Gå til innhold

Hva er meningen bak karuselldører?


rtoevik

Anbefalte innlegg

Mange gode innlegg her, spesielt angående zombier. Hadde ikke sett for meg det scenarioet før nå. Haha.....

 

Et annet problem angående karuselldører et at det aldri er merket hvilken vei de går!

Sikkert mange som har prøvd å gå feil vei og opplevd pinlige øyeblikk der man helst vil synke i jorden.

Burde det ikke være en standard rotasjonsretning på karuselldører? Har søkt på ns (norsk standard) men ikke funnet noe svar.

 

Se for dere en nødsituasjon der man prøver å evakuere en bygning (f.eks ved branntilløp), hvis 1000 stk prøver å komme gjennom døren å de går på feil side så blir jo alle fanget! Dette er ikke et problem der de bruker konvensjonelle dører!!

Endret av rtoevik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heller ikke hva jeg sikter etter aklla............. :)

 

Men et lett søk på Google bekrefter det jeg prøver å få fram, det ligger masse bilder og filmer av medmennesker som sliter med karuselldører.
Faktisk så er dørene så problematiske at de har fått oppkalt et syndrom etter seg "revolving door syndrom"!!!!

 

På youtube finner man også mange filmer av ulykker i karuselldører, det bekrefter kanskje mistanken min om at næringslivet får installert karuselldører kun for å kunne le av oss og poste filmer på youtube?

Lenke til kommentar

Det er veldig mange bra både vanlig dør og skyvedør filmer og ulykker også, kanskje næringslivet installerer dører for å kunne le av oss...

Finnes mange vindu-ulykker også, samme der sikkert.

 

 

Om du ikke gjør dette bare for å være "gøy", så bør du finne noe annet enn ett bilde fra en zombie-film og ett illustrasjonsbilde som åpenbart er tillaget...

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Regner med de fleste av dere kan bruke både google og Youtube så dere kan sikkert lete selv.
Legger ved 3 bilder av situasjoner der de involverte sikkert hadde foretrukket vanlige dører.

 

Edit: Slettet bildene igjen, ikke trivelig å se skadede personer!!!

Endret av rtoevik
Lenke til kommentar

Uffa...... Stakkars folk!!

 

Men nå drifter vi litt off topic her. Det er fortsatt ingen som kan gi meg et veldig godt argument til hvorfor en vil velge karuselldører foran konvensjonelle dører.

Siden de praktisk talt fungerer som vifter og pøser på med luft inn i lokalet så er det jo ikke energisparende, husk at dørene blir drevet av en elektromotor som også trekker mengder med strøm!

(Har noen reflektert over hva som skjer ved strømbrudd? Blir man sperret inne i lokalet??)

 

Jeg vil anta at karuselldører er dyre å kjøpe samt dyre å montere, så det er ikke noe å spare der.

 

Ikke er de særlig pene!

 

Risiko for klemskade på kunder er en risiko som alltid er tilstedeværende ved bruk av karuselldører, noe som sikkert fører til dyrere forsikring.

 

Hvordan skal man vite hvor mange det er plass til i hver "seksjon" av døren? Heiser er i det minste merket med maks antall personer tillatt ombord. Det hersker jo anarki hvis det er mye folk som vil gjennom karuselldører.

 

Hvorfor roterer de fleste karuselldører mot klokken? Det mest logiske ville jo være en rotasjon til høyre!!

Lenke til kommentar

Karuselldører sørger for at bygget blir tett, slik at du ikke får gjennomtrekk, til enhver tid. Du skjønner, holde vinden ute og fortsatt la folk komme inn og gå ut til enhver tid. En effektiv vindfang. De pøser ikke på med luft, og elektromotor bruker ikke allverdens strøm i forhold til oppvarming av store bygg.

Lenke til kommentar

Karuselldører sørger for at bygget blir tett, slik at du ikke får gjennomtrekk, til enhver tid. Du skjønner, holde vinden ute og fortsatt la folk komme inn og gå ut til enhver tid. En effektiv vindfang. De pøser ikke på med luft, og elektromotor bruker ikke allverdens strøm i forhold til oppvarming av store bygg.

Ja jeg er forsåvidt enig i at en karuselldør er et effektivt vindfang hvis de står stille, men hvis de går i rundt blir det jo tilsvarende en hvilken som helst annen dør!

En sluse vil jo måtte være en mye bedre og mer effektiv måte å løse en slik problemstilling!!

Kanskje ikke en elektromotor bruker mye strøm, men den bruker strøm åkkesom!! En dør der man trykker ned en dørvrider eller ganske enkelt dytter opp, bruker ingen strøm!! Dessuten sparer du en masse i service og vedlikehold ved å bruke en konvensjonell dør.

Dette er jo barnelærdom!!!

 

Lenke til kommentar

 

En roterende dør skuffer vel like mye luft inn i et bygg?? Blir vel likt en vifte?

Jeg har en venninne som jobber for Avis bilutleie på Flesland.

Før de fornyet inngangspartiet var det elektriske karuselldører der. Alle bilutleie firmaene holder til i den ytterste gangen nærmest disse dørene. Hun var syk titt og ofte (noe hun ikke var på den forige jobben hun hadde) hun kjente denne impeller effekten som var nevnt over. Det formelig veltet inn med kald luft og det var mye snufsete nester og såre halser blant alle de som jobbet i samme gangen.

 

Jeg har ikke tenkt over problem situasjonen før hun nevnte at det var de hersens dørene! Jeg må si meg enig i tråholder sin mening om disse sykdomsfremkallende dører. De skulle vært forbudt da de går på helsen løs

Lenke til kommentar

Ei roterande dør vil sjølvsagt dra inn kaldluft frå utsida, men fordelen er at ein med ei roterande dør "fanger" lufta slik at den blir stilleståande når den kjem inn i bygget. Dette gjer at mykje av den kalde lufte også blir med utigjen på returen.

Hadde det vært ei vanlig døråpning så ville vind og trykkforskjellar gjort at den kalde lufta hadde strauma på og det hadde totalt sett blitt mykje kaldare i lokalet.

 

Ein kunne fått den same effekten ved å lage ein korridor beståande av to sluser med tilsaman tre dører, ei dør mot usida, ei innerdør mellom slusene og ei dør ut i lokalet. Men då måtte ein hatt ein form for elektronisk låsesystem som gjer at ein ikkje kan åpne ei dør før den bak er lukka. Dersom dørene kan åpnast uavhengig av kvarandre så vil det fort bli åpent rett gjennom når det er mange som skal igjennom. Ei roterande dør ordner dette problemet.

Det er sjølvsagt litt utgifter ved vedlikehold av slike dører, men det er også svært dyrt å varme opp digre volum som kjøpesenter, flyplassar og liknande. Så prisen for ei dyr roterande dør som krever vedlikehold og service blir fortsatt billegare enn dersom lokalet stadig hadde blitt nedkjølt av uteluft.

 

Enkelte bygg med mindre fotgjengertrafikk løyser problemet med ein kraftig vifteovn over døra. Denne fungerer ved å hurtig varme opp den kalde lufta som kvar enkelt person drar med seg inn i lokalet. Denne løysninga brukar sjølvsagt langt meir straum.

 

Når det gjeld roteringsretning så veit eg ikkje om det er ein fast standard, men i Norge er det i alle fall vanlig at døra roterer mot klokka, då blir det effektivt sett høgrekjøyring gjennom døra. Ellers så merker ein fort kva veg døra går, så det burde ikkje være eit problem om den roterer motsatt veg.

 

Du nevner også nødsituasjonar der mange prøver å gå gjennom døra samtidig, dette problemet er også løyst ved at dørblada kollapser. Så om to personar prøvar å gå gjennom døra samtidig, der den eine går mot rotasjonen så vil dørbladet klappe inn og begge to kjem seg gjennom.

Det er dette som skjer i Akkla sin freak accident video, av ein eller anna grunn kollapser det eine dørbladet slik at det stopper å rotere medan dei andre dørblada går som vanlig.

Men sjølv om dei roterande dørene er laga slik at mange kan evakuere gjennom den samtidig så er det ikkje meininga å gjere dette. I alle bygningar med roterande dører er det også vanlige dører i nærheita som det er meininga å bruke som nødutgang.

post-222484-0-35573600-1438215353.jpg

På dette bildet som du posta tidligare ser du tydelig mekanismen som fører til at dørene kollapser både oppe og nede (dei tre metallplatene som står vertikalt på rotasjonsplata). Ved litt belastning vil dørbladet hoppe ut av sporet og slå inn. Men så lenge dei to personane på bildet utdøver like stort press på døra så vil bli ståande. I dette eksempelet så ser du på børstene at døra snurrer mot klokka, mannen må derfor utdøve eit press som er omtrent like stort som summen av presset som dama yter pluss krafta til motoren i døra. Dersom presset blir for stort i den eine eller andre retninga så vil dørbladet kollapse inn eller ut.

 

 

Lenke til kommentar

Ei roterande dør vil sjølvsagt dra inn kaldluft frå utsida, men fordelen er at ein med ei roterande dør "fanger" lufta slik at den blir stilleståande når den kjem inn i bygget. Dette gjer at mykje av den kalde lufte også blir med utigjen på returen.

Hadde det vært ei vanlig døråpning så ville vind og trykkforskjellar gjort at den kalde lufta hadde strauma på og det hadde totalt sett blitt mykje kaldare i lokalet.

 

Ein kunne fått den same effekten ved å lage ein korridor beståande av to sluser med tilsaman tre dører, ei dør mot usida, ei innerdør mellom slusene og ei dør ut i lokalet. Men då måtte ein hatt ein form for elektronisk låsesystem som gjer at ein ikkje kan åpne ei dør før den bak er lukka. Dersom dørene kan åpnast uavhengig av kvarandre så vil det fort bli åpent rett gjennom når det er mange som skal igjennom. Ei roterande dør ordner dette problemet.

Det er sjølvsagt litt utgifter ved vedlikehold av slike dører, men det er også svært dyrt å varme opp digre volum som kjøpesenter, flyplassar og liknande. Så prisen for ei dyr roterande dør som krever vedlikehold og service blir fortsatt billegare enn dersom lokalet stadig hadde blitt nedkjølt av uteluft.

 

Enkelte bygg med mindre fotgjengertrafikk løyser problemet med ein kraftig vifteovn over døra. Denne fungerer ved å hurtig varme opp den kalde lufta som kvar enkelt person drar med seg inn i lokalet. Denne løysninga brukar sjølvsagt langt meir straum.

 

Når det gjeld roteringsretning så veit eg ikkje om det er ein fast standard, men i Norge er det i alle fall vanlig at døra roterer mot klokka, då blir det effektivt sett høgrekjøyring gjennom døra. Ellers så merker ein fort kva veg døra går, så det burde ikkje være eit problem om den roterer motsatt veg.

 

Du nevner også nødsituasjonar der mange prøver å gå gjennom døra samtidig, dette problemet er også løyst ved at dørblada kollapser. Så om to personar prøvar å gå gjennom døra samtidig, der den eine går mot rotasjonen så vil dørbladet klappe inn og begge to kjem seg gjennom.

Det er dette som skjer i Akkla sin freak accident video, av ein eller anna grunn kollapser det eine dørbladet slik at det stopper å rotere medan dei andre dørblada går som vanlig.

Men sjølv om dei roterande dørene er laga slik at mange kan evakuere gjennom den samtidig så er det ikkje meininga å gjere dette. I alle bygningar med roterande dører er det også vanlige dører i nærheita som det er meininga å bruke som nødutgang.

 

På dette bildet som du posta tidligare ser du tydelig mekanismen som fører til at dørene kollapser både oppe og nede (dei tre metallplatene som står vertikalt på rotasjonsplata). Ved litt belastning vil dørbladet hoppe ut av sporet og slå inn. Men så lenge dei to personane på bildet utdøver like stort press på døra så vil bli ståande. I dette eksempelet så ser du på børstene at døra snurrer mot klokka, mannen må derfor utdøve eit press som er omtrent like stort som summen av presset som dama yter pluss krafta til motoren i døra. Dersom presset blir for stort i den eine eller andre retninga så vil dørbladet kollapse inn eller ut.

 

Endelig en som kommer med delvis gjennomtenkte argument :w00t:

 

MEN........du tar helt feil hva gjelder trykkforskjeller og at det vil føre til at kald luft slipper inn. Det er nettop prinsippet om trykkforskjell som forsvarer mitt argument for konvensjonelle dører!!

I alle bygg av en slik størrelse at de vil sette inn karuselldører, vil de også ha ventilasjonsanlegg med en såpass stor kapasitet at de vil kunne skape et overtrykk i bygget og dermed hindre kald luft i å komme inn!!

Ventilasjonsanleggene er i de fleste tilfeller dimensjonert slik at de har overkapasitet, avanserte styresystemer og følere vil kunne justere trykket nøyaktig slik at det blir et ørlite overtrykk i bygget, dog ikke så mye at det blir ubehagelig for kundene.

 

Konseptet ditt med tre dører og PLS styring høres interessant ut, men jeg tror en slik løsning ganske fort ville havnet på førstesiden i VG med bilder av innesperrede kunder i panikkangst :tease:

(PLS er som kjent djevelens patent og virker sjelden slik du ønsker!!!!)

 

Roterer alle dører i Norge mot klokken?

Hva med i Storbritannia eller Australia der de kjører på feil side av veien? Roterer alle dørene med klokken i de landene?

Jeg trodde det hadde noe med rotasjonsretningen av vannet i toalettskålen å gjøre, men det hadde jo virkelig blitt krøll i Australia der de kjører på feil side av veien å vannet roterer andre veien i toalettet............. :lol:

Lenke til kommentar

Endelig en som kommer med delvis gjennomtenkte argument :w00t:

 

MEN........du tar helt feil hva gjelder trykkforskjeller og at det vil føre til at kald luft slipper inn. Det er nettop prinsippet om trykkforskjell som forsvarer mitt argument for konvensjonelle dører!!

I alle bygg av en slik størrelse at de vil sette inn karuselldører, vil de også ha ventilasjonsanlegg med en såpass stor kapasitet at de vil kunne skape et overtrykk i bygget og dermed hindre kald luft i å komme inn!!

Med overtrykk i bygget får ein jo samme problemet berre motsatt. At ei vanlig dør vil åpne direkte til det fri slik at den oppvarma lufta frå bygget blir blåst ut.

Hensikta med ei roterande dør er jo at folk skal sleppe ut og inn, men med minst mulig direkte forbindelse mellom ute og inne luft.

 

 

Konseptet ditt med tre dører og PLS styring høres interessant ut, men jeg tror en slik løsning ganske fort ville havnet på førstesiden i VG med bilder av innesperrede kunder i panikkangst :tease:

Ja det trur eg også, det er nok grunnen til at slike sluseløysningar nesten utelukkande er brukt der det er lite fottrafikk.

 

Jeg trodde det hadde noe med rotasjonsretningen av vannet i toalettskålen å gjøre, men det hadde jo virkelig blitt krøll i Australia der de kjører på feil side av veien å vannet roterer andre veien i toalettet............. :lol:

Dette er ei myte, corioliseffekten er alt for svak til å ha betydning på slike ting. For å sjå effekta så må ein vanligvis sjå på mykje større system som havstraumar og vind.

Lenke til kommentar

 

Endelig en som kommer med delvis gjennomtenkte argument :w00t:

 

MEN........du tar helt feil hva gjelder trykkforskjeller og at det vil føre til at kald luft slipper inn. Det er nettop prinsippet om trykkforskjell som forsvarer mitt argument for konvensjonelle dører!!

I alle bygg av en slik størrelse at de vil sette inn karuselldører, vil de også ha ventilasjonsanlegg med en såpass stor kapasitet at de vil kunne skape et overtrykk i bygget og dermed hindre kald luft i å komme inn!!

Med overtrykk i bygget får ein jo samme problemet berre motsatt. At ei vanlig dør vil åpne direkte til det fri slik at den oppvarma lufta frå bygget blir blåst ut.

Hensikta med ei roterande dør er jo at folk skal sleppe ut og inn, men med minst mulig direkte forbindelse mellom ute og inne luft.

 

 

Konseptet ditt med tre dører og PLS styring høres interessant ut, men jeg tror en slik løsning ganske fort ville havnet på førstesiden i VG med bilder av innesperrede kunder i panikkangst :tease:

Ja det trur eg også, det er nok grunnen til at slike sluseløysningar nesten utelukkande er brukt der det er lite fottrafikk.

 

Jeg trodde det hadde noe med rotasjonsretningen av vannet i toalettskålen å gjøre, men det hadde jo virkelig blitt krøll i Australia der de kjører på feil side av veien å vannet roterer andre veien i toalettet............. :lol:

Dette er ei myte, corioliseffekten er alt for svak til å ha betydning på slike ting. For å sjå effekta så må ein vanligvis sjå på mykje større system som havstraumar og vind.

 

 

Ja oppvarmet luft vil slippe ut, men ikke mer enn det som uansett hadde gått ut gjennom ventilasjonsanlegget!

for å skape overtrykk snevrer man bare inn på ut-luft ventilene! Det vil da bli overtrykk som slipper ut gjennom dørene!!

 

Luftmassen i store bygg er så stor at det ikke vil merkes om en dør åpner.

 

Fant du om dørene roterer andre veien i land der de har venstrekjøring?

Lenke til kommentar

Under ser dere bilde av en stakkar som har blitt fanget i en karuselldør.

Jeg har blitt fanget i en vanlig dobbel skyvedør med sensor. Klappet sammen rett over ørene mine, trykte rimelig hardt, og lot seg ikke åpne før noen kom i veien for sensoren.

 

Gudene vet hvorfor ikke jeg ble fanget opp av sensoren.

 

 

 

Et annet problem angående karuselldører et at det aldri er merket hvilken vei de går!
Jeg tror aldri jeg har sett noen som går med klokka. Alle går mot klokka eller begge veier.

 

 

 

På youtube finner man også mange filmer av ulykker i karuselldører
Hva med denne stakkars mannen som ble angrepet av en sluse? Starter 2:10.

 

https://www.youtube.com/watch?v=z9beIX4-tZs&t=2m10s

Lenke til kommentar

Karuselldøren er for å holde bygningen "Tett", brukes for å holde ett konstant luftrykk inne i bygningen.. Uavhengig av hvilket trykk som er utendørs..

Holde bygningen tett?? Får ikke mye kunder på den måten!!

Tror heller ikke dørene er mekanismer for å opprettholde konstant trykk i bygninger.

Lenke til kommentar

 

Karuselldøren er for å holde bygningen "Tett", brukes for å holde ett konstant luftrykk inne i bygningen.. Uavhengig av hvilket trykk som er utendørs..

Holde bygningen tett?? Får ikke mye kunder på den måten!!

Tror heller ikke dørene er mekanismer for å opprettholde konstant trykk i bygninger.

 

Derfor jeg brukte Hermetegn :)  Kan jo alltids lese reklamen for slike dører: Karuselldør

 

Men jeg mener å ha sett noe på  Discovery om de dørene de bruker i burj khalifa er for å regulere lufttrykket inne i bygningen.. Vanlige dører ville ikke vært mulig å enten lukke eller åpne...

 

Edit: og når jeg tenker over det, hvor ofte er det ikke man skal inne en dør, og hvis det blåser litt ute, eller er ekstremt kaldt, så vil døra enten sitte som limt eller fyke opp for all den kalde luften vill inn i bygningen.. som er mye tyngere en den varme luften..

 

Og i Burj Khalifa er det mye varmere ute, og all den kjølige luften som er inne i bygningen vil gjøre at dørene i 1 etasje ikke vært mulig å åpne på grunn av trykkforskjellen..

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...