Gå til innhold

Har du lest disse science fiction-bøkene?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+89234341

Anbefaler følgende scifi bokserier (og avløperne til dem):

 

The Frontiers Saga <- spesielt den

Kris Longknife series

Odyssey One

The Lost Fleet

Vatta's War

Starship  (skrevet av Mike Resnick, litt generisk navn på serien)

 

Har lest en haug med enkeltbøker også men liker best serier. 

 

 

 

EDIT: nekter forøvrig å lese noe av Orson Scott Card: https://en.wikipedia.org/wiki/Orson_Scott_Card#Views_about_homosexuality

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar

Halvparten av dem. Gateway står i bokhyllen, men har kun bladd i den av mangel på tid. Har minst 50 uleste papirbøker, og noen GB ebøker...

Jeg har lest 8 bøker i Ender-serien og 13 i Dune-serien.

 

Liker man moderne hard Sci-Fi så kan man ta en titt på Peter F. Hamilton.

Gamle klassikere er Isaac Asimov (Foundation, Robots), Philip K. Dick (Do Androids Dream of Electric Sheep?), Robert Heinlein, Arthur C. Clarke (2001), David Niven (Ringworld).

Den gamle filmen Dune er unik på sin egen måte, selv om den ikke kan måle seg med boken. Den nye miniserien Dune på 3 DVD-plater følger boken godt.

Jeg har dessverre ikke fått lest mer enn 20 av denne listen med essensielle bøker:
http://www.abebooks.co.uk/books/features/50-essential-science-fiction-books.shtml?cm_mmc=nl-_-nl-_-UPftb04-h00-MVsifiAM-124424GN-_-01cta&abersp=1

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Ian M.Banks, ingen over! "Culture" serien fra den nå avdøde forfatteren er episk. Alistair Reynolds er også bra, House of suns har blitt nevnt, chasm city er også minneverdig. "The fold" var en gedigen nedtur for min del.

Terminal World av A.Reynolds er også bra, og House of Suns som det nevnes her er definitivt å anbefale. Synd det bare er én bok.

 

Poseidon's Children var jeg litt mindre begeistret for, så hvis noen vil prøve noe av Reynolds anbefaler jeg ikke å begynne med den serien. 

Lenke til kommentar

Jeg er en nybegynner i sjangeren og holder på med bok to i "The Expanse"-sagaen av James S. A. Corey. Har visstnok innkassert mange priser inkl Hugo Awards.

Synes foreløpig det er en fryd å lese disse bøkene og koser meg skikkelig i universet til Holden & Co. Det er skrevet fem bøker hittils og de fire siste er på vei. Syfy holder på å lage en serie av bøkene også.

 

Anbefales på det varmeste

Lenke til kommentar

Prøv:

 

Joshua Dalzelle: Black Fleet og Omega Force seriene.

Stephen W Bennett: Koban serien.

Peter F. Hamilton: Stort sett alt.

Alastair Reynolds: Revelation Space serien.

 

Koban serien er fantastisk, kan også anbefale B.V Larson: Star force og Undying mercenaries.

Og bøker fra Charles E. Gannon.

Lenke til kommentar

The Quantum Thief og vN by Madeline Ashby

 

The Quantum Thief, og oppfølgerene The Fractal Prince og The Causal Angel, av Hannu Rajaniemi er definitivt god lesning, vN og iD også. Stemmer i Culture serien som har blitt nevnt, Excession og The Hydrogen Sonata blant favorittene. Ancillary Justice (og oppfølgern) av Ann Leckie. Hull Zero Three av Greg Bear. Illium & Olympos av Dan Simmons. Mange fler.

Lenke til kommentar

Hadde en Audible credit til overs, lastet ned The Fold. Ser frem til denne, håper den er like fengende som The Martian som jeg virkelig kan anbefale. Leste The Martian etter en pause fra bøker på flere år, og denne boka var perfekt på alle måter. :)

Fullførte The Fold i dag. God bok. Føler ikke at jeg kan skrive noe særlig uten å spoile... Som artikkelen sier, ikke gjør research på forhånd, bare begynn og les. 7.5/10.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Og der var jeg ferdig med The Martian, etter tipset her. Likte boka godt. Annen type science fiction enn jeg vanligvis leser, men falt veldig i smak.

 

 

 

 Vet dog ikke om jeg hadde likt "boka som ikke ble noe av" bedre. Boka har samme sykdom som 99% av underholdningsindustrien, nemlig at alt skal være katastrofalt hele tiden. 2.5% sjanse for at Iris skulle faile - den faila. 4% sjanse for at MAV skulle faile - den faila. Kommunikasjon slått ut av uflaks, krasjer roveren like før han kommer frem, airlock som går til H. Alt jeg tenkte når de tingene skjedde var at "ah f, nå må jeg vente på at han reparerer det før historien kommer seg videre". Det er vel ingen som leser den boka som på noe punkt ser det som sannsynlig at han dauer, så det blir tomme trusler. Hadde en meteor landa oppå haben hadde jeg fortsatt ikke trodd det spøtt på at han kom til å daue. 

 

Noen av disse hendelsene er dog nødvendig for at historien skal gå dit den går, med Hermes som snur. Det jeg da lurer på er hvordan boka hadde blitt om den ikke kom med tomme trusler hele tiden og heller fortalte historien om hvordan han overlevde 4 år til Ares 4 kom dit. Mer humor, flere finurlige løsninger på livstiværelsen, etc. F.eks har du den løpende spøken med at han ikke har TV eller musikk han liker, samtidig som det i boka heter at de ikke får sendt ham kompimert musikk - noe som er bullshit år de på et tidligere punkt hadde null problemer med en 20MB oppdatering til roveren. Personlig hadde jeg strengt talt fått mer ut av en storyline om at de laget en musikknedlasterplugin til pathfinder/rover enn å lese om en katastrofal aitlock fail som han uansett kom til å overleve (gitt at den storyen ikke var nødvendig for å kverke potetene hans, ofc). 

 

Aner ikke hvordan en slik versjon av boka ville vært, eller om jeg hadde likt den versjonen bedre, men undres. 

 

 

 

 

 

 

Uansett, fin bok som anbefales. Takk for tips!

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...