Gå til innhold

Islam: Norge tillater bønnerop!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Innfør nasjonalt forbud asap.

 

Det synes å være en automatisk refleks hos enkelte: "Jeg liker det ikke, så forby det for alle andre!"

 

Geir :)

 

 

Greit nok, hvis du mener det går innunder ytringsfrihet bør man vel også få lov å komme med motgrep da? Som å spille Spotify top 100 på samme tidspunkt? Eller hard metall? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Du må først ta i en betraktning at Norge er et multikulturelt nasjon. Politikerne ønsker bare å respektere muslimene.

Dette er et tegn på at Norge ønsker muslimer velkommen og Norge prøver bare å bevise at de er ikke redde.

I tillegg blir politikerne kvitt fordommer mot muslimer i Norge. Bønnerop er tillatt i mange Europeiske land. Så syntes Norge hengte litt bak den Europeiske sivilasjon når det gjaldt dette.

 

Dessuten så kommer ikke hele nabolaget til å merke det. Kun muslimene som bor i nærområdet vil høre bønnerop. Ta Sverige for eksempel. Jeg synes dette må bli tillatt i Oslo som har flest muslimer i hele Norge.

 

https://www.youtube.com/watch?v=Rm6cR6ZvdWA

Endret av Rioter
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Kan umulig være værre en de der ding-dong greiene på søndager fra husa med krøss på taket. Begge deler er forøvrig reine galskapen og klientellet burde oppsøke psykriater omgående. Tssk, fly rundt å tru på skrønehistorer... personlig tror jeg mest på CPU'en min, for den har i sannhet utført mirakler. O' du heilage regnekraft.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Dette er også et godt tegn på at politikerne følger grunnloven i Norge. Politikerne beviser at de ikke er over loven :D

 

§ 16. Alle innbyggere i riket har fri religionsutøvelse. Den norske kirke, en evangelisk-luthersk kirke, forblir Norges folkekirke og understøttes som sådan av staten. Nærmere bestemmelser om Kirkens ordning fastsettes ved Lov. Alle tros- og livssynssamfunn skal understøttes på lik linje.

 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1814-05-17

Endret av Rioter
  • Liker 3
Lenke til kommentar

greit nok om det ikke er så tidlig på morgenen, men kirka har i "gamle dager" hatt en tendens til å vekke meg med klokkene.

 

Når det er sagt, dette burde ikke være forbeholdt religiøse, alle som vil burde ha mulighet til å spille høy musikk/annet på dagtid.

Lenke til kommentar

Man trenger ikke bønnerop for å utøve islam. Det med understøtting betyr vel økonomisk støtte?

 

Understøtting = Statsfinansierte moskeer bygget med bruk av folkets skattepenger. Muslimer jobber og betaler skatt i Norge så det blir litt vanskelig å si at man sløser bort folkets skattepenger. Hadija Tajik er en muslim som jobber og betaler skatt.

 

fri religionsutøvelse = Rett til bønnerop

Endret av Rioter
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Når det er sagt, dette burde ikke være forbeholdt religiøse, alle som vil burde ha mulighet til å spille høy musikk/annet på dagtid.

Sant nok, hvorfor skal dette bare være forbehold folk med frodige fantasier, jeg vil også ha mine 15 minutter i uka til fri lydutfoldelse!
Lenke til kommentar

Nei, bønnerop er ikke utøving av islam.

 

Bønnerop, i islam markering av tidspunkt for den rituelle bønnen (salah) og ropes ut fra moskeens minaret fem ganger om dagen. Bønneroperen, muezzinen, har ansvar for adhan; den første muezzin, den frigitte slaven Bilal, ble utpekt av profeten selv. Ifølge tradisjonen var det profeten som innførte bønneropet to år etter hijra, dvs. i 624.

 

https://snl.no/b%C3%B8nnerop

 

 

De mangler en slave til bønneropet for å si det sånn. Litt feil religion utøvelse :D Dessuten så blir det kun bønnerop hver fredag, mens kirken slår på Søndag. Lørdag er jødenes helligdag, men tror ikke jødene vil bli med i gjengen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Greit nok, hvis du mener det går innunder ytringsfrihet bør man vel også få lov å komme med motgrep da? Som å spille Spotify top 100 på samme tidspunkt? Eller hard metall? 

 

Ja. Selvsagt må andre få lov å ytre seg også. Om ytringsfriheten bør være forbeholdt den som har den største høyttaleren kan diskuteres.

 

Og om heavy metal kvalifiserer som ytringer i utgangspunktet kan selvsagt også diskuteres... ;)

 

Når det er sagt, dette burde ikke være forbeholdt religiøse, alle som vil burde ha mulighet til å spille høy musikk/annet på dagtid.

 

Bare spør naboene til Øyafestivalen...  :wee:

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...