Gå til innhold

KOMMENTAR: Kan ikke alt bare være i «sync»?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er en av de idéene som høres kjempeenkle og geniale ut helt til man innser at utviklere ofte gjør endringer i lagringsformater og data når spill oppdateres, noe som vil bli et sant helvete å håndtere om man lar filene være såpass åpne som dette. Man må i det minste håndheve at kun den eksakte versjonen som lagret fila får åpne den, eller at kun høyere har muligheten. Men da er man avhengig av å holde versjoner på alle plattformer 100% i sync. 

 

Jeg sier ikke at det ikke går, men for en del spill tror jeg kompleksiteten ved utviklingen vil øke betraktelig, noe som enten går på bekostning av innhold i spillet eller prisen. 

Endret av Audun_K
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jDflNq

Om man bruker et *nix-basert operativsystem (Linux/OSX) kan man som regel ordne sync selv ved å symlinke filene inn i Dropbox, forresten. Da fungerer det perfekt.

 

Kan også gjøres på Windows.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke så mye å si med mindre du spiller competitive spill som krever config-transfer når du logger på(spill CS uten configgen din, I dare you:P), steam cloud fikser det, det er ikke like nødvendig til casual-spill da, vell, det er ikke like viktig.

 

Jeg vil ikke måtte være logget på bare for å kunne spille et casual-spill, tenk å MÅTTE være logget på nett for å spille Final Fantasy VII fordi den skal kunne synce.. Nei takk, det er flott til competitive games, unødvendige på casual games.

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke måtte være logget på bare for å kunne spille et casual-spill, tenk å MÅTTE være logget på nett for å spille Final Fantasy VII fordi den skal kunne synce.. Nei takk, det er flott til competitive games, unødvendige på casual games.

 

Det er forskjell på å kunne og å måtte. Hva gjør du når konsollen din dør sånn ca. 80% av veien gjennom denne FFVII-remaken du har ventet halve livet på? Skylagring er ikke _bare_ "del dette mellom alle maskinene mine", men også en måte å ta backup av materialet på.

 

Integrasjonen med Dropbox er finurlig, men det er jo igjen en avhengighet til en tredjepart (som du riktignok betaler for selv / bruker gratiskapasitet hos). Hva skjer om Dropbox plutselig har tapt femten milliarder på investeringer i et pingvinbasert MLM på antarktis, og dermed er konkurs? (en enkelt leverandør er samme issue som å bruke konsolleverandørene eller Steam direkte - selv om det nok er mer trivielt å implementere Dropbox API-et i en åpen versjon enn Xbox/PS/Steam-versjonene)

 

For PC-spill er det nok enklere å bare la spilleren velge hvor savefilene skal lagres, og så la OS-et ta seg av resten (enten på Dropbox, Google Drive, en S3-backet tilfeldig lagringssted som du kan drive selv, etc.).

 

Kompabilitet mellom plattformer på saves kan være ugunstig både programmeringsteknisk og brukeropplevelsesmessig, f.eks. dersom DLC-er bare er tilgjengelig på en plattform (hva gjør du om brukeren f.eks. har lagret med et våpen som bare finnes på en plattform?), det finnes bonuser som bare er tilgjengelig på en plattform, en plattform har spesielle forventninger til save-state, etc.

 

Dagens skylagringssystemer for saves må definitivt bli mye, mye bedre (sync på ps4 er .. vel, sådär), men la oss få det til å funke ordentlig før vi begir oss ut på en utopi :-)

Lenke til kommentar

 

Det er forskjell på å kunne og å måtte. Hva gjør du når konsollen din dør sånn ca. 80% av veien gjennom denne FFVII-remaken du har ventet halve livet på? Skylagring er ikke _bare_ "del dette mellom alle maskinene mine", men også en måte å ta backup av materialet på.

 

 

Da henter man inn backupen. Backup er et helt annet dyr enn sync, og mye mye enklere å få til.

Lenke til kommentar

Integrasjonen med Dropbox er finurlig, men det er jo igjen en avhengighet til en tredjepart (som du riktignok betaler for selv / bruker gratiskapasitet hos). Hva skjer om Dropbox plutselig har tapt femten milliarder på investeringer i et pingvinbasert MLM på antarktis, og dermed er konkurs? (en enkelt leverandør er samme issue som å bruke konsolleverandørene eller Steam direkte - selv om det nok er mer trivielt å implementere Dropbox API-et i en åpen versjon enn Xbox/PS/Steam-versjonene)

 

Dette merket vi godt for noen år tilbake da gamespy la ned. Det er en kjip situasjon når kjerne-funksjonalitet i et spill bare forsvinner i løse luften

Lenke til kommentar

 

 Det er forskjell på å kunne og å måtte. Hva gjør du når konsollen din dør sånn ca. 80% av veien gjennom denne FFVII-remaken du har ventet halve livet på? Skylagring er ikke _bare_ "del dette mellom alle maskinene mine", men også en måte å ta backup av materialet på.

 

 

Da henter man inn backupen. Backup er et helt annet dyr enn sync, og mye mye enklere å få til.

Hvor ofte tar du backup av innholdet på konsollen din?

Lenke til kommentar

Som flere av dere nevner må det være en forutsetning at spillet er likt på de ulike plattformene for at synkronisering skal være en mulighet.  Noen mobilversjoner er veldig annerledes bygget opp, spesielt med tanke på hvordan inntjeningen er. Men det at spillene har bortkuttet innhold på håndholdte er ikke lengre så vanlig.

 

Når det gjelder DLCer så kreves det allerede en sjekk på dette uansett. Jeg har for eksempel forsøkt å laste inn en savegame i Civilization som hadde en sivilisjasjon som jeg ikke hadde kjøpt. Da fikk jeg beskjed om dette.

 

Når jeg foretrekker å bruke skylagring på åpne tjenester som dropbox så skal det naturligvis både være valgfritt og ment som en backup av savegames like mye som en synkroniseringstjeneste. Og ja det er helt klart en risiko forbundet med å bruke tredjepartløsninger. Man vet ikke om tjenesten varer evig, men jeg synes nå det er et steg i riktig retning. Og om synkroniseringen slutter å fungere om 10 år, så får det heller være. 

 

Det er kjekt at det finnes ulike tredjepartverktøy som kan håndtere dette for deg på datamaskiner, men det er sånn jeg ser det svært sjelden at det er nødvendig. Både fordi jeg primært spiller på en maskin, og fordi de fleste spillene blir ivaretatt av Steam.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...