Gå til innhold

NAS+Nettbrett+Chromecast?


Anbefalte innlegg

Heisann dere.

 

Sitter her å funderer på ett nytt mediasenter opplegg. Og slik jeg har det idag har jeg en pc hvor all data lagres, og tv'n som skjerm. All lyd går gjennom hjemmekino reciever.

Det jeg ønsker er å fjerne den store pc'n å få all surfing over på nettbrett, så da tenker jeg følgende:

 

* Skaffe ett NAS for å lagre alt av filmer/tv-serier.

* Nettbrett for å surfe/laste ned til NAS og evt streame fra NAS til Chromecast.

 

Da jeg aldri har prøvd Chromecast eller NAS, så vet jeg ikke hvordan dette vil fungere. Hvis jeg streamer fra nettbrett og til Chromecast, vil det bli hakkete/dårlig bilde og lyd?

 

Er det evt mulighet for å kjøre video og lyd direkte til TV fra NAS, men styre det på nettbrettet? For det hadde kanskje vært det beste.

 

Har sett flere av dere nevne Intel NUC til akkurat den biten. Og den liker jeg, problemet er at da blir det gjerne fort dyrt med NUC+nettbrett+NAS da jeg ikke har noe av dette. Og det passer dårlig med "spare" planene mine. :p

 

Kom gjerne med tips til hvordan dere ville gjort dette.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Hvis NASen har mulighet til å kjøre Chrome (nettleseren) så er en mulighet å bruke en app i Chrome som heter Videostream. Den kan streame det aller meste fra pc/nas til Chromecast, og funker stort sett veldig bra. Videostream konverterer til og med på sparket filer som Chromecast ikke støtter! Chromecast har altså sine begrensninger, men funker bra til mye. Videostream har også en app til Android (og iOS) slik at du kan styre det aller meste via nettbrett eller telefon. Chromecast sliter litt med store filer - jeg har kablet nett (også til Chromecasten), og strømming av 1080p-videoer fra min stasjonære pc (via Videostream) funker stort sett veldig bra, men kan hakke litt ved høy bitrate. F.eks. jeg så på en bluray-rip i går som hadde 15 Mbps video-bitrate, og da hakket den innimellom, men bilde og lyd var veldig bra mesteparten av tiden. Det kan nevnes at Videostream ikke strømmer via nettbrett/telefon, men direkte fra PC til Chromecast. Nettbrett/telefon fungerer kun som en fjernkontroll.

 

Funderer selv på å skaffe meg en HTPC-løsning for å kunne spille av alt uten problemer, da Chromecast som sagt har sine begrensninger. Så det kommer an på hva slags behov du har og hvilke filer du skal spille av osv. Chromecast er jo praktisk og enkel på andre områder, hovedsaklig strømming fra nett, f.eks. youtube, eller andre app-er som har Chromecast-støtte.

 

En mulighet er jo å beholde den store PCen din, installere Videostream i Chrome, kjøp en Chromecast til 270 (?) kr og last ned gratis app på telefon/nettbrett. Da får du på billig måte testet ut dette, og funker det dårlig for deg er vel en dedikert HTPC neste skritt. PCen kan jo (midlertidig) fungere som en NAS, men hvis den skal stå på 24/7 kan det være lurt å investere i harddisker som tåler det. Ting kan jo oppgraderes og byttes ut etter hvert som man får råd. Jeg har ikke direkte erfaring med rene NAS-bokser, da jeg har en stasjonær pc som har fil-serving som ekstrajobb ;)

Endret av rolfk
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg bruker selv et lignende oppsett som du spør etter, og det finnes flere veier å gjøre det på.

Men jeg har en hjemmelaget server som kjører Freenas (NAS) som igjen kjører Plex(håndterer alle filmer og serier mot chromecast/tlf/nettbrett/laptop osv.. selv hjemme og ute på farten), og til slutt har jeg Transmission(torrent klient) på samme maskin.

Transmission kan kontrolleres enten med web-interface eller egen app/program som finnes til android/windows(usikker på ios).

 

Alt fungerer sømløst og det er så enkelt at selv mor kan bruke det. Men det finnes ferdig bygde NAS som er veldig enkle å sette opp med både Plex og Transmission(bruker disse som eksempel da det er veldig populære og gode programmer). Men vær obs på at prosessoren i NASet bør være kraftig visst du vil transcode filmer og ikke kan bruke direkte avspilling. Synology og Asustor har noen modeller med Intel I3/I5 visst jeg ikke husker feil.

Anbefalt er 1000passmark for 720p og 2000passmark for 1080p (eksempel på hva jeg bruker).

Endret av Pewbz
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har lest igjennom svarene deres mnge ganger, og det er fint å høre at det er mulig å få det til som jeg ønsker.

 

Ser at det nå har kommet NAS med hdmi, noe som gjør at man kan koble den direkte til tv. Det gjør det jo veldig lettvint å bruke som mediesenter. Og Qnap TS-453 Pro som jeg har sett litt på, skal etter som jeg har forstått være god nok til å transcode full-HD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...