Gå til innhold

Windows 10 - den store feil og bugs tråden.


Anbefalte innlegg

meg0709:

Flere som har hatt samme issue. Deriblant meg, men løste akkurat den biten ved å reinstallere via media creation kit (ikke clean install). Husk å slette windows.old og alle disse tingene som blir liggende igjen hvis du synes systemet fungerer bedre. Hvis ikke ta rollback før du sletter noe.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, mente Media Creation Tool (ikke kit). Du kan kjøre en "in place" med denne, trenger ikke lage en minnepinne, men lag gjerne en først som installasjonsbackup. Bruk også "Disk Cleanup" for å slette de gamle områdene når du er fornøyd med systemet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Ok, det er vel ikke så lurt å bruke en orginal w10 minnepinne, altså en slik du kjøper for å få w10, men så lenge at gjenopprettning er aktivert så funker vel det å gjenopprette den veien også?

Men da skal jeg prøve å gjøre det en dag, er nokså random for noen ganger skjer det ikke at den maskina henger, men så kan det skje bare den har stått på i noen få timer, er gøy.

I verste fall full reinstall, tar heldigvis ikke så lang tid og med en maskin som strengt tatt bare surfes på så er det ikke mye som skal legges inn før den er komplett igjen.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Når installasjonen i seg selv ikke er gammel og du ikke har hundrevis av ting du helst skulle hatt med deg (begynt å miste litt oversikt), eller er villig til å bare scratche alt så er anbefalingen en cleaninstall. Jeg har alltid utført det tidligere men denne maskinen har fått så mange år med "vi venter 1 år til før vi bygger ny" at den nesten kvalifiserer til arkeologisk studie. Jeg finner stadig ting jeg ikke husket at jeg drev med for x antall år siden.

 

Så i mitt scenario er det bare at den skal fungere godt nok til neste bygg som er rett rundt hjørnet. Var på vei inn på 7700K når jeg kjøpte 1080Ti men med alle forbedringene som har skjedd på AM4 og etterfølger i det siste blir det til høsten.

Jeg satt inn nytt ubrukt minne, fjernet alle unødvendige kontrollere og harddisker etc. før jul og maskinen fungerte som et nybygg etter det. Så kom flere større Win10 oppdateringer.

 

I tilfeller med lite brukte maskiner med få ting som skal inn er alltid clean reinstall det enkleste.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opplever mye BSOD nå

 

Memtest viser masse feil.

Kun minnebrikke så ikkje funker da?

 

Legger ved bilde fra bluescreenview.

 

attachicon.gifbsods.jpg

 

Som regel når du kjører memtest86 og du finner feil bør man alltids ha en brikke tilgjengelig som man vet er "frisk" og teste på nytt med denne, da kan man avdekke om det faktisk kan være et problem med hovedkortet ( spenninger osv ).

 

 

Lenke til kommentar

Hei.

Har kommet over ett problem jeg ikke har sett før som jeg nesten bare kan tro har noe med windows 10 å gjøre.

Det virker som alt av browsertraffic går usannsynlig sakte UNTATT når jeg bruker "Edge" browseren(Var en stund veldig treig den å men kom seg plutselig)

Dette gjelder også ting som Discord som ikke vil åpne seg en gang epost virker som det kommer gjennom og sendes veldig sakte på Windows mail appen og det virker ikke som noen av delene drar mer enn ca 0,1mbps ifølge en appmonitor jeg har hvis i det hele tatt det (det går jævlig sakte)

Merker STOR forskjell fra for eksempel Chrome iforhold til Edge, problemet skjer på 2 klienter derimot en annen klient som kjører Windows 7 er god som ny(har også testet på mobilen sitt 4g nett virket som samme feilen var der)

Ting som steam og generell nedlastning går fortsatt veldig fort, målingene på internetthastigheten er fortsatt der de skal være.

En av klientene kjører nyeste update og den andre har 1607(?)

 

Har testet så mye triks og tips på Google at jeg holdt på å trykke på side 2 ett sekund. (Kan hende jeg bare har blitt søppel til å Google ting med åra)

 

Noen her som kan hjelpe eller vise meg til en bedre plass å poste?

 

Edit: Jeg løste dritet ved å deaktivere Windows brannmur. skal grave litt mer, virker som om det kun gikk utover SSL trafikk.

Endret av dev1l
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Opplever mye BSOD nå

 

Memtest viser masse feil.

Kun minnebrikke så ikkje funker da?

 

Legger ved bilde fra bluescreenview.

 

attachicon.gifbsods.jpg

 

Som regel når du kjører memtest86 og du finner feil bør man alltids ha en brikke tilgjengelig som man vet er "frisk" og teste på nytt med denne, da kan man avdekke om det faktisk kan være et problem med hovedkortet ( spenninger osv ).

 

 

 

Har to minnebrikker som eg testet. Ser ut som det berre er feil på den eine. Hatt stabilt system uten bsod nå med eine minne brikken.

 

Så antar at det er det som var problemet?

Lenke til kommentar

 

 

Opplever mye BSOD nå

 

Memtest viser masse feil.

Kun minnebrikke så ikkje funker da?

 

Legger ved bilde fra bluescreenview.

 

attachicon.gifbsods.jpg

 

Som regel når du kjører memtest86 og du finner feil bør man alltids ha en brikke tilgjengelig som man vet er "frisk" og teste på nytt med denne, da kan man avdekke om det faktisk kan være et problem med hovedkortet ( spenninger osv ).

 

 

 

Har to minnebrikker som eg testet. Ser ut som det berre er feil på den eine. Hatt stabilt system uten bsod nå med eine minne brikken.

 

Så antar at det er det som var problemet?

 

 

Trolig.

Du kan jo teste med å bruke den i det andre sporet, gir den "friske" brikken feil der er det nok feil i hk eller noe støv som må fjernes.

Lenke til kommentar

 

 

 

Opplever mye BSOD nå

 

Memtest viser masse feil.

Kun minnebrikke så ikkje funker da?

 

Legger ved bilde fra bluescreenview.

 

attachicon.gifbsods.jpg

 

Som regel når du kjører memtest86 og du finner feil bør man alltids ha en brikke tilgjengelig som man vet er "frisk" og teste på nytt med denne, da kan man avdekke om det faktisk kan være et problem med hovedkortet ( spenninger osv ).

 

 

 

Har to minnebrikker som eg testet. Ser ut som det berre er feil på den eine. Hatt stabilt system uten bsod nå med eine minne brikken.

 

Så antar at det er det som var problemet?

 

 

Trolig.

Du kan jo teste med å bruke den i det andre sporet, gir den "friske" brikken feil der er det nok feil i hk eller noe støv som må fjernes.

 

Testet den "friske" brikken i andre sporet; og den viser ingen feil.

Så regner med den andre brikken er kaputt. Får kjøpe ny da!

 

TAKKER!

Lenke til kommentar

Min Windows10 har fungert ganske fint etter en større gjennomgang (trøbbel etter store oppdateringer).

 

Nå i dag fikk jeg plutselig "recycle bin corrupt". Utførte fix og rebootet. Da fungerte ikke lenger "Metro" eller start knapp menyen.

Dette var løsningen her

If you are having issues with modern (E.g. Store, Cortana, Edge) opening as well, this worked for me:
http://answers.microsoft.com/en-us/insider/forum/insider_wintp-insider_perf/windows-10-some-metro-apps-not-working/41695ba8-b856-46dd-80ef-d342e5bc0cb3?auth=1

 

Open an Elevated Powershell prompt by pressing the Windows Key, typing Powershell, then pressing Ctrl+Shift+Enter
Paste the following command into Powershell and execute it:

 

Get-AppXPackage -AllUsers | Foreach {Add-AppxPackage -DisableDevelopmentMode -Register "$($_.InstallLocation)\AppXManifest.xml"}

 

As pressing the windows key probably isn't too helpful, you can open Task Manager (Ctrl + Shift + Esc), if it is in the basic mode, click 'More Details'. From there, you can go 'File'->'Run new task', type in 'powershell', tick 'Create this task with administrative privileges' and click 'OK'. Then you can do step 2 above.
I have no idea if this will help you as my problem occurred after a fresh install but might be worth a try . ¯\(ツ)/¯ Best of luck solving this.
Edit: Well, in the time taken to type this, it seems loudogwork has already suggested my suggestion. Just remember the command must be run in a PowerShell with administrative privileges as I have given instructions for above.

 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Startet opp jobb-pcen for litt siden. Den hadde noen oppdateringinger som den skulle gjøre ferdig, det var ingen da jeg avsluttet. Så, etter innlogging er tekst borte. Tekst i menyer, vinduer, ikoner og høyreklikk. Er Microsoft begynt å ødelegge windows 10 også, ikke bare windows 7?

 

Er det noen som vet en løsning, som kan gjennomføres uten  åpne avanserte menyer som mangler tekst osv?

Lenke til kommentar

Startet opp jobb-pcen for litt siden. Den hadde noen oppdateringinger som den skulle gjøre ferdig, det var ingen da jeg avsluttet. Så, etter innlogging er tekst borte. Tekst i menyer, vinduer, ikoner og høyreklikk. Er Microsoft begynt å ødelegge windows 10 også, ikke bare windows 7?

 

Er det noen som vet en løsning, som kan gjennomføres uten  åpne avanserte menyer som mangler tekst osv?

Testet å slå av systemet og starte på nytt?

Lenke til kommentar

 

Min Windows10 har fungert ganske fint etter en større gjennomgang (trøbbel etter store oppdateringer).

 

Nå i dag fikk jeg plutselig "recycle bin corrupt". Utførte fix og rebootet. Da fungerte ikke lenger "Metro" eller start knapp menyen.

Dette var løsningen her

If you are having issues with modern (E.g. Store, Cortana, Edge) opening as well, this worked for me:

http://answers.microsoft.com/en-us/insider/forum/insider_wintp-insider_perf/windows-10-some-metro-apps-not-working/41695ba8-b856-46dd-80ef-d342e5bc0cb3?auth=1

 

Open an Elevated Powershell prompt by pressing the Windows Key, typing Powershell, then pressing Ctrl+Shift+Enter

Paste the following command into Powershell and execute it:

 

Get-AppXPackage -AllUsers | Foreach {Add-AppxPackage -DisableDevelopmentMode -Register "$($_.InstallLocation)\AppXManifest.xml"}

 

As pressing the windows key probably isn't too helpful, you can open Task Manager (Ctrl + Shift + Esc), if it is in the basic mode, click 'More Details'. From there, you can go 'File'->'Run new task', type in 'powershell', tick 'Create this task with administrative privileges' and click 'OK'. Then you can do step 2 above.

I have no idea if this will help you as my problem occurred after a fresh install but might be worth a try . ¯\(ツ)/¯ Best of luck solving this.

Edit: Well, in the time taken to type this, it seems loudogwork has already suggested my suggestion. Just remember the command must be run in a PowerShell with administrative privileges as I have given instructions for above.

 

 

 

 

Etter dette begynte Windows Update og Windows Defender å trøble.

Ingen fixes eller troubleshooter for disse fungerte så da fikk jeg nok og kapitulerte etter mange runder med Microsofts elendige patcherutiner og kjørte en cleaninstall.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Selv etter en Cleaninstall med full formatering (av systemdisk) så klarer Windows10 å føkke opp ting etter at man kjører Windows Update. Helt utrolig.

Deployment Image Servicing and Management tool
Version: 10.0.15063.0

Image Version: 10.0.15063.0

Error: 87

 

Windows Store lar seg heller ikke åpne.  Win 10, what a comedy.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Theo343 dette skjer på en konkret pc?

 

Har 2 PCer her der den ene lever sitt eget liv ( trolig noe ustabilt minne / hk, finner ingen feil) mens den andre ( Ryzen og ssd) har gitt meg gleden av å slippe all den feilsøkingen.

 

Sånn sett kan det være noe som skurrer hos deg og er vrient å finne ut av.

Lenke til kommentar

Det skjer på en spesifikt PC, men kun etter at jeg installerte Windows 10 på den og først en del måneder i etterkant når de store oppdateringene begynte å komme. Mulig jeg gjør et siste forsøk på en fullstendig reinstallasjon i morgen. Jeg kjørte nå resett med behold filer men sletter apper og instillenger som ikke blir en fullstending cleaninstall, vil derfor prøve på en 100% blank og ubrukt disk uten noen som helst av egne userfiles i morgen. Users området lå på D:\users ved resett.

 

Når man først har reinstallert en gang og kuttet navlestrengen til at det gamle man ikke orket ta vare på går det kjapt gang nr. 2. Jeg mistenker at den har noe rusk med rettigheter på filer den har kopiert fra D:\users\.

 

Som sagt, Windows 10 fungerte helt greit på maskinen til disse store oppdateringene begynte. Hver gang etter disse har det blitt gradvis mer klur som har krevd div. tiltak.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Noen ganger, når man opplever at OS'et skaper det ene problemet etter det andre, ligger faktisk årsaken i hardware, f.eks. en ikke 100% feilfri disk. En feil kan ha ligget latent på disken lenge, men først kommet til syne ved en oppgradering/oppdatering, da nye OS-filer blir plassert på andre disksektorer enn de opprinnelige filene. Da er det ikke unaturlig å mistenke at det er oppdateringen som forårsaker problemene, mens det i virkeligheten er en underliggende hardwarefeil.

 

En "surface check" med et verktøy som SpinRite e.l. kan ofte identifisere og ekskludere trøblete disksektorer.

En reinstallasjon av OS'et kan hjelpe, dersom man er heldig med plassering av filene, men det samme kan man si om det å løpe gjennom et minefelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...