Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Risiko ved konkurs, tyveri, etc. i pengemarkeds/obligasjonsfond versus bankinnskudd


dravisher

Anbefalte innlegg

Hei

 

Litt usikker på om dette spørsmålet passer best under økonomi eller juss. Jeg valgte juss siden det hovedsaklig er et spørsmål om lover og regler, ikke om forventet avkastning.

 

Det jeg lurer på er hvordan min risiko når det kommer til f.eks. konkurs eller illojalitet begått av en av partene (fondsforvalter, megler, bank, etc.) er med pengemarkedsfond / obligasjonsfond i forhold til bankinnskudd?

 

Bankinnskudd er jo sikret gjennom bankenes sikringsfond (inntil 2 millioner kroner i dag), så bankinnskudd fremstår i utgangspunktet som rimelig trygt mot disse risikoene.

 

Men hva skjer hvis noe slikt skjer med en av partene involvert i et fond? Hvis en av partene går konkurs med for lite midler til å dekke alle krav? Kanskje fondsforvalteren har løyet og egentlig tapt pengene på andre spekulasjoner enn det de skulle, eller noen regelrett har stjålet pengene og har klart å holde det skjult?

 

Når disse temaene diskuteres så har jeg enda til gode å se disse risikoene diskutert. For aksjefond så er det mer forståelig siden man uansett tar en betydelig høyere risiko enn bankinnskudd. Men for f.eks. pengemarkedsfond er det ofte veldig lite man kan forvente å tjene over bankinnskudd, så da syns jeg disse risikoene virker ganske relevante.

 

Finnes det noen form for sikring mot disse risikoene? Er jeg "rar" som syns dette er nok til å velge bankinnskudd over slike lavrisikofond?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...