Gå til innhold

GUIDE: Nettleserguiden – august (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og hvor er Safari i denne såkalt 'guiden'? Jeg for min del benytter ikke annet, og er strålende fornøyd. Har testet alle de andre nettleserne og de når ikke opp mot Safari.

 

Ja, jeg synes de burde teste de 4 store på OS X og de 4 store på Windows. Helst på nøyaktig samme hardware, slik at man også kan få en sammenligning mellom OS-ene.

Altså, Safari, Firefox, Chrome og Opera på OS X, og Edge, Firefox, Chrome og Opera på Windows.

Lenke til kommentar

Og hvor er Safari i denne såkalt 'guiden'? Jeg for min del benytter ikke annet, og er strålende fornøyd. Har testet alle de andre nettleserne og de når ikke opp mot Safari.

Safari utvikles ikke lennger på Windows-plattformen. Om du sikter til test av nettlesere på OSX, se svar lenger ned.

 

 

Og hvor er Safari i denne såkalt 'guiden'? Jeg for min del benytter ikke annet, og er strålende fornøyd. Har testet alle de andre nettleserne og de når ikke opp mot Safari.

Ja, jeg synes de burde teste de 4 store på OS X og de 4 store på Windows. Helst på nøyaktig samme hardware, slik at man også kan få en sammenligning mellom OS-ene.

Altså, Safari, Firefox, Chrome og Opera på OS X, og Edge, Firefox, Chrome og Opera på Windows.

 

 

Vi hadde faktisk tenkt til å teste nettlesere i OSX denne runden, men så kom Edge og vi syntes vi måtte sjekke hvordan den presterte. Nettleserguiden for september vil ta for seg Safari, Opera, Chrome og Firefox på OSX :)

 

I "minnebruk" testen, kan dere ha med "1 fane, 5 faner, 40 faner"? Faktisk ganske relevant å se tungt bruk også.

 

Tar med meg dette innspillet :) Takk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Har brukt Edge på alle mine maskiner siden lansering av Windows 10 den 29.Juli.Fornøyd med ytelsen, men har opplevd noen småplager her og der.

Hvis du drar ut en fane i et eget vindu og legger den tilbake igjen, blir det igjen et tomt vindu etterpå. Ikke store greiene, men nok til å irritere. Også har den ikke støtte for absolutt alle formater, som for eksempel .webm.

 

Har lagt igjen tilbakemelding på Feedback appen, så dette fikses nok raskt.

 

Tips: Hvis du er som meg så hater du reklame og kan ikke leve uten en form for adblock. Last ned hostsman og bruk en av sourcene der. Fjerner reklame ikke bare på Edge, men alle andre nettlesere som du har installert også.

Lenke til kommentar

Jeg liker ikke Edge når jeg har shadowplay (nvidia) aktivert, er forbanna irriterende at fps måleren vises på nettleseren. Kan hende det er triks for at det ikke skal vises men har ikke brydd meg så mye mer om det, Chrome it is, er mer lettvindt på enkelte områder men det er smak og behag. + adblock - kan hende det er kommet noe til Edge nå men har ikke brukt så mye tid til dette.

Lenke til kommentar

Den dagen Edge får støtte for nettlesertillegg som AdBlock, kan jeg vurdere å begynne å bruke det. Enn så lenge, holder jeg meg til Chrome. Kan ikke fordra reklame på YouTube og urelevant reklame på nettaviser. Tek.no har jo blokkert Adblock, men jeg skrur med glede av AdBlock for Tek, da dere har veldig bra og relevant reklame, ikke for mye og ikke for lite, på nettsiden. Bra jobba, Tek :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opera 31 440MB ved 5 faner? Har 15 faner oppe for øyeblikket derav 5 av dem er de samme sidene dere bruker og Opera bruker ca 176MB hos meg.

 

Er jeg bare utrolig heldig eller hva er greia? :p

 

Jeg har lest for mange år siden at Opera, og også noen andre nettlesere, reserverer minne delvis basert på hvor mye ledig kapasitet som finnes. Da blir plutselig ikke minnebruk nødvendigvis et godt mål på hvor mye minne nettleseren trenger. Økningen i minnebruk er kanskje et mer direkte mål. Hva vet vel jeg. 

Lenke til kommentar

 

Opera 31 440MB ved 5 faner? Har 15 faner oppe for øyeblikket derav 5 av dem er de samme sidene dere bruker og Opera bruker ca 176MB hos meg.

 

Er jeg bare utrolig heldig eller hva er greia? :p

 

Jeg har lest for mange år siden at Opera, og også noen andre nettlesere, reserverer minne delvis basert på hvor mye ledig kapasitet som finnes. Da blir plutselig ikke minnebruk nødvendigvis et godt mål på hvor mye minne nettleseren trenger. Økningen i minnebruk er kanskje et mer direkte mål. Hva vet vel jeg.

 

Hele poenget med hva Opera gjorde den gang da var jo at:

1. Minnet var ikke allokert, så andre programmer kunne fritt spise det under behov

2. Å reservere minnebolker koster vel noe i tid, så hele poenget var vel å slippe å spørre

Dog, hvordan moderne nettlesere fungerer er noe rart.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Og hvor er Safari i denne såkalt 'guiden'? Jeg for min del benytter ikke annet, og er strålende fornøyd. Har testet alle de andre nettleserne og de når ikke opp mot Safari.

Safari utvikles ikke lennger på Windows-plattformen. Om du sikter til test av nettlesere på OSX, se svar lenger ned.

 

 

 

 

 

 

Og hvor er Safari i denne såkalt 'guiden'? Jeg for min del benytter ikke annet, og er strålende fornøyd. Har testet alle de andre nettleserne og de når ikke opp mot Safari.

Ja, jeg synes de burde teste de 4 store på OS X og de 4 store på Windows. Helst på nøyaktig samme hardware, slik at man også kan få en sammenligning mellom OS-ene.

Altså, Safari, Firefox, Chrome og Opera på OS X, og Edge, Firefox, Chrome og Opera på Windows.

 

 

 

Vi hadde faktisk tenkt til å teste nettlesere i OSX denne runden, men så kom Edge og vi syntes vi måtte sjekke hvordan den presterte. Nettleserguiden for september vil ta for seg Safari, Opera, Chrome og Firefox på OSX :)

 

I "minnebruk" testen, kan dere ha med "1 fane, 5 faner, 40 faner"? Faktisk ganske relevant å se tungt bruk også.

 

 

 

 

Tar med meg dette innspillet :) Takk.

 

 

 

Hva med flere vinduer også?

Jeg for min del bruker Opera...,og har storsett minst 2 vinduer åpne med x antall faner i hvert av dem.

 

Man kan gruppere fanene,ja...,og det gjør jeg...,men for ordens skyld så deler jeg dem opp i gjerne 2 og tidvis 3+ vinduer for å ikke blande dem.

 

Det går for såvidt greit nok...,men det kan til tider være litt tungt å bære for den stakkars "pensjonisten" min...he he...

Lenke til kommentar

 

 

Og hvor er Safari i denne såkalt 'guiden'? Jeg for min del benytter ikke annet, og er strålende fornøyd. Har testet alle de andre nettleserne og de når ikke opp mot Safari.

Safari utvikles ikke lennger på Windows-plattformen. Om du sikter til test av nettlesere på OSX, se svar lenger ned.

 

 

Og hvor er Safari i denne såkalt 'guiden'? Jeg for min del benytter ikke annet, og er strålende fornøyd. Har testet alle de andre nettleserne og de når ikke opp mot Safari.

Ja, jeg synes de burde teste de 4 store på OS X og de 4 store på Windows. Helst på nøyaktig samme hardware, slik at man også kan få en sammenligning mellom OS-ene.

Altså, Safari, Firefox, Chrome og Opera på OS X, og Edge, Firefox, Chrome og Opera på Windows.

 

 

Vi hadde faktisk tenkt til å teste nettlesere i OSX denne runden, men så kom Edge og vi syntes vi måtte sjekke hvordan den presterte. Nettleserguiden for september vil ta for seg Safari, Opera, Chrome og Firefox på OSX :)

 

I "minnebruk" testen, kan dere ha med "1 fane, 5 faner, 40 faner"? Faktisk ganske relevant å se tungt bruk også.

 

Tar med meg dette innspillet :) Takk.

Det kommer vel ikke klart nok frem at dere tester på en stasjonær windows-maskin (ref kommentarer om safari).

Håper dere også inkluderer mobile enheter med forskjellige OS, da det etter min erfaring er store problemer med chrome på nyere android-installasjoner. Og mye av surfing pr nå foregår vel for det meste på telefon/brett?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...