Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg og samboeren min har vært ilag i flere år, med felles både det ene og det andre.
Vi har snakket litt om ekteskap og slik opp gjennom årene, men aldri noe konkret.
Vi har forsåvidt blitt enige om at vi ikke vil gifte oss før vi er ferdige med den krevende småbarnstiden, noe som naturlig nok kan sette mange forhold på prøve.

Men jeg går fortsatt med et lite ønske om å ta forholdet til et høyere nivå, selv om et giftermål ikke vil være en realitet før om flere år. Jeg føler at vi har et veldig godt og solid forhold, med klare fremtidsplaner, og jeg vil på en måte vise henne og omverdenen at jeg har funnet den jeg vil dele livet med. Det er heller ingen hemmelighet at folk rundt oss maser mye, siden vi har vært ilag i så mange år uten verken å ha barn eller være gift, så det vil være fint å få satt en "merkelapp"
på forholdet.

Derfor har jeg lyst til å forlove meg med henne. Men siden et giftermål er så langt fram i tid, vil det bli rart å fri da? Jeg føler også at det er litt rart å spørre om hun "bare" vil forlove seg med meg, eller?

Og hvis jeg nå skulle gått ned på ett kne, hvordan blir det da med ringer?
Jeg ga henne for noen år siden en stor dyr ring med flere diamanter, som hun er blitt svært glad i.
Hun har også i en bisetning nevnt at hun godt kunne tenkt seg å pusse den opp og bruke den som en forlovelsesring en gang i fremtiden.
Burde jeg allikevel ha med en ring for syns skyld? Hvordan stiller det seg da med MIN ring (jeg vil gjerne også ha en ring som symboliserer min sivilstatus)? Det burde også nevnes at tidligere nevnte ring er i en prisklasse jeg ikke har sjangs å klare å matche per idag.
går det an å ha ulike forlovelsesringer, eller burde jeg kjøpe et matchende sett med mer tradisjonelle glatte ringer?

Det er mange store og skumle fallgruver her for en stakkars landsens gutt, og jeg vet det ble mange spørsmål, men all hjelp mottas med stor takk :)


Anonymous poster hash: 95f35...f58



Anonymous poster hash: 95f35...f58
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja... Det varierer egentlig, noen år kan da ikke være så ille,men snakker vi plutselig om 5-15 begynner det å bli litt for mye, i min mening.

 

Om ringene, blir kanskje litt spesielt å gjenbruke den hun allerede har som forlovelsesring.

 

Det jeg tenkte på var at du kanskje kan finne en ring som komplimenterer den ? Blir kanskje litt for mye å få en ring laget som "kobler" seg til den hun har men kanskje en lignende utførelse ? og så kan du ha en "plain" ring med inskripsjon eller noe ? 

 

Dunno...bare brainstormer :) 

Lenke til kommentar

Min tante og onkel var forlovet i nesten 20 år før de giftet seg, ingen klagde på det. En annen tante og onkel var faktisk gift i flere år før de flyttet sammen, de likte å ha muligheten til å være alene.

 

Gjør det du synes er best, tror hun vil sette pris på "merkelappen" like mye som deg :)

Lenke til kommentar

Det er handlingen som betyr noe, ikke varene. En ring som ikke passer eller ikke faller i smak kan forsimple hele opplevelsen. Du kan gå ned på kne med roser eller noe. Hvis hun liker ringen du allerede har gitt henne, og hun har antydet at den kan fungere som forlovelsesring, ja, så fungerer den også som forlovelsesring. Den delen med å tre på ringen er bare knøvl uansett. 

 

Ringtilpasning og sånt er en praktisk oppgave som godt kan gjøres i ettertid for din del. Bare se om du finner noe som har matchende kanter eller noe. De gode nyhetene er at siden menn gjerne ikke er like opptatt av egen ring, så koster ringen din også faktisk mindre selv i et matchende par. 

Lenke til kommentar

Det er helt vanlig å ikke gifte seg før 1-3 år etter forlovelse inngås. Selv har jeg ikke tenkt å gifte meg før om minst 3 år når jeg er ferdig med master, og jeg ble forlovet i sommer. Vi har ulike ringer; mens hans er en i glatt gult gull, er min i gult gull med diamant. Hvis dama liker ringen hun har fra før så godt er det jo bare å bruke den, med mindre den er upraktisk å ha på til hverdags og det er det hun ønsker? Hvis ikke ville jeg gått for en ny diamantring dersom det er diamanter hun liker, er ingen som forventer at to forlovede skal bære samme type ring. Forresten så er det en vanlig greie i Norge å ha både forlovelsesringen og gifteringen på høyre ringefinger, selv om mange likevel har den på venstre, men sistnevnte er vanligere i utlandet. 

Endret av potetfisk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...