Gå til innhold

Elkjøp starter salg av TV-er uten tuner


Anbefalte innlegg

Det er usosialt å ikke betale lisensen. Man kan gjerne tenke på flere enn seg selv... Ser man selv på NRK er det jo også tjuveri, som å snyte på skatten. Skammelig oppførsel!

 

Mange lavtlønte/ulønnede og pensjonister osv har stor glede av tilbudet. Dessuten burde alle se noe, slik at vui har en felles referanse i det offentlige rom...

Det er så mange gode grunner til å betale lisensen med glede og takknemmelighet! Takker for barnetv og mye god humor oppigjennom åra!

 

 

Skal du først snakke om usosialt, så ser jeg ingen spesiellt sosial side ved kringkastingslisensen.

 

Hadde den lisensbetalingen gått over skatteseddelen, så kunne man muligens begynt å kalle den sosial. Påtvunget er den mer eller mindre uansett valg av disse pengeinnkrevningsmetoder, og kan sånn sett med rette kalles smått sosial av natur. Fordi sosialister liker å påtvinge folk skatter og det ene med det andre. Kommunisme på godt og vondt.

 

Vi skal vel være takknemlige for velferdssamfunnet, som sikrer alle et minste minimum å leve av.

 

Men, når kringkastingslisensen går over skatteseddel, istedetfor apparatbunden, så vil det være mer sosialt, i og med at det også omfavner de som ikke ser på NrK. Jeg kan derfor ikke helt se for meg at Høyre, FrP og andre med den partifargen vil kunne omfavne det, om de da ikke samtidig omfavner det sosialistiske ved en skatteordnet TV-lisens.

 

Jeg stemmer i med ATWindsor at jeg er glad for den lisensordningen man har i dag, fordi da kan man unnslippe sosialistenes klamme og kvelende grep. Og det på HEEEELT lovlig vis.

 

Men, hadde det likevel gått over skatteseddelen som en alternativ løsning, så ville dette vært betydelig mer rettferdig for de lavtlønnede, og de som ligger langt under fattigdomsgrensen. Så fikk jeg påpekt det også.

 

Jeg tenker ikke på meg selv som en som vil stemme alt for sosialistisk ihvertfall. Selv om alle partier kan ha enkelte saker som er bedre enn resten av det som er hamret ned som saker for partiet. Det er da verre med partier som har svært mange saker man ikke klarer å støtte. Da må man stemme på noe annet, eller stemme blankt for å vise sin avsky til politikere generellt.

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Her var det mange rare kommentarer...

Det er ikke størrelsen som avgjør om det er en TV eller ikke. Det er om den har tuner! Har den ikke det er det ikke en TV, men en monitor. Siden jeg streamer alt via Internett ordnet jeg dette svært enkelt. Ringte en Radio/TV reparatør. Dagen etter kom han hjem til meg. Plomberte TV. (Fylte den vanlige antenne inngangen med varmt loddetinn og klemte den sammen med en tang) Fikk så en kvittering / bekreftelse på dette. Den sendte jeg til NRK og sa opp TV lisensen!

Kan antenne ingangen i det heletatt brukes lengere?

På jobben har vi en TV som brukes på storskjerm. Helt vanlig 50".

For å få inn NRK og TV2 på den for å se på sports finaler og lignende måtte vi har riksTV med dekoder.

Alle andre har kabel eller parabol men har sett noen slike riksTV antenner andre steder.

 

 

Ikke alle TV'er trenger separat dekoder for Riks TV. Mange benytter CA-modul for Riks TV rett i TV'en og dermed antenneinngangen.

 

https://www.rikstv.no/produkter/utstyr/kortleser/

 

Da plomberer man vel bare denne også.

 

 

Enten så misforsto jeg, eller så misforsto du :)

 

Jeg forsto det slik at magne.moe lurte på om antenneinngangen på TV'er i det hele tatt kan brukes til noe i dag eller at man er nødt å ha separat dekoder. Det trenger man altså ikke om man f.eks. benytter Riks TV.

 

Jup det var det jeg tenkte på og med et slik kort vil antenne ingangen ha en funksjon.

Men du vil enten trenge et slik kort eller en decoder for å se på tv mens du kan se på tv med en decoder selv om antenne ingangen er plombert virker hele saken temmelig foreldet.

Om du har CA-modul/PC-Card slot i TVen, så er den totalt ubrukelig om TV er plombert ved antenneinngangen, fordi signalene ikke når tuneren. CA-modulen brukes kun til å dekode signaler som er kodet i utgangspunktet, og signalene kommer via antenneinngangen.

 

Tilsvarende må TVer som støtter DVB-S, altså satelitt-signaler også plomberes på denne. Om det gjøres, vet jeg faktisk ikke, men skal det gjøres korrekt, så må dette og gjøres.

 

Eneste måte å da se TV på er via en ekstern dekoder, eller nett-TV, enten direkte i nettleser eller via app, som ikke er lisenspliktig da dekodingen skjer før du mottar signalet.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Her var det mange rare kommentarer...

Det er ikke størrelsen som avgjør om det er en TV eller ikke. Det er om den har tuner! Har den ikke det er det ikke en TV, men en monitor. Siden jeg streamer alt via Internett ordnet jeg dette svært enkelt. Ringte en Radio/TV reparatør. Dagen etter kom han hjem til meg. Plomberte TV. (Fylte den vanlige antenne inngangen med varmt loddetinn og klemte den sammen med en tang) Fikk så en kvittering / bekreftelse på dette. Den sendte jeg til NRK og sa opp TV lisensen!

Kan antenne ingangen i det heletatt brukes lengere?

På jobben har vi en TV som brukes på storskjerm. Helt vanlig 50".

For å få inn NRK og TV2 på den for å se på sports finaler og lignende måtte vi har riksTV med dekoder.

Alle andre har kabel eller parabol men har sett noen slike riksTV antenner andre steder.

 

 

Ikke alle TV'er trenger separat dekoder for Riks TV. Mange benytter CA-modul for Riks TV rett i TV'en og dermed antenneinngangen.

 

https://www.rikstv.no/produkter/utstyr/kortleser/

 

Da plomberer man vel bare denne også.

 

 

Enten så misforsto jeg, eller så misforsto du :)

 

Jeg forsto det slik at magne.moe lurte på om antenneinngangen på TV'er i det hele tatt kan brukes til noe i dag eller at man er nødt å ha separat dekoder. Det trenger man altså ikke om man f.eks. benytter Riks TV.

 

Jup det var det jeg tenkte på og med et slik kort vil antenne ingangen ha en funksjon.

Men du vil enten trenge et slik kort eller en decoder for å se på tv mens du kan se på tv med en decoder selv om antenne ingangen er plombert virker hele saken temmelig foreldet.

Om du har CA-modul/PC-Card slot i TVen, så er den totalt ubrukelig om TV er plombert ved antenneinngangen, fordi signalene ikke når tuneren. CA-modulen brukes kun til å dekode signaler som er kodet i utgangspunktet, og signalene kommer via antenneinngangen.

 

Tilsvarende må TVer som støtter DVB-S, altså satelitt-signaler også plomberes på denne. Om det gjøres, vet jeg faktisk ikke, men skal det gjøres korrekt, så må dette og gjøres.

 

Eneste måte å da se TV på er via en ekstern dekoder, eller nett-TV, enten direkte i nettleser eller via app, som ikke er lisenspliktig da dekodingen skjer før du mottar signalet.

 

 

Det er vel litt utenom hva spørsmålet fra magne.moe gikk ut på.

 

Spørsmålet var om den "gammeldagse" antenneinngangen har noe bruksområde/funksjon på TV'er i dag, og dermet svaret at ja det kan den ha.

 

Forøvrig er det du skriver helt riktig.

Endret av Valotunk
Lenke til kommentar

applause. på tide, får håpe dette blir en greie så andre produsenter også slipper modeller uten NRK tyrani-modul.

 

Dette er starten på at vi får lisensplikt på andre enheter med digitale mottagere (mobil, pc nettbrett osv). Per i dag kan man slippe lisensen med å plumbere tven, men dette kommer garantert til å endres hvis flere og flere benytter seg av plumbering eller monitor-løsninger. Om noen år er det lisensplikt for enheter koblet til internett!

Lenke til kommentar

 

Om noen år er det lisensplikt for enheter koblet til internett!

De har jo prøvd seg på dette og nettbrett men har ikke gått igjennom.

Det er helt feil hvis dette skulle blitt lov. Siden det umulig er rettferdig. NRK står fritt å kryptere innholdet sitt, og kreve brukere må logge inn for å se på innhold, gjør de ikke det er det dems sitt problem. Er ikke riktig man må betale for NRK hvis man skal ha internett.

 

Blir jo omtrent som å betale staten veivesen for bilskilt for ta toget eller bussen. Eller taxi.

Så det håper jeg aldri bli noe av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det argumentet hjelper ikke, man har alltid betalt lisens selv om man ikke har sett på NRK. Det er bare definisjonen av hva en mottager er. Per i dag er det en tuner, mens i fremtiden vil en mottager defineres som noe som kan motta NRK tv og radio på nett. 

 

Selvfølgelig følger NRK tett med hva som skjer? De ser jo, som alle vi andre, at vi beveger oss vekk fra TV. NRK kommer ikke til å sitte igjen uten lisensinntekter. 

Lenke til kommentar

 

Om noen år er det lisensplikt for enheter koblet til internett!

De har jo prøvd seg på dette og nettbrett men har ikke gått igjennom.

Det er helt feil hvis dette skulle blitt lov. Siden det umulig er rettferdig.

 

Hvem er "de" (som har prøvd seg på dette)?   (Regjeringen?)

"Hva" er det "dette" ikke har gått gjennom?    (Stortinget?)

 

(Jeg har en mistanke om at du blander sammen Norge og Sverige her.)

 

NRK står fritt å kryptere innholdet sitt, og kreve brukere må logge inn for å se på innhold, gjør de ikke det er det dems sitt problem. Er ikke riktig man må betale for NRK hvis man skal ha internett.

Nei, NRK er tvert i mot pålagt å sende innholdet ukryptert. Det kan hende NRK står fritt til å gjøre hva de vil i din verden, men i Norge i dag er det ikke slik. Hvis du snakker om hvordan du ønsker å ha det i fremtiden, så bør du skrive "NRK bør stå fritt til ..". Da går det an å forstå hva du mener.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så du mener man med offentlig transportmidler også må betale for veiavgift? Selv tog og trikk?

Eller man må betale leie av parkering hvis en buss står på parket et sted?

 

NRK kan få lisenspenger fra sykehus og skoler, eller offentlige.

 

Samme ville vært angående piratkopiering og harddisker er det riktig man skal betale avgift for noen piratkopier?

Lenke til kommentar

Så jeg har vanskeligheter for å se at NRK har mulighet å ta seg betalt fordi man kjøper pc, nettbrett etc.

Blir det slik vurder jeg å flytte til sverige eller danmark.

Du vurderer å flytte til et land som allerede har innført TV-lisens for PC og nettbrett? (Sverige)

 

(De måtte riktignok gå tilbake på det etter en dom i svensk høyesterett, men kan du være sikker på at svenske politikere ikke vil prøve seg igjen?)

 

edit: frykktlei

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

Når NRK lisensen skal opp til evaluering igjen så blir det uten tvil pålagt NRK lisens på alt som kan få inn NRK. Dvs alt ifra mobiltelefoner til konsoller. 

 

Som jeg har lenket til flere ganger så har Regjeringa allerede satt i gang et utvalg. Ett av alternativene som skal utredes er å beholde den løsningen som eksisterer i dag. Og i Stortingsmeldingen står det tydelig at man er ganske fornøyd med den løsningen man har i dag, som skal stå urørt ut Stortingsperioden. 

 

Så tvil er det. Men jeg mener det hadde vært naturlig å gjøre som du sier, å fordele lisensen over alle husholdninger som kan se NRK, ikke bare de som kan se tjenesten gjennom en tuner/dekoder. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Å ha lisens for "alle som kan se NRK" er jo ikke meningsfyllt i det hele tatt, da er det ihvertfall ingen vits å ikke ha det som skatt.

Korrekt. I dag er det kostnadsfritt for å se NRK, dagens lisens er en avgift for å eie en "tv mottager".
Lenke til kommentar

Minner på at det ikke er NRK som bestemmer hva som skal falle inn under kringkastingsavgiften. Det kan kun endres gjennom Stortingsvedtak. Det vil si at Høyre og Arbeiderpartiet kan sammen bestemme en endring, men hverken NRK, kulturdepartementet, kulturministeren eller Regjeringa kan i 2015/2016 bestemme at nettbrett skal bli lisenspliktige, uten at f.eks. Miljøpartiet De Grønne får sagt det de har på hjertet. 

 

Det er heller ikke bare NRK som vi er påtvunget betaling for. I 2014 ble utbetalt noe sånn som 78 millioner til lisensorganisasjonene fra staten som kompansering for privatkopiering - lovlig, ulisensiert kopiering - med mer. Riktig nok blir det en ganske lav lisens, hvis man fordeler den på 5 millioner hoder. Påstanden er at dette er en kompensasjon for 207 millioner kopier av filmer i 2014. Men for den lisensen er det fint lite du får. Det dekker primært opp at du noen ganger tar opp filmer på PVR'en din, eller at du streamer filmer innenfor loven. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det kan kun endres gjennom Stortingsvedtak. Det vil si at Høyre og Arbeiderpartiet kan sammen bestemme en endring, men hverken NRK, kulturdepartementet, kulturministeren eller Regjeringa kan i 2015/2016 bestemme at nettbrett skal bli lisenspliktige, ...

Dette er grunnen til at avgiften er en lisens og ikke en skatt. Skatter kan sittende regjering endre, et mediehus bør ha hakket mer stabile forutsetninger. Altså må stortinget bli enige, ikke bare den sittende regjeringen.
Lenke til kommentar

Å ha lisens for "alle som kan se NRK" er jo ikke meningsfyllt i det hele tatt, da er det ihvertfall ingen vits å ikke ha det som skatt.

 

AtW

 

Å ha et fjernsynsapparat er fra midt i forrige århundre engang definert som en luksus, noe man ikke trenger. De som ikke tok seg råd til det, skulle slippe unna lisensen. Det er grunnen til at ikke alle husstander trenger betale lisens, og at du kan plombere TVen og slippe unna. At å ha tilgangen til det samme gjennom internett-tjenester er noe mindre luksus, tror jeg de færreste mener. Jeg sliter seriøst å se hvorfor noen som kan se NRK-sendinger på et plombert TV skal forskjellbehandles fra de som kan se NRK-sendinger på et ikke-plombert TV. Dette er i 2015 en meningsløs distinksjon basert på gamle distribusjonsformer og ingenting annet. Elektronikken er forskjellig men prinsippet er identisk. Å oppdatere grunnlaget til å gjenspeile den virkelige verden er IKKE meningsløst. 

 

Det er viktige prinsipielle forskjeller på om en statseid kanal kontrollerer kontantstrømmen som bl.a. brukes til å lønne journalister som skal avsløre regjeringens overgrep, og og om regjeringen kontrollerer kontantstrømmen som bl.a. brukes til å lønne journalister som skal avsløre regjeringens overgrep. 

 

 

Det som betyr noe er at den sittende regjering i sin stortingsmelding er i ferd med å innføre ansvar for detaljstyring av NRKs innhold over til generalforsamlingen, og generalforsamlingen er statsråden, og statsråden er regjeringen. Det er et alvorlig politisk inngrep som er i ferd med å innføres. Det er dette som folk skulle ha diskutert, som er en reell redusering av fritt ikke-kommersiell redaksjonsansvar i Norge, i 2015. 

 

Og i en demokratisk stat så er f*** meg det det eneste som er viktig i denne debatten. Om alle husstander eller bare de fleste må betale den kunne ikke vært mindre viktig i det store bildet. Det betyr ingen verdens ting. Dere sitter og sutrer over småpenger når en av sikkerhetsmekanismene i demokratiet lirkes bort fra dere. Og ikke en eneste av dere kommer til å slå opp dette og sjekke det ut, enda mindre engasjere dere. For dere vil heller krangle bort ei regning fra NRK.

 

Jeg er ikke imponert. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

applause. på tide, får håpe dette blir en greie så andre produsenter også slipper modeller uten NRK tyrani-modul.

Dette er starten på at vi får lisensplikt på andre enheter med digitale mottagere (mobil, pc nettbrett osv). Per i dag kan man slippe lisensen med å plumbere tven, men dette kommer garantert til å endres hvis flere og flere benytter seg av plumbering eller monitor-løsninger. Om noen år er det lisensplikt for enheter koblet til internett!

 

 

Det ville i såfall ha blitt en veldig tungrodd og byråkratisk løsning. Da stemmer jeg heller på partier som ønsker å legge det over skatteseddelen. Selv om det er et sosialistisk grep det også i aller høyeste grad, så forenkler det hverdagen, og en del lisensfotfolk må omplasseres eller finne seg nye jobber.

Endret av G
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...