Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ofte får man høre det at yrkesfag ikke en verdig utdanning, og det er bare tapere som går det.

 

Jeg har lest flere artikler om at yrkesfag har for mye og feilrettet teori.

Meninger om at alt for mye av teorien vill de aldri få bruk for videre i sitt yrkesvalg.

Teorien burde vært mye mer fagrettet. Enig/Uenig?

 

Mange av de som søker yrkesfaglig utdanning har ikke gjort det noe særlig godt på skolen tidligere, og ca 30% dropper ut av yrkesfaglig utdanning fordi de ikke klarer å fullføre.

De har manglet motivasjon for å lære teori, og de ønsker bare å få seg en jobb.

 

 

Men hva skjer da om alt av norsk, engelsk, naturfag, og matte blir rettet mot yrkesfag, og eleven senere ønsker og gå videre for å få studiekompetanse? Denne eleven vill jo da henge langt etter på dette feltet. Da vill eventuelt eleven ha behov for 2 nye år på videregående for å få nødvendig lærdom. I stedet for 1 år som det er nå. Dette fører da til at det blir veldig lite motiverende å komme seg videre med utdanning.

 

Hvilke formeninger har du?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er stort sett enig i at teoridelen er noe feildimensjonert.

Dette er en direkte konsekvens av Reform94, hvor målet var at flest mulig skulle ha muligheten til å studere senere uten for mye ekstra teoriutdanning.

 

Problemet var at de som trengte en praktisk rettet skole og som ikke trivdes for godt med tradisjonell klasseromsundervisning falt fra og til syvende og sist ikke hadde noe utdanningstilbud som passet de. 

 

Mitt syn er at det er bedre at noen blir snekkere og rørleggere enn NAV-klienter.

De aller fleste som er ferdig utdannet på yrkesfag benytter seg ikke av teorien i særlig stor grad. De som derimot  er interessert i den ender gjerne opp på fagskoler eller ingeniørutdanninger (da etter påbygging eller forkurs).

Lenke til kommentar

Det er to perspektiver på dette

 

1. Hvordan får man best mulig fagfolk

2. Hva skal man gjøre med folk som ikke finner seg til rette på skolen.

 

Begge perspektivene gir ikke samme svar i min bok, for mange "yrkesutøvere" er for svake teoretiske. Å være en som arbeidere med hendene sine er også viktig og ofte utfordrende, og er ikke nødvendigvis noe som man bør gjøre fordi man ikke får til mere teoritunge ting. Dette er da sett fra perspektiv 1.

 

AtW

Lenke til kommentar

Et tredje perspektiv må være å få flest mulig som faktisk *vil* noe ut i arbeidslivet.

Man kan bli en sabla god og middels god håndverker uten å være god i teori, men om du faller ut av skolen pga teorien har samfunnet kanskje tapt en skattebetaler og heller fått en skattebelaster.

 

Er ikke dette bare perspektiv 2 formulert på en annen måte?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Et tredje perspektiv må være å få flest mulig som faktisk *vil* noe ut i arbeidslivet.

Man kan bli en sabla god og middels god håndverker uten å være god i teori, men om du faller ut av skolen pga teorien har samfunnet kanskje tapt en skattebetaler og heller fått en skattebelaster.

 

Er ikke dette bare perspektiv 2 formulert på en annen måte?

 

AtW

 

 

Jeg syntes perspektiv 2 hørtes ut som et veldig vagt retorisk spørsmål. Svaret mitt var ikke spørsmålsformulert.

Lenke til kommentar

Jeg kommer fra yrkesfag(elektro) og sitter igjen med det inntrykket av at de aller fleste jeg gikk på skole med var flinke teoretisk, de hadde ikke hatt noe problem med å ta forkurs/påbygg om det var det de ville(det er iallefall mitt inntrykk). Det er nok noe hardere teori på yrkesfag enn folk flest tror, iallefall på elektro der det inngår en god del matematikk, fysikk og kjemi. Alt er såklart avhengig av retning og linje.

 

Og dette med at de fleste ikke er motiverte og detter av er ikke slik jeg har opplevd mine år på yrkesfag. De aller fleste presterer bedre da de liker teorien(eller dropper ut gjør det dårlig om det var feil linje, såklart)

Lenke til kommentar

Ofte får man høre det at yrkesfag ikke en verdig utdanning, og det er bare tapere som går det.

 

Jeg har lest flere artikler om at yrkesfag har for mye og feilrettet teori.

Meninger om at alt for mye av teorien vill de aldri få bruk for videre i sitt yrkesvalg.

Teorien burde vært mye mer fagrettet. Enig/Uenig?

 

Mange av de som søker yrkesfaglig utdanning har ikke gjort det noe særlig godt på skolen tidligere, og ca 30% dropper ut av yrkesfaglig utdanning fordi de ikke klarer å fullføre.

De har manglet motivasjon for å lære teori, og de ønsker bare å få seg en jobb.

 

 

Men hva skjer da om alt av norsk, engelsk, naturfag, og matte blir rettet mot yrkesfag, og eleven senere ønsker og gå videre for å få studiekompetanse? Denne eleven vill jo da henge langt etter på dette feltet. Da vill eventuelt eleven ha behov for 2 nye år på videregående for å få nødvendig lærdom. I stedet for 1 år som det er nå. Dette fører da til at det blir veldig lite motiverende å komme seg videre med utdanning.

 

Hvilke formeninger har du?

Jeg er ikke helt sikker på hva du vil ha svar på. I emnetittelen spør du om fagarbeidere er tapere, mens i brødteksten spør du om hvorvidt unvervisningen på yrkesfaglig VGS er formålstjenlig.

 

For å svare på det første, sier jeg nei. Akademikere, spesielt vi som tar mastergrad, må bli gamle og grå før vi får høyere akkumelert inntekt enn fagarbeiderne. Jeg angrer på at jeg ikke valgte yrkesfag, og dette preger meg så sterkt at det ødelegger livskvaliteten min.

Lenke til kommentar

Jeg er stort sett enig i at teoridelen er noe feildimensjonert.

Dette er en direkte konsekvens av Reform94, hvor målet var at flest mulig skulle ha muligheten til å studere senere uten for mye ekstra teoriutdanning.

 

Problemet var at de som trengte en praktisk rettet skole og som ikke trivdes for godt med tradisjonell klasseromsundervisning falt fra og til syvende og sist ikke hadde noe utdanningstilbud som passet de. 

 

Mitt syn er at det er bedre at noen blir snekkere og rørleggere enn NAV-klienter.

De aller fleste som er ferdig utdannet på yrkesfag benytter seg ikke av teorien i særlig stor grad. De som derimot  er interessert i den ender gjerne opp på fagskoler eller ingeniørutdanninger (da etter påbygging eller forkurs).

Det burde da kanskje vært en utdanning basert på Reform94, for de som har ambisjoner om videre utdanning.

Og en annen form for utdanning hvor det er kuttet ned på det teoretiske, og det aller meste er yrkesrettet, pluss ekstra praksis, for personer som da som sliter med å lære. Da vill man jo slippe at noen dropper ut av skolen. Og disse personene vill jo mest trolig ikke gå for videre utdanning uansett. Da får man mest ut av skolen etter hva man selv ønsker og klarer, og da vill elevene også bli best mulig som håndverker.

Lenke til kommentar

Jeg kommer fra yrkesfag(elektro) og sitter igjen med det inntrykket av at de aller fleste jeg gikk på skole med var flinke teoretisk, de hadde ikke hatt noe problem med å ta forkurs/påbygg om det var det de ville(det er iallefall mitt inntrykk). Det er nok noe hardere teori på yrkesfag enn folk flest tror, iallefall på elektro der det inngår en god del matematikk, fysikk og kjemi. Alt er såklart avhengig av retning og linje.

 

Og dette med at de fleste ikke er motiverte og detter av er ikke slik jeg har opplevd mine år på yrkesfag. De aller fleste presterer bedre da de liker teorien(eller dropper ut gjør det dårlig om det var feil linje, såklart)

Det er vell slik at for å komme in på elektro så må man ha høyere karakterer enn feks byggfag og tip. Derav teoretisk flinkere elever.

Spørsmålet vil kanskje være om det burde vært ett eget yrkesfaglig utdanningstilbud for personer med lærevansker, og som er motivert for å få seg en håndverks jobb.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg kommer fra yrkesfag(elektro) og sitter igjen med det inntrykket av at de aller fleste jeg gikk på skole med var flinke teoretisk, de hadde ikke hatt noe problem med å ta forkurs/påbygg om det var det de ville(det er iallefall mitt inntrykk). Det er nok noe hardere teori på yrkesfag enn folk flest tror, iallefall på elektro der det inngår en god del matematikk, fysikk og kjemi. Alt er såklart avhengig av retning og linje.

 

Og dette med at de fleste ikke er motiverte og detter av er ikke slik jeg har opplevd mine år på yrkesfag. De aller fleste presterer bedre da de liker teorien(eller dropper ut gjør det dårlig om det var feil linje, såklart)

Det er vell slik at for å komme in på elektro så må man ha høyere karakterer enn feks byggfag og tip. Derav teoretisk flinkere elever.

Spørsmålet vil kanskje være om det burde vært ett eget yrkesfaglig utdanningstilbud for personer med lærevansker, og som er motivert for å få seg en håndverks jobb.

Det finnes ordninger med 4-5 års læretid, spesial klasser osv. Men det er nok mange endringer som burde gjøres. Spesielt ift samfunnsfag, norsk og slik. Hører ikke hjemme under yrkesfag. Man har hatt det de siste 10 årene, det bør holde... Hadde det til og med på forkurs! Helt latterlig.

Lenke til kommentar

Jeg ble ferdig på VG2 Industriteknologi nå i vår, og startet på universitetet mandag, forkurs til ingeniør. 

Fikk det inntrykket at de som vil gå lærling, og brenner for å få kommet seg i arbeid får ordnet seg lærlingplass og kommer seg ut i felten. Det var også store deler av vår klasse som tok påbygg, noen tok vg2 på nytt innenfor annet felt og to av oss endte på forkurs. 

En i klassen datt også dessverre av og sluttet rundt februar/mars. Dette var pga problemer utenfor skolen, som ikke hadde noe med hvor vanskelig teorien var.

Etter 2 år på VG1 TIP og VG2 Industriteknologi sitter jeg ikke igjen med noe inntrykk av at yrkesfag var for "oss tapere" 

Lenke til kommentar

Jeg har selv gått allmenn (studiespes), yrkesfag, forkurs, høgskole og universitet - jeg har altså vært innom alt.

 

Inntrykket mitt fra yrkesfag, da spesielt elektro som jeg gikk, var at de aller fleste i klassen taklet teorien ganske bra. Men det er alltid noen som ikke trives med teori og som ikke mestrer den og som i tillegg er lite motiverte. Disse brenner dog for de yrkesfaglige fagene og å "få gjøre noe". De vil utrette noe - ikke lese om norsk prosa eller engelske uregelmessige verb. For denne gruppen burde man hatt et tilbud uten for mye allmenne fag i yrkesutdanningen. Det siste samfunnet trenger er at de faller ut - noe man ser ofte etter at Reform94 tredde i kraft.

 

De fra klassen min (altså elektroklassen min på yrkesfag) som var sterkt teoretiske er i dag ingeniører eller sivilingeniører. Resten er elektrikere.

Heldigvis for oss hadde vi et godt samhold og en god lærer som sørget for å dra alle gjennom begge årene - så resten av oss er i dag elektrikere. Det er dessverre ikke alltid tilfelle, og noen ramler ut av skolen og ut av arbeidslivet. 

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar

 

 

Jeg kommer fra yrkesfag(elektro) og sitter igjen med det inntrykket av at de aller fleste jeg gikk på skole med var flinke teoretisk, de hadde ikke hatt noe problem med å ta forkurs/påbygg om det var det de ville(det er iallefall mitt inntrykk). Det er nok noe hardere teori på yrkesfag enn folk flest tror, iallefall på elektro der det inngår en god del matematikk, fysikk og kjemi. Alt er såklart avhengig av retning og linje.

 

Og dette med at de fleste ikke er motiverte og detter av er ikke slik jeg har opplevd mine år på yrkesfag. De aller fleste presterer bedre da de liker teorien(eller dropper ut gjør det dårlig om det var feil linje, såklart)

Det er vell slik at for å komme in på elektro så må man ha høyere karakterer enn feks byggfag og tip. Derav teoretisk flinkere elever.

Spørsmålet vil kanskje være om det burde vært ett eget yrkesfaglig utdanningstilbud for personer med lærevansker, og som er motivert for å få seg en håndverks jobb.

Det finnes ordninger med 4-5 års læretid, spesial klasser osv. Men det er nok mange endringer som burde gjøres. Spesielt ift samfunnsfag, norsk og slik. Hører ikke hjemme under yrkesfag. Man har hatt det de siste 10 årene, det bør holde... Hadde det til og med på forkurs! Helt latterlig.

 

Enhver student må ha allmennkunnskap på plass før vedkommende begynner på høyere utdanning. Allmennkunnskap er kunnskap en person trenger avhengig av fagområde. 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Jeg kommer fra yrkesfag(elektro) og sitter igjen med det inntrykket av at de aller fleste jeg gikk på skole med var flinke teoretisk, de hadde ikke hatt noe problem med å ta forkurs/påbygg om det var det de ville(det er iallefall mitt inntrykk). Det er nok noe hardere teori på yrkesfag enn folk flest tror, iallefall på elektro der det inngår en god del matematikk, fysikk og kjemi. Alt er såklart avhengig av retning og linje.

 

Og dette med at de fleste ikke er motiverte og detter av er ikke slik jeg har opplevd mine år på yrkesfag. De aller fleste presterer bedre da de liker teorien(eller dropper ut gjør det dårlig om det var feil linje, såklart)

Det er vell slik at for å komme in på elektro så må man ha høyere karakterer enn feks byggfag og tip. Derav teoretisk flinkere elever.

Spørsmålet vil kanskje være om det burde vært ett eget yrkesfaglig utdanningstilbud for personer med lærevansker, og som er motivert for å få seg en håndverks jobb.

Det finnes ordninger med 4-5 års læretid, spesial klasser osv. Men det er nok mange endringer som burde gjøres. Spesielt ift samfunnsfag, norsk og slik. Hører ikke hjemme under yrkesfag. Man har hatt det de siste 10 årene, det bør holde... Hadde det til og med på forkurs! Helt latterlig.
Enhver student må ha allmennkunnskap på plass før vedkommende begynner på høyere utdanning. Allmennkunnskap er kunnskap en person trenger avhengig av fagområde.
Jeg synes det er helt latterlig, men det er bare.mitt syn på saken. Jeg har da lært litt almennkunnskap de 14 årene med skole som ble fullført før forkurs. Ser absolutt ikke poenget med de få timene vi hadde. Kunne alt og møtte bare opp til eksamen. Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Jeg er så lei av folk som klager på at det er for mye teori på yrkesfag. Jævla latsabber. Yrkesfag er fylt med latsabber. 

Ja jeg gikk på yrkesfag. 

 

Er man en taper om man er lat? Nei

Er alle på yrkesfag late? Nei, men flesteparten virker å være det. 

Som regel er det ofte folk som er skolelei på yrkesfag. Men teorien er ikke veldig vanskelig. Det er heller mangel på innsats som er problemet. Og det er jo faktisk litt praktisk teori som man bør kunne også, hvertfalt innen mekaniske yrkesfag.  

Endret av BMWcoupeftw
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke MYE teori på yrkesfag! Men for de som bare ikke orker mer teori etter ti år på grunnskolen, så burde det vært et tilbud som kun fokuserte på det yrkesfaglige. 

Få de ut i jobb. La de føle de mestrer noe de liker å holde på med istedenfor å slite med noe som tar fra de motivasjonen.

 

Ser du ikke den?

Lenke til kommentar

Jeg er så lei av folk som klager på at det er for mye teori på yrkesfag. Jævla latsabber. Yrkesfag er fylt med latsabber.

Ja jeg gikk på yrkesfag.

 

Er man en taper om man er lat? Nei

Er alle på yrkesfag late? Nei, men flesteparten virker å være det.

Som regel er det ofte folk som er skolelei på yrkesfag. Men teorien er ikke veldig vanskelig. Det er heller mangel på innsats som er problemet. Og det er jo faktisk litt praktisk teori som man bør kunne også, hvertfalt innen mekaniske yrkesfag.

Nå greier du vell "alle" under en kam her. Jeg har også dette inntrykket av mek. Da jeg gikk der ett år, men elektro er det stikk motsatt. Vanskeligere er det også om en ser på teorien.

Lenke til kommentar

Det er ikke MYE teori på yrkesfag! Men for de som bare ikke orker mer teori etter ti år på grunnskolen, så burde det vært et tilbud som kun fokuserte på det yrkesfaglige.

Få de ut i jobb. La de føle de mestrer noe de liker å holde på med istedenfor å slite med noe som tar fra de motivasjonen.

 

Ser du ikke den?

Det finnes slike ordninger, men alt for få! Hadde en kompis som gikk 4 år i lære med litt kveldsskole. De fikk tilbud om dette på første skoledag. Han likte det veldig godt da han er mest glad i å jobbe fysisk og det tror jeg det er mange av der ute, spesielt i den alderen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...