Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Mitt første møte med politiet!


Ngjii

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 Du kan vel alltids prøve å klage, i alle fall for å få det på statistikken.

 Men at denne saken kommer til å få noen særlige konsekvenser for politifolkene, har jeg fint lite tro på.

Skjønner det, er klar over at det er en filleting! Men synes de ihvertfall skal få høre min versjon og at jeg føler meg dårlig behandlet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

... jeg spør om navnene deres før jeg skal gå. Det svarer de ikke på og går andre veien.

Det virker ikke korrekt. Etter politiloven § 20 (5) plikter politiet "så langt tjenesteforholdene på stedet tillater, å oppgi navn eller tjenestenummer og grad eller stilling når dette forlanges av den som tjenestehandlingen direkte angår."

 

(Politiinstruksen § 5-4 har en liknende regel.)

 

Er dette grunnlag for klage?

 

Det høres ut som om du har fått et påbud etter politiloven § 7  for å opprettholde "ro og orden". Etter forvaltningslovforskriften § 30 kan du ikke klage på selve vedtaket.

 

 

Du kan klage til politimesteren på politiets oppførsel. 

 

En annen mulighet å anmelde saken til Spesialenheten for politisaker, men jeg tviler sterkt på om noen blir (eller bør bli) straffet.

 

https://www.politi.no/tjenester/klage_pa_politiet/

Endret av Ståle Nordlie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

... jeg spør om navnene deres før jeg skal gå. Det svarer de ikke på og går andre veien.

Det virker ikke korrekt. Etter politiloven § 20 (5) plikter politiet "så langt tjenesteforholdene på stedet tillater, å oppgi navn eller tjenestenummer og grad eller stilling når dette forlanges av den som tjenestehandlingen direkte angår."

 

(Politiinstruksen § 5-4 har en liknende regel.)

 

Er dette grunnlag for klage?

 

Det høres ut som om du har fått et påbud etter politiloven § 7  for å opprettholde "ro og orden". Etter forvaltningslovforskriften § 30 kan du ikke klage på selve vedtaket.

 

 

Du kan klage til politimesteren på politiets oppførsel. 

 

En annen mulighet å anmelde saken til Spesialenheten for politisaker, men jeg tviler sterkt på om noen blir (eller bør bli) straffet.

 

https://www.politi.no/tjenester/klage_pa_politiet/

 

Takk for grundig svar! Nå var vel ikke poenget mitt at noen skulle bli "straffet".. Så kanskje jeg ordla meg litt feil. 

Poenget var at de skulle høre min versjon av saken og at de kanskje tar det til ettertanke og opptrer på en annen måte neste gang.

Lenke til kommentar

Det er jo egentlig en fillesak, men hvis du klager vil de sitte på info om hvilke politimenn som snakket med deg, så om de gjør noe med det eller om politimennene i det hele tatt får høre noe ville jeg ikke satt penger på :p

 

Jeg synes ikke det er noen fillesak at de nekter å oppgi navn eller tjenestenummer.

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar

 

Det er jo egentlig en fillesak, men hvis du klager vil de sitte på info om hvilke politimenn som snakket med deg, så om de gjør noe med det eller om politimennene i det hele tatt får høre noe ville jeg ikke satt penger på :p

 

Jeg synes ikke det er noen fillesak at de nekter å oppgi navn eller tjenestenummer.

 

 

 

De var nok sikker i sin sak, og gadd ikke krangle med en full person. Feil av de selvsagt, men jeg kan fint skjønne de.

Lenke til kommentar

De var nok sikker i sin sak, og gadd ikke krangle med en full person. Feil av de selvsagt, men jeg kan fint skjønne de.

 

At de var sikre i sin sak endrer da ingenting, og ville ikke det å gi denne informasjonen til den fulle personen roe ned situasjonen og ved å ikke gi den risikerer de å eskalere?

 

Jeg har selv bare positive erfaringer med politiet, men hadde jeg havnet i situasjonen som trådstarter beskrev ville jeg nok sendt klage. Ikke nødvendigvis for at noe trenger å skje, men heller så det ligger i systemet hvis det er betjenter som ikke oppfører seg kan det vel være at de får en beskjed internt etter at det har kommet en del klager mot de.

Lenke til kommentar

ta ALLTID opp telefonen og begynn å videotape når du opplever slikt. Det skader aldri å dokumentere hendelser. Det gir også inntrykk av at du er klinke edru og i total kontroll. 

 

Du blir bedt om å forlate stedet, uten grunn, da svarer du at det gjør du ikke da du ikke har gjort noe og det vil føre til vesentlig ulempe for deg da du har bestilt taxi med opphenting der du er nå og vil bare vente her i ro og mak og forlate området når taxien kommer. Du føler ikke politiet har noe grunnlag for å bortvise deg. Film alt. 



Anonymous poster hash: f52ff...ae7
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

ta ALLTID opp telefonen og begynn å videotape når du opplever slikt. Det skader aldri å dokumentere hendelser. Det gir også inntrykk av at du er klinke edru og i total kontroll. 

 

Du blir bedt om å forlate stedet, uten grunn, da svarer du at det gjør du ikke da du ikke har gjort noe og det vil føre til vesentlig ulempe for deg da du har bestilt taxi med opphenting der du er nå og vil bare vente her i ro og mak og forlate området når taxien kommer. Du føler ikke politiet har noe grunnlag for å bortvise deg. Film alt.

Å ikke følge pålegg fra politiet er straffbart, så det der er veldig lite lurt. Politiet er i sin fulle rett til å be deg gå et annet sted. At det i etterkant viser seg at de forvekslet deg med en annen har i utgangspunktet ingen betydning.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

ta ALLTID opp telefonen og begynn å videotape når du opplever slikt. Det skader aldri å dokumentere hendelser. Det gir også inntrykk av at du er klinke edru og i total kontroll. 

 

Du blir bedt om å forlate stedet, uten grunn, da svarer du at det gjør du ikke da du ikke har gjort noe og det vil føre til vesentlig ulempe for deg da du har bestilt taxi med opphenting der du er nå og vil bare vente her i ro og mak og forlate området når taxien kommer. Du føler ikke politiet har noe grunnlag for å bortvise deg. Film alt.

Å ikke følge pålegg fra politiet er straffbart, så det der er veldig lite lurt. Politiet er i sin fulle rett til å be deg gå et annet sted. At det i etterkant viser seg at de forvekslet deg med en annen har i utgangspunktet ingen betydning.

 

Det er nok et godt tips i denne situsjonen. Jeg ville uansett dratt til politistasjonen og bedt om å prate med noen der. Om politimennene har gjort en feil er det helt greit å opplyse dem om det. Ingen er ufeilbarlige, men man må vite at man har gjort en feil for å kunne gjøre noe annerledes ved neste lignende situasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

ta ALLTID opp telefonen og begynn å videotape når du opplever slikt. Det skader aldri å dokumentere hendelser. Det gir også inntrykk av at du er klinke edru og i total kontroll. 

 

Du blir bedt om å forlate stedet, uten grunn, da svarer du at det gjør du ikke da du ikke har gjort noe og det vil føre til vesentlig ulempe for deg da du har bestilt taxi med opphenting der du er nå og vil bare vente her i ro og mak og forlate området når taxien kommer. Du føler ikke politiet har noe grunnlag for å bortvise deg. Film alt. 

 

Anonymous poster hash: f52ff...ae7

 

 

 

Så har du dermed dokumentert at du nektet å etterkomme pålegg fra politiet, slik at når de dermed (med rette) anholder deg og bortfører deg med makt så har de ekstra ryggdekning. Flott strategi.

 

Det eneste klanderverdige jeg kan se politiet gjorde her var å ikke oppgi tjenestenummer da de ble bedt om å gjøre det. Det er noe man kanskje kan klage på. Ellers ser jeg ikke egentlig noe galt her. De tok feil av TS og en bråkmaker; slikt skjer fra tid til annen. De gjorde med TS det eneste rette å gjøre med en de er sikre på er en bråkmaker: be ham forlate stedet. Selvsagt er det ubehagelig og til ulempe for TS, men man kan vel ikke si at livet hans er ødelagt av å måtte gå noen hundre meter nedi veien?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet så har du lov å filme politiet med mobilen, om du er på en offentlig plass. Da har politiet to valg: de kan la deg filme, og da må de naturligvis oppføre seg. Det andre valget er at de blir irritert og tar fra deg mobilen eller ber deg slutte å filme, for så å true med en konsekvens. Og det er jo også synd om dere har bestilt taxi og ikke når den og kanskje må betale for bestillingen. Det er dessverre mange cowboyer i politiet, man må bare ikke la seg true eller skremmes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man filmer mens telefonen er låst (ja, det er mulig på en del telefoner) vil første del av klippet uansett være der.. Altså frem til de rapper telefonen ut av hånda på fotografen..

I mitt tilfelle vil også videoen automatisk lastes opp til en privat skytjeneste mens opptaket pågår.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet så har du lov å filme politiet med mobilen, om du er på en offentlig plass. Da har politiet to valg: de kan la deg filme, og da må de naturligvis oppføre seg. Det andre valget er at de blir irritert og tar fra deg mobilen eller ber deg slutte å filme, for så å true med en konsekvens. Og det er jo også synd om dere har bestilt taxi og ikke når den og kanskje må betale for bestillingen. Det er dessverre mange cowboyer i politiet, man må bare ikke la seg true eller skremmes.

Jeg tror din rett til ikke å miste en taxi rangerer under politiets rett til å gjøre jobben sin. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...