Gå til innhold

Vurderer nytt skjermkort.


Anbefalte innlegg

Hei, vurderer å bytte ut mitt gtx 680 etter det har tjent meg i 3 år. Har sett på gtx 980 som et godt alternativ, men lurer på om dere kan si om min nåværende hardware ellers kan flaskehalse kortet.

Cpu: i7 2600K

Psu: Corsair 750W

HK: Asus Sabertooth P67

SSD: OCZ agility 3

Ram: 8GB Corsair Vengeance 1600MHZ DDR3

 

Mitt HK har PCI-express 2.0, vil det påvirke 980 at jeg ikke har pci 3.0?

Tror dere min hardware ellers vil påvirke kortet fra å yte Max? Kan si at jeg idag ikke har noen flaskehalser i systemet, og min cpu jobber som regel 50-70% når mitt skjermkort yter 99%.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen flaskehals, går utifra at du har CPU'en på ivertfall 4.5Ghz for å begrense CPU intensive spill.

PCI 2 og 3 gir deg ingen forskjell pr i dag.

Meget bra. Takk for svaret :)

Hva ville du valgt av 980 og 980Ti? Plages litt med å bestemme meg ser du :p

Det er vel ikke så lenge til neste generasjon kort kommer, men det er vel en stund til, slik at det ikke er dumt av meg å kjøpe dyrt kort nå? :)

Lenke til kommentar

De aller fleste vil nok si 980TI om penger ikke er med i vurderingen. Men dersom du har tenkt å oppgradere til neste generasjon ut på nyåret en gang, så ville jeg nok sett på 970, eventuelt 980. Men det er nå min mening :)

Jeg ønsker selvsagt å betale minst mulig, men når jeg først oppgraderer vil jeg ha noe som varer slik at jeg ikke trenger å bytte så fort. Ser det er 2000kr imellom 980 og 980Ti, så spørsmålet jeg stiller dere er om dere synes det er verdt det.

Jeg spiller på 1 skjerm i 1080P i 144hz. Synes ikke at selv 980Ti har nok FPS i 4K enda til at jeg orker å kjøpe 4K skjerm å spille i 4K. :p

Lenke til kommentar

 

De aller fleste vil nok si 980TI om penger ikke er med i vurderingen. Men dersom du har tenkt å oppgradere til neste generasjon ut på nyåret en gang, så ville jeg nok sett på 970, eventuelt 980. Men det er nå min mening :)

Jeg ønsker selvsagt å betale minst mulig, men når jeg først oppgraderer vil jeg ha noe som varer slik at jeg ikke trenger å bytte så fort. Ser det er 2000kr imellom 980 og 980Ti, så spørsmålet jeg stiller dere er om dere synes det er verdt det.

Jeg spiller på 1 skjerm i 1080P i 144hz. Synes ikke at selv 980Ti har nok FPS i 4K enda til at jeg orker å kjøpe 4K skjerm å spille i 4K. :p

 

Etter min mening, nei :)

Lenke til kommentar

Selvfølgelig har du en flaskehals i systemet i dag. Ingen systemer er 100% balanserte og gir 100% utbytte av alle komponenter. Det er alltid en systemkomponent som begrenser ytelsen.

 

Flaskehalsen din er sannsynligvis i de fleste tilfeller skjermkortet.

Lenke til kommentar

 

Spiller du i 1080p, kan du like gjerne gå for gtx 970.

 

Feks: https://www.komplett.no/zotac-geforce-gtx-970-4gb/824851#

 

Edit: kjøp et til Gtx 680, og sett det i SLI. Får jo sånne for 1500 på finn.no

 

Vent til neste år, kjøp pascal og 4k. Woopwoop :-p

 

Har da sett 680 gå for tusingen :) Definitivt den beste oppgraderingen TS kan gjøre for minst mulig penger.

 

Vil ikke ha 970 grunnet vram problemet :p

Lenke til kommentar

 

 

Spiller du i 1080p, kan du like gjerne gå for gtx 970.

 

Feks: https://www.komplett.no/zotac-geforce-gtx-970-4gb/824851#

 

Edit: kjøp et til Gtx 680, og sett det i SLI. Får jo sånne for 1500 på finn.no

 

Vent til neste år, kjøp pascal og 4k. Woopwoop :-p

 

Har da sett 680 gå for tusingen :) Definitivt den beste oppgraderingen TS kan gjøre for minst mulig penger.

 

Vil ikke ha 970 grunnet vram problemet :p

 

Du mener de tilfellene der spill som bruker over 3.5GB VRAM og ikke er optimalisert av Nvidias driver for å levere god ytelse i spillet får ekstra hakking? For i de tilfellene der 970 faktisk påvirkes av at de siste 512MB med VRAM brukes er frameraten et 970 og 980 leverer under 15 fps.

 

980 faller forøvrig mellom to stoler:

GTX 970 er bare 15% tregere enn 980, men koster også 1500 kr mindre. Kjøp dette om du er ute etter mye kraft, men ikke har lyst til å legge ut 7000 kr

GTX 980 Ti er over 20% raskere enn 980, og koster 1500 kr mer. Kjøp dette om du er ute etter så mye kraft som mulig.

GTX 980 har ikke en klar gruppe kunder.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Spiller du i 1080p, kan du like gjerne gå for gtx 970.

 

Feks: https://www.komplett.no/zotac-geforce-gtx-970-4gb/824851#

 

Edit: kjøp et til Gtx 680, og sett det i SLI. Får jo sånne for 1500 på finn.no

 

Vent til neste år, kjøp pascal og 4k. Woopwoop :-p

Har da sett 680 gå for tusingen :) Definitivt den beste oppgraderingen TS kan gjøre for minst mulig penger.

Vil ikke ha 970 grunnet vram problemet :p

Du mener de tilfellene der spill som bruker over 3.5GB VRAM og ikke er optimalisert av Nvidias driver for å levere god ytelse i spillet får ekstra hakking? For i de tilfellene der 970 faktisk påvirkes av at de siste 512MB med VRAM brukes er frameraten et 970 og 980 leverer under 15 fps.

 

980 faller forøvrig mellom to stoler:

GTX 970 er bare 15% tregere enn 980, men koster også 1500 kr mindre. Kjøp dette om du er ute etter mye kraft, men ikke har lyst til å legge ut 7000 kr

GTX 980 Ti er over 20% raskere enn 980, og koster 1500 kr mer. Kjøp dette om du er ute etter så mye kraft som mulig.

GTX 980 har ikke en klar gruppe kunder.

Takk for svar!

Jeg er selvsagt ute etter mest mulig kraft. Men jeg synes 7000kr er mye for kun et kort, og Nvidia sin nye skjermkort serie er vel ikke så langt unna, og da får man vel samme ytelse som 980ti for mindre penger?!

Jeg oppgraderer sjelden, og vil at kortet jeg kjøper skal vare en stund. Gtx 970 er forsåvidt en god løsning, men er det ingen spill idag som bruker over 3.5gb vram?

 

Er det kanskje lurest å kjøpe 970 nå, og heller kjøpe kraftig kort når den nye Nvidia serien kommer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...