Gå til innhold

Nybegynner - Hjelp søkes


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har et ønske om å lære meg programmering, da gjerne C++. Har fra før drevet litt (les: ikke veldig mye) med Java og C, begge gangene har jeg brukt Eclipse (gjennom skole). 

 

Er Eclipse bra valg av IDE eller finnes det bedre/lettere alternativer? Hva er i det hele tatt en IDE?

 

Jeg har den siste tiden programmert litt i C og fullført boken "C - For dummies". For å klare dette i Eclipse har jeg hver gang måtte gjøre følgende:

 

"File --> New --> C project --> Hello World ANSI C Project" da det (tydligvis) er rette instillinger her.

Velger jeg "Empty project" vil jeg få en feilmelding "Binary Not found" da jeg "builder" programmet. 

Dette har jeg bare godtatt da jeg har vært mer opphengt i å lære meg "C" framfor alt dette med IDE og compiler og slikt.. 

 

Jeg prøver nå å gå fra C til C++ med Eclipse:

 

"File --> New --> C++ project --> Hello World ANSI C++ project". Jeg prøver å builde dette programmet, men får feilmeldingen "Binary not found" med en gang. 

 

Hva/hvilke innstillinger/annen IDE/alternativ kan gjøres med dette?

 

Til info bruker jeg en MAC OSX Yosemite ver. 10.10

 

 

Vanskelig å formulere meg her da jeg selv ikke skjønner så mye. Håper det gir noe mening; hjelp taes imot med stor takknemlighet!

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Jeg har et ønske om å lære meg programmering, da gjerne C++. Har fra før drevet litt (les: ikke veldig mye) med Java og C, begge gangene har jeg brukt Eclipse (gjennom skole). 

 

Er Eclipse bra valg av IDE eller finnes det bedre/lettere alternativer? Hva er i det hele tatt en IDE?

 

Jeg har den siste tiden programmert litt i C og fullført boken "C - For dummies". For å klare dette i Eclipse har jeg hver gang måtte gjøre følgende:

 

"File --> New --> C project --> Hello World ANSI C Project" da det (tydligvis) er rette instillinger her.

Velger jeg "Empty project" vil jeg få en feilmelding "Binary Not found" da jeg "builder" programmet. 

Dette har jeg bare godtatt da jeg har vært mer opphengt i å lære meg "C" framfor alt dette med IDE og compiler og slikt.. 

 

Jeg prøver nå å gå fra C til C++ med Eclipse:

 

"File --> New --> C++ project --> Hello World ANSI C++ project". Jeg prøver å builde dette programmet, men får feilmeldingen "Binary not found" med en gang. 

 

Hva/hvilke innstillinger/annen IDE/alternativ kan gjøres med dette?

 

Til info bruker jeg en MAC OSX Yosemite ver. 10.10

 

 

Vanskelig å formulere meg her da jeg selv ikke skjønner så mye. Håper det gir noe mening; hjelp taes imot med stor takknemlighet!

 

Bruker selv Geany til det aller meste av programmering jeg gjør (hovedsaklig Perl og C/C++).

 

http://www.geany.org/

 

Det er en plugin-basert editor/lettvekts-IDE med støtte for de aller fleste språk, og støtter "alle" platformer.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Hvis du skal bruke et IDE og sitter på mac hadde jeg nok vurdert xcode, eller kanskje clion (koster penger).

 

Selv anbefaler jeg å droppe IDE helt og istedenfor lære å bruke en kraftig teksteditor som for eksempel vim eller emacs. 

 

Basen med verktøyer jeg bruker for c++ utvikling:

gcc (kompilering og linking)

cmake og make (Konfigurering og bygging)

gdb (debugging)

vim (teksteditor)

git (source code management)

Endret av Glutar
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Om jeg er helt ærlig så vil jeg ikke anbefale deg å bruke IDE. De har mange verktøy som er nyttige og som du kanskje vil få bruk for senere, men når du begynner er det bare enda en ting å tenke på. En helt enkelt text editor holder lenge. Lær deg først de grunnlegende ferdighetene før du begynner med mer avanserte ting.

 

Når jeg tok et C++ introduksjons fag insisterte de på at vi skulle bruke en eller anen IDE. Gikk vel greit nok, men var litt ekstra jobb i starten. Den dag i dag bruker jeg alt fra Python til Fortran og jeg bruker aldri IDEer. Nå skal det sies at jeg ikke jobber med IT, men jeg programmerer fremdeles veldig mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hadde jeg vært deg hadde jeg fått litt bedre kunnskap i JAVA, f.eks som er et lettere nybegynner språk. Personlig synes jeg c++ har en betraklig vanskligere syntax. Et annet alternativ kan være, som tidligere nevnt å bruke en simpel texteditor å lære seg alt fra skretch.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...