Gå til innhold

Sony har ingen planer om å gjøre PlayStation 4 bakoverkompatibel


Anbefalte innlegg

Jeg sa heller ikke at det var den eneste årsaken, gjorde jeg vel? Vet at noen ønsker Deluxe editions, bøker, papirkart, plastikkfigurer og mye annet stående i hyllene. Det hender at de selger plata selv om de ikke selger det andre innholdet.

 

Man er ikke mer avhengig av en server for å spille et spill man har lasted ned og installert på harddisken enn et spill man har installert fra en fysisk plate. I de tilfeller man er avhengig av en server er det for autentisering eller en form for DRM, altså har lite å gjøre med om man installerer fra en skive hjemme eller en skive på nettet.

 

Steam setter jeg eks. i offline-mode om jeg skal offline med spill som ikke krever online DRM/autentisering.

 

Casual samlere har jeg inntrykk av at liker å spille gamle perler en sjelden gang men har ikke inntrykk av at de aldri selger spillene når de skal gjøre et generasjonsbytte. Hardcore samlere som virkelig brenner for gamle perler og et snev av nostalgi tar ofte vare på den gamle Nintendo DSen, PSen osv og klager sjelden over bakoverkompabilitet på nye konsoller. De gamle konsollene har like stor samleverdi for de som selve spillene.

 

Ekte samlere er i grunn en liten minoritet og de klager heller ikke over disse tingene.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sa heller ikke at det var den eneste årsaken, gjorde jeg vel?

Den første posten din fokuserte bare på en av årsakene, så det var derfor jeg nevnte de andre.

 

Man er ikke mer avhengig av en server for å spille et spill man har lasted ned og installert på harddisken enn et spill man har installert fra en fysisk plate. I de tilfeller man er avhengig av en server er det for autentisering eller en form for DRM, altså har lite å gjøre med om man installerer fra en skive hjemme eller en skive på nettet.

Dersom MS eller Sony bestemmer seg for å stenge ned XBL til 360 og PSN til PS3 er det lite folk kan gjøre for å laste ned spillene sine etter tjenestene har blitt gjort utilgjengelige. En disc varer "evig".

Lenke til kommentar

"-Noen liker å ikke være avhengige av servere for å ha tilgang til spillene sine"

 

Altså det du faktisk mener siden du sier "tilgang til spillene sine",er at man tidligere har kjøpt spillet på PSN men ikke lastet ned og installert det. Jeg sier dog lastet ned og installert så da vet jeg ikke hvem du da argumenterer mot.

 

Det du skal frem til er at hvis jeg sletter spillet på harddisken min så får jeg ikke spilt det, helt naturlig det, men jeg sletter ikke et spill før jeg vil spille det. Skulle merkelig nok PSN være nede akkurat når jeg vil laste ned kjøpe og laste ned et spill så er heller det ingen krise, de er nok oppe igjen før jeg får det tilsendt i posten uansett. Skulle jeg mot formodning ha slettet et gammelt spill som jeg plutselig fikk lyst til å prøve og PSN er rammet av DDOS så er heller ikke det verre enn at jeg spiller et annet spill til PSN er fungerende.

 

At de stenger for godt er lite sannsynlig.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

"-Noen liker å ikke være avhengige av servere for å ha tilgang til spillene sine"

 

Altså det du faktisk mener siden du sier "spilleine sine",er at man har kjøpt spillet men ikke lastet ned og installert det.

 

Eller spilt det og slettet det pga plassmangel.

 

Jeg sier dog lastet ned og installert så da vet jeg ikke hvem du da argumenterer mot.

 

Nødvendigvis ikke et argument mot noen. Bare en ekstra grunn til hvorfor folk liker å ha fysiske kopier av spill.

 

Det du skal frem til er at hvis jeg sletter spillet på harddisken min så får jeg ikke spilt det,

Trodde det var ganske innlysende.

 

men jeg sletter ikke et spill før jeg vil spille det.

Vanligvis gjør jeg det samme selv. Problemet oppstår når det er plassmangel på harddisken.

 

Lenke til kommentar

Jeg også sletter spill når jeg 1. ikke spiller det lenger 2. ikke likte det 3. får lite plass på harddisken.

 

Men skal jeg et sted jeg ikke har nett og skal dra med meg en konsoll så sørger jeg alltid for å ha spillene jeg vil spille installert. Samt har jeg nett og PSN er nede pga. DDOS klarer jeg å spille et annet spill inntil PSN er oppe igjen. Hvis spillet krever online-drm/autentisering er man like langt uansett.

 

Er det et nytt spill jeg vil ha benytter jeg alltid Preload slik at spillet er klart når det lanseres/åpnes.

 

Men nå diskuterer vi hvorfor noen vil ha fysiske plater, altså på siden av det faktiske temaet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Helt ærlig - Sony burde hatt bakoverkompabilitet fra dag 1. Var ikke nok PS4 spill ute når PS4 kom, og enda mener jeg det er for lite spill. Jeg har fortsatt uåpnede PS3 spill som jeg kunne tenkt meg å kjøre gjennom, men PS3en min som drar på årene nå, nærmer seg nok slutten, og det blir ikke kjøpt en ny PS3!

 

Ps4 har helt forskjellige hardware enn ps3, bakoverkompatiblitet er ikke mulig

Det kunne vært mulig fra dag 1. Men da måtte Sony hatt ekstra hardware i PS4-en slik de gjorde med PS2 og PS3 for å få de bakoverkompatible. Det ville gjort konsollen mye dyrere og de hadde da tapt i konkurransen med XBone.

 

Hvor mye kosta 80GB PS3 (den bakoverkompatible) da den kom ut? 6000? 6999?

Lenke til kommentar

 

Helt ærlig - Sony burde hatt bakoverkompabilitet fra dag 1. Var ikke nok PS4 spill ute når PS4 kom, og enda mener jeg det er for lite spill. Jeg har fortsatt uåpnede PS3 spill som jeg kunne tenkt meg å kjøre gjennom, men PS3en min som drar på årene nå, nærmer seg nok slutten, og det blir ikke kjøpt en ny PS3!

 

Ps4 har helt forskjellige hardware enn ps3, bakoverkompatiblitet er ikke mulig

Det kunne vært mulig fra dag 1. Men da måtte Sony hatt ekstra hardware i PS4-en slik de gjorde med PS2 og PS3 for å få de bakoverkompatible. Det ville gjort konsollen mye dyrere og de hadde da tapt i konkurransen med XBone.

 

Hvor mye kosta 80GB PS3 (den bakoverkompatible) da den kom ut? 6000? 6999?

 

Den kosta ca 6000, og var på 60GB, ikke 80GB.

Lenke til kommentar

Når konsollspillere er motstandere av "kun digital nedlasting" så er det fordi de ønsker å ha et fysisk media de kan selge etter bruk eller sammen med den gamle konsollen.

 

Når de klager over manglende bakoverkompabilitet er det fordi de ønsker å spille de gamle spillene de nå plutselig har liggende, på den nye konsollen.

 

 

Something doesnt add up...

 

På PC kan man gjøre begge deler; selge spillene man ikke vil ha, og beholde de man liker. Det er naturlig at man ønsker samme fleksibilitet på konsoll.

Lenke til kommentar

Som nemnt tidlegare så var vell litt av problemet med PS4 at det var svært få spel tilgjengelig ved lanseringstilbudet, og mange av PS4 spela som var tilgjengelige var spel som ein alt hadde spelt på PS3.

 

Alt i alt var det forholdsvis liten grunn for PS3 eigarane å oppgradere til PS4 ved lanseringa, og sjølv no 1,5 år etter lanseringa går det fortsatt trått med salget samanlikna med forgjengaren.

 

Eg skal ikkje pårope meg å være ein ekspert på området, men å relansere playstation i ny versjon med ny hardware som ikkje kunne gjerast bakoverkompatibel, og utan nokon ekstra bonus (som blurayspelaren var når PS3 blei lansert) var nok ei tabbe.

Ein skulle enten ha venta med lanseringa til ein hadde fleire spel tilgjengelig, eller ein skulle hatt bakoverkompatiblitet slik at kundane kunne oppgradere til PS4 og fortsatt spele sine PS3 spel medan dei venta på at det skulle komme heilt nye PS4 spel.

 

Dette gjorde at PS4 fyrst og fremst konkurerte mot sine eigen forgjengar PS3 som fortsatt holdt (og holder) stand i spelutvalget.

 

PS4 manglar rett og slett ein "must have" faktor som gjer at brukerane byttar til den. Eg er sjølv ein av dei som forstatt har PS3 og ikkje har sett nokon særlig grunn til å oppgradere. Og i alle fall ikkje på same måten som ved overgangen frå PS2 til PS3 der alle skulle ha den nye konsollen som overlegen den gamle på alle områder. Forskjellen mellom PS3 og PS4 er nesten ikkje merkbar for den gjennomsnittlige causal gamer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når jeg kjøper ny konsoll vil jeg heller at den skal være fremtidsrettet enn fortidskompatibel. Man kan ikke få i pose og sekk uten å gjøre kompromisser og snu vektskålen den ene eller andre veien ift. dette.

 

Men nå tilhører jeg den gjengen som synes dagens konsoller var for svak allerede ved lansering, noe som har vist seg hele tiden siden.

 

Jeg kjøpte PS4 ene og alene for TLOU:RM og håpet om et par andre titler som kommer etterhvert. Men selve konsollene kunne vært så mye bedre.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Bakoverkompatibilitet er ikke noe issue for min del. Det som derimot er en deal-breaker er mangel på kompatibilitet med eksisterende ekstrautstyr som ratt- og pedal-sett. Har et Logitech G25 - og det kommer ikke på tale å kjøpe PS4 til 3K+ OG nytt ratt- og pedal-sett til 2K+ for å kunne kjøre ProjectCARS på PS4. Da ble det ProjectCARS på PC i stedet.

Lenke til kommentar

Vil heller ha remaster-versjoner av di beste spilla fra forrige gen i 1080/60 der alt av dlc samt fiks av bugs osv + eventuelt ekstra snadder hever spillopplevelsen nokon hakk. Det vil og være ekstra givande for alle som var for unge til å nyte desse spilla.

 

Bakoverkomp og PS Now er for di som gjerne vil føle på nostalgien. Stort sett blir man skuffa da ei ny gjennomspilling følast ganske rævva i forhold til det man minnast. Slik sett er ikkje mitt største ønske å få spille i 720/30 samt ødelegge gode minner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...