Gå til innhold

Innvandrere i Paris - massivt.


Anbefalte innlegg

Her var det mye tøv. 

 

Hei Cam! Du kommer sent, men godt.

 

Japanerene diskuterer ikke å bli "multikulturelle". 

 

Enig med deg i det. Men nå diskuterer ikke jeg heller "multikultur", men om vi skal tillate innvandring. Vi har diskutert dette mange nok ganger til at du vet jeg ikke regner meg som "kulturrelativist". Kulturkollisjoner skaper problemer, enkelt og greit.

 

Ingen som har besøkt Kina, vil kalle Kina multikulturell.

 

Vel, jeg håper vi kan løse kulturkollisjonene litt mer smidig enn kineserne har gjort med tibetanere og uigurer med flere. (Og som vi gjorde med samene for noen tiår siden, om enn ikke like voldelig.) Kina tvinger frem monokultur gjennom "sinisering" (er det et ord?) 

 

Jeg har truffet noen av begge disse gruppene, de var ikke spesielt kinesiske noen av dem...

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei Cam! Du kommer sent, men godt.

Jeg har vært borte i en stund, men nå kommer jeg trolig mer tilbake. :)

 

  

Enig med deg i det. Men nå diskuterer ikke jeg heller "multikultur", men om vi skal tillate innvandring. Vi har diskutert dette mange nok ganger til at du vet jeg ikke regner meg som "kulturrelativist". Kulturkollisjoner skaper problemer, enkelt og greit.

 

Men Norge tillater allerede innvandring fra hele Europa. Norge kunne godt ha gjort det lettere for kvalifiserte innvandre fra utenfor Europa, men asylsøkere mener jeg Norge bør begrense. Japan diskuterer om det skal bli lettere for kvalifiserte innvandre, men deres asyllover kommer til å forbli veldig strenge. 

 

F.eks. Japan fikk 5000 asylsøkere i 2014, bare 11 fikk asyl.

 

 

Vel, jeg håper vi kan løse kulturkollisjonene litt mer smidig enn kineserne har gjort med tibetanere og uigurer med flere. (Og som vi gjorde med samene for noen tiår siden, om enn ikke like voldelig.) Kina tvinger frem monokultur gjennom "sinisering" (er det et ord?) 

 

Jeg har truffet noen av begge disse gruppene, de var ikke spesielt kinesiske noen av dem...

 

Geir :)

 

Tibeterianere og Uigure representerer bare 1,2% av befolkningen i Kina. De resterende minoritetene representerer 7%, og grunnen til at du hører veldig lite om dem er fordi det er ingen integreringsproblemer med dem. De  ser også ut som kinesere, og den største forskjellen er at de har sitt eget språk og tradisjoner.

 

Fra norsk perspektiv ville det blitt om vi hadde noen muslimer i kirkenes og noen nasjonalister i Kautokeino. Resten av Norge er bare nordmenn og diverse samegrupper. Ingen nordmenn vil regne det som multikulturelt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...