Gå til innhold

Nkom vil gjøre bredbånd til en rettighet


Anbefalte innlegg

 

Start med krav om legging av rør ved alle nye veitraseer eller ved oppgradering av veitraseer. Disse kan eies av staten slik at kapasiteten leies ut til firma som selger tjenester på dem. Innfør samme konsept ellers i landet, med statlig eid infrastruktur og utleie av kapasitet, samtidig som man legger utbyggingsvedtak.

 

Da slipper man ni selskaper som graver opp, legger ned rør og asfalterer den samme gaten ni ganger. De metrene med duplisert kabel og trekkrør kan da heller legges ut fra bykjernen.

Det er egentlig slik idag, problemet er det at INGEN etater og instanser samarbeider og ingen vil være med, så og si hver gang det graves en kabel grøft så utlyses det at nå gjøres slik å slik, de som vil ha ned rør kan melde seg på, ytterst få om ingen gjør det, derfor får du 9 stk som graver opp samme fortauet etter hverandre, mulig det kanskje har blitt bedre siden jeg slutta med å grave slike grøfter, men det tviler jeg sterkt på.

Dessuten så de aller fleste vei strekninger i byene eies av kommunen og de selskapene som graver ned rørene, telenor, hafslund etc, de eier rørene og ingen vil låne bort til konkurrenten, dette er spesielt kjipt der man har kanaler under travle veier så man blir enten tvunget til å krangle som faen, eller jobbe natta for å grave ned en kanal nå det er 5 hull ledig på den som allerede ligger der.

I kabelselskapet jeg jobber i legger vi nesten alltid ned rør dersom det graves på "interessante" steder. Vi har også bytteavtale med et par andre selskaper slik at vi får låne rørkapasitet av dem mot at de får låne rørkapasitet av oss.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor driver disse operatørene fremdeles med slike lav opplastingshastigheter? Nå som alt lagres i skyen hadde det vært kjekt om opp båndbredden i hvert fall var 30% av ned båndbredden. Jeg har en 14/0.9 linje, jeg kunne gjerne ofret 1-2 Mbit/s ned for å få dem igjen på opp siden.

 

Svaret ligger i navnet, ADSL. A-en står for asymmetric, altså høyere nedstrømshastighet enn oppstrømshastighet. Maksimal teoretisk oppstrømshastighet på ADSL2+ er 1,2 Mbit/s.

SHDSL er et alternativ dersom du ønsker synkron opp- og nedstrømshastighet over kobberkabelen, men det er ingen ISPer i Norge som tilbyr dette i dag med unntak av Telenor som tilbyr det til sine bedriftskunder. Da er maksimal hastighet 2/2 Mbit/s dersom du har ett trådpar, og 4/4 Mbit/s dersom du har to trådpar inn til boligen din.

Lenke til kommentar

en gang i tiden var 2G bra nok , men det virker noe tregt

da spør jeg om det  noen gang eksister noe som kunne kalles for 1G

 

i dag sies det også at 3G er for tregt og  man ikke utnytter hastigheten  fult ut ( fra tidligere  tråden )

så da bygger man ut for 4G i stedet

og snart begynner man med 5G som om ikke 4G heller er bra nokk

 

så hva er egentlig poenget med å bygge ut for høyere hastighet i et slikt tempo før den "gamle " hastigheten nærmer seg taket ?

hva er poenget med å bygge ut for anda høyere hastighet for de som har 3G når mang knapt nok har 2G ?

 

på toppen av det hele så skryter Telenor og Netcom hvor mye som er  eller skal bygges  uten å fortelle den fulle sannheten om alle dekninghullenes.

 

for de som vil følge med på dette racet må heller ikke ha for gamle telefonier

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Start med krav om legging av rør ved alle nye veitraseer eller ved oppgradering av veitraseer. Disse kan eies av staten slik at kapasiteten leies ut til firma som selger tjenester på dem. Innfør samme konsept ellers i landet, med statlig eid infrastruktur og utleie av kapasitet, samtidig som man legger utbyggingsvedtak.

 

Da slipper man ni selskaper som graver opp, legger ned rør og asfalterer den samme gaten ni ganger. De metrene med duplisert kabel og trekkrør kan da heller legges ut fra bykjernen.

Det er egentlig slik idag, problemet er det at INGEN etater og instanser samarbeider og ingen vil være med, så og si hver gang det graves en kabel grøft så utlyses det at nå gjøres slik å slik, de som vil ha ned rør kan melde seg på, ytterst få om ingen gjør det, derfor får du 9 stk som graver opp samme fortauet etter hverandre, mulig det kanskje har blitt bedre siden jeg slutta med å grave slike grøfter, men det tviler jeg sterkt på.

Dessuten så de aller fleste vei strekninger i byene eies av kommunen og de selskapene som graver ned rørene, telenor, hafslund etc, de eier rørene og ingen vil låne bort til konkurrenten, dette er spesielt kjipt der man har kanaler under travle veier så man blir enten tvunget til å krangle som faen, eller jobbe natta for å grave ned en kanal nå det er 5 hull ledig på den som allerede ligger der.

 

Derfor jeg skriver lovpålagt krav og at infrastrukturen skal eies av kommune eller stat, evt at kapasitet skal leies ut til fastsatte satser.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...