Gå til innhold

Brannvarslere z-wave/rfxcom


Anbefalte innlegg

Sitter litt og funderer på hvilken type brannvarsler man skal gå for, fibaro sine ser jo veldig snedige ut men har lest en del forum hvor folk klager på falske alarmer.  Syntes det ville være en unødvendig dyr affære å investere i fibaro sine hvis man ender opp med å våkne midt på natten til full alarm (WAF er et kritisk punkt akkurat her.)  :hmm: 

 

Har også RFXCOM enheten så det er jo et billigere alternativ. Men vanskelig å finne ut hvilke 433Mhz varslere som faktisk kan leses av rfxcom.

Vet kun om Coop Obs sine No Flame LM-101LG (ikke modellen som ble tilbakekalt) som jeg har prøvd men syntes det var noe "random" at signalene kom fram. Er forsåvidt klar over at 433mhz er fire-and-forget signaler men jeg har nexa enheter som fungerer mer eller mindre feilfritt i forhold.

 

Tips og erfaringer mottas med takk  :wee: 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det må jeg faktisk sjekke.. husker ikke i farten.

 

Veldig fornøyd med Deltronic sine trådløse, de har også kommet veldig bra ut i tester. Da jeg undersøkte disse var det et par fordeler ift Nexa-varianten etc.:

- Noen sekunder forsinkelse/pre-warning før alarmen går ut på alle, dvs. at om røykalarmen går på kjøkkenet rekker du å trykke på den sensoren slik at alarmen ikke går ut på alle

- Forskjellig lyd på "utløsende" alarm slik at du kan identifisere den

- Dersom du avstiller "utløsende" alarm stopper alle sensorer (tar noen sekunder før resten stopper men)

- Mindre risiko for falske alarmer da det er mere støy på 433 MHz (aldri hatt falsk alarm på Deltronic, hatt de i 3 år)

- Mulighet for midlertidig å nedsette følsomheten på en sensor, f.eks. ved matlaging

- De har også varmesensorer på samme systemet, pluss kombinert optisk+varmesensor

 

Men mye mulig Nexa og andre varianter på 433 MHz har blitt bedre siden jeg så på dette.

 

Har en slik som kan kobles opp til relé/sensor både på z-wave og rfxcom om ønskelig. (Men ikke fått surret meg til å prøve denne ennå..)

Lenke til kommentar

Ja, har lest litt på deltronic sine, de virker gode med mye fornuftig funksjonalitet ...har bare ikke klart å funnet noe om de kan "leses" av rfxcom, men da har de en NO/NC utgang mulighet i det minste (med ekstra modulen/kortet).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...