Gå til innhold

Hvor ble det av spillgleden?


Anbefalte innlegg

Mulig man tar seg på de rosenrøde brillene når man mimrer. Det var mye klaging den gangen og, ikke minst fordi man hadde så liten informasjon om spillene og kunne fort ende opp med å kjøpe et spill til 600-700 kroner som knapt var spillbart (husker fortsatt jeg kjøpte Shaq Fu til SNES, ansett som et av de dårligste spillene til konsollen). Hvilket minner meg på det verste med gaming på 80-/90-tallet; prisene var de samme som i dag eller til og med høyere i noen tilfeller, og det med datidens lønnsnivå.

 

Når det er sagt så er det også mye dritt i spillbransjen i dag som ikke fantes den gang, som hovedsakelig kommer av at bransjen er blitt veldig stor, veldig rik og veldig kynisk. Alt har en tendens til å bli råttent med en gang det blir for mye penger involvert - bare se på idretten. Feilene spillbransjen hadde tidligere var mer av den uskyldige sorten, som at det satt mange halvstuderte programmerere rundt omkring og lagde spill fulle av bugs og glitches, mens bransjen i dag er blitt tvers i gjennom kalkulerende ift hvordan man får mest mulig penger ut av forbrukerne for minst mulig kostnad.

Rosenrøde briller, også alt var nytt. i dag er de fleste spill oppfølgere, da er kravene strengere, ikke minst siden vi er ferdig med de enorme hoppene i hardware vi hadde tidligere som gjorde en oppfølger temmelig automatisk lik forgjengeren.

 

Det forventes at en oppfølger skal fikse de opplagte problemene i forgjenger, ikke ha mange nye svakheter, være større og se bedre ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fakta er at vi er alt for bortskjemte og oppfører oss som barn..

 

Jeg vokste opp på 90-tallet og da jeg var liten så hadde vi windows 98 med modem. Det kunne ta 5 minutter å laste RuneScape som vi spilte mye på den tiden, og det var ingen som klagde på at det var tregt. Senere når kompiser fikk bredbånd, ble de vandt til kjappere internett, og hver gang det gikk tregere enn de var vandt til, var det mye klaging. Jeg hadde fortsatt modem og skjønte ikke hvorfor folk ble irritert når de måtte vente på at internett skulle laste når jeg var på besøk hos dem. I senere tid når vi fikk bredbånd, så hadde kompisene 10 ganger raskere internett. 

 

Jeg kjente også ettervert irritasjonen som de andre hadde når mitt internett gikk tregere enn det egentlig skulle, men aldri i like stor grad. Idag går internett lynkjapt og er oppe 99.9% av tiden i de fleste hjem. Vi er så vandt med at det skal fungere at når det ikke gjør det, blir vi irritert. I gamle dager, var vi fornøyd med det vi hadde, mens idag skal folk bare ha og ha.. Jeg sliter fortsatt med å forstå at enkelte kjøper en iPhone 5 for flere tusen kroner, og ett år senere når iPhone 6 kommer, så kjøper de den også, selv om iPhone 5 hadde gjort jobben i 2 år til.

 

Jeg har nettopp oppgradert skjermen min til en 1080p 60hz widescreen. Skjermen jeg hadde tidligere var en Acer 1280 x 1024 (4:3 format). Den skjermen har jeg hatt i 7 år. Jeg har hatt bra skjermkort, så spillene mine har kjørt helt fint. Selv om kvaliteten ikke var på topp, så ødela det ikke spillgleden for Crysis, Battlefield, Skyrim, osv. Jeg har alltid storkost meg når jeg har spilt Titanfall, Outlast, Amnesia, Far Cry og alle andre spill.

 

Å få den nye skjermen etter alle disse årene var som å ta på seg briller for første gang uten å vite at synet mitt var dårlig, og det tok ikke lange tiden før jeg ikke klarte tanken på å bruke den gamle skjermen i det hele tatt.

 

I gamle dager tok vi til takke for det vi hadde. Idag er vi så vandt til å ha alt, og vi ønsker bare mer. Det er problemet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fakta er at vi er alt for bortskjemte og oppfører oss som barn..

 

Jeg vokste opp på 90-tallet og da jeg var liten så hadde vi windows 98 med modem. Det kunne ta 5 minutter å laste RuneScape som vi spilte mye på den tiden, og det var ingen som klagde på at det var tregt. Senere når kompiser fikk bredbånd, ble de vandt til kjappere internett, og hver gang det gikk tregere enn de var vandt til, var det mye klaging. Jeg hadde fortsatt modem og skjønte ikke hvorfor folk ble irritert når de måtte vente på at internett skulle laste når jeg var på besøk hos dem. I senere tid når vi fikk bredbånd, så hadde kompisene 10 ganger raskere internett. 

 

Jeg kjente også ettervert irritasjonen som de andre hadde når mitt internett gikk tregere enn det egentlig skulle, men aldri i like stor grad. Idag går internett lynkjapt og er oppe 99.9% av tiden i de fleste hjem. Vi er så vandt med at det skal fungere at når det ikke gjør det, blir vi irritert. I gamle dager, var vi fornøyd med det vi hadde, mens idag skal folk bare ha og ha.. Jeg sliter fortsatt med å forstå at enkelte kjøper en iPhone 5 for flere tusen kroner, og ett år senere når iPhone 6 kommer, så kjøper de den også, selv om iPhone 5 hadde gjort jobben i 2 år til.

 

Jeg har nettopp oppgradert skjermen min til en 1080p 60hz widescreen. Skjermen jeg hadde tidligere var en Acer 1280 x 1024 (4:3 format). Den skjermen har jeg hatt i 7 år. Jeg har hatt bra skjermkort, så spillene mine har kjørt helt fint. Selv om kvaliteten ikke var på topp, så ødela det ikke spillgleden for Crysis, Battlefield, Skyrim, osv. Jeg har alltid storkost meg når jeg har spilt Titanfall, Outlast, Amnesia, Far Cry og alle andre spill.

 

Å få den nye skjermen etter alle disse årene var som å ta på seg briller for første gang uten å vite at synet mitt var dårlig, og det tok ikke lange tiden før jeg ikke klarte tanken på å bruke den gamle skjermen i det hele tatt.

 

I gamle dager tok vi til takke for det vi hadde. Idag er vi så vandt til å ha alt, og vi ønsker bare mer. Det er problemet.

Du har mange gode poeng her. Mange kjøper nytt hele tiden, fordi de ikke klarer tanken på at det finnes noe som er bedre. Lyd er et godt eksempel. Har du hørt Hifilyd, så blir liksom billigere lydløsninger ikke lengre aktuell, selvom du strengt tatt kunne spart tusener av kroner på det.

Klaging er det altfor mye av idag. Folk klager på så sinnsykt mye rart, og ekstremt mye av klagingen er så sinnsykt unødvendig. Men dessverre blir det nok ikke en endring på dette, da ny teknologi kommer hele tiden.

Lenke til kommentar

Å stille krav er ikkje å klage.

For meg er ein del av spillgleda at nye spill faktisk holder eit nivå man kan forvente i dag, dvs 1080p og 60fps. Grafikk betyr mindre for min spillopplevelse som i at eg ikkje har problem med Fallout 4 sin grafiske stil(eyecandy). Sjølvsagt håper eg at spillutvikler satser på best mulig eyecandy i tillegg til å levere 1080p og 60fps. Burde være ganske normalt å kreve at spillutvikler optimaliserer spilla til alle platformer.

Stort sett er di fleste nye spill til PC med valgfri oppløsning og bildeoppdatering. Det skulle eg gjerne sett meir av på konsoll som XO og PS4. Men nokre spillutviklere går heller den andre veien og låser PC-spill til 30fps. Kva er vitsen med å gje oss ein dårligare spillopplevelse enn vi kunne fått?

Når eit nytt spill har lagt seg på eit spec nivå eg annser for å være innafor mine krav, blir spillet vurdert ut fra smak og behag(innkludert mikrotransaksjoner, offline/online modus og spillbarhet). Har slutta heilt å spille kun online-spill. Det hører og med at eg aldri forhåndsbestiller spill og at di spilla som slipper gjennom mitt nålauge blir kjøpt innafor første månaden etter utgivelse. Nokre spill kan bli kjøpt på billigsalg viss di er eksklusive og elles ikkje nådde heilt opp men er innafor når det kommer til smak og behag. Dermed får eg sila vekk mange spillopplevelser eg mest sannsynlig ikkje ville hatt noko glede av og det ser eg positivt på.

Sjølvsagt spiller eg spill som ikkje oppnår di krava eg stiller til nye spill, men det er stort sett spill på forrige generasjon konsoller og eldre, samt nokre spill til PC som ikkje heilt lever opp til det man ser i dagens spill.

Om det er spill eller andre hobbyer stiller eg krav til kva eg vil bruke tid og penger på. Det gir meg mykje større glede å nyte noko eg allereie i utgangspunktet er fornøgd med. Så for min del opplever eg større spillglede nå enn eg gjorde for nokre år sidan da eg stillte mindre krav.

At det forsatt finst nokon som ikkje stiller krav eller går rundt og trur at 1080p og 60fps ikkje gir meir spillglede gameplay-messig enn 720p/900p og 30 fps er ganske spesiellt når man bare trenger å google litt for å skjønne det man elles ikkje har evne til å fatte sjølv. Det er det samme som å seie at man ikkje trenger utvikling, kunne greidd seg med forrige generasjon konsoller samt godtek at spill ikkje fungerer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg føler at med en gang man kommer med en mening om hvordan et spill yter, så klager man. Det må da væra lov å si i fra når et spill ikke yter optimalt? Det er kun enkelte ting som den store folkemassen sier i fra om. Her går det da i generell ytelse for et spill. Ikke veldig mange klager over grafikk, og jeg kan ikke huske å se noen klage over grafikken i Batman: AK, kun den absurd dårlige ytelsen. Denne "klagingen" som blir utført er jo også det som holder AAA utgivere etter skinnet. Det tvinger dem til å opprettholde en moderne standard.

 

Nostalgi er jo veldig greit å bringe inn. Bare fordi Internett ikke eksisterte på 80-90 tallet betyr ikke det at "klaging" ikke fantes. Det var mer enn nok klaging da, men i dag blir alt samlet på ett sted, Internett. Du vil også mye fortere plukke opp og huske negative kommentarer enn positive. Det er ikke så ekstremt mye "klaging" på generell basis som enkelte skal ha det til.

 

Samtidig kan vi jo slutte å trekke resten av samfunnet inn i diskusjonen. Dette omhandler spill og spillglede, ikke hvordan alle vil ha den nyeste iPhonen. Det er totalt urelatert og har ingenting med denne diskusjonen å gjøre. Helt tåpelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg føler at med en gang man kommer med en mening om hvordan et spill yter, så klager man. Det må da væra lov å si i fra når et spill ikke yter optimalt? Det er kun enkelte ting som den store folkemassen sier i fra om. Her går det da i generell ytelse for et spill. Ikke veldig mange klager over grafikk, og jeg kan ikke huske å se noen klage over grafikken i Batman: AK, kun den absurd dårlige ytelsen. Denne "klagingen" som blir utført er jo også det som holder AAA utgivere etter skinnet. Det tvinger dem til å opprettholde en moderne standard.

 

 

Enig, folk tåler jo ikke kritikk lenger, det er "Klaging, "syting" eller "mobbing", det er et slags positivitetstyrrani, man må være positiv til alt, hele tiden.

 

AtW

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Vet bare med meg selv, at jo mindre tid jeg får til å spille, jo større blir spill gleden :) , gikk litt inflasjon i spillinga i noen år. Men med jobb og familie har spill tid blitt så utrolig dyrebart. Å jeg koser meg sykt mye når jeg en gang i ny og ned får en kveld for meg selv til å spille litt :)

Lenke til kommentar

Fakta er at vi er alt for bortskjemte og oppfører oss som barn..

 

Jeg vokste opp på 90-tallet og da jeg var liten så hadde vi windows 98 med modem. Det kunne ta 5 minutter å laste RuneScape som vi spilte mye på den tiden, og det var ingen som klagde på at det var tregt. Senere når kompiser fikk bredbånd, ble de vandt til kjappere internett, og hver gang det gikk tregere enn de var vandt til, var det mye klaging. Jeg hadde fortsatt modem og skjønte ikke hvorfor folk ble irritert når de måtte vente på at internett skulle laste når jeg var på besøk hos dem. I senere tid når vi fikk bredbånd, så hadde kompisene 10 ganger raskere internett. 

 

I gamle dager tok vi til takke for det vi hadde. Idag er vi så vandt til å ha alt, og vi ønsker bare mer. Det er problemet.

 

Selvfølgelig var det ingen som klagde over at det gikk tregt, det var ingenting å sammenligne med. Man hadde ikke sett fremtiden ennå. Det blir litt som å si at man ikke kan klage om den nye tven ikke holder mål, fordi man ikke hadde tv i gamle dager. Tro det eller ei, men verden går fremover og man skal aldri godta et dårlig produkt som man har betalt for. Vil også minne om at et AAA spill koster litt, og da må det også være lov til å stille litt krav. Det skjer altfor ofte at det slippes halvferdige spill til full pris, så jeg skjønner godt at det klages.

 

Er enig med de som sier at man må kunne skille mellom syting og kritikk. Er også enig med personen over her. Det har gått litt inflasjon i spillinga. Det er altfor mange som prøver å tjene kjappe penger, noe man kanskje må regne med i et lukrativt marked, men da må det søren meg være lov til å være kritisk også. Det kommer hundreogørten spill hvert år som er satt sammen i hu og hast for å tjene penger på en eller annen trend, feks zombier. Og det er takket være kritikken (som noen kaller syting) at endel vet at de bør styre unna.

 

Dog vet jeg ikke om det er mer "syting" nå enn før. Det er vel mer synlig enn før, men folk klagde da på ting og tang før også. Bare på andre ting.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg føler at med en gang man kommer med en mening om hvordan et spill yter, så klager man. Det må da væra lov å si i fra når et spill ikke yter optimalt?

Hva regner du som optimalt? For noen er det at spill flyter fint, og da holder 30fps helt fint. For noen er spill uspillbare selv på konstant 60fps, om det så er et turbasert spill eller kortspill.

Lenke til kommentar

 

Jeg føler at med en gang man kommer med en mening om hvordan et spill yter, så klager man. Det må da væra lov å si i fra når et spill ikke yter optimalt?

Hva regner du som optimalt? For noen er det at spill flyter fint, og da holder 30fps helt fint. For noen er spill uspillbare selv på konstant 60fps, om det så er et turbasert spill eller kortspill.

 

 

Hvilke kortspill eller strategispill har uspillbar flyt på 60 fps?

 

AtW

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hva regner du som optimalt? For noen er det at spill flyter fint, og da holder 30fps helt fint. For noen er spill uspillbare selv på konstant 60fps, om det så er et turbasert spill eller kortspill.

Alle har jo forskjellig preferanser på hva som er akseptabel ytelse. Det er derfor noen kun vil spille PC for de ønsker 60 fps og høyere enn 1080p oppløsning og det må jo være lov. Samt andre som er fornøyd med hva en PS4 og Xbox One yter. Den ene tingen er ikke feil, bare fordi den ikke er viktig for deg. 

Lenke til kommentar

Litt på sidelinjen av hva som diskuteres her, men jeg kan ikke dy meg. Mange gamle spill i f.eks 640 x 480 pixlers oppløsning og mindre har mye bedre grafikk enn mange nye spill fordi grafikkstilen er mye bedre. Men noen klarer ikke å se forbi tekniske begrensinger og har derfor ikke muligheten til å glede seg over disse. Et eksempel på at om man er for opptatt av enkelte elementer i et spill så ødelegger det for en muligheter til å glede seg over andre ting.

 

(Ikke så å forstå at jeg generelt er negativ til nye spill eller teknisk utvikling, jeg har mye glede av disse.)

Lenke til kommentar

 

Hva regner du som optimalt? For noen er det at spill flyter fint, og da holder 30fps helt fint. For noen er spill uspillbare selv på konstant 60fps, om det så er et turbasert spill eller kortspill.

Alle har jo forskjellig preferanser på hva som er akseptabel ytelse. Det er derfor noen kun vil spille PC for de ønsker 60 fps og høyere enn 1080p oppløsning og det må jo være lov. Samt andre som er fornøyd med hva en PS4 og Xbox One yter. Den ene tingen er ikke feil, bare fordi den ikke er viktig for deg. 

Selvsagt, alle har forskjellige krav. Men det er nettopp det denne tråden handler om. Hvorfor krever vi så fordømt mye av spill i dag? Hvorfor er det ikke mulig lengre å sette seg ned med et nytt spill man har gledet seg til lenge, og bare nyte spillet? Hvorfor er det så mange som plent nekter å kjøpe XBone bare fordi den har litt lavere oppløsning enn PS4? Hvorfor er det så mange som tvilholder på PC for å få litt mer ytelse, selv om det krever mye mer arbeid, og spesielt når vi vet at de aller fleste AAA multiplattformspill på PC er ræva?

 

Ta Shovel Knight, for eksempel. Siden det er så mange som har svært høye krav til spill, hvorfor ble Shovel Knight så populært? Det har ingenting med grafikken å gjøre. Man kan kalle det "pen retrografikk", men de samme folkene nekter å spille retrospill fordi de ser så dårlige ut, og det er veldig mange "nye retrospill" uansett som aldri blir nevnt. Det gir ikke mening engang. Det er ikke gameplayet, da det ikke er noe unikt på noe som helst vis. Det er slettes ikke historien, så hva er det? Kun hype? Jeg mistenker det.

 

Og hva med Nintendo 3DS? Når en ny konsoll blir annonsert kryr det av folk på forumet som allerede har fem, seks 3DSer hver, og som forhåndsbestiller en ny 3DS. Nytt Zelda eller Mario til 3DS? Veldig mange forhåndsbestiller. (med mindre det er multiplayer Zelda, da det av en eller annen grunn blir ignorert av de fleste - offisielt, i alle fall.) Men straks hypen rundt konsollen eller spillene dør ut, er det plutseilg ingen som vil ta i 3DS med tang engang. WTF?

 

Det jeg mistenker er at veldig mange her på forumet spiller fordi de har det moro, men kommer til forumet for å klage over ting de strengt tatt ikke bryr seg om. Jeg håper på det sterkeste jeg tar feil, men det er noe med det er å følge flokken. Det har vi sett i alle år, selv lenge før spill ble stuerent. He-Man, Transformers, Ninja Turtles osv var svært populære på 80-tallet, og jeg mistenker at en viktig grunn til det var at de fikk mye hype. Folk begynte å like dem, dermed begynte folk å like dem fordi andre likte dem. Ville man være en av de tøffe ungene måtte man like de seriene der. Hvorfor skulle det være endret i dag? Det er blitt populært å klage over spill, derfor klager veldig mange - på forum, i alle fall. Men straks de logger seg av forumet vil nok mange nyte spill i hemmelighet. Mistenker jeg, da. Men som sagt, jeg håper jeg tar feil. Synes bare det er rart det er mange som er svært opptatte av spill de offisielt hater, og mange bruker timesvis på spillet. Til og med fullfører det, til tross for at de hater det intenst. Det er noe som skurrer der.

Lenke til kommentar

 

 

Hva regner du som optimalt? For noen er det at spill flyter fint, og da holder 30fps helt fint. For noen er spill uspillbare selv på konstant 60fps, om det så er et turbasert spill eller kortspill.

Alle har jo forskjellig preferanser på hva som er akseptabel ytelse. Det er derfor noen kun vil spille PC for de ønsker 60 fps og høyere enn 1080p oppløsning og det må jo være lov. Samt andre som er fornøyd med hva en PS4 og Xbox One yter. Den ene tingen er ikke feil, bare fordi den ikke er viktig for deg. 

Selvsagt, alle har forskjellige krav. Men det er nettopp det denne tråden handler om. Hvorfor krever vi så fordømt mye av spill i dag? Hvorfor er det ikke mulig lengre å sette seg ned med et nytt spill man har gledet seg til lenge, og bare nyte spillet? Hvorfor er det så mange som plent nekter å kjøpe XBone bare fordi den har litt lavere oppløsning enn PS4? Hvorfor er det så mange som tvilholder på PC for å få litt mer ytelse, selv om det krever mye mer arbeid, og spesielt når vi vet at de aller fleste AAA multiplattformspill på PC er ræva?

 

 

Hvorfor krever du så fordømt mye av spillmaskinen din? Hvorfor klage over at feks en PC krever mer arbeid når du bare kan nyte spillet?

 

AtW

Lenke til kommentar

Selvsagt, alle har forskjellige krav. Men det er nettopp det denne tråden handler om. Hvorfor krever vi så fordømt mye av spill i dag? Hvorfor er det ikke mulig lengre å sette seg ned med et nytt spill man har gledet seg til lenge, og bare nyte spillet? Hvorfor er det så mange som plent nekter å kjøpe XBone bare fordi den har litt lavere oppløsning enn PS4? Hvorfor er det så mange som tvilholder på PC for å få litt mer ytelse, selv om det krever mye mer arbeid, og spesielt når vi vet at de aller fleste AAA multiplattformspill på PC er ræva?

Hvilke? De fleste multiplattform AAA spillene jeg har vært borti på PC har vært veldig gode. Så gi meg noen eksempler her, aldri vært borti noen. 

 

Jeg nekter ikke for å kjøpe en Xbox One eller PS4 pga det grafiske, det er pga spill utvalget. Når det beste spillet på PS4 er ett jeg alt eier på PS3 da har ikke generasjonen startet enda, men det ser heldigvis ut til og endre seg i år og neste år. Jeg vil bare ha gode spill. Hvilken plattform de er på bryr jeg meg ikke om i det hele tatt.

 

Jeg spiller en del på PC fordi jeg føler det flyter bedre og jeg ofte startet serien der. Ta Batman Arkham serien, siden vi er så glad i og diskutere den. Jeg fikk det første spillet i serien på PC da jeg kjøpte nytt skjermkort, og da avslutter jeg faktisk den serien på PC. Sånn har det alltid vært for meg. 

 

Uansett ingenting av det her endrer gleden min over spill, bare gi meg gode spill. 

Endret av Akrabra
Lenke til kommentar

 

 

Hva regner du som optimalt? For noen er det at spill flyter fint, og da holder 30fps helt fint. For noen er spill uspillbare selv på konstant 60fps, om det så er et turbasert spill eller kortspill.

Alle har jo forskjellig preferanser på hva som er akseptabel ytelse. Det er derfor noen kun vil spille PC for de ønsker 60 fps og høyere enn 1080p oppløsning og det må jo være lov. Samt andre som er fornøyd med hva en PS4 og Xbox One yter. Den ene tingen er ikke feil, bare fordi den ikke er viktig for deg. 

Selvsagt, alle har forskjellige krav. Men det er nettopp det denne tråden handler om. Hvorfor krever vi så fordømt mye av spill i dag? Hvorfor er det ikke mulig lengre å sette seg ned med et nytt spill man har gledet seg til lenge, og bare nyte spillet? Hvorfor er det så mange som plent nekter å kjøpe XBone bare fordi den har litt lavere oppløsning enn PS4? Hvorfor er det så mange som tvilholder på PC for å få litt mer ytelse, selv om det krever mye mer arbeid, og spesielt når vi vet at de aller fleste AAA multiplattformspill på PC er ræva?

 

Ta Shovel Knight, for eksempel. Siden det er så mange som har svært høye krav til spill, hvorfor ble Shovel Knight så populært? Det har ingenting med grafikken å gjøre. Man kan kalle det "pen retrografikk", men de samme folkene nekter å spille retrospill fordi de ser så dårlige ut, og det er veldig mange "nye retrospill" uansett som aldri blir nevnt. Det gir ikke mening engang. Det er ikke gameplayet, da det ikke er noe unikt på noe som helst vis. Det er slettes ikke historien, så hva er det? Kun hype? Jeg mistenker det.

 

Og hva med Nintendo 3DS? Når en ny konsoll blir annonsert kryr det av folk på forumet som allerede har fem, seks 3DSer hver, og som forhåndsbestiller en ny 3DS. Nytt Zelda eller Mario til 3DS? Veldig mange forhåndsbestiller. (med mindre det er multiplayer Zelda, da det av en eller annen grunn blir ignorert av de fleste - offisielt, i alle fall.) Men straks hypen rundt konsollen eller spillene dør ut, er det plutseilg ingen som vil ta i 3DS med tang engang. WTF?

 

Det jeg mistenker er at veldig mange her på forumet spiller fordi de har det moro, men kommer til forumet for å klage over ting de strengt tatt ikke bryr seg om. Jeg håper på det sterkeste jeg tar feil, men det er noe med det er å følge flokken. Det har vi sett i alle år, selv lenge før spill ble stuerent. He-Man, Transformers, Ninja Turtles osv var svært populære på 80-tallet, og jeg mistenker at en viktig grunn til det var at de fikk mye hype. Folk begynte å like dem, dermed begynte folk å like dem fordi andre likte dem. Ville man være en av de tøffe ungene måtte man like de seriene der. Hvorfor skulle det være endret i dag? Det er blitt populært å klage over spill, derfor klager veldig mange - på forum, i alle fall. Men straks de logger seg av forumet vil nok mange nyte spill i hemmelighet. Mistenker jeg, da. Men som sagt, jeg håper jeg tar feil. Synes bare det er rart det er mange som er svært opptatte av spill de offisielt hater, og mange bruker timesvis på spillet. Til og med fullfører det, til tross for at de hater det intenst. Det er noe som skurrer der.

 

 

Du sammenligner spill som ikke er i samme kategori en gang. Jeg er en grafikkhore, men ingenting stopper meg fra å spille 2D spill med "dårlig grafikk". For å nevne noen eksempler så har jeg 120 timer i Starbound, 8 timer i reassembly, 250-300 timer i Nuclear Throne, 18 timer i Magicka, 20-30 timer i Hotline Miami 1+2 og 21 timer i Game Dev Tycoon, 30 timer i Crypt of the NecroDancer og  samt en haug med andre mindre grafiske spill. Samlet over alle rogue-like spill jeg har spilt har jeg sikkert 2-3 tusen timer klokket. Bare fordi jeg har et krav til at spill skal fungere optimalt så betyr ikke det at jeg ikke nyter spill med lavere grafisk fidelitet. Jeg har også 300 timer i Dark Souls 2 på PS3, noe som ytet langt i fra optimalt for min del. Jeg har brukt flere tusen timer i WoW som ikke akkurat bryter noen grenser grafisk sett. Det er ingenting ved mine spillvaner som tilsier at grafikken må være bra. Jeg er først og fremst ute etter gode mechanics og det er dette som gjør at jeg spiller mye.

 

Samtidig har jeg brukt like mye tid på grafisk vakre spill, som yter veldig bra på PC. Jeg låser meg ikke til spill med best grafikk, men når et spill utgir seg for å ha superb grafikk så blir jeg irritert og sint når det ikke leverer. Jeg blir også irritert når fullverdige 3D spill med høy grafisk fidelitet(eller lav for den saks skyld) fra AAA utgivere ikke yter som de skal. Det er ikke at jeg er sær eller klager på ubetydelige ting, men jeg klager fordi jeg har en rett til å si i fra. Om jeg ikke sier i fra så ender jeg opp med å få servert enda flere slike "high-grade" spill i dårlig stand. Dette er uakseptabelt for min del. Jeg setter ikke store krav utenom at spill skal fungere til indie-utviklere fordi det er indie spill. AAA spill er backet opp av 50 millioner dollar i markedsføringsbudsjett og om de da ikke klarer å levere et spill som fungerer slik det skal så er det åpenbart at de har brukt midlene sine helt feilt. Noe som igjen er TOTALT uakseptabelt og man må si i fra når utgiverne kun er ute etter å kibbe til seg mest mulig penger.

 

På 3DS spiller jeg også veldig mye. Super Smash Bros 4 er det siste nye, men jeg har ekstremt mye tid lagt inn i Pokemon, Zelda og ganske mange eldre spill via Virtual Console. Det er svært få personer som kun begrenser seg til den beste grafikken. Jeg kjenner ikke en jævla person som kun spiller spill med den beste grafikken tilgjengelig.

Endret av Refsa
Lenke til kommentar

Alt kan forklares med at vi er blitt voksne. Vi er ikke 10 år gamle og alt er ikke nytt og fett og 16-bits grafikk.

 

Du også, schreiber. Vi klarer ikke å fortape oss i spill på samme måte som når vi var kids som ikke hadde noe annet å tenke på enn skolen og jenter og spill. Og da liker vi heller å sitte og flikke på om spillet er i 1080 eller 900p, om det har 30 eller 60 fps osv.

Helt enig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...