Gå til innhold

Intel har lansert «Skylake»


Anbefalte innlegg

 

 

 

 

Tja, synes du 30% ytelsesøkning er verd kostnaden? Mulig du kan få 30% ytelsesøkning bare med å rense opp litt i Windows-installasjonen din...

 

 

Jeg synes nå ikke kr 2600,- er særlig avskrekkende jeg for en flunkende ny i5-versjon:

 

 
Ca. kr 3800,- om du tar i7-utgaven da.

 

 

Nå snakket han om å gå fra i7 da, og når de ovenfor mener å gå fra i7 til i7 gir lite ytelsesforbedring, vil det ikke virke fornuftig å legge flere tusen i ny i5-prosessor, og muligens også måtte bytte hovedkort og i verste fall også ny Windows-lisens.

 

Bruker han en gammel spinnedisk, hadde det vært mer fornuftig å bruke pengene på ny SSD. Da kan vi snakke om reell opplevd ytelsesforskjell. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenkte ytelseforbedring utfra pris. Altså at man om 10 år får kjøpt en desktop-CPU som er ca. 50% raskere til samme prisen som i dag.

 

Ytelse/watt er hovedfokus ja og det er bra det.

 

Det blir ikke helt fair å si ytelse per krone. Men ytelse per $ går jo. Dollaren har jo steget nesten 30% siden forrige generasjon.

Lenke til kommentar

Ingenting som stresser dagens cpuer uansett så hadde ikke forventet noen stor forbedring. Det jeg derimot gleder meg til er dobbel båndbredde på pci express slotten og 10x større båndbredde på SATA (Sata Express). Det er det som teller på hastigheten, cpuer har vært altfor kraftige i flere år nå, ingenting som utnytter de godt nok enda.

Lenke til kommentar

Ingenting som stresser dagens cpuer uansett så hadde ikke forventet noen stor forbedring. Det jeg derimot gleder meg til er dobbel båndbredde på pci express slotten og 10x større båndbredde på SATA (Sata Express). Det er det som teller på hastigheten, cpuer har vært altfor kraftige i flere år nå, ingenting som utnytter de godt nok enda.

 

Ingenting faktisk, kanskje greit å moderere påstandene litt?

 

AtW

  • Liker 6
Lenke til kommentar

cpuer har vært altfor kraftige i flere år nå, ingenting Avean bruker som utnytter de godt nok enda.

:dremel:

 

Jeg skulle gjerne hatt litt mer snert i systemet mitt jeg :) Spesielt på overføringer - uten at det koster så mye i raid. Men merker at en gjerne skulle hatt en dobbelt så kraftig cpu også!

Lenke til kommentar

Eneste jeg har å hente fra LGA2011 og Intel X79 må være relatert til brikkesettet, ytelsen på min 3960X ser jo ut til å være mer enn godt nok i all overskuelig fremtid. Merker jo at oppstartstid fra SSD går temmelig tregt sammenlignet med HTPC som har Intel C216, den starter jo opp på 2-3 sekunder.

Lenke til kommentar

Problemet her er x86 og lisenser. Hvis noen skal inn i x86 markedet så trenger de lisens fra Intel (og AMD). Så her er det nok AMD vi må satse på, eller eventuelt at noen kjøper AMD.

 

I sistnevnte tilfelle ugyldiggjøres patentavtalen mellom Intel og AMD og en evt. ny eier må reforhandle.

 

Det er nok Intel interessert i, både siden et ganske svakt AMD er bedre for dem enn å være monopolist med tanke på mulige myndighetsreguleringer og fordi AMD (enn så lenge) sitter på patenter som er nødvendige for Intels egne produkter. Men AMDs forhandlingsposisjon kan ikke akkurat sies å ha blitt bedre de siste årene, og Intel vil neppe gi ved dørene i fall AMD skulle få en finansielt sterk ny eier.

 

Jeg vil tro dette er en av grunnene til at et oppkjøp av AMD ikke er så interessant som det eller kanskje kunne ha vært.

Lenke til kommentar

350$ mens på komplett koster den 4200?

 

Tok ikke lange tiden fra det gikk med kun en tilgjengelig webshop i prisguiden i7'eren til kr 3800,- i går hos Proshop (i går kun 15 stk på lager, i dag fremdeles 15 stk på lagerstatus), mens Netonnet og Cdon fikk lagt den ut i dag til omtrent kr 3600,- (ikke lagervare)

Endret av G
Lenke til kommentar

 

 

 

Men jeg vil ikke si at Watt er synonymt med varmeutvikling, selv om varmeovner oppgis med en slik verdi målt i Watt. Motstand f.eks. gir grobunn for varme, og måles i ohm.

 

 

En motstand gir grobunn for varme ja, fordi produktet bruker mer effekt (watt) og dermed produserer mer varme.

 

AtW

 

 

 

Jeg sa også at jeg ikke syntes at Watt i en hver sammenheng er synonymt med varmeutvikling ved å gi et godt eksempel på en dings mange sikler etter høyere ytelse for, nemlig PSU-komponenten i stasjonære PC'er.

 

Det er mange nok eksempler på hvor Watt er forbundet med høy varmeutvikling, f.eks. panelovner. Men, i panelovnen er det motstanden som står for varmeproduksjonen. Siden:

 

Med U = R*I (R er motstand målt i ohm) så ser man at P=U*I har mye med hverandre å gjøre (både U og I). Så at Watt kan reflektere varmeutvikling, ja og tja. Watt er en komponent i energiforbruket, men noen ganger så går energien over i andre typer arbeid, som f.eks. mekanisk bevegelse (kinetisk energi). Det var også grunnen til at jeg hevdet at Watt ikke er synonymt med varmeutvikling.

 

Hvor tapsfrie forskjellige dingser er i sitt strømforbruk varierer en del. Noe utstyr har forskjellige egenskaper ved seg som ender opp i varme. Selv mekaniske dingser kan gi friksjon og slikt. Friksjon leder ofte til varmeutvikling.

 

EDIT:

Kom til å stokke litt om på bokstaver i forkortelse PSU (skrev feilaktig CPU første gang).

Også litt annet småplukk er redigert på.

 

EDIT 2:

ALT er relativt. Om du synes 10 % tap over til varme er mye, så vil jo oppfattelsen av disse tingene være annerledes. Jeg synes 10 % varmetap i en PSU er lite. Men, når man har en la oss si 1600 Watt PSU, og 10 % går til varme, så blir det jo en del Watt ut av det også da, om man belaster den maksimalt brorparten av tiden.

 

Men eldre PSU'er har jo gjerne tidligere hatt 20 % eller mer i varmetap. Så det går jo rette veien med utviklingen.

Jeg hadde tatt en Titanium sertifisert PSU "any time" på sommerstid, eller tatt en dukkert i sjøen, alt etter som.

Endret av G
Lenke til kommentar

Fatter ikke at folk trodde dette skulle rive skinnet av pølsa? Var det noen som helst ting som tilsa det på forhånd?

Får vel bare fortsette å slite på 5960x, tror det må være et av de beste kjøp noensinne for min del.

 

Nå er det bare å vente på at folk blir skuffet over AMD Zen. Det blir nok en større ytelse og energieffektivitets oppgradering enn Intel Skylake, men konkurransen er Intel. Ikke deres FX CPUer. 

 

Folk tror generelt på alle påstander produsentene kommer med, og blir lett hypet opp til å tro at noe fantastisk kommer, selv om det ikk er noe som skulle tilsi at noe fantastisk kommer til å skje. Som at AMD skal komme med CPUer og GPUer i Q1, Q2 2016 som gjør at de plutselig er tilbake igjen for fullt i begge markeder.

Lenke til kommentar

Men jeg vil ikke si at Watt er synonymt med varmeutvikling, selv om varmeovner oppgis med en slik verdi målt i Watt. Motstand f.eks. gir grobunn for varme, og måles i ohm.

Nær all effekt forbrukt av CPUen ender opp som termisk energi. Merk at jeg snakker om reelt effektforbruk, ikke TDP.

 

Ingenting som stresser dagens cpuer uansett så hadde ikke forventet noen stor forbedring. Det jeg derimot gleder meg til er dobbel båndbredde på pci express slotten og 10x større båndbredde på SATA (Sata Express). Det er det som teller på hastigheten, cpuer har vært altfor kraftige i flere år nå, ingenting som utnytter de godt nok enda.

Her må du virkelig forklare deg.

 

Det skal ikke mye til for å stresse en firekjerne. En nettleser med noen tunge faner og et bilderedigeringsprogram er nok til å merke forskjellen på en firekjerne og en sekskjerne. Jeg sitter timesvis hver dag med én sekskjerne og en firekjerne ved siden av hverandre hver dag, det er absolutt en klasseforskjell i ytelse. Fire kjerner(~3.5 GHz SB+) er greit nok for lett kontorbruk, men til utvikling, bilde-/videoredigering, CAD, modellering osv. merkes forskjellen.

 

Straks en maskin også brukes til noe produktivt som du får betaling for så kan ennå kraftigere maskinvare lønne seg. Da kan 2xE5-2620 eller 2xE5-2630 være en god investering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...