Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lillesøster lurt av telefonselger


miCro

Anbefalte innlegg

Min søster opprettet i sommer et enkeltmannsforetak grunnet en sommerjobb. Midt i en ganske hektisk arbeidsøkt blir hun oppringt av en person som hun fikk inntrykk av var fra Brønnøysundregisteret og trengte litt informasjon for å gjøre ferdig registreringen hennes. Hun har egentlig ikke tid til å snakke, men oppgir den informasjonen de etterspør. Til slutt sier personen at hun snakker med at for å bekrefte nummeret hennes må hun svare "ok" på sms-en hun mottar mens han er på tråden. Stresset som hun er (og litt naiv) svarer hun ok uten å lese innholdet i tekstmeldingen. Slik det ble presentert var det bare en bagatell som måtte unnagjøres. 

 

Det hele viste seg selvfølgelig å være en av disse sidene som skal fronte bedriften din og hun mottok i dag en faktura på 1400 kr. Som nyetablert student på 19 år er det en betydelig sum å betale for noe hun på ingen som helst måte har bruk for. Det er mulig firmaet har sitt på det tørre siden hun svarte ok på meldingen, men det hele ble solgt inn på en svært uærlig måte.

 

Har hun noen mulighet for å komme seg ut av dette? Firmaet svarer ikke på henvendelser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aksje selskap jobb. En jobb der man registrerer seg som arbeidsgiver. Når selskapet er opprettet så overfører man selskapet til kunden. Slike jobber må du aldri søke på. http://www.firmahjelp.no/starte-as/?source=adwords-as&gclid=CIWliceWwMcCFWgMcwodJMEB6Q

 

Drev med en sånn jobb før da jeg var 18. Sendte en søknad også fikk jeg jobben. Det var noe muffins med den jobben. Jeg møtte aldri arbeidsgiveren eller skrev under på en kontrakt. Jeg opprettet en sånn aksje selskap og plutselig var jeg arbeidsgiver. Dette selskapet skulle overføres til kunden sa arbeidsgiveren. Men selskapet ble kortlevd. Jeg slettet det fra brønnøyregisteret. Aldri stol på en arbeidsgiver som krever at du skal opprette selskaper. Og be søstera din holde seg unna folk som driver med aksje selskaper. Disse folka er onde mennesker.

Endret av Rioter
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er ikke jurist, men akkurat dette temaet dukker opp her i tråden fra tid til annen. Dessverre er det nok slik at det kan bli dyrere for din søster å komme unna denne regningen enn det vil være å bare betale den. Hun har godtatt en avtale, at hun ikke satte seg inn i hva det var hun godtok må hun nesten ta på sin kappe. Det kan tenkes at man i retten vil kunne nå igjennom med at det ble brukt misledende informasjon under salget, men da skal hun ha en flink advokat - og de koster penger.

 

Si opp avtalen så fort som mulig (og be til gudene om at bindingstiden ikke er på flere år), betal det som må betales og gå videre.

Lenke til kommentar

Ikke like god beskyttelse som forbrukere nei.

 

Står noe her:

http://www.toppselger.no/forum/angrerettsloven-for-n-aelig-ringsdrivende-t1234.html?sid=001fbf358ec7268def30b54cef425568

 

Man kan altså avtale hva man vil og hvilke betingelser man vil.  

 

Det viktige blir dermed avtalen - og avtaleloven som gjelder.   Avtaler bør helst være skriftlige og en SMS der man bekrefter betingelser blir sånn sett "bevis" for selger.   MEN det viktige er om pris framgår av avtalen - gjør det ikke det så kan jo din søster kontre med at det var en tjeneste til kr 14,- som ble avtalt.

 

Men ja, blir vel lett at advokat trengs, og evt politianmeldelse om det kan sees på som svindel.

Endret av Rune_says
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Regnet med det ville bli vanskelig å komme seg ut av. Det får bli en dyr lærepenge om å ikke skrive under/akseptere noe man ikke har lest. Takk for alle svar.

 

Er det noen instanser man kan klage inn selskapet for uærlig salgsmetoder? Om man ikke får pengene tilbake så får de i det minste noe igjen for å drive på denne måten.

Lenke til kommentar

Det som kan være avgjørende er jo hva som står i denne bekreftelses-SMSen, og hva hun har sagt på telefon. - Dersom selger har fått beskrevet tjenesten, og det går klart frem av SMSen hva hun sier ja til, så er det inngått en avtale, men dersom hele greia er litt ullent og selgeren ikke har hverken beskrevet tjenesten ordentlig, eller at det står beskrevet i SMSen - så ville jeg bestridt avtalen og sjanset på at de ikke tar det til forliksrådet. (Du kan selvsagt vinne i forliksrådet også dersom det er åpenbart at de har lurt henne)

Lenke til kommentar

Blitt ringt av slike selgere jeg også, i forbindelse med enkeltmannsforetak. Fy faen de er gode på å få det til å høres ut som om det ikke er en selger. Hos meg skulle de ha sånn 5000 kr for noe som jeg ikke tror hadde vært noe særlig mer enn en navneskilt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...