Gå til innhold

Første IT-jobb utenfor byene i Norge?


Anbefalte innlegg

Tilbake til gammle trakter på diskusjon.no - Wooot  :w00t:

Hei! Jeg lurer på om dette kan stemme - på skolen jeg nå studerer (på 2 året informasjonssystemer) hører jeg gang på gang fra forelesere: "det er bra de med best karakterer som blir ansatt", og jeg kan ikke la være å klø meg selv i hodet hver gang. Fra min erfaring i arbeidslivet (i andre yrker ikke relatert til IT) er dette utsagnet så langt på bær-tur som det går ann. Arbeidsgivere i min erfaring leter etter folk som kan gjøre en god jobb, ikke smiske med at de er gode på skolebenken, men i jobb 7-15, 5 ganger i uka med 5 ukers ferie i året.

Jeg tenker som så, "de mener de som sikter høyt og langt inni storbyene, de som vil ha høy gjeld, dyr leilighet med alt for god utsikt og en bil de ikke har råd til". For min del kunne jeg godt tenkt meg en support-jobb - nærmere en konsulent jobb egentlig, helst hvor man kan bevege seg litt, og ikke bare være limt til et skrivebord og en telefon med en lapp som henger ved skjermen hvor det er skrevet "Hei, du snakker med.. :grin2:" som en påminnelse av hva man skal svare etter ringetonen. Jeg liker å følge med på hva som kreves i jobb-stillinger rundt om i det ganske gand, og det virker som hypotesen min om at de som er "best" blir kun ansatt, men disse annonsene lyses ut fra storbyene som Oslo, Bergen og Trondheim.

Kommuner krever dóg at man har akademisk grunnlag, men ikke nødvendigvis gode karakterer. Noen innspill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har heilt rett i at karakterar ikkje er alt.

For mange arbeidsgivere så er det godt nok at du er kvalifisert, då vanligvis i form av at du har bestått og fått eit vitnemål på ei eller anna grad.

Men bortsett frå det så er nok dei fleste arbeidsgiverane meir interessert i å finne gode arbeidarar enn å finne arbeidarar med kun gode karakterar. Problemet er berre at når arbeidsgiver skal ansette ein person så har ein eit forholdsvis tynt grunnlag å gjere det på. For mange blir då løysninga å sjå på karakterane for å på den måten prøve å sortere ut dei beste søkerane frå dei dårligaste.

 

Gode karakterar er vanligvis ein god indikasjon på både kunnskapsnivået hos arbeidssøkaren, samt arbeidsmoralen (eller begge delar). Dette følger på den enkle logikk at for å få gode karakterar må du enten være veldig flink i faget ditt, eller du er disiplinert nok til å legge ned den arbeidsinnsattsen som trengs for å få gode karakterar.

Lenke til kommentar

Synd og si det, men det eksisterer nesten ikke IT-jobber utenfor byene. De finnes bare unntaksvis, slik som drift og support i en kommune. Eller en sjelden gang finner man firmaer ute i distriktene som lager ett eller annet nisjeprodukt som gjør det bra, og så er de ute etter utviklerekspertise. Så visst målet er å finne noe utenfor byene så må flytte dit det er jobb.

Lenke til kommentar

Det finnes ganske mange kommuner ute på bygdene, og så vidt eg veit er det svært få kommuner som ikkje har ei IT-avdeling, enten åleine eller som del av eit interkommunalt samarbeid.

 

Ein av fordelane med å søke jobb i ei litt meir avsidesliggande kommune er at det er forholdsvis greit betalt sidan mange kommuner er villige til å grave djupt i kommunekassa for å tilknytte seg eigen IT-kompetanse i staden for å leige inn IT-tjenester.

 

Men dei mest spennande og best betalte jobbane finner ein stort sett kun i byane, men då er det også mange om beinet. På ein liten arbeidsplass er det enklare å stige i gradene og til slutt ende opp med både personell- og fagansvar. På ein større arbeidsplass kan du lett ende opp i ein situasjon der du nesten ikkje stiger i gradene og forblir ein av "fotfolka" fram til pensjonsalder fordi det alltid er nokon med bedre kompetanse enn deg som søker på avansemangstillingane.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg tror nok ikke det stemmer helt at kun de med de beste karakterene blir ansatt. Jeg har selv en venn med ca C i snitt som har en ganske grei stilling i Visma, og en annen som ikke engang har gått høyskole som har en godt betalt jobb i et internasjonalt IT-selskap på Aker Brygge. Men det er jo sikkert litt forskjellig fra selskap til selskap. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Virker som The Avatar skjønte hva jeg mente (også flere her for den sakens skyld) - nei det er ikke snakk om en fremtidig stilling i et Fortune 5000 selskap for min del. Jeg er oppvokst på bygda, studerer nå i en annen mindre "bygdeby" - og stortrives uten anonymiteten, lukrative stillinger og andre goder storbyene frister med. Jeg vet jeg vil finne en god jobb som passer for meg i nær fremtid - være seg brukerstøtte på en utdannings institusjon eller i en mindre privat virksomhet. Så lenge økonomien tilsier at jeg (og andre) kan fortsette å være blant bygdefolket, men ha en grei IT-jobb (altså ikke nødvendigvis "$ikte $kyhøyt"), ønsker jeg heller det enn å bosette/pendle inn og ut av storbyene. Selv har jeg mye erfaring fra kundebehandling, fra mange ulike arenaer og tidligere utdanning på videregående nivå - så er ikke veldig urolig, men mildt sagt irriterende at man skal bli presset på å "måtte" være A-B student for i det heletatt å få en jobb innen IT bransjen, når dette tilsynelatende ikke stemmer.

Lenke til kommentar

Holder med deg i den biten om å fortsette å være en av bygdefolka, jobbe på et sted uten å måtte reise frem og tilbake med et eller annet personalansvar, trives med å gjøre en jobb, kontra å gjete folk og slikt.. 

 

Kommuner er nevnt, i tillegg kan vi slenge på sykehus og skoler i offentlig sektor, samt et spredt mylder av muligheter i privat sektor.

En ting som jeg tror, er at jo lengre du kommer på bygda, jo mer frempå må du være. Tror det er mange i private bedrifter som ansetter "kjentfolk" istedet for å lyse ut stilling. I offentlig sektor er det vel et krav om å søke eksternt.

Lenke til kommentar

Tror det er mange i private bedrifter som ansetter "kjentfolk" istedet for å lyse ut stilling. I offentlig sektor er det vel et krav om å søke eksternt.

Ikke uvanlig at dette skjer i offentlig sektor heller, selv om stillingen må lyses ut eksternt kan man fort finne ut at den bekjente man har er det beste til stillingen :)

Jeg har hatt noen stillinger i staten, men er lenge siden jeg konkurerte om en stilling med andre, likeverdige søkere slik man egentlig skal.

 

Ang. karakterer osv. er det etter min erfaring bare nyttig i starten, jeg hadde middels dårlig karakterer på skolen og kun fagbrev, men sitter i dag som ingeniør, jeg hadde både personellansvar og fagansvar i ett veldig stort firma i den forrige jobben, men fant ut at det ikke var så mye for meg. Men, det er mulig å komme "langt" uten verken gode karakterer eller utdannelse, men det krever erfaring :)

 

edit: jobber forøvrig langt utenfor byene også.

Endret av aklla
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Tror det er mange i private bedrifter som ansetter "kjentfolk" istedet for å lyse ut stilling. I offentlig sektor er det vel et krav om å søke eksternt.

Ikke uvanlig at dette skjer i offentlig sektor heller, selv om stillingen må lyses ut eksternt kan man fort finne ut at den bekjente man har er det beste til stillingen :)

Jeg har hatt noen stillinger i staten, men er lenge siden jeg konkurerte om en stilling med andre, likeverdige søkere slik man egentlig skal.

 

Ang. karakterer osv. er det etter min erfaring bare nyttig i starten, jeg hadde middels dårlig karakterer på skolen og kun fagbrev, men sitter i dag som ingeniør, jeg hadde både personellansvar og fagansvar i ett veldig stort firma i den forrige jobben, men fant ut at det ikke var så mye for meg. Men, det er mulig å komme "langt" uten verken gode karakterer eller utdannelse, men det krever erfaring :)

 

edit: jobber forøvrig langt utenfor byene også.

 

Ja - jeg ønsker på samme måte å opparbeide meg arbeidserfaring innen IT etter studiene, da jeg ikke har jobbet innen dette området før. Jeg har heldigvis kontakter i det kommunale i min hjemby (noe som tidligere har skaffet meg en jobb for staten tidligere i en liten periode), samt mengder av arbeidserfaring til å kun være i midten av 20-årene (jobber også frivillig hver sommer - selv om denne jobben krever mye ansvar og engasjement). Så klart, jeg skjønner at skolen ikke kan gå ut å si at "det holder med å få en C", men som sagt bare irriterende når dem presser på med at "KUN de BESTE får jobb". Jeg ser frem til å finne en stilling innen brukerstøtte/helpdesk som min første IT jobb, håper bare at jeg slipper å jobbe i storbyene. For min del kunne jeg godt tenkt meg å flytte langt nordover, heh. Liker å være minimalistisk, da har man mulighet til å spare mer penger over tid sånn sett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...