Gå til innhold

Frie Chrome OS-alternativ


Anbefalte innlegg

  • 1 år senere...
Videoannonse
Annonse

Fortell litt om forskjellene da vel

Jeg anbefaler å lese det ofisielle svaret fra Chromium-prosjektet

 

 

 

  • Chromium OS is the open source project, used primarily by developers, with code that is available for anyone to checkout, modify, and build.
  • Google Chrome OS is the Google product that OEMs ship on Chromebooks for general consumer use.

Kilde: http://dev.chromium.org/chromium-os/chromium-os-faq

Lenke til kommentar

Jo, du kan spille netflix, men du må installere plugin. For meg som ikke bruker netflix, og ikke liker DRM, er det en fordel å slippe å få det installert. Men ja, for brukere som vil ha netflix, så er det en ekstra plugin de må installere selv.

 

På den andre siden er Chromium åpen kode, så den ligger i pakkesystemet til de store linuxdistribusjonene. For meg er det mye viktigere enn netflix støtte ut-av-boksen.

Lenke til kommentar

Jo, du kan spille netflix, men du må installere plugin. For meg som ikke bruker netflix, og ikke liker DRM, er det en fordel å slippe å få det installert. Men ja, for brukere som vil ha netflix, så er det en ekstra plugin de må installere selv.

 

På den andre siden er Chromium åpen kode, så den ligger i pakkesystemet til de store linuxdistribusjonene. For meg er det mye viktigere enn netflix støtte ut-av-boksen.

Likevel er det en slags motsetning mellom idealene FOSS står for og Googles manglene hensyn til personvern, at det for meg er helt på trynet å bruke noe som helst av Google-produkter om frihet er det man prioriterer høyest. Selv om koden skulle være enda så åpen og fri.

Lenke til kommentar

I utgangspunktet enig. Meeen, nå er det slik at Chromebooks har lykkes, og jeg er en pragmatiker. The year of the linux desktop ble i fjor, og det ble med Chromebooks. De selger nå bedre enn Mac! Her i Trondheim har kommunen med alle skoler hoppet over på Chromebooks, og det er en absolutt nytelse å slippe å forholde seg til både windows og office-pakka. Google docs og alt annet bare virker på vanilla firefox på Debian, uten noe kødd. Det er et sjumilsteg i riktig retning. Så jeg ønsker både Chromebooks og Steam-på-linux velkommen i den tro på at det bringer oss et stort skritt nærmere en open source fremtid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg liker ikke Chrome OS. Tanken er vel at det skal være lett og alle Apps ligger i selve nettleseren. Jeg foretrekker et "ordentlig" operativsystem, og Linux kan gjøres så lett som man eventuelt vil ha det. Man kan installere Linux på Chromebook. Det skal visstnok være enkelt, men jeg har aldri hatt Chromebook så hvor enkelt vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...