Gå til innhold

Høyere utdanning, siviløkonom


inzy

Anbefalte innlegg

Hei, jeg går nå 3. året VGS, og skal om ikke så veldig lenge søke på siviløkonomstudier. Det har i flere år vært min store drøm å gå på NHH i Bergen, men etter en virkelighetssjekk innså jeg at det kanskje ikke blir mulig likevell. Poenggrensen for å komme inn på NHH var i 2015 53.0 om jeg ikke tar helt feil (bare å rette på meg om dette ikke stemmer), og kommer mest sannsynlig til å bli høyere for 2016.

Per dags dato har jeg karakterpoeng på 52.526.... Så nært, men samtidig ikke nok til å komme inn...
Har derfor begynt å sett på noen andre alternativ, og funnet ut at HiOA tilbyr siviløkonomstuder, også har man jo alltids BI. Jeg vil ikke være frekk, og skyte noen i leggen når jeg sier at jeg helst ikke vil gå på BI, da jeg føler "alle" kan gå der, og at man ikke får like stor annerkjennelse blandt arbeidsgivere når det kommer til den dagen at man skal søke seg jobb. Det jeg altså lurer på er om noen har noe erfaring fra HiOA eller evt. andre høyskoler som tilbyr siviløkonomutdanning. Jeg vil gjerne få tilbakemeldinger på hvorfor jeg burde velge den ene skolen fremfor den andre, fra noen som har grunnlag til å komme med noen gode svar. Om du er student eller har vært student ved en av skolene vil jeg bli svært takknemlig for noen gode argumenter :)

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 Jeg vil ikke være frekk, og skyte noen i leggen når jeg sier at jeg helst ikke vil gå på BI, da jeg føler "alle" kan gå der, og at man ikke får like stor annerkjennelse blandt arbeidsgivere når det kommer til den dagen at man skal søke seg jobb. 

 

Her tror du tar grundig feil. NHH og BI er definitivt de to mest anerkjente studiestedene for siv. øk i Norge (skal ikke begynne diskusjonen hvem som er best). Hvis du ser på hvor de store selskapene rekrutterer fra (eks Deloitte, PWC etc) så vil du se at 9x% kommer fra ett av disse stedene. Er du bekymret for anerkjennelse pga studiested så vil jeg heller vært bekymret for å velge noen andre læresteder enn NHH/BI. (Jeg begynte min karriere i Deloitte, å møte folk som hadde graden sin fra andre steder var svært sjelden, men relativt jevnt fordel mellom NHH/BI).

 

 

(For ordens skyld, jeg har hverken studert på BI eller NHH, so no bias).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en viss skjevhet i perspektivet her, og det er veldig synlig for de av oss som ser "bakover" fordi vi allerede er inne på arbeidsmarkedet.

 

For dere som skal begynne på universiteter og høgskoler, så ser det ut som om BI "tar imot alle". Og det er et poeng der, BI har ikke karakterkrav for å komme inn på samme måte. Fra dette perspektivet ser kanskje NHH mer attraktivt ut.

 

Men for de av oss som står på den andre siden og ser hvem og hva som kommer ut av den andre enden er det ikke alltid lett å se forskjell på kandidater fra NHH og BI. BI gir flere en sjanse på vei inn, men jeg vil ikke si at det ser ut som om det er noe lettere å komme seg ut i den andre enden med grad og gode karakterer.

 

(Jeg er skattejurist, så mitt forhold til siviløkonomer og revisorer er at jeg jobber sammen med dem.)

Lenke til kommentar

 

 Jeg vil ikke være frekk, og skyte noen i leggen når jeg sier at jeg helst ikke vil gå på BI, da jeg føler "alle" kan gå der, og at man ikke får like stor annerkjennelse blandt arbeidsgivere når det kommer til den dagen at man skal søke seg jobb. 

 

Her tror du tar grundig feil. NHH og BI er definitivt de to mest anerkjente studiestedene for siv. øk i Norge (skal ikke begynne diskusjonen hvem som er best). Hvis du ser på hvor de store selskapene rekrutterer fra (eks Deloitte, PWC etc) så vil du se at 9x% kommer fra ett av disse stedene. Er du bekymret for anerkjennelse pga studiested så vil jeg heller vært bekymret for å velge noen andre læresteder enn NHH/BI. (Jeg begynte min karriere i Deloitte, å møte folk som hadde graden sin fra andre steder var svært sjelden, men relativt jevnt fordel mellom NHH/BI).

 

 

(For ordens skyld, jeg har hverken studert på BI eller NHH, so no bias).

 

Det kan godt hende jeg gjør det, er bare dette intrykket jeg har fått av folk som har snakket om BI :)

Lenke til kommentar

Hvis det virkelig er drømmen din, så tar du et fag eller to som privatist til våren igjen. Helst de du har lavest karakter i ;)

Skjønner hva du mener, og hadde gjort akkurat som du sier om ikke det hadde vært for at poenggrensen for å komme inn på NHH er enda høyere for ordinærsøkere... (56. eller noe sånt). Det jeg evt. skulle tatt opp hadde da blitt tysk (som jeg har karakter 3 i nå), da jeg ellers bare har 5'ere og noen 6'ere. Ettersom (jeg mener) tysk vil bli et vanskelig fag å ta opp som privatist, er jeg også redd for at jeg skal kaste bort et år på å lese meg opp til eksamen, for så å ikke oppnå en mye bedre karakter som ikke kommer til å hjelpe meg noe som helst...

Lenke til kommentar

 

Hvis det virkelig er drømmen din, så tar du et fag eller to som privatist til våren igjen. Helst de du har lavest karakter i ;)

Skjønner hva du mener, og hadde gjort akkurat som du sier om ikke det hadde vært for at poenggrensen for å komme inn på NHH er enda høyere for ordinærsøkere... (56. eller noe sånt). Det jeg evt. skulle tatt opp hadde da blitt tysk (som jeg har karakter 3 i nå), da jeg ellers bare har 5'ere og noen 6'ere. Ettersom (jeg mener) tysk vil bli et vanskelig fag å ta opp som privatist, er jeg også redd for at jeg skal kaste bort et år på å lese meg opp til eksamen, for så å ikke oppnå en mye bedre karakter som ikke kommer til å hjelpe meg noe som helst...

 

Hehe, leste ikke helt grundig etter, tenkte du sa jeg skulle ta opp fag neste år :)  Har snakket med rådgiver på skolen, som anbefalte meg å ikke ta opp eksamener til våren, da jeg allerede skal opp  til 3/4 eksamener uansett (obligatorisk for VG3). Jeg kunne ha risikert å meldt meg opp og betalt 2000kr per fag jeg skulle tatt opp, for så å bli trekt opp til en obligatorisk eksamen samme dag... 2000 rett ut vinduet.. :confused:

Lenke til kommentar

Jeg tok opp 7 fag i vg3 for å komme inn på det jeg ville. Hadde ca. like høyt som du har nå. Fullt mulig. Du kan også ta nye, ekstra fag som privatist (og evt. fjerne de fra vitnemålet dersom du får dårlig karakter).

 

Ikke gi opp på NHH, fortsatt mulig å komme inn. Jeg gikk der i 1 mnd i år før jeg droppet ut. Bra skole, dritbra miljø. Lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg har bachelor fra NHH og mtt inntrykk er at skolevalg vektlegges for mye av mange. Det er ikke skolen som avgjør hvor god en økonom du blir. Det er hvilke forutsetninger du har når du begynner på studiet, hvilken innsats du yter under studiene og i noen grad hvilke andre studenter du omgir deg med. Hvis du for eksempel titter på studiebarometeret ( http://www.studiebarometeret.no/no/), er det ikke så mye som tilsier at NHH eller BI skulle skape så mye bedre økonomer enn for eksempel HiOA. Grunnen til at mange av de beste økonomene utdannes på NHH, er at NHH kaprer flere av de beste studentene. Dette reflekterer den høye opptaksgrensen og tidsbruken på studiet, som du finner i studiebarometeret. NHH-erne kunne ofte vært like suksessfulle om de hadde studert økonomi på en annen høyskole eller et universitet med tilsvarende innsats.

 

NHH kan likevel være mer riktig for deg enn HiOA, men jeg anbefaler deg å undersøke tilbudene til de ulike skolene. Har NHH noe som ikke HiOA eller andre skoler har? Noen særegenheter ved NHH er at skolen har Norges største andel av kurstilbudet sitt på engelsk, har mange utvekslingsstudenter, utvekslingsmuligheter som er lette å få godkjent, samt et veldig engasjert studiemiljø og studentforening, som dels henger sammen med en prestasjonskultur og dels med at NHH ligger litt utafor Bergen sentrum, og derfor en busstur unna andre studenter. Og siden NHH er en rendyrket handelshøyskole, finnes det kanskje noen spesielle kurs du er ekstra interessert i. Jeg har ikke så god kjennskap til studieplanen på andre studier og NHHs studieplan er endret i år. Men fortsatt utgjør valgfrie kurs 45 studiepoeng og kan plukkes og kombineres nesten akkurat slik du vil. Selv har jeg hatt fordypning i både tysk økonomisk språk og fransk økonomisk språk i tillegg til ett valgfritt mattekurs.

 

Hvis NHH høres spesielt tiltalende ut for deg, bør du vurdere hvor viktig disse faktorene er og om det er verd å jobbe for å komme inn på NHH en eller annen vei. Hvis det eneste avgjørende er at NHH er mest anerkjent, er det kanskje bedre å komme inn på en annen skole og engasjere deg og jobbe minst like hardt som en gjennomsnittlig NHH-er (igjen, se studiebarometeret), så vil ikke skolevalget bli en ulempe for deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Har du litt over 52 i karakterpoeng, så har du kanskje noen tilleggspoeng i form av realsfagspoeng og/eller språkpoeng? :)

Det stemmer, jeg har 2 realfagspoeng! :) Har 5/6 i alle fag, bortsett fra tysk, der jeg har 3... Kjipt at en karakter skal trekke ned så mye

 

 

Men da er er du vel på trygg grunn? Det er skolepoeng du søker med (førstegangvitnemål) og ikke karakterpoeng alene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...