Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Ønsker forslag til sted ved kjøp av fritidstomt på fjellet. Som en god investering.


Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å kjøpe meg en hytte tomt på fjellet som jeg kan få glede av etter hvert. Jeg har ikke gjeld i dag og sitter på nedbetalt bolig. Så i stedet for å ha penger i banken til en veldig lav rente ønsker jeg å låne litt til og kjøpe meg en hytte tomt som en god investering. Det jeg trenger hjelp til er å finne/velge rett område jeg bør kjøpe i. Så jeg velger et sted som det vil være en verdi stigning fremover. Da jeg i dag ikke har noen kunnskap om dette. Så skulle du ha noen forslag er jeg veldig takknemlig for gode innspill. Mine ønsker er i prisområde 500.000,- til 1.500.000,- På fjellet. Helst over 7-800 meter høyde. God og åpen utsikt er viktig. Helst under 3 timer å kjøre i fra Oslo/Drammen. Alpint/ski er ikke veldig viktig. Men er sikkert lurt for en god verdi stigning? Strøm/vann og helårsvei er viktig. Jeg kommer til å bruke hytten på vinter, vår og høst. Hilsen Øystein :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har budsjett opp mot 1,5 mill trenger du ikke tenkte tomt, da er det mange ok hytter i rekkevidde. 

Jeg har hytte i Tuddal, det området bør dekke alle dine krav. Eneste minus er at det ikke finnes noe godt alpinanlegg i området, men er noen mindre som passer for barn. Hvis du velger andre siden av fjellet (Gaustablikk) har du et flott alpinanlegg, men er nok en del dyrere.

I Tuddal bygges det nå avløp og det planlegges kommunalt vann, så om man kjøper en eldre hytte uten innlagt vann/avløp har man mulighet til å få en verdistigning ved å oppgradere til dette over tid. Det legges også ut tomter fortsatt selv om det er mange utbygde felt. Kjøretid fra Oslo 2t 15min på godt føre. Eneste minus er at de har innført eiendomsskatt nylig, men det er vel få (populære) områder der man slipper unna dette nå...

Lenke til kommentar

Noen spår at de hyttene på fjellet som vil stige mest i verdi, er de som ligger for seg selv, langt fra andre hytter og hyttefelt. Og langt fra hotell, bar og skitrekk. Garantert uten vann og kloakk, og ingen elektriske kabler verken i stolper eller i bakken. For sånne hytter bygges ikke lenger. Å kjøpe en ubebygd hyttetomt i et sånt område, er derimot gambling. Endringer i kommunal politikk og planer kan gjøre at man ikke får bygge på slike tomter, da man ønsker inngrepene i naturen konsentrert i hyttefelt nær vei/strøm/vann/kloakk i stedet for spredd utover.

 

Dermed er sannsynligvis beste investering være

- enten hyttetomt i et felt som er regulert men som er billig fordi det i noen år framover vil være mer byggeaktivitet enn ferdige fasiliteter. Når gravemaskinene forsvinner og skitrekket og baren og hytte-jeepene er på plass, vil gjenværende ubebygde tomter ha steget i verdi

- eller en ferdig hytte i et område med mye fin natur og få hytter der man vet at det ikke tillates at det bygges flere hytter.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen spår at de hyttene på fjellet som vil stige mest i verdi, er de som ligger for seg selv, langt fra andre hytter og hyttefelt. Og langt fra hotell, bar og skitrekk. Garantert uten vann og kloakk, og ingen elektriske kabler verken i stolper eller i bakken. For sånne hytter bygges ikke lenger. Å kjøpe en ubebygd hyttetomt i et sånt område, er derimot gambling. Endringer i kommunal politikk og planer kan gjøre at man ikke får bygge på slike tomter, da man ønsker inngrepene i naturen konsentrert i hyttefelt nær vei/strøm/vann/kloakk i stedet for spredd utover.

 

Dermed er sannsynligvis beste investering være

- enten hyttetomt i et felt som er regulert men som er billig fordi det i noen år framover vil være mer byggeaktivitet enn ferdige fasiliteter. Når gravemaskinene forsvinner og skitrekket og baren og hytte-jeepene er på plass, vil gjenværende ubebygde tomter ha steget i verdi

- eller en ferdig hytte i et område med mye fin natur og få hytter der man vet at det ikke tillates at det bygges flere hytter.

Svinks, du skriver rett på det jeg lurte på. Og jeg tror at du har helt rett. At de som skal ha hytte i fremtiden ønsker fasiliteter som strøm, vann, internett og nær ski muligheter.  Og da får de leve med at det er tettere innpå hyttenaboen. Slike tomter er dyrere enn å kjøpe på en øde støl. Men vil nok gi best værdi stigning over tid. Abraxa, jeg kjenner godt til Tuddal. Min far hadde hytte der i 15 år. Dessverre så solgte han den for en del år siden. Midt i husbygging for meg. Så jeg hadde ikke mulighet til å kjøpe den da. Tuddal er to timer for meg å kjøre i fra Sande. Så det er helt perfekt. Hvis du skulle se noe som kan være aktuelt for meg enten det er hytte elle tomt er det supert om du skulle sende meg en email. [email protected]

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hagasetåsen har tomter med priser på kr 1,75 til 1,95 mill. Så vidt jeg forstår, er dette prisen på tomta, ikke ei ferdig hytte. Som hyttetomtpris er det det høyeste jeg noensinne har sett, og selv om det sikkert er flotte tomter i flott terreng og noen mener det er verdt prisen, er det vel høyst tvilsomt som investering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...