Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Noen spørsmål angående nødpass


Dizzeebizzle

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke om dette er riktig sted, men jeg har noen spørsmål angående nødpass.

 

Det har seg slik at 2. juli så fornyet jeg passet mitt, men jeg har enda ikke mottatt det. Jeg skal reise 20. juli, så det er lite sjanse for at jeg får passet mitt denne uken (med tanke på at det er i juli).

 

Er det slik at det er gratis å få et nødpass, hvis man har fornyet passet på forhånd men ikke fått det etter ti virkedager?

Og utstedes nødpass på dagen? Hvis det er slik, så kan jeg jo vente til fredagen, i tilfelle passet kommer i posten.

 

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter Passinstruksen (RPOD-2015-2) pkt. 5.7.1 er nødpass gebyrfritt hvis pass ikke er mottatt innen 10 virkedager etter at søknaden er innvilget (innvilgelsesdato er dag 0). For deg vil dag 11 være 17. juli. 

 

Nødpass kan utstedes på dagen. 

 

Flott. Da satser jeg på at passet kommer på fredagen. Hvis ikke, blir det nødpass.

Lenke til kommentar

Nødpass gjelder også for returreisen.

 

Utlendingspolitiet tar hånd om nødpasset ved innreise til Norge om du kommer fra et ikke-Schengen-land.

 

Edit: Ser du skal reise til/fra Polen. Du trenger ikke pass for å reise mellom Polen og Norge. Du må ha gyldig ID-dokument. Det er stort sett bare flyselskapet som kan skape problemer for deg, sjekk med dem hva slags ID de krever.

Endret av H80
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...