Gå til innhold

Microsoft: – 139 kroner for å se film i Windows 10, takk.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Det som forundrer meg med denne artikkelen er at artikkelforfatter sitter som journalist i det som er norges desidert største hardwareside, og klarer å gjøre slike grunnleggende feil. Desverre har kvaliteten på artiklene (både det faktuelle og hviket nivå de legger seg på) falt betraktelig de siste årene.

 

Dette antar jeg er i jakten på mest mulig klikk for mest mulig reklameinntekter. Det er synd at ett nettsted som jeg leste i sin helhet hver dag for noen år siden, har I dag blitt redusert til en side jeg besøker annenhver dag og scroller over halvparten av artiklene.

 

Dere har mye å lære av f. eks Anandtech (F. eks Ian Cutress' review av Skylake).

 

Jo forsåvidt delvis enig i noen av det du sier.

 

Men, denne artikkelen var informativ på sett og vis. Man lærer mer om Microsoft sin måte å lisensiere på og hvilke "Features" man får med til "prisen" og prisen. Ihvertfall har diskusjon.no sin debatt gjort meg klokere i dette spørsmålet.

 

 

Artikkelen var lite annet enn clickbait, og hvis tek/hw ville lage en informativ artikkel ville de valgt en annen tittel og omskrevet majoriteten av innholdet. Er helt enig I at det er mye god informasjon angående lisensiering osv I denne tråden, og det fremstår for meg klart at en del av de som poster på forumet her hadde passet mye bedre som journalister i tek/hw enn mange av de som skriver hovedsakelig clickbaitmateriale i dag.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Var det kabalen som kostet 12 kroner i måneden?

 

Uansett, her er den fullstendige prislisten:

 

Skru av PC uten å dra ut støpslet, kr 5 per måned.

Høyreklikking på utvalgte objekter: kr 7 per måned.

Komplett kalkulator (gratisversjonen kan ikke dele): kr 4 per måned.

Reklamefri Explorer, kr 7 per måned.

Tilgang til spesialtegn (ä, ö, ü, ë), kr 9 i engangspris.

 

Og så videre, og så videre

 

Enda en unødvendig spydig post fra en selvberettiget gratisbruker.

Har du betalt for noe du følte du manglet i Windows 10 enda? Jeg lurer, ettersom alle eksemplene dine er ekstremt overdrevet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

 

Var det kabalen som kostet 12 kroner i måneden?

 

Uansett, her er den fullstendige prislisten:

 

Skru av PC uten å dra ut støpslet, kr 5 per måned.

Høyreklikking på utvalgte objekter: kr 7 per måned.

Komplett kalkulator (gratisversjonen kan ikke dele): kr 4 per måned.

Reklamefri Explorer, kr 7 per måned.

Tilgang til spesialtegn (ä, ö, ü, ë), kr 9 i engangspris.

 

Og så videre, og så videre

Enda en unødvendig spydig post fra en selvberettiget gratisbruker.

Har du betalt for noe du følte du manglet i Windows 10 enda? Jeg lurer, ettersom alle eksemplene dine er ekstremt overdrevet.

Det var ironi, skjønte du ikke det?
Lenke til kommentar

 

 

Var det kabalen som kostet 12 kroner i måneden?

 

Uansett, her er den fullstendige prislisten:

 

Skru av PC uten å dra ut støpslet, kr 5 per måned.

Høyreklikking på utvalgte objekter: kr 7 per måned.

Komplett kalkulator (gratisversjonen kan ikke dele): kr 4 per måned.

Reklamefri Explorer, kr 7 per måned.

Tilgang til spesialtegn (ä, ö, ü, ë), kr 9 i engangspris.

 

Og så videre, og så videre

Enda en unødvendig spydig post fra en selvberettiget gratisbruker.

Har du betalt for noe du følte du manglet i Windows 10 enda? Jeg lurer, ettersom alle eksemplene dine er ekstremt overdrevet.

Det var ironi, skjønte du ikke det?

 

Det var ikke ironien her som var tapt på meg, det var den meningsløse posten din.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Skjerp dere kommentatorer.

 

Microsoft tar bort en kostnad for noe som ingen vil ha, og som inten trenger, og med det gjør de lisensen billigere? Det er da vinn-vinn for alle parter..

 

Til Anders Artikkelforfatter: Dust.

 

T.

 

Spørsmålet er vel fremdeles litt åpent for hvordan full-lisenskostnadene vil bli. Jeg tipper på blodpriser en stund til. Men, jeg kan selvfølgelig ta feil.

 

Denne oppgraderingen er gratis ja, og der får ikke alle DVD-vedleggsprogrammet gratis.

 

Hva koster så Windows 10 i webshop'en om 1 år, når tilbudet om gratisoppgradering er borte. Jeg tipper som nevnt på fortsatte blodpriser liknende det vi har sett i en årrekke.

 

Man kan eksempelvis få andre OS helt gratis (noen som nevnte Linux).

I Linux har man DVD-støtte også helt gratis.

 

 

En produsent som er åpen om at den tar bort et reelt bidrag til kostpris gjør det på alle måter bedre. Da kan vi finst vurdere den endelige prisen opp mot det faktum at den ikke lenger inneholder dvd-avspiller-lisens. En diff på 135 kr gjør antagelig lite med inntrykket ditt av lisensprisen som en blodpris.

 

I Windows 10 er også DVD avspilling helt gratis, fikk du ikke med deg det? Det er isåfall artikkelforfatters feil. Det er i hovedsak pga hans idiotiske vinkling av denne saken som gjør at forumtråden til artikkelen nå har passert 5 sider. Noe vi premierer med fortsatt kverrulering om spissfindigheter rundt saken. Gjør som andre her har sagt og les dine IT-nyheter et annet sted.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kanskje man er ferdig med dette når Windows 11 kommer, evt. Windows 10 Rev.2 ?

 

Da må alle betale for DVD-utvidelsen, muligens.

Jeg tviler på at Microsoft vil se positivt på å redusere lisensprisen for fullversjon særlig, selv om det på sikt vil gi bedre inntektsgrunnlag. For en stund så tror jeg vi er nødt å betale Microsoft i både posen og sekken deres. Først gjennom en dyr lisenskostnad og så gjennom reklamefinansiering muligens?

 

Ingen vet helt hvordan det vil bli. Så jeg synes de som sier vi skal vente til dette ene året med frioppgradering går ut på dato, de sier noe smart i denne diskusjonen.

Endret av G
Lenke til kommentar

Altså.. Jeg er eier av Windows 7 Ultimate, som har oppgradert til Windows 10 pro. Og da mener de at jeg skal betale igjen for å spille av DVD-er?

 

Greit at man har fått Windows 10, men man ser ikke Apple røve fra sine brukere essensielle funksjoner som dette når de gir sine oppdateringer gratis.

 

Uansett bruker jeg andre applikasjoner til dette, men det er prinsippet.

Lenke til kommentar

Hvorfor klage og syte over alle mulig greier. PCen din har vel ikke DVD-spiller lenger.. Diskettstasjonen er borte, CD-rommen er borte, DVD-spilleren er borte. Nå har du igjen kanskje 1 USB-port.

 

Og du betaler gladelig 69 kr for å streame 1 film over nett.

 

Hva med de som bruker Windows 10 som media center og har blu-ray spiller?

Lenke til kommentar

Altså.. Jeg er eier av Windows 7 Ultimate, som har oppgradert til Windows 10 pro. Og da mener de at jeg skal betale igjen for å spille av DVD-er?

 

Nei, da mener de at du skal ha fått DVD-avspilling gratis. Denne maskinen ble oppgradert fra Windows 7 Pro tror jeg det var, og her ligger "Windows DVD Spiller" allerede på applista mi.  

 

 

Hva med de som bruker Windows 10 som media center og har blu-ray spiller?

 

 

Hadde de Microsofts Media Center installert fikk de DVD Player gratis. Blu-Ray har vel aldri vært gratis fra Microsoft, eller?

Uansett bruker de vel Kodi...

Lenke til kommentar

Altså.. Jeg er eier av Windows 7 Ultimate, som har oppgradert til Windows 10 pro. Og da mener de at jeg skal betale igjen for å spille av DVD-er?

 

Greit at man har fått Windows 10, men man ser ikke Apple røve fra sine brukere essensielle funksjoner som dette når de gir sine oppdateringer gratis.

 

Uansett bruker jeg andre applikasjoner til dette, men det er prinsippet.

 

Ta kontakt med Microsoft og still dem et spørsmål om dette der , hvis du mister avspillingsmulighetene til Blu-ray og DVD ved en oppgradering og du må absolutt ha det finnes det jo selvsagt gratis alternativer som VLC sin mediespiller ( http://www.videolan.org/developers/libbluray.html )

Lenke til kommentar

Man kan jo vurdere http://www.team-mediaportal.com/

 

Men hvor mye koster det microsoft å legge ved windows media player og mediacenter?

Det er vel ikke bedre å betale 139 kr for en app som ikke kan erstatte disse?

 

Håper på noen fanboy klarer å lage en installasjonsprogram som gjør det mulig å få tilbake windows media center og mediaplayer og kabal, minesveiper og alt som ble borte med windows 10.

Lenke til kommentar

Var det kabalen som kostet 12 kroner i måneden?

 

Uansett, her er den fullstendige prislisten:

 

Skru av PC uten å dra ut støpslet, kr 5 per måned.

Høyreklikking på utvalgte objekter: kr 7 per måned.

Komplett kalkulator (gratisversjonen kan ikke dele): kr 4 per måned.

Reklamefri Explorer, kr 7 per måned.

Tilgang til spesialtegn (ä, ö, ü, ë), kr 9 i engangspris.

 

Og så videre, og så videre

Forstår ironien, men hvis bare folk hadde sluttet å kjøpe "In-app purchases" i apper og spill så hadde sluppet sånt tull!

 

Problemet nå er at det faktisk er en god idé rent økonomisk, selv om det for oss forbrukere egentlig bare er hårreisende...

Lenke til kommentar

Men hvor mye koster det microsoft å legge ved windows media player og mediacenter?

 

Det har tidligere vært snakk om at det kostet Microsoft et par dollar å inkludere DVD-kodeker. Per installasjon. Så da ville de reelt betalt et par millioner dollar for å få lov å gi ut gratis oppgradering til hver million brukere, hvis det fortsatt er prisen de må betale. 

 

Hvis alle brukte DVD-avspillingsmulighetene til Microsoft var det en ting. Men hvis ingen bruker det likevel, ville Microsoft ha hevet et hundretalls millioner kroner rett i dass, på en oppgradering som de gir ut gratis.

 

Obs! Jeg har bare skalert opp det tallet jeg har lest fra et tidligere operativsystem, altså et par dollar per installasjon. Hva Microsoft egentlig ville måtte betalt i dag, vet bare de og eventuelt de som eier rettighetene.  

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Altså.. Jeg er eier av Windows 7 Ultimate, som har oppgradert til Windows 10 pro. Og da mener de at jeg skal betale igjen for å spille av DVD-er?

 

Greit at man har fått Windows 10, men man ser ikke Apple røve fra sine brukere essensielle funksjoner som dette når de gir sine oppdateringer gratis.

1) Nei, du kan bruke Windows DVD Player, som kommer installert på PC'en din som en del av oppgraderingen til Windows 10.

 

2) Det er leeenge siden Apple fjernet sin DVD-spiller fra MacOS ...  Og det er ikke så lenge siden (2013?) jeg måtte betale for å oppgradere MacOS X på min 2010-modell MBA. (Til Mountain Lion, mener jeg det var. Men Mavericks og senere har vært gratis.)

 

Det er noen som har litt vel kort (eller selektiv) hukommelse når man uttaler seg om hva "man ser" bedrifter gjøre eller ikke gjøre.

Lenke til kommentar

 Jeg har bare skalert opp det tallet jeg har lest fra et tidligere operativsystem, altså et par dollar per installasjon. Hva Microsoft egentlig ville måtte betalt i dag, vet bare de og eventuelt de som eier rettighetene.  

 

Det ser ut som det er snakk om 2$ per DVD-videospiller [ned fra 4$-8$]: http://www.dvd6cla.com/royaltyrate.html

 

2$ spart for hver kopi av Windows som installeres, det blir fort millioner av det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke for privatbrukerne, selv om man har 10 maskiner, som de færeste har, blir det bare 20$ som er ca 165 kr.

Det er en pris man godt kan betale.

Royalties betales ikke av sluttbruker, men av den som lager en DVD-spiller, enten det dreier seg om software eller en fysisk dings du putter en DVD-plate i (og spiller av innholdet).

 

Det skal microsoft ha 139 kr for per maskin. Uhørt.

Så si nei takk til tilbudet. Alternativer finnes, noen er gratis (VLC; fordi de driter i å betale royalties, og fordi DVD6C Licensing Group ikke har trukket dem for retten.)

CyberLink PowerDVD Standard koster $60, WinDVD koster 309 kr (216 kr på tilbud nå), ..

 

edit: trykkleif

Endret av nebrewfoz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...