Gå til innhold

Nå kommer iPad Pro


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Oppløsning er 2,732 x 2,048
Tykkelse er 6.9mm (forrige versjon er 6.1mm)
Vekt er 712 gram
Den har og garantert DDR4 RAM (DDR4 opererer på ganske nøyaktig dobbel hastighet i Exynos 7420, som DDR3 gjør i Exynos 5433)

Regner med skjermoppdateringsalgoritmen er ganske lik den du finner i AMOLED skjermene til Samsung. Det består hvertfall i korte trekk av å ikke oppdatere alle piksler hele tiden, når de uansett er like. (Litt mer avansert, og gjør litt mer, men vet ikke detaljene for noen av løsningene)

 

Edit: Og latterlig høye priser. Bare sammenlign 128 GB versjonen med pen og tastatur, med MacBook/rMBP, og selvfølgelig andre nettbrett/PCer.

Endret av TKongen
Lenke til kommentar

Oppløsning er 2,732 x 2,048

Tykkelse er 6.9mm (forrige versjon er 6.1mm)

Vekt er 712 gram

Den har og garantert DDR4 RAM (DDR4 opererer på ganske nøyaktig dobbel hastighet i Exynos 7420, som DDR3 gjør i Exynos 5433)

 

Regner med skjermoppdateringsalgoritmen er ganske lik den du finner i AMOLED skjermene til Samsung. Det består hvertfall i korte trekk av å ikke oppdatere alle piksler hele tiden, når de uansett er like. (Litt mer avansert, og gjør litt mer, men vet ikke detaljene for noen av løsningene)

 

Edit: Og latterlig høye priser. Bare sammenlign 128 GB versjonen med pen og tastatur, med MacBook/rMBP, og selvfølgelig andre nettbrett/PCer.

 

 

Variable refresh rate skal vel gjøre det samme som G-Sync og FreeSync? Nemlig justere oppdateringsfrekvensen på skjermen til den samme som FPS til det som vises for å skape mindre tearing og for å spare strøm da det er null poeng å kjøre skjermen på høyre Hz enn du har FPS.

Lenke til kommentar

 

Variable refresh rate skal vel gjøre det samme som G-Sync og FreeSync? Nemlig justere oppdateringsfrekvensen på skjermen til den samme som FPS til det som vises for å skape mindre tearing og for å spare strøm da det er null poeng å kjøre skjermen på høyre Hz enn du har FPS.

 

Leste du i det hele tatt hva jeg skrev? Leste du i det hele tatt hva som står i artikkelen?

 

Det har ikke noe med refresh rates å gjøre. Det har med hva du oppdaterer og når du gjør det. Ser ikke hvor du har Adaptive Sync ifra? Blir bedre diskusjon hvis du faktisk leser det du svarer på, og leser artikkelen først.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor må Apple alltid være så tullete angående specs? Jeg driter i hvor mange bildepunkter skjermen har tilsammen. Er det 4K eller 2k forresten? Og hvor mye ram har den?

Dette går vel under definisjonen 2,7K.

 

Syns uansett iPad Pro er utrolig kjedelig, spesielt for den prisen. Da er Surface Pro allerede et overlegent alternativ. 

Endret av La Menthe
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tar bare utgangspunktet i det jeg har sett ifra keynoten og artikkelen går jo ikke i detalj på hva dette med oppdateringalgoritmer er i det hele tatt? Ingen grunn til å være direkte nepete.

 

Direkte sitat:

"Skjermen bruker mindre strøm, takket være en «intelligent» skjermoppdateringsalgoritme​"

Adaptive Sync sitt formål er ikke å spare strøm. Dette er noe Samsung alltid har gjort på sine high res paneler. Både på grunn av båndbredden som kreves for å oppdatere så mange piksler hvert sekund, og strømmen det trengs. Jeg skrev også i min forklaring av teknologien at den altså ikke alltid oppdaterte alle piksler. Så kommer du og snakker om at at skjermen oppdateres i takt med det GPUen sender ut. Det viser klart at du IKKE leste hverken det jeg skrev eller tek skrev. Du har bare sett et par ord og koblet det til adaptive sync, istedenfor å lese setningene.

 

Hvis dette skjedde bare en gang. Bare et par ganger, men det er noe jeg begynner å bli ganske lei av nå. Må jeg be deg om å lese det jeg skriver før du svarer på det i hver eneste post? Da kommer jeg ikke til å fortsette å svare deg, hvis du ikke gidder å lese svarene mine engang. Dette var jo utelukkende et forsøk på å forklare folk hva denne vage setningen fra artikkelen sannsynligvis betyr.

 

Edit: Tilfellene der adaptive sync vil spare strøm er jo bare i spill. Altså svært liten effekt av det på strømsparingsfeltet i svært spesifikke situasjoner.

Hvis de hadde vært opptatt av batteritid hadde de satt GPU frekvens til en fast verdi. Slik det er nå er alle GPUer klokket over verdien de kan opprettholde lenge. Du får altså bedre fps i begynnelsen. Så lavere GPU frekvens ved start og lik frekvens hele tiden = bedre batteritid nå du spiller.

Endret av TKongen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Masse på pro jeg har bruk for. Skal leke med den i buttikk når den kommer (2016 vil jeg tro), men den er etter all sannsynlighet for stor for mitt bruk. Håper heller på Air 3 med Pencil-støtte neste år. 

 

De hadde kanskje fått lokket meg over på Pro om de ryktede tastaturfunksjonene inkluderte støtte for mus, med et Apple-produsert tastatur med touchpad. Dog ser det ut som at Remote Desktop på iPad er og blir for niche. Får heller revurdere jailbreak nå som jeg får mer RAM å leke med enn i Mini 3. 

Lenke til kommentar

Har ikke problemer med lagringskapasiteten osv, mange baserer seg på nettskyløsninger og lignende i dag. Men at du må opp på 128GB for å ha muligheten for 4G / LTE er jo temmelig latterlig..

 

Når den blir markedsført som noe man skal kunne redigere 4K video på så blir 32GB veldig lite. Skylagring hjelper ikke akkurat der.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vel... som tidligere Apple bruker (gikk over til ren Windows i 2012) må jeg få lov til å si at dette minner veldig om gamle Surface RT og Windows 8(RT), bortsett fra at Apple faktisk vil klare å selge denne da ;)

Selv om jeg er totalt uinteressert så ser det jo fint ut dette, så litt ros skal de ha (venter personlig på Surface Pro 4).

Lurer på hvordan det "touch cover" keybordet deres er i bruk. Siden Microsofts gamle touchcover var helt forferdelig. Type cover, med fysiske knapper, er jo mye bedre.
Apples keyboard ser ut som en slags blanding. Et tynt type/mac-cover med et lag av filt over, kanskje for å beskytte skjermen eller noe.

Eneste tingen jeg kan se som et irritasjonsmoment må være kickstandfunskjonen til coveret deres. Kan umulig være enkelt å skrive med tastatur, mens du har Ipaden på fanget, med den løsningen der. Surface Pro 3 har i det minste et ekstra magnetisk feste for stabilisering i det tilfellet. (Selv sitter jeg enda med en gammel Surface Pro 1, så i høst er det oppgraderingstid).

jaja... your move, Microsoft.

Endret av FB.247240412
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Masse på pro jeg har bruk for.

 

Hva mener du iPad pro bringer utover stor skjerm, skjermpenn og tastatur (altså ganske standard greier, som allerede eksisterer) ?

Nå så ikke jeg denne delen av lanseringen, men som du sier, så bringer den vel kanskje først og fremst en større skjerm. Det er for meg interessant og holder nok for oppdatering til iPad Pro når jeg etter hvert skal bytte ut dagens iPad...:-)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...