Gå til innhold

Formelsamling for Excel


Harald Staff

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Savnet den ubegripelige logikken men det er nå kanskje bare meg :p

Uansett, bra initiativ :)

 

Hehe, la meg si det sånn at det ikke er for mange som kan forklare påskeformelen, men gjør gjerne et forsøk  :)

Den vant for øvrig onlinekonkurransen om å skrive den korteste påskeformelen for mange år siden. Det siste leddet med årstallsjekk var ikke med dengang, jeg har satt det inn for at den også skal virke på Mac-formatterte Exceldokumenter.

Lenke til kommentar

=AVRUND(DATO(B3;4;1)/7+REST(19*REST(B5;19)-7;30)*0,14;0)*7-6

 

:hmm:

Riktignok ikke min formel, men er da kortere enn din.

Men, du skal ha det, tittet ikke på samtlige formler og den påske-formelen er jeg usikker på om jeg hadde klart selv ettersom kun å sette seg inn i når påske er i seg selv er komplisert nok om man ikke skal ha det inn i en formel :)

Endret av aklla
Lenke til kommentar

=AVRUND(DATO(B3;4;1)/7+REST(19*REST(B5;19)-7;30)*0,14;0)*7-6

 

:hmm:

Riktignok ikke min formel, men er da kortere enn din.

 

Njaa, ikke originalen uten årstalleddet. Og så er det sånn at formellengder avhenger veldig av språk. Konkurransen foregikk på tysk og engelsk. En norsk funksjon som denne

=AVRUND.GJELDENDE.MULTIPLUM.NED(B1;20)

heter på engelsk

=FLOOR(B1;20)

 

Men jeg får forskjellige resultater mellom "min" formel og den du legger ut her. Kanskje jeg har oversatt den galt. Hva påstår den er påskedag i år, 2015?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Og der passerte vi to hundre nedlastinger, pluss ytterligere nesten hundre fra Ketils utmerkede nettsted http://www.excelguru.no. Og foreløping ingen klager på feil og mangler og generelt dusteri. Hyggelig start på helga dette :)

 

Spør her i tråden eller forumet hvis noe er ubegripelig, som "hva er en formel?" eller "hvordan bruker man denne?". Alle starter på forskjellig sted, ingenting å skjems over det.

 

Beste hilsen Harald

Endret av Harald Staff
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 5 måneder senere...
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...