Gå til innhold

Øvelseskjøring med utgått førerkort?


Zicozz

Anbefalte innlegg

Hei, ble i helga stoppet i kontroll, og da fant jeg ut at mitt førerkort gikk ut for ca 14 dager siden, og det kom vist nok til å bli veldig dyrt.

 

Men i ettertid har jeg tenkt litt over det, og jeg hadde en passasjer i sidesetet som var over 25 år og har hatt førerkort i 40+ år så teknisk sett så kan jeg vel si at jeg øvelseskjørte kan jeg ikke det?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kva dato var det som gikk ut? Er det fristen for mørkekjøyring?

 

Uansett, ja du kunne nok prøvd deg på å seie at det var øvelseskjøyring, men då med det resultat at det er passasjeren din som får bota for at kjøyretøyet ikkje har det rette utstyrtet for øvelseskjøyring (speil og L-skilt). Kva som er billegast totalt sett har eg ikkje sjekka ut, men eg antar at den bota er lavare enn bota for å kjøyre utan gyldig førarkort, forskjellen er berre at prikkane og forelegget blir gitt til passasjeren din istaden for deg.

Lenke til kommentar

... Men for å få øvelseskjøre til klasse C1, C1E, C, osv. må eleven allerede ha førerkort klasse B. 

 

 

Til TS: Du kan selvsagt si at du øvelseskjørte. Påtalemakten må da føre bevis ut over enhver rimelig tvil for at du ikke tilfredsstilte kravene i trafikkopplæringsforskriften for å øvelseskjøre, alternativt føre bevis for at det du gjorde ikke var øvelseskjøring. Det siste vil være enklest - ingen L, intet ekstra skilt (begge trafikkopplæringsforskriften § 3-2), og din "ledsager" vil antagelig ikke reise seg i retten og lyve ved å påstå at han rettledet deg samt førte tilsyn og kontroll med kjøringen (trafikkopplæringsforskriften § 1-2 første ledd bokstav b). 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ta ansvar for egne handlinger, med andre ord. Det er ditt eget ansvar å passe på at du kjører med gyldig førerkort. Vær glad du ikke kjørte på noen, for eksempel skadet et barn, med de økonomiske konsekvenser det ville fått for deg (da forsikringen ikke ville dekket dette).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor lang tid jeg har hatt har da ingenting med saken å gjøre.

 

Har lov til å øvelseskjøre så har jeg lov til å øvelseskjøre, jeg kan ikke straffes for å "kjøre bil uten å ha lov til å kjøre bil" om jeg faktisk har lov til å kjøre bilen. Om det stemmer at jeg har lov til å øvelseskjøre så blir eneste straffbare forhold kjøring uten L og ekstra speil.

Lenke til kommentar

Kva øvelse var du ute å øvde?

 

Faktum er vel at du kjørte utan gyldig førerkort og tilfeldigvis hadde ein godkjent ledsager med. Hadde det våre bevisst øving så hadde det sjølvsagt blitt nemt i kontrollen.. Eg forstår forsøket ditt, men i mine auge vart det litt tynn unnskyldning i etterkant.

 

Uansett må du ha lykke til med ei gjennomskuelig bortforklaring og ei mindre bot.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Alle som øvelseskjører bør være kjent med dette, som er tema på trafikalt grunnkurs, som alle (under 25 år) må ha før de kan øvelseskjøre. Ved øvelseskjøring er det ledsagers ansvar at kjøretøyet er i forskriftsmessig stand, inkludert påbudt utstyr som kreves for øvelseskjøring (L og ledsagerspeil). Andre krav er at ledsager må være 25 år eller eldre, og hatt førerkort for den kjøretøyklasse det øves med i minst 5 år sammenhengende. Mitt lokale biltilsyn arrangerer infokvelder for ledsagere, invitasjon sendes ut til de som har barn som fyller 15, her får man info og utstyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Man trenger i hvertfall ikke speil.

Statens Vegvesen er ikke enig med deg, og det er nok en betydelig sikrere kilde enn "ovelseskjoring.com".

 

edit: kravet til L-skilt og speil gjelder imidlertid kun for øvelseskjøring til klasse B. (Ikke BE, C, eller noen andre.)

Da har alle jeg kjenner som har øvelseskjørt gjort noe ulovlig. Aldri hørt om.

 

Vell, det er fortsatt slik loven er. "Øvingskjøretøy for klasse B skal ha ekstra speil som gir ledsageren tilstrekkelig utsyn bakover."

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Man trenger i hvertfall ikke speil.

Statens Vegvesen er ikke enig med deg, og det er nok en betydelig sikrere kilde enn "ovelseskjoring.com".

 

edit: kravet til L-skilt og speil gjelder imidlertid kun for øvelseskjøring til klasse B. (Ikke BE, C, eller noen andre.)

Da har alle jeg kjenner som har øvelseskjørt gjort noe ulovlig. Aldri hørt om.

 

Vell, det er fortsatt slik loven er. "Øvingskjøretøy for klasse B skal ha ekstra speil som gir ledsageren tilstrekkelig utsyn bakover."

 

Skjønner dette. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...