Gå til innhold

Hjelp til valg av (terreng) sykkel


johanf

Anbefalte innlegg

Så, enda en ny "hjelp til sykkelvalg"-tråd...

 

Jeg er ikke så bevandret i sykkelverden, og sist jeg eide sykkel var en gang på 90-tallet tror jeg.

 

Så, derfor har jeg litt sære tanker i hodet om hva jeg vil ha utav sykkelen min, og kunne hatt godt av å blitt geleidet i riktig retning. Så spørs det bare om jeg er mann nok til å ta imot gode råd.

 

 

Jeg lurer på å kjøpe meg en sykkel. Føler jeg vil ha en lett sykkel, uten demping, med bra utstyr (Deore XT springs to mind). Ikke fordi jeg skal bruke den til treningsøkter eller sykkelløp, men fordi jeg vil ha kvalitet som med riktig vedlikehold holder i laaang tid. Og så skal det helst være mountain bike - ikke hybrid. Men da er det kanskje vanskelig (om ikke umulig) å finne en sykkel uten demper og må da over på en hybridsykkel? Jeg er ~180cm høy.

 

Så, kriterene blir vel da...

* (Terreng)-sykkel

* Uten demping

* Standard pedaler

* Bra gruppesett (Deore XT?)

* Hydrauliske skivebremser

* Lav vekt

* Riktig størrelse til men på ~180cm

 

 

Får ikke koste mer enn 5.000,- (dette er en spøk, men jeg hadde håpt å ikke betale 10k for en sykkel jeg skal bruke til og fra jobb av og til og til koseturer i byen og kanskje en og annen sykkelsti med grus. Jeg har aldri vært i marka eller rundt sognsvann, så vet ikke om det er grus eller asfalt der ute.  :blush:

Endret av johanf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så, enda en ny "hjelp til sykkelvalg"-tråd...

 

Jeg er ikke så bevandret i sykkelverden, og sist jeg eide sykkel var en gang på 90-tallet tror jeg.

 

Så, derfor har jeg litt sære tanker i hodet om hva jeg vil ha utav sykkelen min, og kunne hatt godt av å blitt geleidet i riktig retning. Så spørs det bare om jeg er mann nok til å ta imot gode råd.

 

 

Jeg lurer på å kjøpe meg en sykkel. Føler jeg vil ha en lett sykkel, uten demping, med bra utstyr (Deore XT springs to mind). Ikke fordi jeg skal bruke den til treningsøkter eller sykkelløp, men fordi jeg vil ha kvalitet som med riktig vedlikehold holder i laaang tid. Og så skal det helst være mountain bike - ikke hybrid. Men da er det kanskje vanskelig (om ikke umulig) å finne en sykkel uten demper og må da over på en hybridsykkel? Jeg er ~180cm høy.

 

Vurdert en fatbike? Kanskje ikke så lette riktig nok. 

Lenke til kommentar

Ja, nei, fatbike er nok ikke noe for meg. Jeg tror jeg må ta meg en tur til noen butikker og spørre om de har eller kan skaffe noe med stiv gaffel.

 

Har også begynt å snuse litt på singlespeed (eller kanskje tilogmed fixie), siden jeg stort sett skal holde meg i byen.

 

Men klart, jeg liker å ikke behøve å tenke på fortauskanter, og kanskje tilogmed sykle litt på bakhjulet, så det gjør ikke noe om sykkelen tåler litt hardhent bruk. :p

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da har sommeren gått og jeg har enda ikke kjøpt meg sykkel. Jeg har derimot endret krav til sykkelen, og nå er det gjerne med demper som er ønsket.

 

Har lyst å prøve å sykle litt rundt omkring og på stier og lignende, der man gjerne går, sånn normalt sett. Jeg drømmer om å kunne sykle på toppturer en gang i fremtiden, selv om jeg tror det er langt opp og frem (no pun intended), og ikke er det sikkert det frister, etterhvert som jeg har syklet litt.

 

Hva tenker dere om forskjellige merker, som White, Fuji, DBS, Trek og lignende? Merida? Nakamura?

 

Når jeg leter etter sykkel, finner jeg gjerne enkelt de store butikkene (Birk, XXL, G-sport og Spinn), men det finnes helt sikkert ypperlige sykkelforhandlere der ute med bra merker og godt utstyrte sykler, som ikke har et nærvær på nett.

 

Må jeg ha fulldempet sykkel, eller funker det fint med en hardtail? Det er uansett viktig for meg at sykkelen ikke har en alt for aggresiv sittestilling. Den skal brukes til hverdags også, så vil helst ikke bli sliten i ryggen og sår i rævva.

 

De opprinnelige ønskene med hydrauliske skivebremser og lav vekt gjelder vel litt fortsatt. Og så er jeg litt sær og vil helst har Shimano-utstyr, og ikke SRAM.

 

Merker man stor forskjell på 11 (whtie XC 275 Killer) og 12kg (Fuji SLM 2.5) sykkel?

 

 

Hva med white XC 275 Killer - http://www.xxl.no/sykkel/sykler/terrengsykkel/white-xc-275-killer-no-terrengsykkel-15/p/1108140_1_style

 

Eller white XC 275 Pro - http://www.xxl.no/sykkel/sykler/terrengsykkel/white-xc-275-pro-no-terrengsykkel-15/p/1108136_1_style

Den veier ikke mye mer, og koster 5.000,- mindre. Er det virkelig så stor forskjell på utstyrsnivået, eller koster karbon bare SÅ mye mer?

 

Andre alternativer...

Fuji Tahoe 1.3 - http://www.birksport.no/index.php?main_page=product_info&cPath=1009_1010&products_id=6724

...eller Fuji SLM 2.5 - http://www.birksport.no/index.php?main_page=product_info&cPath=1009_1010&products_id=6723

DBS Core S6 30S - http://www.dbs.no/bikes/core-s6-30s/

DBS Core S8 30S - http://www.dbs.no/bikes/core-s8-30s/

 

 

Jeg går meg snart vill i jungelen...

Lenke til kommentar

Jeg har en White xc 275 pro og er veldig fornøyd med den. Vektforskjell mellom den og killer er vel 700 gram. Tror ikke du merker veldig stor forskjell på dem. Men skal du kjøre ritt på tid med sykkelen? Skal du stort sett på sti kan du vel gå for en fulldemper. Ellers så er det vel vanskelig å trå feil med de nevnte merkene du nevner. Finn den sykkelen som passer deg best ergonomisk. Du får sikkert mulighet til å få prøvd før handel.

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke kjøre ritt, og jeg vil helst ha en sykkel som ikke har for aggresiv sittestilking. Desverre ser ikke det ut til å være forenelig med høyt utstyrsnivå/kvalitet på gruppesett. Eller, tar jeg feil?

 

Det blir nok å farte rundt og prøve litt ja. Er det noen butikker og merker som anbefales, som har godt utvalg og god service? Jeg fikk veldig lyst på Santa Cruz når jeg så syklene, men prisen var veldig avskrekkende. :(

Lenke til kommentar

 Da bør du ta en titt på 29" sykler som gjerne har en litt mere oppreist sittestilling ( skulle du på et senere tidspunkt ha sittestillingen litt mere aggresivt , er det bare å snu stemet opp/ned )

 

Nakamura 6.29 koster 15999,-

Nakamura 7.29 koster 18999,-

 

Som du ser så veier Nakamua syklene  ca 10 kg ,  omtrent 1-2 kg lettere enn de syklene som er linket til i denne tråden.

 

I sommerferien pleier G-Sport/ Intersport å kjøre 30% rabatt på syklene sine.

Da kan du gjøre et lite kupp ...

Endret av johome
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jada. Enda to uker er gått og jeg har fortsatt ikke kjøpt meg sykkel.

Nå har jeg klart å begrense utvalget til to sykler; en 2015 Trek Stache 7, eller en 2016 Santa Cruz Chameleon.

Noen som har input? Jeg (innbiller meg at jeg) liker Santaen best av de to, av hva for meg er ukjent grunn. Det er bare litt sånn "love at first sight", selv om jeg bare har sett den på nett. Den koster (en del) mer enn Trek-sykkelen og må i tillegg bestilles (to ukers leveringstid), men jeg sitter og lurer på om jeg kommer til å tenke "hvorfor kjøpte jeg ikke Santaen" dersom jeg velger Trek-sykkelen.

Input?  :confused:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...