Gå til innhold

Sykkel til langtur?


Ridux

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har erfaring med Everest sykler? Jeg planlegger en sykkeltur rundt Lofoten og langst kystriksveien til neste sommer og ser meg rundt etter en ny sykkel. Hybriden jeg har i dag begynner å bli litt sliten.

 

Jeg har sett litt på denne fra Sykkelsenteret: http://www.sykkelsenteret.no/sykler/hybrid/everest-trekking-2015/

 

Er dette et godt valg? Trengte å bruke en ethjuls henger etter denne.

 

Har også vurdert en cyclocross, men er ikke helt sikker på om den er lite komfortabel etter mange mil på veien. Noen erfaring der?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvsagt litt smak og behag, men jeg tror jeg ville valgt en med demper. Trenger ikke være flott dempegaffel - de enkleste funker helt greit til slikt bruk. Det å sykle på grusveier eller dårlige veier i mange timer uten noen form for demping overhodet, kan være veldig slitsomt etter min erfaring. Brede dekk med mindre luft gjør jo stort sett samme nytten men da går det suppetregt på asfalt igjen. Selv har jeg en Scott Sportster Park HD (XXL.no) som jeg trives veldig godt med og har gjort noen helgeturer med i sommer, og fler skal det bli.

 

Edit: En ting jeg glemte å nevne er at du kanskje bør vurdere å skifte ut skivene til 180mm (må ha adapter på bremsecaliperene) uansett hvilken sykkel du går for. 160mm kan nok bli litt lite med tung sykkel og/eller henger.

Endret av Chip Salte
Lenke til kommentar

Har også vurdert en cyclocross, men er ikke helt sikker på om den er lite komfortabel etter mange mil på veien. Noen erfaring der?

En cyclocross er raskere enn en hybrid, og mer komfortabel enn en hybrid uten dempegaffel. Bukkestyret gjør at man kan variere grepet mer enn på rett styre, viktig på lange avstander.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...