Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Worklog Bmw M3 - Endelig oppfylt guttedrømmen


Anbefalte innlegg

Da har de endelig begynt så smått. Status hittil er:

 

Kjøleveske i 3 sylindre

Masse vann i oljen

-

Vanosenheten må overhales

Sylindre, topp ++ må overhales

 

Ble glad da han fortalte om vanosen, det er noe har vurdert å fikse uansett, da den rakler litt. Går litt dårlig/ugjevnt fra bunn gjør den også, akkurat som om man har hatt halv gass frem til ca 3000 så bråvåkner den. Mistenker at det er pga vanosen.

 

Deilig at det skjer ting! Gleder meg allerede til våren!

Endret av Kjetil_90
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hardykobling og clutch er helt utslitt. Så det blir byttet gratis av de sålenge jeg kjøper deler. Husker jeg betalte rundt 2000 på en 320 for noen år siden. Koster litt mer for M3, de "samme" delene kom på 9000kr med 10% rabatt. Men, det er greit å skifte ut nå, den står jo i deler uansett!

Lenke til kommentar

Hardykobling og clutch er helt utslitt. Så det blir byttet gratis av de sålenge jeg kjøper deler. Husker jeg betalte rundt 2000 på en 320 for noen år siden. Koster litt mer for M3, de "samme" delene kom på 9000kr med 10% rabatt. Men, det er greit å skifte ut nå, den står jo i deler uansett!

 

Begynner å ligne noe nå. Litt trist å se den stå ute i vær og vind over så mange mnd men. Liker ikke!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Nå pleier jo verksteder å skrive med gaffel også da, spesielt på forsikringsjobber. Det er ikke ferdig prutede priser dem gir forsikringsselskapet for å si det slik.. Og orginal deler er som regel dyrere enn ettermarkeds deler også.

 

Har en saab 9-5 2.0t i tillegg til til bmwen min, på saaben røyk turboen for en del år siden. Orginal turbo hos forhandler : ca 12-13k

Orginal turbo på nett fra saab spesialist :6-7k.

 

Alt koster, men godt å høre at den blir "reddet", og at forsikringen betaler. Får håpe du får den på veien til våren da.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jepp, uansett glad jeg ble "reddet". 

Motoren skal være ferdig nå, så da blir den kjørt fra Oslo til Hønefoss hvor bilen står, så snart som mulig håper jeg.
Nærmer seg ihvertfall!

Vurderer å bestille Powerflex foringer til understellet. Leser veldig mye frem og tilbake rundt om på nettet. Enkelte mener det er bra, andre mener det er dårlig. Umulig å bestemme seg basert på div.forum.. 

Hadde egentlig et mye lenger svar til deg dopus, jeg skrev på mobilen. Også klarte jeg å trykke "Full versjon" på forumet, så alt jeg hadde skrevet ble borte.. Utrolig frustrerende plassering av den knappen på mobilversjonen..

 

 

In other news. Vurderer sterkt å bytte til E46 M3 neste år, eller R32 Gtr... Sistnevnte er umulig å få tak i tror jeg. Pluss at en E46 er veldig mye lettere å vedlikeholde her i norden. 

Endret av Kjetil_90
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg er så spent på hvordan bilen er når jeg endelig får den igjen. Stått ute ved verkstedet i 5-6 mnd nå. I all slags vær og vind. Er egentlig litt forbannet på hele opplegget når jeg tenker meg om. Den har aldri stått mer enn maks 1-2 døgn utenfor garasje i de to årene jeg har eid den. Nå har det regnet og snødd på den i lang tid. Fryst og tint, stått våt, blitt tildekket av møkk som har sprutet opp fra regnet osv. En kamerat som jobber på et verksted ba meg se til at de skifter alt av bremser for meg hvis dette har rustet, noe jeg visst nok har krav på? Nå har jeg ikke sjekket tilstanden på de, da jeg ikke har vært å sett på den på lenge, men det kan jo ha skjedd. Ihvertfall ikke noe glad i at den har stått ute en helt vinter..

 

Skal jo være glad for alt jeg har fått nå. Men, i verste fall så er gummien i takluken og andre steder så dårlig at det lekker inn vann her og der over tid. Det er tross alt en 20 år gammel bil. Tar ikke sorgene på forskudd her, men tankene flyr jo.. :)

Endret av Kjetil_90
Lenke til kommentar

Leste det du har skrevet tidligere og det er en del jeg stusser på:

  • Plastpose i grillen er umulig årsaken til at bilen har kokt. Om du har lagt denne rett på radiator og blokket flow der kan jeg se at det er et argument, men i grillen, aldri i verden. Det er nok av luftkilder til å holde bilen kjølig med mindre du pusher den steinhardt på bane eller tilsvarende, og selv da skal det godt gjøres med mindre det en stor søppelsekk, og den ser man om man kjører på. Ja, det kan godt ha ligget en plastpose i grillen på bilen din, men det har ikke nødvendigvis en dritt med hvorfor bilen koker å gjøre (noe takstmann også påstå, med rette). Jeg ville tatt enda en runde med fruen og sjekket at hun sier det som er sant her. Det er lett å lyve i panikk når man nettopp har kokt babyen til typen, og plastpose i grillen høres ut som en panikkforklaring.
  • "Bilen stoppet fordi den ble for varm etter å ha tømt seg for all kjølevæske." Det du sier her har absolutt ingen årsakssammenheng med plastposen. Om bilen er tom for kjølevæske er det noe som har skjedd med kjølesystemet ditt. Bilen blir ikke tom for vann med mindre det går hull på noe. 
  • Jeg ser ikke helt hvordan en plastpose skal havne der i utgangspunktet. Aerodynamikken til bilen tilsier at det vil være en pute av luft forran fronten som skyver alt over panseret.
  • Uansett, eksplosiv koking skal ikke skje. Det er sikkerhetsventil i systemet som slipper ut ekstra trykk (vann) til en egen tank, der det suges tilbake ved nedkjøling igjen. Om bilen har tømt seg for vann har dette absolutt ingenting med plastposer å gjøre. Bilen kan helt fint koke lenge uten at den går tom for vann. Kjølessytemet til en bil er på flere liter kjølevæske. Du kan jo selv ta tiden på hvor lang tid det tar å koke bort en liter vann på ovnen. Trykkmaksimum på din bil er 1.2 bar, etter dette så sendes vann til overflow tank.
  • Du har en tempmåler i dash som advarer deg om tempen. Sender man kjerringa ut med M3en og hun kjører som om det er en 1.3 yaris så må man jo ta konsekvensene. Lær henne å kjøre bil, eller nekt henne å låne bilen.
  • Røret du la ut bildet av har smeltet av en ytre faktor. Om dette er årsaken til manglende vann så har det ingenting med plastposer å gjøre. Det er enkelt å se at det er en smelteskade, ikke en trykkskade, og en slik smelteskade kommer ikke av vanntemperaturen.

Slik jeg leser det som står her har du liten til middels peiling på det tekniske. Jeg vil anbefale deg til å få noen til å gå over bilen og sjekke kjølesystemet, så du slipper nytt ras om 14 dager. Og ut fra at du seriøst tror at bilen din kokte på grunn av en plastpose i grillen, så vil jeg i hvertfall ha fått noen andre til å se over ting. Første forklaring er ikke nødvendigvis hverken den riktige eller beste.

Jeg kjører selv RX7 med wankel, og selv på den motoren som er ekstremt temeperaturfølsom så tviler på at en platposte kunne gjort noe skade ved normal kjøring i norske temperaturer. Poenget er at det er dumt å finne et "lett" problem å forklare feilen med, fordi da finner du ikke den egentlige grunnen til at kjølevannet sa takk for seg. Noe annet har skjedd, og det kan fort skje igjen.

(Og btw, at forsikringen betaler for dette er jo helt koko, så der har du sykt flaks. Så får du bare snakke dritt om Gjensidige så mye du vil, men faktum er at samtlige andre selskaper hadde gitt deg en lang finger om du hadde prøvd å komme noe vei hos dem)

Lenke til kommentar

Tvil så mye du vil. Skjedd har skjedd, å det skjedde på måten som er beskrevet. Veldig tilfeldig om alt dette skulle skje på samme tidspunkt. At kjølesystemet skulle feile av seg selv på akkurat samme tidspunkt plasten dekket fronten ville vært veldig rart. Jeg har som sagt vitner til at fronten var dekket.. Av en svært respektabel mann i 40 årene og hans sønn som jeg tilfeldigvis kjenner.

 

Edit:

La nå ikke dette bli en diskusjon om kredibilitet. Dette har jeg vært igjennom med Gjensidige mange ganger. Skulle hun diktet opp en historie, som jeg så fikk bekreftet av en bekjent som fikk med seg faren sin (en vellykket foretningsmann med mye penger som jeg aldri har møtt personlig) til å stå som vitne på at de møtte henne? Greit, da får du tro det.

 

Edit 2:

Ps: De møtte henne forøvrig i en Gt3 Rs til en verdi av bortimot 3 millioner. Sønnen driver å utdanner seg til å bli politi. Selvfølgelig ville de risikert alt dette ved å være med på en forsikringssvindel..

 

Edit 3:

Jeg er avhengig av rent rulleblad da jeg må være sikkerhetsklarert i jobben min. Å risikere den over en relativt lav sum ville vært tilbakestående.

Endret av Kjetil_90
Lenke til kommentar

Vannet har jo fosset ut av hullet hvor det har smeltet. Utenom det så er det ingen lekkasjer. Helt opp til dagen det skjedde så var dette en bil måtte kjøres hardt før tempen oversteg 90 grader, ikke noe man klarer i normal kjøring i tett trafikk. Jeg har kanskje nærmet meg 110 grader ved et tidspunkt, og så hardt er det umulig å kjøre på en trafikert vei.

 

Han mente at posen ikke kunne sette seg fast forran bilen, også nevner han falsk forklaring av kjæresten min, så da tenker jeg at han hinter til forsikringsvindel..

 

Det som kan være et problem med kjølesystemet er morkne rør og ødelagt vannpumpe. Alt var helt og pent pluss at vannet sirkulerte til og med etter det hadde skjedd. Dette fant vi ut da vi prøvde å starte den dagen etter. Da vi startet den fosset det ut av hullet hvor det har smeltet/trykket har kommet pluss ut av påfyllingstanken da vi åpnet opp der. Man ser også at det er ved den slangen trykket har kommet ut, da det er sprut av kjølevæske derfra og ut i motorrommet, pluss falming av lakk på panseret rett over der slangen har sprukket.

 

Hvordan noen kan påstå at å fjerne all tilgang på luft 'ikke er nok' for å få varmegang er for meg rart. Men for all del, jeg finner fort ut om det ikke sirkulerer vann da jeg får den igjen. Regner også med at de som har skrudd motoren i smådeler på oslo sylinderservice sier ifra om noe er ødelagt?...

 

Hvis kjølesystemet tilfeldigvis skulle ryke på de 20 minuttene fronten var tildekket så burde jeg begynne å tippe i lotto.

At utfallet gikk i min favør er uansett et faktum!:)

Endret av Kjetil_90
Lenke til kommentar

Jeg hinter ikke om noe, det jeg sier er at du burde finne den egentlige grunnen til at det skjedde, for det er ikke på grunn av noe pose. Om en pose forårsaker slike skader som du viser på bildet, så er det noe veldig alvorlig galt med kjølesystemet ditt, og da kommer neste motor til å ta kvelden på samme måte.

 

En bil på 90 grader eller 150 grader hsr like mye trykk i systemet. 1,2 bar siden dette er radiatorlokkets mottrykk.

 

En bil som koker smelter ikke plastrør. De er laget for å tåle temperaturer på flere hundre grader.

 

Du legger sammen 2 og 2 men ender bare opp med 3. Jeg bryr meg ikke om du får penger, jeg vil bsre si at det er en dårlig ide å lure deg selv til å tro at alt dette bare skyldes en plastpose i grillen.

 

Den kan ha vært den siste dråpen i glasset kanskje, men aldri i verden eneste årsak.

 

 

For alt du vet kan noe ha tatt fyr, smelta røret (og falmet lakken) og så har du hatt flaks og alt har blitt slukket av kjølevannslekasjen? Poenget er, ikke utelukk andre årsaker bare fordi du har en mistenkt.

Lenke til kommentar

Mulig stress og mas på jobben har hatt skyld i at jeg kanskje missforsto litt. At kjølesystemet var dårlig og at posen var en utløsende faktor er jo realistisk. Mente ikke at varme smeltet slangen alene, mente at mye varme pluss trykk utløste det. Hvorfor trykket ikke har kommet ut på annen måte vet jeg ikke, da det egentlig er ventiler for sånt? Kjølesystemet har vært noe jeg har tenkt på å skifte ut en eller annen gang, da det er på tide ifølge div forum. Det vil nok bli gjort asap, da jeg også skal skifte foringer i understellet, heve den litt bak osv da jeg får den igjen.

 

Men, syns det fortsatt er alt for tilfeldig at dagen hun kjører den en strekning på 5 mil så feiler kjøling og fronten blir dekket i samme korte tidsrom. Jeg hadde jo kjørt den 6 timer før, uten tegn til noe overoppheting. Men men

Lenke til kommentar

Snakket med han som skrur på den nå. De fikk motoren levert til seg nå, så da er det bare å skru den sammen. Snakket også med han om kjølesystemet, radiator og de fleste slangene var blåst opp rund slangeklemmer osv på grunn av trykket som hadde oppstått. Vi ble også enige om å bestille ny vannpumpe og termostat, så da er det ute av verden også. Den er nok på veien igjen om et par uker! :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 1 år senere...

Jepp!?

Bruker den svært lite, tho. Kjørt 4000-5000 siden den ble overhalt. Har kjøpt hus som jeg driver å pusser opp, så det blir lite tid til den nå. Skiftet bremser og litt div i år. Har også hatt den på lakkbehandling og skikkelig polering, kjøpt orginale nyrer og behandlet plastlistene rundt bilen med polytrol, noe som ble ganske strøkent!

 

Hadde ikke igjen dobbeltsidig tape da jeg hadde behandlet listene, så skiltet måtte ligge i vinduet et par dager.

post-113801-0-06234200-1535634914_thumb.jpg

 

Plastleppa på fangeren skal også få seg en runde med polytrol, den ser helt jævlig ut nå. Med rester av polish og voks?

Endret av Kjetil_90
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...