Gå til innhold

Tidsbruk på førerkort


Slatravi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

No har det vell blitt krav om fleire obligatoriske kjøyretimar også dei siste åra.

Dei fleste burde klare seg med dei obligatoriske timane pluss litt kjøyretrening, enten som kjøyretime eller ved privatkjøyring.

 

Det vil også være litt forskjell på kor flink du er på det kjøyretekniske før du starter med kjøyretimane, jo tryggare du er på det mekaniske, jo lettare er det å få med seg det kjøyrelæraren forteller deg.

Lenke til kommentar

Det er sant, men bare lurer på hvor mange timer andre bruker har hørt at forskjellene er store og at det er en kombinasjon mellom hvor god du er til å kjøre, men og på om kjøreskolen er litt "slu" og spiller på usikkerheten din og sier du må ha noen timer til 

 

Jeg tror nok ikke at kjøreskolen prøver å lure deg, ikke hvis du bruker en seriøs skole. De vil jo at du skal anbefale dem videre. 

Lenke til kommentar

 

Det er sant, men bare lurer på hvor mange timer andre bruker har hørt at forskjellene er store og at det er en kombinasjon mellom hvor god du er til å kjøre, men og på om kjøreskolen er litt "slu" og spiller på usikkerheten din og sier du må ha noen timer til 

 

Jeg tror nok ikke at kjøreskolen prøver å lure deg, ikke hvis du bruker en seriøs skole. De vil jo at du skal anbefale dem videre. 

 

Mest sannsynlig vil de ikke lure deg om de har god nok elevtilgang, er usikker på elevtilgangen siden det er mange kjøreskoler her jeg bor og det på et ganske lite sted. Samtidig er et godt rykte det beste å ha fordi da blir det flere kunder :) Er det lenge side du tok lappen? eventuelt når på trinn 3 fikk du glattkjøring (sikkerhetskurs på bane) hadde du kjøretimer på trinn 3 både før og etter eller avslutter glattkjøringa trinn 3? 

Lenke til kommentar

Er det lenge side du tok lappen? eventuelt når på trinn 3 fikk du glattkjøring (sikkerhetskurs på bane) hadde du kjøretimer på trinn 3 både før og etter eller avslutter glattkjøringa trinn 3?

Jeg tok den i 2010-2011 på vinterstid. Tenkte ikke så veldig mye på de forskjellige trinnene, men jeg husker at det var en obligatorisk innledningstime på trinn 3. Tok vel et par timer etter det. Mulig jeg husker feil. Brukte Wright hvis det hjelper deg noe.

Lenke til kommentar

Det du må ha er 2 veiledningstime, en hvert trinn, sikkerhetskurs på bane, sikkerhetskurs på vei del 1 og sikkerhetskurs på vei del 2. Du bør ta teorien så fort som mulig slik at du kan bestille oppkjøring, er oftest 2-4 måneder ventetid på det (her ihvertfall). Jeg tok teorien, og så tok jeg alt obligatoriske på 1 uke, og kjørte opp uken etterpå. Har hatt 0 kjøretimer, kun det obligatoriske og tok lappen på under 2 uker. Jeg har dog kjørt siden 16 flere ganger i uka for jeg ble alltid med foreldrene for de synes det var veldig deilig å slippe å kjøre selv, så jeg hadde allerede "hatt lappen" i 2 år kan du si.

 

Kjøreskolene har ingenting å tjene på å gi deg flere kjøretimer enn nødvendig, for de har alt for mye pågang og er som regel allerede fullbooket.

Endret av Poopadoop
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-tDbelX

Jeg hadde øvelseskjørt i halvannet år før jeg hadde min første kjøretime, og da hadde jeg kun de veiledningstimene på hvert trinn, så kun 1 time per trinn frem til oppkjøring. Går nok mest på kjøreevne.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke akuratt noe naturtalent når det  gjelder bilkjøring, men kjører bilen uten å "kvele" den... velger riktig gir og tilpasser fart i riktig tid osv... så må nok øve mer på kjøring i avansert trafikk. Det var første gang jeg kjørte på veier med "flettekjøring"  avkjøringsfelt osv.... Får håpe jeg ikk trenger så mange kjøretimer fordi dette svir av hele kontoen.... over 8000 kr når sikkerhetskurs på vei kommer :O 

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

No har det vell blitt krav om fleire obligatoriske kjøyretimar også dei siste åra.

Dei fleste burde klare seg med dei obligatoriske timane pluss litt kjøyretrening, enten som kjøyretime eller ved privatkjøyring.

 

Det vil også være litt forskjell på kor flink du er på det kjøyretekniske før du starter med kjøyretimane, jo tryggare du er på det mekaniske, jo lettare er det å få med seg det kjøyrelæraren forteller deg.

Det er sant! Eg har no hatt glattkjøring pluss 10 kjøretimar på trinn 2 og 3 til saman. Jeg kjører kjempe bra heime, men slit litt på kjøreskulen. Eg er ikkje så sikker på bilen og er veldig ukjend der eg kjører fordi det ikkje er på bostedet mitt. Dette gjer ofte at eg er meir opptatt äv å følgje med på vegen enn kor eg skal kjøre av. Eg får til dømes oppgåve kjør inn på td. E18 i rund kjøringa etter dette kjører du inn på XXXXlia/vegen. Når jeg følgjer vegen og så ser neste skilt er jeg meir opptatt av trafikken og slikt enn å køyre etter neste skilt... Jeg føler at eg egentelig er klar for trinn 4. Jeg løyser visst bilen for sakte pga. jeg ikkje kjenner den så godt. Jeg oppfatter skiltene, men glemmer at jeg så skilte og er usikker på kor lenge etter skiltet innkjørselen kjem. 

Endret av Slatravi
Lenke til kommentar

Jeg skjønner godt at du lurer på dette, men som nevnt er det veldig vanskelig å svare på. Det er så mange variabler: hvor skal du kjøre opp, alder, kjønn (kjørelæreren til mamma hadde en tommelfingerregel om at hvis du var kvinne, over 30 OG hadde barn ville man bruke minst x antall timer (husker dessverre ikke helt tallet, men det var rimelig høyt om alle boksene ble avhuket)), trafikkforståelse, biltekniskforståelse (altså hvor mye energi som du kunne brukt på å oppfatte trafikk "kaster du bort" på konsentere deg om pedaler, blinklys osv), kjøreerfaring osv. 

Lenke til kommentar

Jeg skjønner godt at du lurer på dette, men som nevnt er det veldig vanskelig å svare på. Det er så mange variabler: hvor skal du kjøre opp, alder, kjønn (kjørelæreren til mamma hadde en tommelfingerregel om at hvis du var kvinne, over 30 OG hadde barn ville man bruke minst x antall timer (husker dessverre ikke helt tallet, men det var rimelig høyt om alle boksene ble avhuket)), trafikkforståelse, biltekniskforståelse (altså hvor mye energi som du kunne brukt på å oppfatte trafikk "kaster du bort" på konsentere deg om pedaler, blinklys osv), kjøreerfaring osv. 

Når tok du lappen? Jeg tar kjøretimer kanskje for sjeldent tror jeg, men føler samtidig at jeg er god til å kjøre og leser trafikken ganske godt, men løser bilen for sakte, noe jeg føler at har med å gjøre at jeg ikkje kjenner kjøreskolebilen like godt som bilen hjemme og at det da automatisk blir saktere, kan jeg si dette til kjørelæreren? Jeg vil vertfall over til trinn 4 nå siden jeg har hatt 10 kjøretimer. Jeg ser på loggen at det ofte er 3 uker mellom kjøretimene og den ene gangen 6 uker pga. studietur. 

Endret av Slatravi
Lenke til kommentar

Jeg får ikke kjørt hjemme på samme stedene som jeg kjører med kjøreskolen det er litt av problemet, men jeg takler trafikken og greier å følge skilt( påbudt kjørefelt,vikeplikt, fletteregler og generelt alt med kryss og rundtkjøring er osv..) , men sliter med å vite hvor lenge etter skiltene avkjørsler kommer (50, 100, 150, 300 meter ??? ) 

Lenke til kommentar

 

Hadde ca 11 før sikkerhetskurs 3 og ca 6 mellom det kurset og alle sikkerhetskursene. Har oppkjøring nå 29. Januar og alt er tatt. Usikker på om eg endra treng fleire

 

Hvordan fungerer sikkerhteskurs på veg? 4,1  4.2 osv..? 

 

Er ein fare for at eg bommer på tallene nå, men skal prøve å gi så korekt info som mulig.

4.1 - landeveiskjøring. Da kjører man ca 4-5 timer trur eg det var. Da kjører du som regel på veier som er enormt trange, og her i Bergens området er de som regel fulle i svinger og landevei er som regel 80 (fartsgrense). Grunnen til at kurset oppsto er rett og slett fordi vi ungdommer dør / kræsjer / skjer ulykke på nettopp landevei. Før du sitter deg inn i bilen så er det noen timer teori der de snakker om farene ved landeveiskjøring + risiko og meir.

 

4.2 Kartkjøring - Du får ein rute du skal kjøre etter. Har eit eksempel " Du begynner ved trafikkskolen, så skal du til "Bergen", Så Sandviken, så Sandsli, Så flyplassen og så tilbake"

Greia her er at som regel så pleier kjørelærene gi deg 30 min på forhånd til å planlegge kjøreruten din og så skal du kjøre uten noe hjelp fra kjørelærer. Så skal du ta det etter rekkefølge og være innom kvart stoppested som du får utdelt.

 

TIPS: 1. Hold deg rolig. Det er veldig lett å bli stressa av kartkjøring. Tenk deg at det spiller nada rolle om du kjører feil.

2. Skriv ned skilta du trenger for å komme deg ditt. IKKJE skriv avkjørsler og at du må ta høyre der og venstre der.

Så er det ein evaluering av kursene på slutten.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

 

 

Hadde ca 11 før sikkerhetskurs 3 og ca 6 mellom det kurset og alle sikkerhetskursene. Har oppkjøring nå 29. Januar og alt er tatt. Usikker på om eg endra treng fleire

 

Hvordan fungerer sikkerhteskurs på veg? 4,1  4.2 osv..? 

 

Er ein fare for at eg bommer på tallene nå, men skal prøve å gi så korekt info som mulig.

4.1 - landeveiskjøring. Da kjører man ca 4-5 timer trur eg det var. Da kjører du som regel på veier som er enormt trange, og her i Bergens området er de som regel fulle i svinger og landevei er som regel 80 (fartsgrense). Grunnen til at kurset oppsto er rett og slett fordi vi ungdommer dør / kræsjer / skjer ulykke på nettopp landevei. Før du sitter deg inn i bilen så er det noen timer teori der de snakker om farene ved landeveiskjøring + risiko og meir.

 

4.2 Kartkjøring - Du får ein rute du skal kjøre etter. Har eit eksempel " Du begynner ved trafikkskolen, så skal du til "Bergen", Så Sandviken, så Sandsli, Så flyplassen og så tilbake"

Greia her er at som regel så pleier kjørelærene gi deg 30 min på forhånd til å planlegge kjøreruten din og så skal du kjøre uten noe hjelp fra kjørelærer. Så skal du ta det etter rekkefølge og være innom kvart stoppested som du får utdelt.

 

TIPS: 1. Hold deg rolig. Det er veldig lett å bli stressa av kartkjøring. Tenk deg at det spiller nada rolle om du kjører feil.

2. Skriv ned skilta du trenger for å komme deg ditt. IKKJE skriv avkjørsler og at du må ta høyre der og venstre der.

Så er det ein evaluering av kursene på slutten.

 

Hadde langkjøring og bykjøring i snøen. Gikk greit, kartkjøringa var ikke så seriøs. Vet du hvordan man bestiller oppkjøring selv? kan jeg nå først bare skikke på når det er ledig og så logge meg inn senere og bestille da? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...