Gå til innhold

Tips til gaming rig, budsjett 25-30k, helst intel/nvidia - newbie


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg og mange andre er sikkert på tanken til å rigge seg opp til vr flommen 2016. Jeg har stort sett brukt laptop til gaming, og har blitt overtalt til å konvertere :)

Dette vil også si at jeg trenger alt fra skjerm, tastatur osv. Jeg er heller ikke kjent med hvordan man bygger en pc. Villig til å prøve.

 

Dette er ønskelista:

-4k skjerm

-3,5 GHz quadcore cpu eller høyere

-Nvidia 980 i sli eller bedre

-16gb ram

-500gb SSD

-1T HDD

-Trådløs mus og tastatur

 

Question time!:

-Er det mulig jeg bør vente til høsten med pc kjøp? (Pascal/skylake?)

-Vil jeg klare f.eks far cry 4 e.l. i 70+fps i CV Oculus Rift?

-Hva bør jeg ha av verktøy/utstyr for montasje?

-Vannkjøling eller luftkjøling?

 

Penger er egentlig ikke et problem, men ser ikke vitsen med å bruke mer en 30k viss du knapt får mer en 70 fps i AAA spill. Høyeste kvalitet ofc.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg og mange andre er sikkert på tanken til å rigge seg opp til vr flommen 2016. Jeg har stort sett brukt laptop til gaming, og har blitt overtalt til å konvertere :)

Dette vil også si at jeg trenger alt fra skjerm, tastatur osv. Jeg er heller ikke kjent med hvordan man bygger en pc. Villig til å prøve.

Dette er ønskelista:

-4k skjerm

-3,5 GHz quadcore cpu eller høyere

-Nvidia 980 i sli eller bedre

-16gb ram

-500gb SSD

-1T HDD

-Trådløs mus og tastatur

Question time!:

-Er det mulig jeg bør vente til høsten med pc kjøp? (Pascal/skylake?)

-Vil jeg klare f.eks far cry 4 e.l. i 70+fps i CV Oculus Rift?

-Hva bør jeg ha av verktøy/utstyr for montasje?

-Vannkjøling eller luftkjøling?

Penger er egentlig ikke et problem, men ser ikke vitsen med å bruke mer en 30k viss du knapt får mer en 70 fps i AAA spill. Høyeste kvalitet ofc.

Tenker du å bruke ca 30k på alt eller bare på maskinen?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Question time!:

-Er det mulig jeg bør vente til høsten med pc kjøp? (Pascal/skylake?)

-Vil jeg klare f.eks far cry 4 e.l. i 70+fps i CV Oculus Rift?

-Hva bør jeg ha av verktøy/utstyr for montasje?

-Vannkjøling eller luftkjøling?

- Tviler på det er noe vits å vente til høsten. Pascal ser vi ikke i år, og Skylake ser forløpig ikke så veldig spennende ut.

- Pass

- Anbefaler en bits-trekker med magnet. Kjekt hjelpemiddel. Ellers trenger du bare en liten avbiter og noen strips.

- Custom vannkjøling er nice, men koster en del hvis du skal ha full loop for CPU og SLI.

 

 

Oppdatert link:

http://www.prisjakt.no/list.php?l=193482&view=m

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hei!

Jeg og mange andre er sikkert på tanken til å rigge seg opp til vr flommen 2016. Jeg har stort sett brukt laptop til gaming, og har blitt overtalt til å konvertere :)

Dette vil også si at jeg trenger alt fra skjerm, tastatur osv. Jeg er heller ikke kjent med hvordan man bygger en pc. Villig til å prøve.

Dette er ønskelista:

-4k skjerm

-3,5 GHz quadcore cpu eller høyere

-Nvidia 980 i sli eller bedre

-16gb ram

-500gb SSD

-1T HDD

-Trådløs mus og tastatur

Question time!:

-Er det mulig jeg bør vente til høsten med pc kjøp? (Pascal/skylake?)

-Vil jeg klare f.eks far cry 4 e.l. i 70+fps i CV Oculus Rift?

-Hva bør jeg ha av verktøy/utstyr for montasje?

-Vannkjøling eller luftkjøling?

Penger er egentlig ikke et problem, men ser ikke vitsen med å bruke mer en 30k viss du knapt får mer en 70 fps i AAA spill. Høyeste kvalitet ofc.

Tenker du å bruke ca 30k på alt eller bare på maskinen?

30k på alt, ser selvfølgelig at det hadde blitt mye billigere hvis jeg hadde hatt skjerm, tastatur osv fra før

Lenke til kommentar

 

Question time!:

-Er det mulig jeg bør vente til høsten med pc kjøp? (Pascal/skylake?)

-Vil jeg klare f.eks far cry 4 e.l. i 70+fps i CV Oculus Rift?

-Hva bør jeg ha av verktøy/utstyr for montasje?

-Vannkjøling eller luftkjøling?

- Tviler på det er noe vits å vente til høsten. Pascal ser vi ikke i år, og Skylake ser forløpig ikke så veldig spennende ut.

- Pass

- Anbefaler en bits-trekker med magnet. Kjekt hjelpemiddel. Ellers trenger du bare en liten avbiter og noen strips.

- Custom vannkjøling er nice, men koster en del hvis du skal ha full loop for CPU og SLI.

 

Ville gått for 5820K, et HK med OC-socket og USB 3.1, GTX 970 SLI og 4*4 GB DDR4. Skal du absolutt ha 4K så bør du opp på GTX 980 TI SLI, men da ryker 14K bare i GPU'er.

 

Noe slikt vil gi en god maskin

http://www.prisjakt.no/list.php?l=193482&view=m

 

Så har du noen tusen igjen til skjerm, tastatur, mus og CPU-kjøler samt eventuelt fler kabinettvifter

Først takk for hjelp med å velge mobo og strømforsyning.

- Synd d med pascal, hadde vært nice å komme inn med dx12 og evt forbedret graffikkort til vr

-flott

- Fint, har alt allerede ;)

- greit med luftkjøling så lenge det holder temperaturene lave ved gaming. Tror ikke jeg overklokker med det første.

 

4k er for min del verdt d, utrolig stor forbedring og det er mer merkbart innenfor gaming en ved tv titting.

 

Synd at å være med i #pcmasterrace at det skal koste en månedslønn.

Lenke til kommentar

Støtter det de andre her sier om hvor krevende 4k er, men hvorfor 970 sli? man får ett 980ti til rundt samme prisen. Ja 970sli i 1080p vil kanskje levere et par fps mer, men hvis du skal opp på høyere oppløsninger og nyere spill som kommer så ville jeg mye heller hatt de 6gb i videominnet til 980ti enn de 3,5gb+512mb i 970. Husk at SLI ikke dobbler Vrammen. 

 

I tillegg er det ikke alle spill som er godt optimalisert for sli og noen støtter ikke sli i det hele tatt. Men med det sagt innser jeg at hvis man skal game i 4k så kommer man ikke utenom SLI.

Lenke til kommentar

Ville heller gått for 970 sli og en Asus Rog Swift skjerm, evt Acer sin modell.

4k er maks 60hz, og du trenger 980Ti sli for å drive det, men det holder med 970 sli på en 1440p 144hz skjerm, ihvertfall hvis den har G-Sync.

Snodig at det ikke finnes mer enn 60Hz, da du får tv'er i 120Hz. Men så lenge det er stabilt 60hz, er det vel greit.

Når jeg først skal invistere i en stasjonær pc så kan jeg uansett gå hele veien ut for å skaffe noe skikkelig.

 

Jeg at den skal vare i hvertfall mer enn 1,5 år før man trenger å oppgradere. Ihvertfall for å opprettholde 60+ fps i 4k.

Lenke til kommentar

Støtter det de andre her sier om hvor krevende 4k er, men hvorfor 970 sli? man får ett 980ti til rundt samme prisen. Ja 970sli i 1080p vil kanskje levere et par fps mer, men hvis du skal opp på høyere oppløsninger og nyere spill som kommer så ville jeg mye heller hatt de 6gb i videominnet til 980ti enn de 3,5gb+512mb i 970. Husk at SLI ikke dobbler Vrammen.

 

I tillegg er det ikke alle spill som er godt optimalisert for sli og noen støtter ikke sli i det hele tatt. Men med det sagt innser jeg at hvis man skal game i 4k så kommer man ikke utenom SLI.

Hvordan er skaleringen på slike 4k skjermer? Om jeg går med på å kjøpe 1 980ti og kjøper neste 980ti for sli senere, og derfor bruker 1080 eller 1440 på 4k skjermen til prisene har falt litt. Endret av Creolucis
Lenke til kommentar

4k skjermer er helt skandale med bare 60 hz. For å få over 60fps i de fleste nye spill, så kreves det også hinnsides mye hardware.

 

Må man 4k skjerm, så velg en med g-sync. Det er første bud. Kan fortelle at i mange tilfeller så er 2x 980ti for lite for god nok flyt med 4k.

 

MYE mere digg å ha en 1440p skjerm med 144hz TN 8bit eller IPS enn 60hz 4k skjerm. Trenger man mere arbeidsflate, så kjøp heller en eller 2 skjermer til.

 

Det er mange som ikkje helt skjønner hvor krevende 4k egentlig er. Det er faktsik 4x oppløsningen til 1080p.

 

3xTitan X overklokket er akkurat passe for 4k mener jeg :)

 

Hvis du prøver først en skjerm med 144hz, for så deretter prøver en 60hz skjerm, så kommer du til å spy på 60hz skjermen og knuse den  :green:  Dette er ikkje satt på spissen engang  ;)

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da har jeg oppdatert forslaget mitt (lenke fra post #3) med alt du spør etter.

Valgte å se bort fra ønsket ditt om trådløs tastatur/mus. Lagt ved noen ekstre vifter og en kontroller. Lagt ved en 4K skjerm og ett 980 TI til.

 

Men igjen: Det anbefales ikke å spille på 4K ennå. 1440p er bedre, dette holder jeg fast ved. 4K er for nytt ennå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da har jeg oppdatert forslaget mitt (lenke fra post #3) med alt du spør etter.

Valgte å se bort fra ønsket ditt om trådløs tastatur/mus. Lagt ved noen ekstre vifter og en kontroller. Lagt ved en 4K skjerm og ett 980 TI til.

 

Men igjen: Det anbefales ikke å spille på 4K ennå. 1440p er bedre, dette holder jeg fast ved. 4K er for nytt ennå.

 

Det er ikkje at 4k er for nytt, men dagens hardware gjør 4k til en elendig valg.

 

-60hz  :sick:

-lite fps :sick:

-blir sykt dyrt om man vil ha over 60fps i de fleste spill.  :sick:

 

Hvis man liker å spille sjakk, så er kanskje 4k noe. Eller så på stillbilder  :evil:

Lenke til kommentar

Alternativet er 3x 1440p skjermer som jeg har. Da får man 12 Mega Pixler VS 4k som er 8 MP. Bakdelen er at det tar litt plass, og man får rammene imellom skjermene. Det gode er at man får 144hz, g-sync og god stemning i spill der mye bildeflate er konge. Som f.eks bilspill og Witcher 3 :) 

Ikkje kjedelig å spille Battlefield med 3 skjermer heller ;)

Lenke til kommentar

Jeg skrev ikke newbie i tittlelen uten grunn :)

 

Litt av meningen med denne diskusjonen er jo å finne ut om 4k lar seg gjøre også, men etter flere tips fra dere så får jeg jo gi meg med et nederlag der.

 

Da blir d:

-1440p 144Hz skjerm g sync

-980ti sli

-500gb ssd

-2tb hdd

-16gb ram

men er 3,3GHz nok? 6 kjerner er kult, men GHz > cores

 

Keyboard og mus får jeg velge ut selv. Går vel mye på personlig smak og jeg er elektrikker og vil selvfølgelig ha minst mulig kabelrot på fritiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...