Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sliter med mye slim i nese


Anbefalte innlegg

Hei, vet jeg burde dra til legen, men siden hun er halvannen time unna spør jeg her først.

 

Har den siste tiden slitt mye med tett neste. Er veldig mye gjennomsiktig slim og jeg kan lene meg over vasken og blåse for fult i flere omganger. Problemene er verst om morningen, men pleier å bedre seg utover dagen. Jeg har mild pollenallergi, men siden jeg har begynt med Zyrtec, nesespray og ikke har noe kløe/nysing som jeg pleier å ha. Og det at jeg faktisk blir litt bedre når jeg kommer ut begynner jeg å tro at det er noe annet. Det er veldig ubehagelig og jeg kan så og si ikke puste gjennom nesen om natten. Noe som fører til mye snorking og at munnen min føles som sahara når jeg våkner.

 

Noen ide om hva dette kan være? Trodde først det var pollenallergien som var ekstra ille denne sommeren. Men med tanke på fravær av kløe/nysing og det at Zyrtec og nesespray ikke har gjort det bedre begynner jeg å tvile.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har ingen andre symptomer på forkjølelse? Isåfall høres det for meg ut som det er allergien din som er ekstra fremtredende. Det trenger ikke være pollen, kan være allergenet er et engangstilfelle, og hva det skyldes er egentlig ikke så veldig interessant hvis du ikke har opplevd noe liknende før. Dersom du bruker nesespray som er forbeholdt forkjølelsesymptomer og det ikke hjelper, bør du bytte til en antihistamin-nesespray istedet (nesespray mot allergisymptomer). Disse mener jeg kan fås tak i reseptfritt på apoteket. 

 

Hvis du sliter med tett nese om natten bør du prøve å ha en ekstra pute under hodet. Det pleier å hjelpe å ligge høyt.

Endret av potetfisk
Lenke til kommentar

Hvis det har pågått så lenge ville jeg ikke nølt med å ta kontakt med fastlege. Ifølge NHI så diagnostiseres rhinitt på bakgrunn av sykdomshistorie, så det kan godt hende det er det du har. Ellers så står det at du bør prøve å rense nesa med saltvann, noe du godt kan preppe selv. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Symptomene dine høres for min del ut som nesepolypper. Ikke for å skremme deg, men jeg har selv vært plaget med dette i omlag 7 år. De kan opereres bort, men har en kjip tendens til å komme tilbake etter en stund. Jeg er "kurert" nå, om jeg kan kalle det det. Fikk en ny behandling, da jeg fikk påvist Samter's Triade. Om det er polypper du har, og har astma, så send meg en PM, så skal jeg forklare deg alt du vil vite om dette :)

 

Symptomene mine var; nysing, konstant tett og rennende nese (spesielt værre ved inntak av alkohol), bedring når jeg var i fysisk aktivitet, våknet bestandig med ekstra tett nese og helt knuske tørr i kjeften, og ingen luktesans (luktesansen ble gradvis borte etterhvert som plagene ble større). 

 

Mitt råd er å komme deg til legen så fort som mulig. Det er ikke sikkert det er polypper, men om det er det, så er sjansen for at de kommer tilbake mindre hvis de fjernes mens de fortsatt er relativt små (for ja, de vokser). Det finnes forskjellige nesesprayer og dråper man bruker for å holde dem i så mye sjakk som mulig, etter at de er fjernet. 

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...