Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Varslinger på jobben


Stormforcex

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg trenger litt hjelper her.

 

Jeg har tidligere hatt en dårlig arbeidsforhold på en fastjobb der jeg kom kvarter forseint første gangen og fikk ikke noe varsel og bedt om å bare starte å jobbe. En uke senere gjør jeg det igjen og da fikk jeg plutselig to varsler å signere på. Etter ca to måneder klarte jeg meg helt fint og dagen etter skjer det, jeg blir ca en time foreseint da. Det gikk tre dager før jeg ble innkalt til kontoret for å høre at jeg må enten oppsige meg selv eller arbeidsgiveren gjør det og samtidig signere på en varsel. Jeg jobbet i de tre dagene før innkalling. 

 

Dette er en gammel sak ca 2 år som jeg vil få en løsning på. Hva kunne jeg ha gjort med dette og hva har jeg rett på? 

 

Jeg har fått en del løsning fra andre folk som mener er feil, men jeg vet ikke helt, så jeg prøver her.

 

 

Tar imot all mulig løsning. Takk på forhånd. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er det du ønsker løsning på?

 

Etter hva jeg kan forstå har du brutt arbeidsreglementet gjentatte ganger ved å ikke komme til riktig tid, noe som i enkelte yrker medføre betydelige tap for bedriften. Du har også fått skriftlige varsler som jeg regner med forteller at dersom du bryter reglementet igjen kan det medføre oppsigelse. Når du da er en time for sen etter dette så kan jeg ikke se noe annet enn at det er gyldig oppsigelsesgrunn?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ein oppsigelse som er begrunna i at arbeidstakaren ikkje møter tidsnok på jobb vil være ein gyldig oppsigelsesgrunn.

Nøyaktig kor ofte og mykje for sein du kan være før det skal få reaksjonar vil være avhengig av kva type jobb det er snakk om (og delvis også korleis arbeidsavtalen er utforma).

Terskelen for å bruke forseintkoming som oppsigelsesgrunn vil være vesentlig lavare i bedrifter der ein ikkje får produsert før ein er fulltallige, eller der arbeidsgiver må skaffe ein vikar i den tida du ikkje er på jobb.

 

Slik som eg les situasjonen så foreligger det her grunnlag for ein oppsigelse, valget ditt mellom å seie opp sjølv eller bli oppsagt vil i den forbindelse være eit tilbud om å velge korleis du vil avslutte arbeidsforholdet.

For eksempel så vil det sjå langt betre ut på CV'en om du sa opp jobben sjølv (sidan du då kan seie til ny arbeidsgiver at du sa opp på grunn av intern uenigheit), ein oppsigelse ser langt verre ut.

 

 

Ei mulig løysning her ville nok være å gå i dialog med arbeidsgiver på eit mykje tidligare tidspunkt. Då kunne dere helt sikkert funnet en løsning før konflikta tilspissa seg nok til at arbeidsgiver ikkje lenger ville ha deg som ansatt.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...