varianten er vel under full utvikling og jeg antar at lanseringsdatoen er ca 0,5-1 år unna, som er egentlig ganske så snart. "klokken" er forresten underlegen med tanke på ytelse contra andre klokker alrede, pluss at hvis den tas bare for seg selv så har den selv da dårlig ytelse og tragisk batteritid.

 

Så det som skjer her er egentlig det samme som skjedde under lanseringen av første iPad, og alle andre epleprodukter (og dette gjelder ikke bare Apple): at det selges et produkt som egentlig er, per sin nyvinnende definisjon, et eksperiment, men selges for full pris allikevel, for å sponse det mer modne produktet som kommer i neste generasjon eller etter den igjen.

Lenke til kommentar

Sånn er det med all ny teknologi. Den første generasjonen (de første generasjonene i noen tilfeller) er alltid mangelfulle for de store massene. Det er mange grunner til det - ikke minst at man ikke egentlig vet hva folket vil ha.

Det er lett å tilfredsstille de som kjøper alt som er nytt, men også ganske uinteressant for selskaper som Apple (som er avhengige av store volum). De trenger å nå "vanlige folk", og da må man klare å selge både til early adapters og til de som ikke egnentlig bryr seg om teknologi. Det er vanskelig, og så godt som umulig med et førstegenerasjonsprodukt.

Dette er basic produktutvikling/markedsføringsteori som Apple følger til punkt og prikke. Se bare på Macbook Air (og nå Macbook). Alle lo av førstegenerasjonsproduktene, og plutselig er tredje generasjon mainstream.
 

S06nIfg.png

 

De første 2,5% er enkle. Det er de som kjøpte Pebble og 360 og sånt. Nå driver Early Adopters og snuser på smartklokker de også, men kun de. Utfordringen er å få markedsandelen blant dem så stor at Early Majority begynner å handle - etter dette punktet går det meste av seg selv.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Sånn er det med all ny teknologi. Den første generasjonen (de første generasjonene i noen tilfeller) er alltid mangelfulle for de store massene. Det er mange grunner til det - ikke minst at man ikke egentlig vet hva folket vil ha.

 

Det er lett å tilfredsstille de som kjøper alt som er nytt, men også ganske uinteressant for selskaper som Apple (som er avhengige av store volum). De trenger å nå "vanlige folk", og da må man klare å selge både til early adapters og til de som ikke egnentlig bryr seg om teknologi. Det er vanskelig, og så godt som umulig med et førstegenerasjonsprodukt.

 

Dette er basic produktutvikling/markedsføringsteori som Apple følger til punkt og prikke. Se bare på Macbook Air (og nå Macbook). Alle lo av førstegenerasjonsproduktene, og plutselig er tredje generasjon mainstream.

 

S06nIfg.png

 

De første 2,5% er enkle. Det er de som kjøpte Pebble og 360 og sånt. Nå driver Early Adopters og snuser på smartklokker de også, men kun de. Utfordringen er å få markedsandelen blant dem så stor at Early Majority begynner å handle - etter dette punktet går det meste av seg selv.

Ingen lo av macbook air, den var revolusjonerende, ingen lo av ipad som var genial alle tidligere nettbrett hadde prøvd å presse en pc inn i nettbrettet, Apple lagde en kjempestor smarttellefon og fikk et lett og hendig nettbrett.

 

Mange lo av første iphone siden den ikke var særlig bra sammenlignet med konkurrentene.

Dette endret seg da den solgte godt og de senere versjonene er på høyde med konkurrentene.

 

Mange ler av apple watch, mange inklusive meg har problemer med å se poenget med smartklokker spesielt når de må lades daglig.

Trening er et opplagt bruksområde men her finnes det mer egnet og billigere utstyr.

 

Apple har en fordel i at de er mer i motebransjen en i teknologi bransjen. De selger merke først så design og så teknologi.

Så det er godt mulig at Apple klarer å selge bøtter og spann av 6000 kr klokker som må lades daglig.

Lenke til kommentar

Var da temmelig mange som lo av førstegenerasjon MacBook Air? Mange som lo av førstegenerasjon iPad også forøvrig.. Og ikke minst iPhone da.... Virker som mange glemmer tilstanden rundt førstegenerasjonprodukter når man sitter her flere år senere og har fått en haug med nye generasjoner og forbedringer av modellene.

 

Akkurat som veldig mange husker tilbake på Windows XP som et fantastisk operativsystem, når sannheten var at folk skydde det som pesten frem til Service Pack 1 og de fleste så ikke på Windows XP som stabilt og brukanes før Service Pack 2 som kom en god stund etter lansering. Likevel så sitter folk i dag å ser tilbake på Windows XP som om det skulle ha vært fantastisk hele veien.

 

 

 

For min egen del så er det ikke så fryktelig vanskelig, jeg har alltid brukt armbåndsur/klokker siden jeg var 13-14 år så for meg så er det helt naturlig å ha en klokke på armen, selv etter mobil og smarttelefonen sitt inntog. For min egen del så gir det langt mer mening å bruke 3000-4000 kr på en Apple Watch Sport, kontra det å bruke tilsvarende pris på en Certinaklokke eller lignende. Klokken jeg benyttet meg av før jeg fikk Apple Watch Sport var en Certinaklokke prissatt til  ca 5'000 kr så ikke bare er Apple Watch rimeligere, men den har jo funksjonalitet som går langt utenpå min Certinaklokke på egentlig alle mulige måter. Certinaklokken var også selvtrekkende så den hadde en lei tendens til å måtte stilles fra tid til annen for at den skulle vise tiden presist.

 

 

Eneste negative med Apple Watch Sport kontra Certinaklokka må være vekten, jeg syntes Apple Watch Sport veier litt lite, også må jeg jo ærlig innrømme at selv om firkantede klokker blir mer funksjonelt og gir mer mening for en smartklokke kontra en rund når vi tenker på effektiv visning av skjerminnhold og tekst så ser jo Certinaklokka noe bedre ut, selv om Apple Watch Sport ser overraskende bra ut den også. Tykkelsen på Apple Watch Sport er vel ca den samme som på Certinaklokka og de fleste selvtrekkende klokker. Også er det jo dette med batteriet da, men ettersom jeg stortsett alltid har et sted mellom 30-50% batteri igjen når jeg legger meg på kvelden så føler jeg ikke at det er et så fryktelig stort problem, som med vanen å lade mobiltelefonen hver dag så har det ikke vært spesielt vanskelig å huske det å lade klokken hver dag. Har hatt min siden slutten av April og har fremdeles ikke endt opp med å glemme å lade den eller vært i en situasjon hvor klokken ikke har hatt strøm.

 

 

De positive sidene med klokka er jo mange, det å få en komfortabel vibrasjon på hånde for varslinger og ha muligheten til å bare flikke hånden for å se hva det er og dermed kunne ta en vurdering om dette er noe som er verdt å bry seg med der og da syntes jeg er veldig kjekt og effektivt. Nå går jeg også rundt med telefonen på lydløs 24/7 og jeg har vel aldri gått glipp av så få varslinger, samtaler og meldinger som jeg har etter jeg fikk Apple Watch. Den hjelper jo også veldig på i en ellers travel hverdag og gjør det mye enklere å ha litt bedre kontroll på antallet skritt, generell kaloriforbedring, minner meg på om at jeg burde reise meg opp og bevege meg minst noen minutter hver time osv.. Og en stor fordel den har fremfor løsninger som Pebble osv er jo en temmelig nydelig skjerm og en et flott visuelt GUI som er en fryd å se på og bruke.

 

 

Også bruker jeg den aktiv til trening da, noe som også er et element Apple Watch klarer seg relativt bra med en solid pulsmåler og helt greie treningfunksjoner direkte på klokka. Det eneste som er irriterende er at Apple foreløpig ikke lar tredjepart integrere mot pulsmåler så hvis jeg bruker Endomondo på klokka så vil jeg ikke få målt puls via Apple Watch....

 

 

 

 

"klokken" er forresten underlegen med tanke på ytelse contra andre klokker alrede, pluss at hvis den tas bare for seg selv så har den selv da dårlig ytelse og tragisk batteritid.

 

 

 

På hvilken måte er den underlegen på ytelse? Har ikke opplevd min Apple Watch Sport som treg under noen omstendighet så langt, og jeg har hatt den i flere måneder nå. Eneste må jo være watchOS v1.X hvor alt av apper fra tredjepart må off-loades fra telefonen som gjør temmelig tregt og byr på en sub-par brukeropplevelse. Men alt dette er jo forandret med watchOS v2.X hvor alle apper kan kjøres lokalt på klokka og klokka i seg selv virker jo ikke å ha noen supersvak maskinvare så alt laster og flyter helt fint, til og med apper og løsninger fra tredjepart nå som de også kan kjøres lokalt på klokka.

 

 

Nå skal jeg ærlig innrømme at jeg ikke har sett noen særlig fornuftige sammenligning og benchmarks av maskinvare på smartklokker, men hva får deg til å si og påstå at Apple Watch tilsynelatende er såpass langt bak og såpass dårlig på maskinvare sammenlignet med konkurrentene? Den har en flott skjerm med god oppløsning, byggekvaliteten føles solid og alt jeg gjør på den går som kniv igjennom varmt smør.

 

 

Batteritiden kunne helt klart ha vært bedre, men her er vel ikke Apple Watch spesielt utsatt eller tragisk iforhold til de fleste ander på markedet som har tilsvarende ytelse, skjerm og funksjonalitet? Mange skrøt jo voldsomt av Moto 360, men ved lansering så slet jo de fleste som testet klokket å komme seg igjennom en hel dag. Apple Watch klarer (hvertfall for min del, som stortsett bruker treningfunksjonen og GPS hver dag) i snitt 1,5 dag og det er egentlig godt innenfor spør du meg. Forskjellen på å klare 1,5 dag og eventuelt 3-dager er forsvinnende liten i praksis da kan jeg liksågreit vende meg til å lade den hver dag. Men det å ha 7-dager+ ville jo helt klart vært å foretrekke, men det lar seg vel neppe gjøre med dagens teknologi og denne formfaktoren.

Lenke til kommentar

...snip en lang forsvarstale til apple....

 

Jo det er idiotisk å betale 5K for en lenke i stål. Og nei en lenke i stål kan ikke forsvare en prislapp på 5K. Man får jo for pokker en lenke i titan til langt mmindre....

Apple er grådige. Dårlig produkt til overpris,men saueflokken jubler og kaster pengene sine etter apple....

Endret av newnick
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...