Gå til innhold

Studere som 30-åring - merkelig?


Brawler

Anbefalte innlegg

Vurderer en bachelor i Journalistikk ved UiS (Universitetet i Stavanger). Har tatt en del utdanning etter videregående, men er nå kommet i 30-årene!

 

Er det noen som har erfaring med å være såpass gammel i en klasse med primært 18-20 åringer? Jeg aner ikke om det kommer til å fungere, spes når det er snakk om sosialisering. Man blir ofte delt opp i arbeidsgrupper osv og andre situasjoner hvor god kommunikasjon og bra forhold mellom studentene spiller inn.

Jeg er ikke en person med spesielt godt selvbilde, og det er at jeg har slitt med å få jobb i lang tid som gjør at jeg vurderer en annen retning enn den jeg har fulgt (uten hell) hittil mtp fast arbeid. Jeg har aldri vært i Stavanger før, og kurset er helt nytt for meg. Da jeg studerte sist betydde naturligvis venner fra klassen mye i hverdagen både på skolen og utenfor.

 

Blir man uglesett, sett på som en relic i slike situasjoner som den jeg vurderer nå? Aner ikke om jeg takler 3 år med det, eller en uke for den del. :)

Endret av Brawler
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg startet på høyskole når jeg var 27. Mange var eldre enn meg.

 

Nå går jeg på NTNU (2årig master) hvor de fleste er 25-35

 

Blant de som går 5-årig utdanning er det mer "ungdom" som kommer fra videregående da få orker å starte 5årig når de er kommet opp i årene. For 3årige utdanninger er det mer vanlig med voksne som ønsker litt faglig oppgradering.

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle det være merkelig? Gjennomsnittsalderen på høyere studier er vel rundt 28. Kjenner selv folk i femtiårene som studerer.

 

I mine tanker ser jeg trøbbel med å passe inn i klassen, samarbeide osv. Det går mye mer på det sosiale, siden jeg ikke har hatt venner/medarbeidere som er 18-20 år før. Kanskje de du kjenner var heldige å havnet i en litt eldre klasse? Det er uansett bra å lese at de fleste tror det går bra og at man ikke blir forhåndsdømt av yngre studenter når man som 30+ sitter på skolebenken igjen.

Endret av Brawler
Lenke til kommentar

 

Hvorfor skulle det være merkelig? Gjennomsnittsalderen på høyere studier er vel rundt 28. Kjenner selv folk i femtiårene som studerer.

 

I mine tanker ser jeg trøbbel med å passe inn i klassen, samarbeide osv. Det går mye mer på det sosiale, siden jeg ikke har hatt venner/medarbeidere som er 18-20 år før. Kanskje de du kjenner var heldige å havnet i en litt eldre klasse? Det er uansett bra å lese at de fleste tror det går bra og at man ikke blir forhåndsdømt av yngre studenter når man som 30+ sitter på skolebenken igjen.

 

Dette kommer til å gå helt utmerket. Ikke noe å uroe seg for. Du kommer til å møte folk i alle aldre. Dessuten gjør du dette for deg selv, ikke for andre. Hva andre tror og tenker er ikke noe å dvele ved  :)

Endret av Vannlinjen
Lenke til kommentar

Den eldste i klassen vår var 53 år. Det var noen 30 åringer. Problemet var at "eldre-bølgen" holdt for seg selv, mens den yngre-bølgen holdt for seg selv. Det var typisk 35/65 fordeling mellom eldrebølgen/yngrebølgen. 

 

Det fleste 30åringer studerer på høgskole har jeg fått inntrykk av.

 

Dette var et teknologi-studium - ble så det er sagt. 

Lenke til kommentar

Vurderer en bachelor i Journalistikk ved UiS (Universitetet i Stavanger). Har tatt en del utdanning etter videregående, men er nå kommet i 30-årene!

 

Er det noen som har erfaring med å være såpass gammel i en klasse med primært 18-20 åringer? Jeg aner ikke om det kommer til å fungere, spes når det er snakk om sosialisering. Man blir ofte delt opp i arbeidsgrupper osv og andre situasjoner hvor god kommunikasjon og bra forhold mellom studentene spiller inn.

Jeg er ikke en person med spesielt godt selvbilde, og det er at jeg har slitt med å få jobb i lang tid som gjør at jeg vurderer en annen retning enn den jeg har fulgt (uten hell) hittil mtp fast arbeid. Jeg har aldri vært i Stavanger før, og kurset er helt nytt for meg. Da jeg studerte sist betydde naturligvis venner fra klassen mye i hverdagen både på skolen og utenfor.

 

Blir man uglesett, sett på som en relic i slike situasjoner som den jeg vurderer nå? Aner ikke om jeg takler 3 år med det, eller en uke for den del. :)

Studerer selv som 30+. Jeg har valgt å jobbe fulltid ved siden av og er nesten ikke på studiestedet engang. Det er også et alternativ.

 

Ellers lurer jeg litt på om du har tenkt gjennom studievalget ditt. Supplementerer journalistutdanningen din nåværende utdanning? Eller håper du på å få jobb som journalist rett etter fullført utdanning?

Lenke til kommentar

Alderen din er nok ingen hindring, derimot vil nok studiet og byen du flytter til det. 

 

UiS er kjent for å være et middelmådig universitet på alt annet enn hotell/reise og olje-relaterte utdannelser. Samtidig så kutter Aftenbladet og RA drastisk, og NRK kommer til å måtte nedbemanne på Ullandhauskontoret sitt. TV Vest har allerede gått konk en gang det siste året. Det kommer til å være utfordrende å få praksisplass, og nærmest umulig å få jobb etterpå. De fleste av mine bekjente som har gått journalistikk på UiS de siste årene (6-7 venner) har samtlige tatt videre utdanning etterpå og angret seg litt.  

 

Hvis du vil være sikret jobb hadde jeg heller sikta meg inn mot Volda og forsøkt å få jobb i NRK etterpå eller et annet studie. 

 

EDIT: Okey, ei av dem fikk faktisk jobb i Aftenbladet. Men de sparker/permiterer mer enn de ansetter for tiden. 

Endret av Glasscola2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...