Gå til innhold

Dette bør du gjøre – og ikke gjøre – når det lyner


Anbefalte innlegg

  • 3 år senere...
Videoannonse
Annonse

Punkt 8

Trekke ut internett kabel, dette gjelde kunn om ein ha internett via kopperkabel, TLF eller gammel Coax KABELTV.

Har ein Fiber, så er det teknisk Umulig å få strøm gjennom ein Fiber, slik att her er det eventuelt kunn strøm tilførsel som skal ut.

Sjølv trekke eg ikkje ut noko.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Punkt 8

Trekke ut internett kabel, dette gjelde kunn om ein ha internett via kopperkabel, TLF eller gammel Coax KABELTV.

Har ein Fiber, så er det teknisk Umulig å få strøm gjennom ein Fiber, slik att her er det eventuelt kunn strøm tilførsel som skal ut.

Sjølv trekke eg ikkje ut noko.

 

Det kan komme overspenning i strømforsyningen til fibertranscieveren og smitte over til resten.

Lenke til kommentar

Når det gjelder dette med å berøre vannrør/vannkraner/badekar osv i hus henger mye sammen med den gangen man brukte vannrør i metall. Mange eldre hus har dette fremdeles så for dem er det høyst relevant men i nyere hus eller hus hvor VVS er renovert så brukes det plast hele veien.

Lenke til kommentar

Forklaringen er at lyden av braket beveger seg med 333 meter i sekundet. Hvis det tar seks sekunder før fra du ser et lyn til du hører braket, vil det følgelig være omtrent to kilometer unna.

Jeg antar dette skal fremstilles som en forenkling, for enklere å få regnestykket til å gå opp, men i luft forplanter lydbølger seg i en hastighet på 340m/s, ikke 333.

Lenke til kommentar

Det kan komme overspenning i strømforsyningen til fibertranscieveren og smitte over til resten.

Det er uansett lurt å nappe ut strømledningen til mediakonverteren da den er like utsatt som alt annet av elektronikk i huset for overspenning via strømnettet.

Fiberkabelen skal man ikke koble ut da den ikke fører elektriske signaler, lite kjekt å ringe til internettleverandøren din fordi du rotet med fiberkabelen og fikk støv på pluggen.

Lenke til kommentar

 

Punkt 8

Trekke ut internett kabel, dette gjelde kunn om ein ha internett via kopperkabel, TLF eller gammel Coax KABELTV.

Har ein Fiber, så er det teknisk Umulig å få strøm gjennom ein Fiber, slik att her er det eventuelt kunn strøm tilførsel som skal ut.

Sjølv trekke eg ikkje ut noko.

 

Det kan komme overspenning i strømforsyningen til fibertranscieveren og smitte over til resten.

Ja og eg skrive att strømtilføemrsel må ut, men ein trenge ikkje gjere noko med sjølve Fiber kabelen, denne er 100% sikker!!

Lenke til kommentar

Når det gjelder dette med å berøre vannrør/vannkraner/badekar osv i hus henger mye sammen med den gangen man brukte vannrør i metall. Mange eldre hus har dette fremdeles så for dem er det høyst relevant men i nyere hus eller hus hvor VVS er renovert så brukes det plast hele veien.

 

Ja plst rør, menn vann er likevell strømførende, som igjenn er i kontakt med kran, så ein kan få strøm inn, sjølv om det er plast rør.

Lenke til kommentar

 

Punkt 8

Trekke ut internett kabel, dette gjelde kunn om ein ha internett via kopperkabel, TLF eller gammel Coax KABELTV.

Har ein Fiber, så er det teknisk Umulig å få strøm gjennom ein Fiber, slik att her er det eventuelt kunn strøm tilførsel som skal ut.

Sjølv trekke eg ikkje ut noko.

 

Det kan komme overspenning i strømforsyningen til fibertranscieveren og smitte over til resten.

Sjølv har eg UPS på allt internett utstyr, så kople ikkje fra noko, får eg lyn inn, må det gjennom vern og UPS, Før det komme til nettverk/modem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg antar dette skal fremstilles som en forenkling, for enklere å få regnestykket til å gå opp, men i luft forplanter lydbølger seg i en hastighet på 340m/s, ikke 333.

340 m/s ved 14,532 grader C ja.

 

 

333 m/s ved 2,809 grader C.

 

346,13 ved 25 grader C.

 

Luftfugtighet spiller også inn.

 

Så selv om man klarer å klokke dette til 0,1 av et sekund er det likevel ikke mange meterne som skiller...

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Ja plst rør, menn vann er likevell strømførende, som igjenn er i kontakt med kran, så ein kan få strøm inn, sjølv om det er plast rør.

Vann i seg selv er ikke strømførende. Har selv sett brannfolk spyle rett på høyspent uten problemer. Vann med forurensning derimot, feks saltvann leder strøm godt.

Lenke til kommentar

Er du i seilbåt og har startkabler ombord, så koble en startkabel på hver side av bardunene/strekkfiskene og slipp endene i vannet. Dette skal etter hva jeg ha hørt, kunne lede et nedslag rett i vannet. Noen som vet noe mer om dette?

Jada, det stemmer. Hadde lynavledere liggende i seilbåten. 4 kobberwire, til hver av vantene og stagene, skulle klypes på og slepe i sjøen. Altenativet er at lynet følger feks vantet foran og penetrerer skroget før det når sjøen. Noen har opplevd dette og fått en båt som så ut som en sil. 

Lenke til kommentar

Hvis lynet slår ned i trær i nærheten gjelder det å stå på ett ben. Trær er dårlig jordet, derfor vil spenningen fra lynet bre seg som en ring ut fra treet. Står man da med bena fra hverandre vil spenningsforskjellen kunne være mange tusen volt. Det kan man dø av. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Sist gang det lynte så holdt jeg opp et sverd mens jeg ropte "I have the poweeeer !" og før jeg visste ord av det hadde jeg muskler som den reneste Arnold S :p

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...
On 6/6/2019 at 3:59 PM, l0mf0mgl0mbl0og said:

Det kan komme overspenning i strømforsyningen til fibertranscieveren og smitte over til resten.

Jeg lurer også litt på dette. De fleste strømforsyninger til elektronikk i dag er vel små omformere koblet i stikkontakt, med typisk rundt 5 - 15V likespenning ut, kanskje mest vanlig 12 V? Erfaringsmessig lages vel disse strømforsyningene med en mulighet for 110-240 V inn i dag, noe som tyder på at de ikke er lineære omformere,  som uten videre vil sette ut-spenningen til X% av innspenningen. -Derfor ville jeg normalt tenkt at ved et lynnedslag vil kanskje strømforsyningen ryke, men at sannsynligvis vil transistorene bare brenne opp, og ingen spenning kommer frem til det som er koblet til strømforsyningen. -Men det hadde vært interessant å se en studie på dette ?

Lenke til kommentar

Man har j noe som heter overslag. Noe utstyr har bedre beskyttelse mot dette enn annet ved f.eks. spark gaps og ekstra god separasjon og isolasjon mellom primær og sekundær-side. Samt ting som optokoblere for feedback i strømforsyningene.

Ebay/Alibabaexpresswhatever/DX-strømforsyninger mangler som regel alt dette og kan være direkte livsfarlige å bruke. Både med og uten lynnedslag. ?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 8/21/2020 at 11:52 AM, Oklo said:

Jeg lurer også litt på dette. De fleste strømforsyninger til elektronikk i dag er vel små omformere koblet i stikkontakt, med typisk rundt 5 - 15V likespenning ut, kanskje mest vanlig 12 V? Erfaringsmessig lages vel disse strømforsyningene med en mulighet for 110-240 V inn i dag, noe som tyder på at de ikke er lineære omformere,  som uten videre vil sette ut-spenningen til X% av innspenningen. -Derfor ville jeg normalt tenkt at ved et lynnedslag vil kanskje strømforsyningen ryke, men at sannsynligvis vil transistorene bare brenne opp, og ingen spenning kommer frem til det som er koblet til strømforsyningen. -Men det hadde vært interessant å se en studie på dette ?

Mens de brenner opp så kan det komme "arching" som sender lynet gjennom hele greia uansett ?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...