Gå til innhold

Noen bedrift spørsmål (AS)


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har noen spørsmål, eg ville gjerne hatt litt mer informasjon om  :)

 

- Når det gjelder å betale selskapskatt i et AS, er det mulig å betale kun en gang i året eller er det vanlig å betale hver månde?

 

- Når du kjøper og selger brukt bil i et AS, må du legge på Moms igjen på dei? eller slipper du siden den er allerede betalt moms av

 

- Når du importere varer fra utlandet, hvordan er toll og momsen på varer du kjøper inn? Slipper du f.eks tollen?

 

Vil spør noen flere senere  :wee:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aksjeselskaper er etterskuddspliktige, og betaler skatt av inntekten opptjent i 2015 i to terminer i 2016; 15. februar og 15. april. 

 

Salg av bruktbil er fritatt for merverdiavgift, og det skal ikke beregnes merverdiavgift på omsetning av bruktbil som det skal betales omregistreringsavgift for. 

 

Når du importerer varer fra utlandet skal du betale toll og merverdiavgift. Avgiftspliktige næringsdrivende vil få fradrag for betalt merverdiavgift. 

Lenke til kommentar

Takk krikkert, lærer mye, utdannet regnskapfører du  :wee: ?

 

Noen flere spørsmål:

 

- Eg har en bruktbil til 20k som eg vil selge, pga dårlig salg vil eg gje noen nye dekk verdt 5k i tillegg visst dei kjøper bilen. Må eg då plusse på momsen av dekkene på bilen, altså 25% av 5000kr = 1250kr i tillegg til dei 20k? (21250kr for bilen?)

 

- Starter eg som en bil forhandler, og kjøper inn flere nye/brukte biler. Salget på biler går bra, men det er noen biler så blir ikkje solgt. Noen år går og bilen står ennå, vil eg då få kunne avskreve noen verdien på bilen? 

 

- Som et AS får du igjen momsen, men hvor ofte får du momsen tilbake? Hver månde?

 

- Kjøper eg et verktøy som er verdt 40k, og planlagt til å vare 5 år, men varer bare 1år. Kan eg då avskrive hele summen, siden den ble ødelagt eller må eg forsette og avskrive 20% hvert år til 15k?

 

- Selger eg en varer til utlandet, vil det bli moms pliktig?

 

 

:wee: ?

Endret av TorZoc
Lenke til kommentar

Jurist.

 

Mva-fritaket gjelder kun omsetning av bilen. Selger du noe i tillegg til bilen er det vanlig omsetning, og du må splitte totalprisen i to deler, den avgiftspliktige og den avgiftsfritatte delen. Skattedirektoratets mening (i Mva-håndboken) er at rabatten skal fordeles forholdsmessig. Det vil si at hvis du slår av 20 % (fra 25k til 20k) må du beregne mva av 4k i dekk (5k - 20 % (1k) = 4k).

 

Summen blir da 20k eks.mva. der 4k er mva-grunnlag, eller 21k inkl. mva.

 

Du får ikke skattemessige avskrivninger for ukurans eller verditap på varelager, jfr. skatteloven § 14-5 (2) ©. For å få skattemessig avskrevet verditapet må du realisere bilen (f.eks. selge eller ødelegge den).

 

Som avgiftspliktig har du seks mva-terminer i året, annenhver måned, men du kan søke om å få sjeldnere eller oftere.

 

Ødelegges et verktøy etter ett år avskriver du resten av verktøyets verdi dette året. Det anses som realisasjon.

 

Salg av varer som eksporteres til utlandet er fritatt for mva.

Lenke til kommentar
Takk krikkert! Lærer mye :D

 

Har noen flere:

 

- Hva skjer når en kunde kjøper en varer hos bedriften min og ikkje betaler ann, vil eg kunne avskreve det beløpet han skylder? Helt til han betaler summen, så må eg trekke av avskrining. Visst du skjønner hva eg mener.

 

 

- Utleier eg en leilighet, og etter noe år har leiligheten fått slitasje. Då kan eg avskrive oppussinga til den opprinnelige standen som an va, og visst det hadde våre oppgradering av leiligheten hadde det gått under driftsmiddler, Right?

 

Men er det samme når du utleier bil (leaseing av bil firma)også? At du kan avskrive noe verdien av bilen? Siden bilen er jo et driftsmiddel for bedriften? Hva vil skje visst bilen blir skadet?

 

 

- Fekk bare denne iden i hode. Sorry visst det blir litt offtopic.

 

Ser at salg av supplements på internet begynner å bli populært, nå tenker eg på noen spesielle supplements så selges ikkje i Norge. Dei er ikkje -ulovlig, eller -resept pliktige og fult lovlig å impotere.

 

Men når eg leser gjennom krava for å selge det i Norge, oppfyller dei ikkje krava til det. Så eg lurte på om det var mulig å impotere dei inn i Norge for å så selge det på internett, til land utenom Norge. Er dette lov, siden du selger ikkje til norske forbrukara?

 

 

:hmm:

Endret av TorZoc
Lenke til kommentar

 

 

- Hva skjer når en kunde kjøper en varer hos bedriften min og ikkje betaler ann, vil eg kunne avskreve det beløpet han skylder? Helt til han betaler summen, så må eg trekke av avskrining. Visst du skjønner hva eg mener.
 
Tap på kundefordringer kan avskrives når fordringen er såkalt "uerholdelg". Vurderingstemaet er ifølge Lignings-ABC:
 

 

- det er foretatt tvangsinndriving eller inkasso som har vært forgjeves, eller
- en kundefordring ikke er innfridd seks mnd. etter forfall til tross for minst tre purringskrav med normale purringsintervaller og slik aktivitet fra kreditors side som forholdene tilsier, eller
- offentlig gjeldsmegling, konkurs-, likvidasjons- eller avviklingsbehandling i skyldnerens bo gjør det klart at bomidlene ikke gir eller vil gi fordringen dekning, eller

- fordringen ellers ut fra en samlet vurdering må anses klart uerholdelig.

 
 

 

- Utleier eg en leilighet, og etter noe år har leiligheten fått slitasje. Då kan eg avskrive oppussinga til den opprinnelige standen som an va, og visst det hadde våre oppgradering av leiligheten hadde det gått under driftsmiddler, Right?
 
Vedlikehold kan fradragsføres direkte (må ikke aktiveres og avskrives). Påkostninger må aktiveres på inngangsverdien (det vil si at du får øke din kjøpspris), noe som reduserer skattepliktig gevinst ved salg.
 
Du får ikke avskrive en boligeiendom.
 

 

Men er det samme når du utleier bil (leaseing av bil firma)også? At du kan avskrive noe verdien av bilen? Siden bilen er jo et driftsmiddel for bedriften? Hva vil skje visst bilen blir skadet?
 
Leier du ut bil er bilen et driftsmiddel, og behandles som driftsmidler. Du får avskrive bilen på saldo (saldogruppe d, 20 % per år). Blir bilen skadet må du velge om du skal reparere (vedlikehold, fradragsberettiget) eller kondemnere (realisasjon, får fradrag for tap).
 

 

Ser at salg av supplements på internet begynner å bli populært, nå tenker eg på noen spesielle supplements så selges ikkje i Norge. Dei er ikkje -ulovlig, eller -resept pliktige og fult lovlig å impotere.
 
Men når eg leser gjennom krava for å selge det i Norge, oppfyller dei ikkje krava til det. Så eg lurte på om det var mulig å impotere dei inn i Norge for å så selge det på internett, til land utenom Norge. Er dette lov, siden du selger ikkje til norske forbrukara?
 
Tvilsomt. Selv om det ikke er forbudt å importere som privatperson er det ikke nødvendigvis den samme situasjonen når det gjelder å importere som næringsdrivende.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Leier du ut bil er bilen et driftsmiddel, og behandles som driftsmidler. Du får avskrive bilen på saldo (saldogruppe d, 20 % per år). Blir bilen skadet må du velge om du skal reparere (vedlikehold, fradragsberettiget) eller kondemnere (realisasjon, får fradrag for tap).

 

Så visst bilen kommer tilbake etter leie avtalen, og det er en bulk på bilen, da vil kostnadene til å fikse bulken komme på fradrag og ikkje driftskostnader?

 

 

 

 

 

Tvilsomt. Selv om det ikke er forbudt å importere som privatperson er det ikke nødvendigvis den samme situasjonen når det gjelder å importere som næringsdrivende.

 

Du har vell ikkje en kilde på dette? Ville gjerne lest litt mer om det :)

 

 

 

Takk Krikkert!

Lenke til kommentar

 

 

 

Leier du ut bil er bilen et driftsmiddel, og behandles som driftsmidler. Du får avskrive bilen på saldo (saldogruppe d, 20 % per år). Blir bilen skadet må du velge om du skal reparere (vedlikehold, fradragsberettiget) eller kondemnere (realisasjon, får fradrag for tap).

 

Så visst bilen kommer tilbake etter leie avtalen, og det er en bulk på bilen, da vil kostnadene til å fikse bulken komme på fradrag og ikkje driftskostnader?

Skjønner ikke helt hva du mener her. Driftskostnader (og det inkluderer vedlikehold, og forsåvidt også avskrivninger) og fradrag er bare forskjellige ord for samme sak.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Arbeidsgiver har som regel fradragsrett for kostnader knyttet til opplæring/utdanning av ansatte.

 

Spørsmålet er hvordan det skal behandles på arbeidstakers hånd - som et skattefritt gode, eller som en skattepliktig naturalytelse.

 

Utgifter til å vedlikeholde sin utdanning (ajourføringskurs, mv) er fradragsberettiget for arbeidstaker, hvis han jobber i et yrke som krever utdanningen. Arbeidsgiver kan da skattefritt dekke utgiftene til slik utdanning.

 

Utgifter til nyutdanning (grunnopplæring) eller videreutdanning (opplæring til et høyere nivå enn man har hatt tidligere) er ikke fradragsberettiget, og all utgiftsdekning skal behandles som om det var lønnsutbetaling til arbeidstaker. Her finnes det ett unntak: Hvis arbeidsgiver krever videreutdanning som et absolutt krav for å fortsette i stillingen kan arbeidstaker ha fradragsrett for utgifter til å skaffe seg denne utdanningen.

 

 

Det finnes også regler om skattefri arbeidsgiverfinansiert utdanning. Disse reglene er et alternativ til de beskrevet ovenfor. Dette er, i korte trekk (fra Lignings-ABC 2014/15):

 

 

 

Skattefritaket for kostnadsdekningen er betinget av at ett av vilkårene nedenfor er oppfylt.

- Utdanningen må gi kompetanse som kan benyttes i nåværende eller fremtidig arbeid hos nåværende arbeidsgiver. Utdanning som i hovedsak tjener skattyters private interesser gir for eksempel ikke rett til skattefritak. Dekning av kostnader til ordinær kjøreopplæring for bil må normalt anses i hovedsak å tjene skattyters private interesser. Dette gjelder selv om skattyteren har behov for å kunne kjøre bil i sitt yrke.

 

- Utdanningen dekkes i forbindelse med opphør av arbeidsforhold og gir kompetanse som kan nyttiggjøres ved søking av nytt arbeid hos annen arbeidsgiver. Skattefritaket er i disse tilfellene begrenset oppad til 1,5 ganger folketrygdens grunnbeløp (1,5 G).

 

Er utdanningen ekstern (det vil si at arbeidsgiver kjøper utdanningen hos noen andre) gjelder i tillegg disse vilkårene:

 

 

 

- Utdanningen må være beregnet til normalt å skulle gjennomføres på inntil 4 semestre, maksimalt 20 måneder, ved fulltids studium (normert varighet). Varer utdanningen lengre, er likevel dekning av kostnadene skattefri for de første 4 semestre som dekkes, maksimalt 20 måneder.

 

- For utdanning med varighet over to måneder, må arbeidstakeren ha arbeidet i heltidsstilling hos arbeidsgiver i minst ett år ved oppstart av utdanningen. Dette gjelder selv om utdanningen ble påbegynt hos en tidligere arbeidsgiver. Ved deltidsstilling forlenges kravet til slik arbeidsperiode forholdsmessig. Periode med sykemelding eller permisjon med lønn regnes med i forbindelse med kravet til ett års arbeidsperiode, forutsatt at arbeidstakeren faktisk har arbeidet for den aktuelle arbeidsgiveren direkte forut for fraværet.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...