Gå til innhold

Lage image av en datamaskin


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en rekke maskiner jeg skal installere windows 7 på.

Alle maskinene har identisk skjermkort/hovedkort/ram osv. 

 

Jeg prøvde vanlig windows backup av den ene maskinen etter at jeg var ferdig å installere og oppdatere windows osv. så for å spare tid med all denne oppdateringen på neste maskin så tenkte jeg å bruke image filen fra forrige pc på den nye, men det gikk desverre ikke.

 

Det jeg gjorde var at jeg tok backup av første maskin, lagret det på en ekstern hardisk. Så på den nye pcen tok jeg å boota windows install fra en minnepenn, så valgte jeg recovery av pc og fant fram image filen fra forrige pc, men dette fungerte ikke? 

 

Sku gjerne hatt en image fil som jeg bare kunne satt på en minnepenn og installert på hvilken som helst pc, for å spare tid. Har en god del pcer som skal ha windows 7 på seg skjønner dere.

 

Er det noen som har noen metoder for å gjøre dette? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt usikker på hva "vanlig windows backup" gjør og om du kan bruke dette slik.

 

Det du bør gjøre er å sette opp den første PCen "ferdig", så kjører du sysprep (C:\windows\system32\sysprep\sysprep.exe) på denne pcen. - Sysprep fjerner en del ting som er unike for hver maskin.

 

Etter dette kan du ta en klone av HDD. - Der finnes det flere verktøy du kan bruke, men f.eks CloneZilla er mye brukt og gratis. - Så kloner du imaget du får til ny pc/disk.

Lenke til kommentar

Litt usikker på hva "vanlig windows backup" gjør og om du kan bruke dette slik.

 

Det du bør gjøre er å sette opp den første PCen "ferdig", så kjører du sysprep (C:\windows\system32\sysprep\sysprep.exe) på denne pcen. - Sysprep fjerner en del ting som er unike for hver maskin.

 

Etter dette kan du ta en klone av HDD. - Der finnes det flere verktøy du kan bruke, men f.eks CloneZilla er mye brukt og gratis. - Så kloner du imaget du får til ny pc/disk.

 

Hei, takker for svar.

 

Ok, viste ikke om dette verktøyet. Saken er at jeg vil bruke image filen for å installere på en helt tom maskin, altså en ubrukt formatert hardisk. Lar det seg gjøre å bruke windows install på imaget du lager med clonezilla?

Lenke til kommentar

Bruk Sysprep og klon disken etterpå. Finnes egne fysiske klonere som du kan bruke, bl.a Icy Dock. Ellers finnes det masse software rundt her. Enkel fremgangsmåte:

 

 

* Installer alt du skal

* Sysprep

* Klon disk til nye disker du skal ha i de andre PC-ene med hardware eller software

* Start PC-ene

* Skriv inn PC-navn, brukernavn og passord.

* Ferdig

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det enkleste er trolig å sette opp Windows deployment services på en Windows-server.

Så bruker man MDT for å kjøre capture av image, deretter deployment..

 

Tidsestimat hvis du er helt nybegynner: Ca to dager før du har et image du kan bruke.

 

Jeg støtter denne måten å gjøre på da det er ganske enkelt.

Du kan også bruke en WDS (Windows Deployment Server) sammen med et Wim (OS-iso-formatet til Microsoft) du genererer fra "Sysprep".

Det er masse guider på nett til hvordan dette kan løses.

 

Jeg har i jobbsammenheng laget en USB3-minnepenn med et Image på som vi satte opp flere hundre maskiner med.

Hele prosessen startet jeg med å kjøre en Sysprep.

Så brukte jeg USB3-minnepennen (WinPE) til å lage et "system Image" (Wim) som jeg kopierte til minnepennen.

Så kunne jeg ta denne minnepennen og "tanke" pcen på 10-15min. (imaget var på 12GB)

Det er riktignok uten alle drivere, kun basic driversett for lan.

Driverinstallasjonen har jeg scriptet inn senere da det er flere avdelinger og tilleggsprogrammer folk trenger. (kan defineres i "Unattended.xml"-svarfila til windows).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

Det enkleste er trolig å sette opp Windows deployment services på en Windows-server.

Så bruker man MDT for å kjøre capture av image, deretter deployment..

 

Tidsestimat hvis du er helt nybegynner: Ca to dager før du har et image du kan bruke.

 

Jeg støtter denne måten å gjøre på da det er ganske enkelt.

Du kan også bruke en WDS (Windows Deployment Server) sammen med et Wim (OS-iso-formatet til Microsoft) du genererer fra "Sysprep".

Det er masse guider på nett til hvordan dette kan løses.

 

Jeg har i jobbsammenheng laget en USB3-minnepenn med et Image på som vi satte opp flere hundre maskiner med.

Hele prosessen startet jeg med å kjøre en Sysprep.

Så brukte jeg USB3-minnepennen (WinPE) til å lage et "system Image" (Wim) som jeg kopierte til minnepennen.

Så kunne jeg ta denne minnepennen og "tanke" pcen på 10-15min. (imaget var på 12GB)

Det er riktignok uten alle drivere, kun basic driversett for lan.

Driverinstallasjonen har jeg scriptet inn senere da det er flere avdelinger og tilleggsprogrammer folk trenger. (kan defineres i "Unattended.xml"-svarfila til windows).

 

 

Den måten å tanke flere hundre pc'er er gammeldags.

I dag bruker man WDS eller SCCM til en slik jobb....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Det enkleste er trolig å sette opp Windows deployment services på en Windows-server.

Så bruker man MDT for å kjøre capture av image, deretter deployment..

 

Tidsestimat hvis du er helt nybegynner: Ca to dager før du har et image du kan bruke.

 

Jeg støtter denne måten å gjøre på da det er ganske enkelt.

Du kan også bruke en WDS (Windows Deployment Server) sammen med et Wim (OS-iso-formatet til Microsoft) du genererer fra "Sysprep".

Det er masse guider på nett til hvordan dette kan løses.

 

Jeg har i jobbsammenheng laget en USB3-minnepenn med et Image på som vi satte opp flere hundre maskiner med.

Hele prosessen startet jeg med å kjøre en Sysprep.

Så brukte jeg USB3-minnepennen (WinPE) til å lage et "system Image" (Wim) som jeg kopierte til minnepennen.

Så kunne jeg ta denne minnepennen og "tanke" pcen på 10-15min. (imaget var på 12GB)

Det er riktignok uten alle drivere, kun basic driversett for lan.

Driverinstallasjonen har jeg scriptet inn senere da det er flere avdelinger og tilleggsprogrammer folk trenger. (kan defineres i "Unattended.xml"-svarfila til windows).

 

 

Den måten å tanke flere hundre pc'er er gammeldags.

I dag bruker man WDS eller SCCM til en slik jobb....

 

Ja, det er gammeldags. Men om du leser den første linja jeg skrev (hvor jeg skriver om WDS) og så leser om hva han spør om,  kanskje du skjønner hvorfor jeg forklarer nærmere om det han spør om...

 

WDS er kanskje ikke så praktisk om man er på et sted som ikke har dekning/nettverk. (Båter/bunkers)

Endret av Belgron
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

 

 

Det enkleste er trolig å sette opp Windows deployment services på en Windows-server.

Så bruker man MDT for å kjøre capture av image, deretter deployment..

 

Tidsestimat hvis du er helt nybegynner: Ca to dager før du har et image du kan bruke.

 

Jeg støtter denne måten å gjøre på da det er ganske enkelt.

Du kan også bruke en WDS (Windows Deployment Server) sammen med et Wim (OS-iso-formatet til Microsoft) du genererer fra "Sysprep".

Det er masse guider på nett til hvordan dette kan løses.

 

Jeg har i jobbsammenheng laget en USB3-minnepenn med et Image på som vi satte opp flere hundre maskiner med.

Hele prosessen startet jeg med å kjøre en Sysprep.

Så brukte jeg USB3-minnepennen (WinPE) til å lage et "system Image" (Wim) som jeg kopierte til minnepennen.

Så kunne jeg ta denne minnepennen og "tanke" pcen på 10-15min. (imaget var på 12GB)

Det er riktignok uten alle drivere, kun basic driversett for lan.

Driverinstallasjonen har jeg scriptet inn senere da det er flere avdelinger og tilleggsprogrammer folk trenger. (kan defineres i "Unattended.xml"-svarfila til windows).

 

 

Den måten å tanke flere hundre pc'er er gammeldags.

I dag bruker man WDS eller SCCM til en slik jobb....

 

Ja, det er gammeldags. Men om du leser den første linja jeg skrev (hvor jeg skriver om WDS) og så leser om hva han spør om,  kanskje du skjønner hvorfor jeg forklarer nærmere om det han spør om...

 

WDS er kanskje ikke så praktisk om man er på et sted som ikke har dekning/nettverk. (Båter/bunkers)

 

 

Om flere hundre maskiner skulle tankes off site, så ville jeg tatt med en virtuell domenekontroller med WDS og alt fiks ferdig.

Så slapp man tredobbelt arbeid senere når de kom inn i domenet igjen.

Maskiner som ikke skal i domenet har ingenting i en diskusjon om WDS å gjøre. 

 

Scripting av programvare er enda eldre teknologi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...