Gå til innhold

Blogginntekter og forhåndsskatt


Anbefalte innlegg

9000 kr én mnd. og 200 kr neste mnd. Jeg vet ikke om det blir noe inntekt i det heletatt fremover eller hvordan det blir. Må være litt det samme for de som har laget en app og håper at den skal ta av og ev. ikke tjener noe som helst.

 

Hvordan håndterer man forhåndskatt og veldig svingende internettinntekter? Tenker på hva som skal til av papirer og hva man må holde orden på.

 

Har reklamer på en nettside og har ikke registrert enkeltpersonforetak ennå. Veldig usikker på om det er verdt bryet. Merkelig nok finner jeg ingen norske bloggere som har skrevet om, … øhm, blogginntekter og hvordan de holder styr på sånt som Google AdSensse-inntekter, utelandsk hosting, og andre “ikke-ryddigge bilag”. Noen som har erfaring? Anonymous poster hash: 7473e...3f5

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gjorde meg et lite Google søk: http://www.skatteetaten.no/no/Bedrift-og-organisasjon/Starte-bedrift/Jeg-vil-i-gang/Hobby-eller-naring/Blogger-du/

 

Du får lese gjennom der og er det ikke svar får du bare spørre ivei så skal vi se hva vi får til :)

Bloggere er veldig glad i how-to-tekster og listicals. dette ble for uspesifikt.

 

Explain it to me like I was five. Anonymous poster hash: 7473e...3f5

Lenke til kommentar

Kunne være litt greit å vite hvilken form for inntekter du har, om det er overskuddsinntekter eller kun for å dekke kostnader. Skatteetaten er litt difus på hvor grensen går mellom hobby og næringsinntekt, så det er noe de må ta en stilling til.

 

Refererer fra denne artikkelen: http://www.skatteetaten.no/no/Bedrift-og-organisasjon/Starte-bedrift/Jeg-vil-i-gang/Hobby-eller-naring/Blogging-og-skatt/

 

Dersom en blogger inngår en avtale om å bli betalt for å vise eller skrive om noe på bloggen sin, kan dette anses som vederlag for arbeid. Vederlaget vil da være skattepliktig arbeidsinntekt (lønn). For eksempel kan en blogger inngå en avtale med en produsent eller en leverandør av et produkt om å beskrive eller avbilde produktet i sin blogg mot at bloggeren får tilsendt produkter. Skatteplikten vil gjelde uavhengig av om bloggeren kan nyttiggjøre seg produktet eller ikke så lenge produktet har en økonomisk verdi, og bloggeren overtar eiendomsretten. Det er gjort unntak fra skatteplikten når samlede lønnsutbetalinger (penger, varer og tjenester) fra samme arbeidsgiver (dvs. den som bloggeren har inngått avtale med) i løpet av inntektsåret ikke overstiger kr 1000.

Utgifter som bloggeren har hatt til dette arbeidet gir rett til fradrag. Slike utgifter inngår imidlertid i minstefradraget, slik at fradragsretten som regel ikke vil ha noen reell betydning.

 

 

Dvs om du sender ut et vederlag, skal dette inntektsføres og konsekvent fører til en skatteplikt. Hvor mye skatt du må betale avgjøres av flere faktorer. Om det er slik at du har slike inntekter og de er av såpass stor verdi, vil det være bedre for din del å opprette et enkeltpersonsforetak og slik sett levere næringsrapport vært år.

 

Det er litt vanskelig å skal ta stilling og gi et totalsvar på dette, jeg vil anbefale å ta kontakt med skattekontoret og fremlegge saken for dem. Da vil de og ta stilling til om det er hobby eller næringsvirksomhet du driver med, og hvordan du skal forholde deg til dette.

Lenke til kommentar

Skillet mellom hobby og virksomhet går i stor grad på hvorvidt aktiviteten er egnet til å gi overskudd på sikt, det vil si om aktiviteten gir deg en rimelig avkastning av den tiden du legger ned i den. 

 

Men husk at dette skillet ikke eksisterer for å skape skattefrie inntekter, men for å forhindre at underskudd i aktiviteten fører til at du får fradrag for underskuddet i andre inntekter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dvs om du sender ut et vederlag, skal dette inntektsføres og konsekvent fører til en skatteplikt. Hvor mye skatt du må betale avgjøres av flere faktorer. Om det er slik at du har slike inntekter og de er av såpass stor verdi, vil det være bedre for din del å opprette et enkeltpersonsforetak og slik sett levere næringsrapport vært år.

 

Det er litt vanskelig å skal ta stilling og gi et totalsvar på dette, jeg vil anbefale å ta kontakt med skattekontoret og fremlegge saken for dem. Da vil de og ta stilling til om det er hobby eller næringsvirksomhet du driver med, og hvordan du skal forholde deg til dette.

Si pengene kommer utelukkende fra Google AdSense. Det er ingen vederlag. Utgiftene er utelukkende server og domenedrift (betalt til utlandske selskaper med kerdittkort).

 

Si det er snakk om 500 kr dagen i annonseinnteker og en årlig utgift på 1000 kr.

 

Google setter penger rett på konto. Får vel en slags bilag-vennlig kvittering for utgiftene.

 

Hvordan må man bokføre dette?

 

Også veldig nyskjerrig på tilfeldigheten i inntektene og forhåndsskatt. Kan ikke si om inntektene er 100 eller 50 000 i én mnd. da annonsemarkedet er … sporadisk. Om man må ut med en haug med gull i forhåndsskatt så selger man jo skinnet før bjørnen er skutt. Anonymous poster hash: 7473e...3f5

Lenke til kommentar

Hvis det er 500 kr dagen i annonseinntekter og kun 1000 kr i utgifter, så har du en brutto fortjeneste på 181 500 med utgangspunkt i 365 dager i året. Det er såpass betydelig at jeg ville rådført meg med skattekontoret. Hvis det er snakk om så mye vil jeg kanskje opprettet et enkeltpersons foretak, og den veien betalt skatt gjennom næringsoppgaven.

 

For bedrifter er skatt betalt normalt sett etterskuddsvis, dog mange bedrifter avsetter beløp for forventet skatt i løpet av året som justeres opp mot faktisk betalbar skatt for foregående kalenderår. Her har man egene poster for dette når man kjører bokføringen. Derfor du bør ha litt kontrol på hva du har av inntjeninger og utgifter, og registrerer du et enkeltpersonsforetak, har du og en del utgifter som kan være fradragsberettiget, dvs du betaler ikke skatt for dem. Om dette stemmer for din del, avhenger av hvilken type utgifter det er snakk om.

Endret av Bear^
Lenke til kommentar

Tjener du 500 kr per måned vil det si seks tusen i året, eller fem tusen i året i overskudd. For at dette overskuddet skal regnes som ubetydelig sammenholdt med innsatsen vil jeg si at det er påkrevd med minst 100 timers arbeid i året (12 timer i måneden) for å få dette overskuddet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...