Gå til innhold

Billig og grei måte å lagre filer på


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Vil begynne å si at formuleringen min kanskje ikke er så god. Ikke så erfaren innenfor lagring.

 

Jeg er ute etter en grei måte å lagre filene mine på, utenfor min daglige datamaskin.

Har for tiden 2 stk Barracuda 2 TB som har 300 og 500 GB ledig. De er snart 3 år gamle og lager flere og flere lyder.

 

Jeg bruker altså da ca. 3 TB lagring. Tenker på å kjøpe 2 stk WD Red på 4 TB og sette dem i raid slik at innholdet blir "doblet" (kan ikke så mye om raid). Det gir meg ikke mer plass enn jeg har nå, men jeg har vel mulighet til å utvide senere. Tar nok litt tid før jeg får tak i den siste TB'en. Har ventet på at prisen skal synke (ligger på rundt 1500-1600,-), men jeg tror det er på tide snart.

 

Er interessert i noe som kan stå på 24/7. Har ikke behov for filene når jeg sover, men vil ha oppe uTorrent eller noe tilsvarende. Vil ha mulighet til å laste ned torrents direkte fra det alternativet jeg går for. Er da tanken at torrents kan seede hele døgnet, istedenfor bare når jeg er hjemme. Slår nå av maskinen når jeg legger meg og kommer ikke på igjen før jeg er hjemme fra jobb.

 

Hadde også vært greit hvis jeg kunne fått tilgang til innholdet fra andre plasser, f.eks TV-en (Sony), mobilen (Android) eller en annen datamaskin. Alt koblet til samme nettverk, trenger nok ikke noe eksternt.

 

Men hva er det beste alternativet? En NAS? Jeg føler at disse er dyre i forhold til hva man får, pluss at harddiskene gjør totalen ganske høy.

 

Jeg har en eldre stasjonær stående med en i7-930, 6 GB RAM og Win7 (osv.) i et Define R3 kabinett.

Tenker at en slik maskin vil bruke en god del strøm i forhold til en bærbar eller NAS. Vil den det?

 

Eller en bærbar. Er jo ganske enkelt å la en bærbar bli stående, men hvordan skulle jeg isåfall ha koblet til 2 eller flere harddisker på en god måte? Er en slik tilkobling godt nok egnet til dette formålet?

 

Litt lengde på innlegget, som vanlig fra meg.

Håper noen kan hjelpe meg med dette.

Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er inne på den samme problemstillingen som deg nå, og jeg valgte å bruke eldre komponenter for å lage meg en egen NAS. Jeg skal bruke freeNAS som OS på NASen. Den har bl.a. torrentklient, så for meg er det et godt alternativ i alle fall. 

I tillegg er det mange gode tutorials på youtube om freeNAS.

 

EDIT: Strømforbruk har jeg ikke tatt hensyn til i det hele tatt. En PC genererer jo varme, så det er jo kjekt om vinteren :p

Endret av Fragment
Lenke til kommentar

Jeg har en eldre stasjonær stående med en i7-930, 6 GB RAM og Win7 (osv.) i et Define R3 kabinett.

Tenker at en slik maskin vil bruke en god del strøm i forhold til en bærbar eller NAS. Vil den det?

Strømforbruket spiller ingen rolle. Det meste blir til  varme, og elektrisitet er ingen kostbar varmekilde. Unntaket er de to sommermånedene, men i realiteten trenger du litt oppvarming da også, jfr. når du kommer til tom hytte/hus. Litt kjølig selv på varme sommeren.

Lenke til kommentar

Takk for svar :)

 

Ser ut til at det er populært å bruke en eldre maskin samt FreeNAS ja.

Maskinen står hos min mor, så må få hentet denne og satt den opp. Se om det er liv i den.

 

Er mer glad i kulde enn varme, så ekstra varme er ikke så veldig pluss for min del. Men blir vel uansett ikke mange kronene per måned som blir lagt på.

 

Skal få sett på noen av de filmene senere, men har et par spørsmål.

Ser litt at det blir nevnt sammen med Windows osv. Er det et eget OS som blir lagt inn, eller kjører det sammen med Windows?

 

Hvilket RAID passer for meg? Eller hva skal velges i FreeNAS, hvis det noe ulikt der. Tenkte jo da at innholdet skal bli duplisert, slik at jeg ikke mister noe hvis en harddisk dør. Men blir det egentlig sikrere med dette? Når ny harddisk blir installert, er den andre under mye last og kan vel dø selv. Det er vel det beste for "prisen"? Altså at jeg slipper å kjøpe så mange harddisker.

 

Hadde planlagt å gå for WD Red disker. Er HGST bedre enn disse? Har hørt veldig lite om de, men når jeg hører noe er det bare gode ting.

Lenke til kommentar

Takk for svar :)

 

Ser ut til at det er populært å bruke en eldre maskin samt FreeNAS ja.

Maskinen står hos min mor, så må få hentet denne og satt den opp. Se om det er liv i den.

 

Er mer glad i kulde enn varme, så ekstra varme er ikke så veldig pluss for min del. Men blir vel uansett ikke mange kronene per måned som blir lagt på.

 

Skal få sett på noen av de filmene senere, men har et par spørsmål.

Ser litt at det blir nevnt sammen med Windows osv. Er det et eget OS som blir lagt inn, eller kjører det sammen med Windows?

 

Hvilket RAID passer for meg? Eller hva skal velges i FreeNAS, hvis det noe ulikt der. Tenkte jo da at innholdet skal bli duplisert, slik at jeg ikke mister noe hvis en harddisk dør. Men blir det egentlig sikrere med dette? Når ny harddisk blir installert, er den andre under mye last og kan vel dø selv. Det er vel det beste for "prisen"? Altså at jeg slipper å kjøpe så mange harddisker.

 

Hadde planlagt å gå for WD Red disker. Er HGST bedre enn disse? Har hørt veldig lite om de, men når jeg hører noe er det bare gode ting.

Det er et eget os, som blir lagt inn på minnepenn, du trenger en minnepenn på minst 8GB.

FreeNAS har sine egne raid, hvis du vil at innholdet skal bli speilet, så velger du "Mirror".

Jeg bruker kun en harddisk selv, men får satt opp backup av serveren i løpet av de neste dagene til CrashPlan.

 

HGST har mindre feilrate på diskene sine, men WD red er bra de også. Ville gått for HGST selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tenker jeg går til innkjøp av et par HGST Deskstar NAS på 4 TB da.

 

Ser ut til at Netonnet har disse på tilbud, så det passer jo fint. Har ventet lenge på WD Red tilbud, men så kom dette.

Link hvis noen andre er interesserte.

 

Takk for hjelpen alle :) Skal prøve å få til noe, bare å si ifra hvis dere har noen flere tips, ideer eller meninger å komme med. :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Har nå ENDELIG orket å gjøre noe med dette.

FreeNAS er installert, og jeg har tilgang via nettverksstasjon fra min PC. Og mobilen om ønskelig.

 

Nå var det bare dette med torrents. Jeg er ikke sikker på hvordan jeg skal sette det opp. Har sett litt på denne tutorialen, men det er da veldig mye å gjøre for å få dette i gang. Er det noen enklere måter å gjøre dette på?

 

Problemet er at noen filer jeg laster ned er i form av mange .rar-filer hvor jeg åpner den ene, så "extracter" winRAR alle disse så jeg får sett videofilen. Jeg kan ikke pakke det ut til en enkel .mkv-fil så lenge jeg må seede på dette.

Hvordan ville det fungert med FreeNAS?

 

Kan jeg bare sette opp en bærbar PC med utorrent som laster ned til nettverksstasjonen?

Eller kanskje en Raspberry Pi med linux. Litt mindre størrelse og strømforbruk.

 

Nå må jeg se etter en liten switch eller noe, for jeg har bare en kabel inn til kontoret. Da blir min hovedmaskin litt "treg" med trådløst nett, så overføringer av mange store filer til NASen kommer til å ta lang tid.

Endret av Ariston
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...