Gå til innhold

Ønsket artikkel på tek.no: Windows 10 for mobilt bredbånd


Anbefalte innlegg

Jeg kan ikke se at dette temaet er dekket av norske nettsteder, og engelske har vært vanskelig å forstå..

 

Vi har nok mange med mobilt bredbånd, enten som permanent løsning eller som en av og til løsning på tur m.m.

 

Det har vært skrevet noe om at Windows 10 ikke har samme system som før på å regulere når oppdateringer skal lastes ned. Jeg savner sterkt hjelp og tips til å minimere datatrafikk mest mulig på Windows 10. Særlig å finne innstillinger som gjør at maskinen gir meg mer kontroll på å velge når oppdateringer skal foretas.

 

I mitt tilfelle med kun mobilt bredbånd som standard, er det trist om datapakken brått spises opp av større oppdateringer, uten forhåndsvarsel. Med Windows 7 kunne man velge varsle om oppdateringer og velge når de skal ned. Så den bærbare ble av og til tatt med til vanlig trådløst nett, når det var store oppdateringer som trengtes.

 

Jeg var godt kjent med Win 7 og ser at overgangen til Win 10 var noe større enn beregnet, særlig på slike innstillingsmuligheter omkring databruk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke se at dette temaet er dekket av norske nettsteder, og engelske har vært vanskelig å forstå..

 

Vi har nok mange med mobilt bredbånd, enten som permanent løsning eller som en av og til løsning på tur m.m.

 

Det har vært skrevet noe om at Windows 10 ikke har samme system som før på å regulere når oppdateringer skal lastes ned. Jeg savner sterkt hjelp og tips til å minimere datatrafikk mest mulig på Windows 10. Særlig å finne innstillinger som gjør at maskinen gir meg mer kontroll på å velge når oppdateringer skal foretas.

 

I mitt tilfelle med kun mobilt bredbånd som standard, er det trist om datapakken brått spises opp av større oppdateringer, uten forhåndsvarsel. Med Windows 7 kunne man velge varsle om oppdateringer og velge når de skal ned. Så den bærbare ble av og til tatt med til vanlig trådløst nett, når det var store oppdateringer som trengtes.

 

Jeg var godt kjent med Win 7 og ser at overgangen til Win 10 var noe større enn beregnet, særlig på slike innstillingsmuligheter omkring databruk.

 

Hei, takk for tipset – dette er en god idé. Jeg noterer det på idélisten vår!

 

Kurt 

Lenke til kommentar

For øvrig så har vi skrevet litt om hvordan du får kontroll på Windows-oppdateringene her: http://www.tek.no/artikler/guide-ta-full-kontroll-over-windows-10-oppdateringene/191724/2

 

Det hindrer riktignok ikke alt det andre som kan ligge i bakgrunnen og bruke data, som f.eks. Dropbox-synkronisering el.l., men du får i det minste kontroll på når Windows-oppdateringene skal lastes ned.

Lenke til kommentar

For øvrig så har vi skrevet litt om hvordan du får kontroll på Windows-oppdateringene her: http://www.tek.no/artikler/guide-ta-full-kontroll-over-windows-10-oppdateringene/191724/2

 

Det hindrer riktignok ikke alt det andre som kan ligge i bakgrunnen og bruke data, som f.eks. Dropbox-synkronisering el.l., men du får i det minste kontroll på når Windows-oppdateringene skal lastes ned.

 

Takk. Det er for meg en større overgang fra Win 7, enn det jeg så for meg når det gjelder veier og kontroll over litt mer avanserte funksjoner. Bruk av diverse skytjenester osv. får være en sak, det krever jo datatrafikk som ikke bør overraske særlig.

 

Kan noen bekrefte at dette virker på oppdatert norsk Win 10 Pro?

Jeg opplever at enkelte engelske guider på avanserte funksjoner er endret fra hvordan de var under betatesting og sluttversjon.

Jeg får ingen treff ved søk på gpedit på min maskin nå, lykkes det andre å få opp dette på oppdatert norsk Win 10 Pro?

 

Det er etter min mening påfallende mye endringer i Win 10 for litt mer avanserte brukere.

(Føler meg veldig nedgradert på Windowskunnskaper nå, sammnelignet med Win 7).

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...