Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kontroll av elektriske anlegg


Anbefalte innlegg

På vanlig kontrol av elektriske anlegg, fikk melding at jeg må bytte plugg til varmtvannstank (de sa at pluggen hadde tydelig varmgang/ jeg kan ikke se dette, ser helt normalt). uansett, jeg må bytte den (arbeid må bekreftet av registert elektroinstatør). den er et min arbeid, jeg kan bytte den self, men han sa at registert elektroinstatør, jeg er el-kraft ingeniør, det er dumt å betale nesten 2000,- NOK for ingenting :(:(:(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sist jeg sjekket hadde man som utdannet elektriker eller el. ingeniør lov å gjøre el. arbeid i eget hus uten installatørgodkjenning.

Utdrag hentet fra FEK §7:

 

 

 

§ 7.Kvalifikasjonskrav for den som har det faglige ansvaret for arbeid knyttet til elektriske anlegg

Den som har det faglige ansvaret for arbeid knyttet til elektriske anlegg, skal ha relevant master- eller bachelorgrad eller toårig utdanning som fagskoletekniker med relevant fagbrev. Vedkommende skal i tillegg ha minst tre års relevant praksis opparbeidet etter endt utdanning.

---

Den som har det faglige ansvaret for arbeid knyttet til elektriske anlegg i egen bolig og fritidsbolig skal oppfylle kravene i første ledd eller ha relevant fagbrev og tre års praksis fra bygging og vedlikehold av lavspenningsanlegg.

TS: Dersom kontrollør har påvist varmgang i kontakten, men du ikke kan se noe selv, må jeg stille spørsmål til din kompetanse vedrørende vanlig elektrikerarbeid. Ikke for å kritisere, men det er en grunn til at elektrikere har et fagbrev du har ikke har, på samme måte som en elektriker ikke har din kompetanse innen elkraft.

 

Varmtvannstanker trekker høy effekt over lang tid, og det skal ikke mye slurv til før dette er en potensiell brannfelle. I nyere versjoner av NEK400 er nettopp dette tatt opp, og det er det et krav at VVB over en viss størrelse skal kobles til strømnettet som en fast installasjon (dvs uten plugg). 

 

Så ja, dersom du oppfyller kravene i FEK kan du gjøre dette selv (må fortsatt dokumenteres), men jeg vil egentlig anbefale at du ringer en elektriker som jobber med slikt på daglig basis. 

 

Lenke til kommentar

Det er ikke snakk om å bytte VVB, Nidar2, men å bytte fra støpsel til fast installasjon (boks). Vet ikke når boligen ble bygget men dette er et krav på vanlige boligberedere på nye installasjoner (2000W og oppover siden 2010, og 1500W og oppover siden 2014). Skal i utgangspunktet ikke ha tilbakevirkende kraft, men dersom det påvises varmgang så er det noe en bør utbedre. Hva slags kvalifikasjoner TS har skal jeg ikke uttale meg om, men bare understreker at en varmgang kjenner man i første omgang etter, det synlige kommer først over lang tid eller ved meget høy temperatur.

Lenke til kommentar

En liten sidekommentar i forhold til det med å være fagmann i egen bolig.

 

Man har som det nevnes ovenfor lov til å jobbe på den faste elektrikse installasjonen som fagmann i egen bolig så lenge premissene oppfylles. Det som dog er verdt å merke er at dersom man vil ha gyldig dokumentasjon på det man gjør så må det komme fra en registrert installatørvirksomhet. Nå burde det vel ikke være noe problem for de fleste som arbeider aktivt profesjonelt i faget å få dokumentert sitt eget arbeid gjennom arbeidsgiveren. Men tenkte at det er verdt å nevne for de det eventuelt gjelder, da dokumentasjon på slikt er verdifullt i dag.

Lenke til kommentar

En liten sidekommentar i forhold til det med å være fagmann i egen bolig.

 

Man har som det nevnes ovenfor lov til å jobbe på den faste elektrikse installasjonen som fagmann i egen bolig så lenge premissene oppfylles. Det som dog er verdt å merke er at dersom man vil ha gyldig dokumentasjon på det man gjør så må det komme fra en registrert installatørvirksomhet. Nå burde det vel ikke være noe problem for de fleste som arbeider aktivt profesjonelt i faget å få dokumentert sitt eget arbeid gjennom arbeidsgiveren. Men tenkte at det er verdt å nevne for de det eventuelt gjelder, da dokumentasjon på slikt er verdifullt i dag.

 

Vet ikke om jeg er helt enig her. Som fagmann i egen bolig (iht. FEK) forestår du jo på lik linje som installatør, og du har din fulle rett til å skrive samsvarserklæring og øvrig dokumentasjon med din egen signatur? 

 

Men helt sant som du sier, det er jo veldig sjelden at det er et problem å få arbeidsgiver sin signatur.

Endret av Elnix
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, jeg skal ikke påstå dette alt for bastant, men jeg vil tro at for en tredjepart (forsikringsselskap/kjøper) så kommer man lenger med installatørpapirer enn ens egne papirer. Mulig vi må få en jurist inn på teppet for å svare bedre på den ;)

 

Og ja, dersom man ikke får lov til å dokumentere sin egen bolig som fagmann gjennom firmaet en jobber for så er vel ikke den største bekymringen eventuell dokumentasjonsmangel vil jeg si, og jeg ville heller tatt en prat med sjefen i forhold til tillitsforholdet.

Lenke til kommentar

Det er veldig enkelt arbeid, sikkert alle gjør det. vi snakker om bare shifte støpsel (10-16 A).

Trenger dette å åpne sak, og skaffe et firma (betale minst 2000,- ) ????

Jeg har gjørt samme arbeid hundrevis ganger :(

 

Ikke sikkert at dette er lovlig?

 

NEK har ikke lyst på støpsel til varmtvannsberedere lenger, det er det som er poenget. Blir det gjort en faglig utbedring av dette så byttes støpselet med en fast boks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...