Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tåler ikke øl lengre?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg er 23 år gammel gutt, og har alltid vært glad i øl. Det er lite som topper god øl til mat eller til en fest.

 

Har i senere tid hatt litt problemer med magen, spesielt venstre siden og midten. Økt sure oppstøt, luft i magen, smerter midt i magen under ribbeinet og nedover venstre siden.

 

Jeg var hos lege og fikk påvist melk og hvete-allergi så jeg ble enig med legen at før jeg går videre på ny sjekk skulle jeg prøve for meg selv å kutte ut visse typer matvarer. Jeg gikk 3 måneder uten meieri og brød produkter, men med lite til ingen forskjell. Jeg prøvde så en periode med økt inntak av meieri og brød produkter, men heller ikke med store forandringer annet enn litt økt gassproduksjon (ikke forskjellig eller forsterket lukt).

 

Jeg har også prøvd andre behandlinger som syredempende tabletter (Somac), helt nytt kosthold (kutte ut brus, alkohol, kutte ut visse matvarer) men med lite effekt. Plagene kommer og går.

 

Magesmerter, problemer forårsaket av magesyre og løs mage virker ikke som det er påvirket av maten jeg spiser. Det kommer veldig tilfeldig.

 

For to år siden var jeg på fest og fikk sterke magesmerter etter middels inntak av alkohol, for det meste øl. Vanlig Hansa fatøl og pilsner.

 

Jeg er veldig forsiktig med øl-inntaket etter denne episoden, men jeg liker fortsatt å ta meg en øl av og til. Hvis jeg er på fest drikker jeg veldig rolig og over lengre tid. Noen ganger funker det og andre ganger ikke. Når jeg kjenner noe galt stopper jeg med en gang.

 

I det siste har 2-4 øl vært vanskelig ettersom jeg blir fort kvalm og nedsatt. Jeg hadde veldig høy toleranse bare 4 år siden og kunne lett ta ned 9-12 bokser på en kveld uten noe videre dårlig effekt på magen. Jeg drikker ikke ofte, men mye når jeg først begynner.

 

Jeg har ikke lyst å kutte ut øllet, men selvfølgelig gjør jeg det om nødvendig. Jeg har aldri vært glad i sprit (visse unntak, selvfølgelig) men kan dette være en grei erstatter når jeg er på fest? Jeg har aldri hatt noe magetrøbbel av det heller.

 

Neste steget mitt blir kamera enten ned spiserør eller opp i endetarm. Legen ville ikke ta dette med en gang siden plagene mine ikke tyder på Cøliaki (ut ifra tester, blodprøver osv.)

 

Er det noen som kjenner seg igjen i dette?

 

Noen som har kjennskap til hva som kan være årsaken?

 

Er det noe god erstatter til øl jeg kan benytte meg av på fest eller i sammenkomster?

 

(Hovedfokus i tråden er på problemer skapet av øl, siden disse plagene er tydelige i forhold til problemer forårsaket av mat (som jeg aldri klarte å bekrefte)).



Anonymous poster hash: 83ae8...f19
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men du skriver at du har gått en periode hvor du kuttet ut øl, hvorfor tror du da at det er øl? Hvor lang var denne perioden?

 

Har du testet med forskjellig typer øl? 

 

Har aldri vært borti noe sånt selv dessverre. Jeg synes rødvin er en god erstatter for øl når det kommer til vors/fest/sosiale sammenkomster. Så du kan jo prøve rød eller hvitvin. Se om du liker det. Noen ganger synes jeg det er veldig godt med et glass rødvin istedet for øl. 

Sprit synes jeg bare funker på vors, når man har kort tid og skal bli små brisen før man går ut.

Lenke til kommentar

Litt på siden her kanskje, men jeg måtte kutte ut øl selv pga reaksjoner ( kløe og rennende nese)

 

Drikker bare vin nå, og plagene er borte.

 

I tillegg til lignende reaksjoner på mat, så synes jeg det ligner på histamin-intoleranse.

 

Google det. Fins oxå masse FB-støttegrupper.

Lenke til kommentar

Har du mye magesyre og sure oppstøt så er det en ting gjelder når det kommer til medisin, zantac/ ranitidin. Har mye trøbbel med det selv, men etter jeg begynte å ta zantac/ ranitidin så er problemet vekk :D Bare tar en tablett når jeg merker magen blir dårlig.

 

Ganske dyre i Norge, latterlig mye billigere i Sverige.

 

Det er selvfølgelig lurt å ta gastroskopi eller endoskopi (analkamera FTW) uansett da det ikke er bra å ta de tablettene hele tiden.

 

De har også store "piller" med kamera du kan svelge som går gjennom hele systemet så du slipper å få en ledning nedi magen eller oppi tuten :p

Lenke til kommentar

Jeg opplevde også å bli kvalm av øl en periode. Erstatning for meg ble forskjellige typer cider. Vanlig eple og pære ble noe forferdelig søtt kliss. Men lav-karbo alternativene var ikke dumme. Også cider som heter "tørr" eller "halvtørr" var bra. Hvitvin måtte være iskald for meg, ellers fikk jeg sinnsyk halsbrann, så ikke noe jeg kunne sitte å sippe på altså, men rødvin gikk greit. Skjønt nå om sommeren bør det jo være noe kjølende og leskende, så kalde cider tenker jeg er det beste. Har aldri funnet ut hva som er grunnen til at jeg av og til ble kvalm av øl. Nå er jeg uansett avholds, så jeg har ikke prioritert å finne ut av det...

Lenke til kommentar

Men du skriver at du har gått en periode hvor du kuttet ut øl, hvorfor tror du da at det er øl? Hvor lang var denne perioden?

 

Har du testet med forskjellig typer øl? 

 

Har aldri vært borti noe sånt selv dessverre. Jeg synes rødvin er en god erstatter for øl når det kommer til vors/fest/sosiale sammenkomster. Så du kan jo prøve rød eller hvitvin. Se om du liker det. Noen ganger synes jeg det er veldig godt med et glass rødvin istedet for øl. 

Sprit synes jeg bare funker på vors, når man har kort tid og skal bli små brisen før man går ut.

Siden jeg bare er på fest under spesielle anledninger (som bursdag, treffe gamle venner, feiringer osv.) så kan det fort gå opp til 3 måneder uten at jeg rører alkohol. Øl drikker jeg en del mer på sommeren og i juletider, men på våren og høsten drikker jeg bare på fest.

 

Jeg er glad i å smake nytt øl, gjerne øl som er hjemmebrygget, men jeg havner stadig tilbake på Hansa fatøl og pilsner. Så vidt jeg husker så kan jeg få problemer med alle de vanlige produktene i norske butikker. Hansa, Heineken osv.

 

Vin er jeg ikke glad i, men regner med jeg kan lære å like det. Noe dyrere hvitvin drikker jeg av og til til maten, men tror ikke jeg klarer større mengder.

 

Anonymous poster hash: 83ae8...f19

Lenke til kommentar

Jeg opplevde også å bli kvalm av øl en periode. Erstatning for meg ble forskjellige typer cider. Vanlig eple og pære ble noe forferdelig søtt kliss. Men lav-karbo alternativene var ikke dumme. Også cider som heter "tørr" eller "halvtørr" var bra. Hvitvin måtte være iskald for meg, ellers fikk jeg sinnsyk halsbrann, så ikke noe jeg kunne sitte å sippe på altså, men rødvin gikk greit. Skjønt nå om sommeren bør det jo være noe kjølende og leskende, så kalde cider tenker jeg er det beste. Har aldri funnet ut hva som er grunnen til at jeg av og til ble kvalm av øl. Nå er jeg uansett avholds, så jeg har ikke prioritert å finne ut av det...

Cider har jeg aldri likt, men det er jo et godt alternativ. Er ikke glad i særlig søte drinker heller. Ei heller de fleste typer brus blir også for søtt for meg.

 

Anonymous poster hash: 83ae8...f19

Lenke til kommentar

Har du mye magesyre og sure oppstøt så er det en ting gjelder når det kommer til medisin, zantac/ ranitidin. Har mye trøbbel med det selv, men etter jeg begynte å ta zantac/ ranitidin så er problemet vekk :D Bare tar en tablett når jeg merker magen blir dårlig.

 

Ganske dyre i Norge, latterlig mye billigere i Sverige.

 

Det er selvfølgelig lurt å ta gastroskopi eller endoskopi (analkamera FTW) uansett da det ikke er bra å ta de tablettene hele tiden.

 

De har også store "piller" med kamera du kan svelge som går gjennom hele systemet så du slipper å få en ledning nedi magen eller oppi tuten :p

Jeg har masse piller, pulver og kjerringråd mot sure oppstøt men det er så sjelden plage i hverdagen at de blir for det meste liggende ;)

 

Anonymous poster hash: 83ae8...f19

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...